MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvorfor ikke åpne Valdresbanen igjen ?
    Posted: 08 oktober 2006 at 12:43

Hei

Har vært på hytta i Valdres de siste dagene. Satt litt og funderte på veien hjem i går, kunne det ikke vært en ide å åpne Valdresbanen igjen? Det burde jo helt klart være mulig å kjøre tømmer på strekningen. Det hogges mye tømmer oppi der som kjøres sørover på lastebil så hvorfor ikke kjøre det på tog også ? Det meste av toglinja ligger jo der fremdeles, fram til Bjørgo like sør for Leira er det vel. Persontrafikk er kanskje ikke så mye å satse på ettersom JVB (Jotunheimen og Valdres Bilruter) kjører Oslo - Beitostølen og Oslo - Lærdal.

Hadde vært gøy om dere kan komme med noen argumenter for og i mot dere også 

 

 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2006 at 13:04

Vel, det er jo litt trangt om økonomien i dette landet om dagen (merk ironien) o for å åpne valdresbanen igjen trengs et ganske stort løft på strekningen, både når det gjelder spor, varsling, overganger osv osv. Det vil ikke lønne seg (Ikke det at jernbane lønner seg i norge...) og jeg tror nok jenbaneverket prioriterer andre strekninger før valdres gitt.

Men det hadde vært flott!

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Bjørnar Berge View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørnar Berge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2006 at 23:16

Det hadde vore fint ja!

Ein endå finare ting hadde vore viss dei hadde bygd bana nedover Lærdalsdalen som dei hadde planlagt rundt århundreskiftet. Traseen er jo allereie lagd.

Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2006 at 10:36
Hadde jeg fått vilja mi hadde det vel blitt kjørt de gode gamle el. lokene eller damplok med teakvogner...

Nå er det ikke så mange som spør meg heller da
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 11:31
Originally posted by carlf carlf wrote:

Hadde jeg fått vilja mi



Hadde det vært meg som bestemte rullende materiell, så hadde det blitt Di3 og de vognene som den dro.

Magne
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 20:18

Nå var et av de største problemmene med Valdresbanen at den ble bygget så billig som overhode mulig og dette bærer det preg av. Strekningen har noen av de krapeste kurvene og den sterkeste stigningen i landet, man benyttet seg heller ikke ordentlig dimensjonerte skinner. Det var jo delvis dette som også førte til toget tapte for veitransporten. Det var faktisk dyrere å ta toget som brukte lenger tid til Fagernes fra Oslo S enn det var å ta bussene som brukte 30 - 40 minutter mindre tid. Lastebilen overtok også godstrafikken da dette viste seg og være mer effektivt dette også (men kanskje ikke like miljøvennlig). At veitransporten var mer effektiv skyltes at man måtte kjøre toget om Eina til og fra Fagernes, som målt i kilometer er mye lenger enn om man skulle benyttet seg av E 16. Dersom Valdresbanen skulle blitt åpnet igjen måtte større deler av linjen legges om i nye traseer og betydlig endringer må gjøres.   

Hilsen Andreas.   
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2006 at 21:05
Det beste argumentet for en ny Valdresbane må jo være at det er ingenting som er tøffere enn toget! I samme slengen burde man åpnet ny trasè Gjøvik-Lillehammer (står det ikke en delvis oppført stasjonsbygning på Biri?)

Jernbanehistorie i Norge må jo være full av muligheter for kontrafaktisk historieskriving: Hva hvis andre verdenskrig hadde vart i to år til? Hva hvis det ble bygget høyhastighetsbane Oslo-Trondheim over Kvikne? Hva hvis Rørosbanen hadde blitt elektrifisert før Dovrebanen!?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,266 seconds.