Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ?? |
Post Reply ![]() |
Page <1 456 |
Author | ||
Messingmodeller ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Scandinavian Miniatures har ikke etablert noen samarbeid med NMJ. Hvor kommer disse påstandene fra?
|
||
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Påstanden er etter det jeg leser at S.M. er den mystiske samarbeidspartneren til HJM models (tror det er hva han kaller firmaet sitt).
Hvis det så er ser vi kanskje noe håndfast fra dette samarbeidet på en messe i 2016? |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
2 sider med store spørsmålstegn pga en enkel personvogn? Det er sikkert fine vogner, men om disse spørsmålstegnene sto for en stor hemmelighet hadde jeg forventet litt mer i form av både modell og markedsføring. "Nå er hemmeligheten avslørt, se vår fantastiske modell av....." Om man må lurer på den ene eller den andre modellen var den store hemmelige nyheten så er det noe feil med markedsføringen
![]() |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
NMJ liker vel å ta litt i, gjør de ikke? Men er enig i at det er litt voldsomt. Edited by Håvard H - 14 desember 2015 at 13:10 |
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det henvises til HJM models ikke NMJ ![]() Lett å gå i surr i forkortelser. SM har også avkreftet forbindelsen med HJM models i annet innlegg, så da farer noen med usannheter. |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
Messingmodeller ![]() Viderekommen ![]() Joined: 02 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 79 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vi i Scandinavian Miniatures er på ingen måte involvert i prosjektene til HJM eller NMJ. Vi tar sterk avstand fra at HJM bruker vårt navn for å fremme sitt prosjekt. Vi har heller ikke mottatt noen modell til vurdering, og ville aldri heller uttalt oss om slikt. Dette er rent oppspinn og har ingen rot i virkeligheten.
|
||
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
|
||
![]() |
||
Tåge ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Mener at det sto noe om AC og DC også på hjemmesiden den gangen, ja, jo, vogn med AC og DC hjul ![]() BM 71 - "Munken" er det nok ikke heler, for den var det bilde av i katalogen, så jeg etter på, så mulig vi fremdeles får vente i spenning
![]() Edited by Tåge - 15 desember 2015 at 02:39 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ![]() ![]() |
||
![]() |
||
chris007 ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror at det er ett diesel lok. Siden det er snakk om sidene mellom Nohaben og Di8.
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror det er ønsketenkning. Er det særlig sannsynlig at NMJ slipper en ny lokmodell så seint på året? De rekker jo knapt julerushet?
Forøvrig tror jeg NMJ morer seg kostelig over hvor lette vi er å trekke opp her på forumet... |
||
![]() |
||
npkarlsson ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 30 desember 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Kommer ikke Di2 snart da? Det er på tide med en god modell av dette svært utbredte lok'et!
|
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nå er det omtrent 3 år siden NMJ sa at de kom med BM68.
Siste melding sommeren 2016 var at BM68 "nærmet seg levering" https://www.nmj.no/blog/BM68-2/ Jeg lurer på om NMJ har fått ytterligere problemer? - Etter å ha modifisert BM66 med helmetallhjul av RP25 på drivboggi, tror jeg at konstruktørene vil ha problemer med sluring? Jeg måtte omtrent fylle halve BM66 nærmest drivboggien med bly for å få den til å trekke seg frem uten sluring. Etter det jeg kan se på understellet av BM68, har denne modellen kun trekk på en boggi - som min BM66? Dette ser man ikke før 3-vognsettet blir testkjørt - og det er i slutten av prosjektet. Det kan være at dette prosjekt måtte om konstrueres med trekk på 4 akslinger? Jeg forsøkte å kjøre BM88 Superline med kun ett drivverk og "frie akslinger" i ene motorboggi (da plasttannhjul i gearkassen sprakk). Dette er en modell som omtrent er jamntung med BM68. Det kom ikke av flekken!
|
||
![]() |
||
SveinF ![]() Veteran ![]() Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det var ikke så mye som manglet i oktober. Tok dette bildet i butikken da.
Riktig pantograf-belger..... ![]() Edited by SveinF - 26 januar 2018 at 18:36 |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Utvilsomt at det går fremover med BM68!!
Det jeg lurer på, er om du så et kjørende sett? Da understellet på motorvognen kun har en motorboggi, er det for lite til sikkert å trekke et 3-vognsett men det holder for å kjøre motorvognen alene. Styrevognen kan da også ha motorboggi - for å jukse litt? Det med 2 motorboggi i samme sett og hver sin dekoder, har jeg gitt opp grunnet strømopptak og ulikt reaksjonsmønster på dekoderne. Derfor har jeg gjort om matingen på min BM88 for å få den til å gå pent - uten "trekkspilleffekt" - med kun en dekoder som styrer begge motorer.
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Etter det jeg har forstått får Bm 68 "motorboggie" i både motorvogn og styrevogn.
Printkortet med sine komponenter har visstnok også vært en stor utfordring mht å få de funksjonene NMJ ønsker. Etter å ha studert produksjonsprøven av Bm 68a er jeg overbevist om at modellen blir flott eksteriørmessig og et steg opp fra Bm 67. Det er begrenset hvor mange detaljer som skiller de to typene og hovedformen er i prinsippet bare en videreutvikling. Uansett gleder jeg meg til Bm 68 i modell - da mangler jeg bare en skikkelig Bm 66, og Bm 62 i teak hadde også vært morsomt........ |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, da får man nok glede seg til BM68 kommer!
Jeg var litt bekymret da jeg så produksjonsprøvene avbildet på den siden jeg henviste til ovenfor. Om NMJ "jukser litt" med også å plassere en motorboggi i styrevognen, er det helt OK. - All MJ er jo kompromiss og i styrevognen er det plass i godsrommet - uten å gå ut over interiøret. Jeg hadde forventet at BM 68 var lik BM 67 mht. fremdrift der alle 4 akslingene driver settet. På BM 67 har ikke styrevognen fremdrift.
|
||
![]() |
||
Asgeir ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg fikk se en enkel funksjonsprøve av Bm 68 i dag og den gikk meget pent.
Som tidligere nevnt har settet 2 motorer med drift i 1 boggie på motorvogn og styrevogn. Under testen trakk motorvogn seg selv, samt styrevogn seg selv og mellomvogn. Sammen trakk de selvfølgelig hele settet fint. Det bør nevnes at testen foregikk på en rettstrekning uten stigning. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er egentlig modellmessig "juks" å ha fremdrift i styrevognen til BM68. Det er på en måte "geisterwagen" når vogner uten original fremdrift kan bevege seg av seg selv. - Kan forstå at NMJ har utstyrt BM68 på denne måte - ellers kunne man ikke "gjemt" fremdriften. Heller fremdrift i styrevognens godsavdeling enn å ødelegge innredning i deler av motorvognen (dersom den hadde hatt fremdrift på begge boggier).
Detaljene om dekodere er kanskje ikke kjent? BM88 som også hadde 2 motorer (på samme måte som BM68) gikk ikke pent originalt da den krevde 2 dekodere. De fikk jeg aldri til å reagere likt - spesielt om det var en lyddekoder og en "vanlig" dekoder. Håper derfor det er 4-polet Roco-kobling på settet? Nå har også dekoderne utviklet seg siden BM88, så det er mulig til en viss grad å kompensere for denne ulikheten i dag.
|
||
![]() |
||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med den begrunnelsen kan man også hevde at det er "juks" med motoren i tenderen på modeller av damplok. Men jeg er enig i at begge deler er akseptabelt når det må til for å unngå synlig motor gjennom vinduene eller at innredningen ødelegges, slik som i NMJs modell av BM69. En vesentlig forskjell mellom motorvognsett og damplok er at på førstnevnte kan selve motorvogogna gå alene. Det burde vel være mulig med den nye modellen av BM68, selv om trekkraften ikke er tilstrekkelig til å hekte på andre, umotoriserte vogner.
|
||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <1 456 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |