Print Page | Close Window

Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ??

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8948
Printed Date: 28 mars 2024 at 14:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ??
Posted By: Tåge
Subject: Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ??
Date Posted: 01 januar 2015 at 20:44
Same Procedure as Last Year     ..


Skal vi prøve og gjenta gjetteningen og spekulere litt, i hva NMJ kommer med av "nyheter" på Nürnberg messen i 2015 ??

Superline tar ikke jeg med, siden det liger litt utenfor hva lommeboka mi liker     ..


Lok - Topline:
På lok siden så er vel fremdeles EL 14 som står øverst på listen.

Et Norsk damplok har vel ikke skadet heller.
Her er det en del og velge i.

På diesel lok siden, er vel det meste kommet, Di 1 mangler vi da.
Om Di 1 har blitt noen salgs sukkes vet jeg ikke, mulig det har blitt det, den fikk vel ca 15 år+ i Norge.
Men en ny "Topline" av Di 2, var vel et savn etter det jeg har fått med meg.
Flere nr varianter av Di 3 lokene, gjerne lave nr 603 til 614 (gjerne i GD), og 607 i MD, siden 615 kommer i NYD ..

((GD=Gammel design - MD=Mellom design - NYD=Ny design))

Motorvogn - Topline:
BM 86/91 eller BM 92.
(BM 66/88 hadde man vel heller ikke sakt nei til .. )
Siden både BM 69 - 71 - 73 har kommet, mangler det no da et dieselmotor vogn i Topline serien.

Personvogner:
Får vel gjenta det fra 2014, noen varianter av "teak" vogner.
De nye oppussete vogn type 5.
((Disse er kommet på i etter kant, siden jeg til stadig het glemmer de - BF 13 og 14.. Kanskje jeg husker på de i 2016        ))

Godsvogner:
Her har jeg ikke noe forslag.
Men kanskje NMJ kommer med en Topline utgave av de "doble container vognene med hjulbrønn for semihengere"

Hus:
Skyline - Gods huset på Hell st.



Så da blir vel listen den samme som i 2014:

El 14.
Diesel motorvogn.
Gods huset på Hell st.

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 januar 2015 at 20:53
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Same Procedure as Last Year     ..


Skal vi prøve og gjenta gjetteningen og spekulere litt, i hva NMJ kommer med av "nyheter" på Nürnberg messen i 2015 ??


Di2.
Det er nesten uforståelig om det kommer en Di1 før det foreligger en serieprodusert Di2. Kommer det en Di1 er det garantert som superline i en svært liten serie.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Tåge
Date Posted: 01 januar 2015 at 21:12
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Same Procedure as Last Year     ..


Skal vi prøve og gjenta gjetteningen og spekulere litt, i hva NMJ kommer med av "nyheter" på Nürnberg messen i 2015 ??


Di2.
Det er nesten uforståelig om det kommer en Di1 før det foreligger en serieprodusert Di2. Kommer det en Di1 er det garantert som superline i en svært liten serie.



Ja, jeg glemte og legge til at, vist Di 1 kommer, så blir det som du sier mest sannsynlig en "Superline" serie.

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 januar 2015 at 21:46
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Di2.
Det er nesten uforståelig om det kommer en Di1 før det foreligger en serieprodusert Di2. Kommer det en Di1 er det garantert som superline i en svært liten serie.
Enig. Forrige Di.2 synes jeg var for dyr (mellom "normal" Topline og Superline i pris), særlig når en tar i betraktning at den brukte et understell med feil innbyrdes akselavstand (Fra Rocos Di.5/V.60)

Di.1 tror jeg det blir liten etterspørsel etter, da det bare fantes ett eksemplar av originalen, som fikk heller kort driftstid. I Topline finnes det dessuten begrenset med vogner fra epoken Di.1 eksisterte.

Selv om Limas El.14 har dårligere detaljering enn NMJs modeller, var den bedre enn Limas El.13. Derfor synes jeg ikke El.14 er noe stort savn. Jeg skulle heller sett en Topline-utgave av El.8.

Av godsvogner skulle jeg gjerne sett noen stakevogner av type T4/Kbmp/Om i Topline-utgave, dvs. generasjonen før Kbps/Os. De var tallrike, og var i bruk i omtrent samme periode som G4-vognene. Understellet har de samme dimensjonene som G4 med 6.0 m akselavstand. Siden NMJ har annonsert disse i Superline, kommer de nok ikke som Topline med det første.

Større håp er det kanskje for flere Lgjs-vogner i NSB-utgave, fortrinnsvis med containere som passer for 80-tallet. Hittil har det kun vært én NSB-utgave, resten var CargoNet-vogner.

Personvogner: BF14 og BF13, så klart. Og gjerne noen av de litt eldre stålvognene, som B2/B9, B4, B10, og BF10, samt eldre sovevogner. Flere av disse har NMJ laget eller annonsert i skala 0 eller Superline, så kanskje er det håp om at det etterhvert kommer i Topline-utgaver?



Posted By: Tåge
Date Posted: 01 januar 2015 at 21:54
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Personvogner: BF14 og BF13



At jeg aldri husker på de



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 januar 2015 at 22:33
Men hva er realistisk at NMJ kommer med?

Flere Nohab varianter.
Kontainervogner med andre kontainere.
Ny bygning i Skyline serien.

---
El14 eller Di2 kommer helt sikkert, men tror kanskje Nohab bølgen må lande før disse kommer?
Et damplok i topline er kanskje ikke så urealistisk(Type 24 eller type 21), men i år? Jeco annonserte jo tidligere damplok i plast.

Dieselmotorvogn av type Bm86/91 ville vært en positiv overraskelse, men har ikke det store håpet.
Elektriske motorvogner har jeg ingen tro på nå, da Bm69 dekker dette markedet.

Superline:
Ingen anelse.. Type 21?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: icefighter35
Date Posted: 01 januar 2015 at 23:45
Helt klart at di 2 må komme snart. For mitt vedkommende håper jeg de konsentrer seg om å lage flere lok  istede for en hel haug med forskjellige vogner, men det er som sagt meg da. B5 hadde vært fint da kom jeg påSmile Fortsatt spent på di3 i nydesign.

Di2
Bm 92
B5



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 januar 2015 at 09:26
Mange gode forslag i tidligere innlegg!

Jeg tror ikke NMJ kommer med en ny BM86/91. Dersom man skulle huske tilbake, ble Superline-utgaven en "hyllevarmer" som til slutt ble solgt til redusert pris. Det husker nok NMJ!
Selv om i ettertid noen ønsker denne modellen, mener jeg at dette ikke vil bli noen volumselger som forsvarer en ny plastmodell.

Likeså har det vist seg at El 2 ikke har solgt som forventet. - Kanskje fordi det ble laget dobbelt antall (2 nye utgaver) ut fra det som først ble annonsert? Slike "eksotiske" forbilder har nok begrenset salg/interesse. Derfor tror jeg ikke noen Di 1 kommer. Det eneste som taler imot, er at dette er et tyskprodusert lok - og det vil alltid finne noen interesserte "der nede".

Mht. El14 og Di2, så er det et visst håp. Små lok er like dyre å produsere som store lok men folk er ikke like villige til å betale mer for et lite lok som et stort. Derfor er det mer sannsynlig at El14 er mer aktuell enn Di2. dessuten er dette et lok som fremdeles er i drift - og det øker salget.

Jeg tror imidlertid at de nye motorvognsettene fra Stadler kommer når man er ferdig med "Flytoget" som har trukket ut i tid. Det er jo også aktuelt for Sverige med noen forandringer.
Videre tror jeg at tiden er inne for en Y1 som finnes både i Sverige, Norge og Israel(?) - i utallige farger/design.

Det som blir mest spennende, er hvordan produksjons-/leverings-situasjonen i Kina utvikler seg. - Og dette gjelder ikke bare NMJ.


Posted By: ses
Date Posted: 02 januar 2015 at 12:14
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:



Jeg tror ikke NMJ kommer med en ny BM86/91. Dersom man skulle huske tilbake, ble Superline-utgaven en "hyllevarmer" som til slutt ble solgt til redusert pris. Det husker nok NMJ!
Selv om i ettertid noen ønsker denne modellen, mener jeg at dette ikke vil bli noen volumselger som forsvarer en ny plastmodell.
Nå kan det jo hende at prisnivået nettopp var årsaken til at den ble "hyllevarmer". jeg tror at en Top Line modell av type 86 eller 91 faktisk vil selge bra, ut fra alle de som har nevnt nettopp ønsket om en slik modell. 87-vognene har vel gått ut rimelig bra, men på alle de Fremo-treffene jeg har vært har jeg knapt sett en 86/91-vogn, mens "alle" sier at den typen savnes. Det er hyggelig med en 87-vogn for enkelte tog, men et flervognsett med 86/91-materiell blir det liksom mer tog utav. 
Da NSB brukte disse, var de karakterisert ved at de gikk i nær sagt alle mulige konstellasjoner fra enkeltvogner til vel opptil 8 vogner sammenkoblet (påsketrafikk), motorvogner som styrevogner i god blanding. Det kan selvfølgelig by på noen MJ-utfordringer å kjøre flere slike motoriserte sammenkoblet, men en dummyutgave og en motorvogn med god trekkevne vil løse det. 
For de som måtte være usikker på hva motorvogn type 86 er, så legger jeg ved et bilde av et standardsett med motorvogn (nærmest) og styevogn:




Posted By: Bhal
Date Posted: 02 januar 2015 at 13:29
Må si meg veldig enig med Svein her. For meg er BM 86/91 på "løp og kjøp" listen. Men jeg skal ha den til å kjøre med. Ikke et utstillingsobjekt med tvilsomme kjøreegenskaper.

At Y1 vil selge i Sverige kan så være, men hvor mange var/er det her? 3-4 stykker som tusler opp og ned mellom Notodden og Porsgrunn. Litt merkelig om det skulle bli noen salgsvinner her hjemme.

Er også litt forundret over at El8 ikke er fremme i diskusjonen. Åtterane ruslet og gikk da i årevis i de fleste togtyper, men Oslo V og "Drammenssida" var kanskje ikke like spennende som Bergens- og Dovrebanen. Dårlig med høyfjell liksom.

Tillegg: Når det gjelder multippelkjøring så har jeg i det minste hatt meget gode erfaringer med 2XDi8. Oppskriften er enkel; samme dekoder med samme innstillinger og samme adresse i begge lokene. Eneste jeg gjorde noe med ut over dette var lyset. Ingen fancy multioppsett etc som kan rote til verden for meg. Som skrevet, funka toppers.

mvh
Bjørn
i ønsker meg modus


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 02 januar 2015 at 14:37
Håper på DI 2 og ei motorvogn av eldre årgang enn BM 69


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 02 januar 2015 at 15:16
Originally posted by ses ses wrote:

Det er hyggelig med en 87-vogn for enkelte tog, men et flervognsett med 86/91-materiell blir det liksom mer tog utav. 
Da NSB brukte disse, var de karakterisert ved at de gikk i nær sagt alle mulige konstellasjoner fra enkeltvogner til vel opptil 8 vogner sammenkoblet (påsketrafikk), motorvogner som styrevogner i god blanding.

Ble det kjørt 8-vognstog med 86/91-materiell?

I bestemmelsene for togstørrelse i Trykk 422 er den største tillatte togstørrelsen jeg kan jeg kan finne 6-vognsett (3 motorvogner og 3 styrevogner).
Bestemmelsene ble noe endret over tid. På 50-tallet var det ikke angitt noen konkret togstørrelse, bare at et normalt togsett var 1 motorvogn og 1 styrevogn.
På 1960-tallet var det tillatt med 2 motorvogner og 2 styrevogner (4- vognsett). På baner "hvor distriksjefen tillater det" kunne det tilkobles ytterligere 1 styrevogn (5-vognsett). Dessuten kunne en enkelt motorvogn tilkobles 2 styrevogner hvis motorvognen var utstyrt med Rolls-Royce-motorer. På den tiden var det vel fortsatt en del vogner som ikke hadde fått nye motorer, for senere forsvant kravet om at det skullevære RR-motorer.
Når vi kommer ut på 1970-tallet blir det tillatt med 6-vognsett med 3 motorvogner og 3 styrevogner. Bak siste arbeidende motorvogn tillates maksimalt 2 styrevogner (max 60 tonn).

Å kjøre mer enn 2 motorvogner i fellesstyring betyr at føreren ikke har instrumentkontroll for den bakerste motorvognen (det er ekstra instrumenter i førerbordet bare for 1 ekstra motorvogn). Det er imidlertid mulig å betjene de bakre motorvognene.
Siden vognene har lett buffer- og dragstell vil det også være uheldig med svært lange tog. Faren for rykk som kan overbelaste dragstellet blir stor selv om det er fordelt virksomme motorvogner i toget.

Det ovenstående er selvfølgelig ikke i seg selv noe hinder for at det kan ha blitt kjørt tog med mer enn seks 86-/91-vogner. Jeg kan dog ikke huske å ha sett det, eller sett bilder av det.

Modellmessig vil det vel dessuten være et rimelig voksent tog med 6 vogner, det vil fylle godt på anlegget.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 januar 2015 at 19:40
Det som ikke har kommet i 2014 av Nyheter står i katalogen i år, mener ene var 3vogns 69. Så da kommer det kanskje ikke flere andre varianter av 69?.



En ting som er sikkert er at vi får flere Di3 varianter i år. 615/621 er ikke lagt unna. Så da slipper de nok neste runder med Di3 litt ut på Året tenker jeg. Kommer startsett med Di3 og personvogner fra Roco. Spurte NMJ om de hadde noe kjennskap til starsettet, men det hadde de vist ikke. Men det vill tiden vise. Spørs om de lager plass til EL14, etter som det kommer flere Di3?



Kommer Di2 eller 86/91/92/92 som toppline blir det dyrt mj år for meg. Kjøper heller flere nr varianter av 86/91 enn 1 stk dyr superline med tvilsom gange. Dessuten er Flytoget også på veg. Spørs om de gir ut noe annet, enn flere versjoner av 71 og 69?

Hørt snakk om at wlab er etterspurt, også vært snakk om nytt opplag av vogner fra Flåmsbana. Disse har ikke kommet.Men vogner dukker opp, om ikke personvogner så flere varianter av godsvogner.

Og dukker vell opp etter eller annet i superline også.


Hva som kommer er vell litt avhening av som ligger på lager. De har fortsatt Di8,EL11,EL13 og EL17 på lager. Så spørs om de venter til beholdningen har blitt lavere føre de går løs på EL14. Men jeg vet Finn Moe har vært på Grorud med kamera, og tatt en haug bilder av EL14. Om EL14 ikke kommer nå, har han i alle fall sikkeret seg mer dokumentasjon.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Tåge
Date Posted: 02 januar 2015 at 19:53
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Det er hyggelig med en 87-vogn for enkelte tog, men et flervognsett med 86/91-materiell blir det liksom mer tog utav. 
Da NSB brukte disse, var de karakterisert ved at de gikk i nær sagt alle mulige konstellasjoner fra enkeltvogner til vel opptil 8 vogner sammenkoblet (påsketrafikk), motorvogner som styrevogner i god blanding.


Ble det kjørt 8-vognstog med 86/91-materiell?



Jeg vet ikke noe om det, men jeg har sett 4 stk BM/BS 92 sett sammen.

Mener og huske at det ble kjørt et sånt 8 vogners sett fra Trondheim st til Ranheim st på 17 mai noen år.
Var vist noen som ordnet med det, for og frakte hjem folk som har vært med på noe.
(Litt usiker på om det var 17 mai da).
Men jeg har i alle fall sett det en eller to ganger ..



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 02 januar 2015 at 20:45

Det begynner vel å bli på tide med et nytt opplag G4-vogner. Utgavene med tretak er utsolgt de fleste steder.

En annen vogntype jeg gjerne ser i modell, er flisvognene som var ombygd fra G4:

http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=171814" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=171814

http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107819" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107819

http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=3879" rel="nofollow - http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=3879

I følge artikkelen om G4 i På Sporet nr. 143, ble såpass mange som 325 stk. bygget om, med litra Fb i serien  601 8000-8324. Siden så mye er felles med G4, er det kanskje ikke helt urealistisk å håpe på en Topline-utgave? (Hvis ikke kan dette være grunnlag for et ombyggingssett, som Skala Design gjorde for Iblps.)



Posted By: Disel
Date Posted: 03 januar 2015 at 13:52
Virker som NMJ har komt med el-lok og diesel-lok annen hvert år, tenk 13 og året etter di8 og året etter El 11 og siste Nohab, så hvis "skjemaet" er riktig, bør det komme El?


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 januar 2015 at 14:51
Originally posted by Disel Disel wrote:

Virker som NMJ har komt med el-lok og diesel-lok annen hvert år, tenk 13 og året etter di8 og året etter El 11 og siste Nohab, så hvis "skjemaet" er riktig, bør det komme El?



Men tidligere har de vell sluppet hele serien med en gang? Mens med Nohaben kommer det i puljer. Men de kom med EL17 i nytt opplag selv om andre nyheter. Så ingen ting er vell umulig. Men er jo fritt frem for andre å lage DI2, EL14, 86/91 som ferdig modeller. Ikke minst BF13/BFC13/Bf14. Kommer disse som ferdig modell, blir nok kun lang versjon. NMJ ler godt av denne tråden

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 januar 2015 at 15:18
For at en modell skal selges i store opplag til annet enn "hardcore MJ-entusiaster" (som skriver her på forum), bør det være en modell av materiell som er i daglig drift. "Entusiastmiljøet" i Norge er dessverre for lite til å selge tilstrekkelig kvantum til å komme ut på plussiden med en nyutviklet modell.- Hadde det vært tilfelle, så hadde nok andre europeiske fabrikanter for lengst "oppdaget" Norge.
Nå har prisutviklingen for utvikling og produksjon i Kina vært meget stor de siste årene, så det å kunne produsere relativt små opplag for Norge der er svært begrenset. Modeller beregnet for Norge er derfor oftest varianter av europeisk materiell hos de fleste produsenter.
Dette gjelder nok for NMJ også?!

Det som var mulig for få år siden, vil være for kostbart å utvikle i dag. - Mange hevder derfor at "Kina-epoken er på hell. - Bare siste året har lønningene der nede doblet seg. Dette krever høyere priser over disk - og stadig færre eksemplarer solgt.

Modeller for Norge må derfor ha en større kjøpergruppe i utlandet for å være regningssvarende. Et annet moment er antall versjoner/design og epokevalg. BM87 er derfor nærmest utelukket. - Først nylig ble alle modellene i Superline solgt. En BM86/91 er nok for spesiell til at drivverk og andre detaljer kan "deles" med andre modeller slik at utviklingskostnadene blir lavere? Dessuten er antall design/epoker noe begrenset til at de som er i stand til å kjøpe mange, kun får nummervarianter - og det er ikke like attraktivt for mange.

- Selvfølgelig hadde det vært fint med en ny BM86-modell men det tror jeg er lite trolig.

I år tror jeg NMJ har nok med å levere alle NoHABene de har avertert pluss 3-vognsett av BM69 og Flytoget. De må nok ha en formnyhet også - og det tror jeg blir Y1, El14 - eller et Staedler-sett. Noe mer tror jeg de ikke er i stand til å levere? (Husk at "nyheter" fra NMJ kommer ikke lengre med samme tempo som tidligere.)



Posted By: TorsteinS
Date Posted: 03 januar 2015 at 16:18

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] En BM86/91 er nok for spesiell til at drivverk og andre detaljer kan "deles" med andre modeller slik at utviklingskostnadene blir lavere? Dessuten er antall design/epoker noe begrenset til at de som er i stand til å kjøpe mange, kun får nummervarianter [...]

Det siste var jeg ikke helt med på. De første BM86 kom allerede i 1940, og såvidt jeg husker, ble de siste BM86/BM91 utrangert rundt 1995. Det dekker de fleste epoker som er aktuelle i norsk MJ-miljø, bortsett fra de siste årene med El.18, Signatur, flytog og delingen av NSB. BM86/91 passer dessuten utmerket på et anlegg sammen med NMJs modeller av Di.3 626-628, som ble revet bort på kort tid.

Av designvarianter fantes det i hvert fall "urgammeldesign" med smal stripe nede på vognsiden, 60-talls "gammeldesign" uten den ekstra stripen og "nydesign", og muligens også "mellomdesign".



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 januar 2015 at 16:34
Jeg synes at 3 forskjellige design er noe tynt for å lage en modell - uten at det er formendringer.
Så vidt jeg vet ble 1940-tallsutgavene utrangert før mellom-nydesign kom på moten? - har ikke sett bilder av 1940-tallsutgaver annet enn i gammeldesign.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 03 januar 2015 at 16:35
NMJ(og andre produsenter) er avhening av å selge til Utlandet også, for at de skulle kunne lage en norsk modell. Blitt fortalt at en butikk i Danmark venter på B-models i stedet for Nmjs Nohab på grunn av kvalitet på NMJ lok. Stemmer det så er det ikke bra. Da bør man heller redusere antall nyheter og heller lage noen få, men bra modeller. Eller få flere til å hjelpe til med utviklingen/testing av nye modeller.


Våre danske venner har et 86/91 sett stående i Danmark som har vært på tur i Scandinavia. Den vill nok kunne selge noe i DK hvis man putter på rett nr. Men spørs om det like vell er stort nok marked?. Lå en til salg på messa på Hamar i høst, men jeg betaler ikke 15.000 for en motorvogn. Det går vell heller ikke å brukte understell fra 67/68 og speil, og andre detaljer?. Slik at man får ned kostnaden ved lage 86/91. Så kan man lage 67/68 også?.

-------------
A matter of life and death


Posted By: ses
Date Posted: 03 januar 2015 at 16:56
Økonomi er selvsagt en viktig faktor når man vurderer å lage en modell, men jeg snakket med Finn Moe her for et års tid siden, og da fikk jeg inntrykk av et viktig kriterium for å velge modell var at Finn selv liker prototypen og vil ha modell av den.


Posted By: ses
Date Posted: 03 januar 2015 at 17:26
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Det er hyggelig med en 87-vogn for enkelte tog, men et flervognsett med 86/91-materiell blir det liksom mer tog utav. 
Da NSB brukte disse, var de karakterisert ved at de gikk i nær sagt alle mulige konstellasjoner fra enkeltvogner til vel opptil 8 vogner sammenkoblet (påsketrafikk), motorvogner som styrevogner i god blanding.

Ble det kjørt 8-vognstog med 86/91-materiell?

...

Modellmessig vil det vel dessuten være et rimelig voksent tog med 6 vogner, det vil fylle godt på anlegget.


Jeg antyder en usikkerhet i det jeg skrev ("vel opptil 8"), grunnet at jeg hadde ikke dokumentasjonen for hånden, men en erindring om at jeg en gang tok bilde av et svært langt påsketog med 86-materiell på Rørosbanen. Nå fant jeg bildet, og det er "bare" seks vogner i toget. Beklager feilhusken. Og et rimelig voksent tog er det absolutt:




Posted By: Laurenz
Date Posted: 03 januar 2015 at 19:05
Angående Y1 så kan den absolutt være interessant i Norge også. 
NSB leide noen vogner tidlig på 90-tallet for bruk på Solørbanen. Persontrafikken på banen ble nedlagt i 1993 eller '94. Så i 1999 begynte Värmlandstrafikk å kjøre "Kungspilen" mellom Karlstad og Kongsvinger. Jeg husker ikke hvor lenge det varte men noen år ble det. Og så kjøpte NSB noen Y1 for Bratsbergbanen selvfølgelig.


Värmlandstrafikk 1326 på Kongsvinger




Posted By: Tåge
Date Posted: 03 januar 2015 at 19:55
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:



NMJ ler godt av denne tråden




Men det er jo bra, at noen ser litt humoristisk på dette innlegget også           ....

Men det er vel snart bare NMJ som holder på den tradisjonen at de viser nyhetene først på Nürnber messen.

Men det er jo som noen også nevnte, begrenset hva NMJ kan komme med av nyheter også.


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 januar 2015 at 23:08
Originally posted by ses ses wrote:

Og et rimelig voksent tog er det absolutt:



Ja, jeg tror de fleste ville synes dette er et tilstrekkelig langt tog å kjøre på sitt anlegg.
Nå skal jo heller ikke jeg være veldig påståelig og fastslå at 86/91-tog med mer enn 6 vogner aldri har vært kjørt selv om det er flere gode grunner til ikke å gjøre det - både formelle og tekniske. Rent fysisk er det jo ikke noe som hindrer å koble sammen så mange vogner man vil, selv om det ikke er tillatt. Så vidt jeg vet vil man da få problemer med fellesstyringen (visstnok for dårlig styrespenning og muligens andre problemer), og får bare instrumentkontroll på de to forreste motorvognene. Men kan eventuelt bemanne flere motorvogner, men da vil man få en utfordring med det lette buffer- og dragstellet, som ikke tåler særlig mye av verken støt eller rykk. I bestemmelsene er det derfor presisert at man ved kjøring av to motorvogner i samme tog uten fellesstyring skal være spesielt forsiktig ved igangsetting og at bakerste vogn skal settes i gang først.
Det står også at man ved kjøring av tog med mer flere motorvogner om mulig skal sette toget sammen slik at de styres fra en motorvogn, og på bildet går det en motorvogn ytterst i hver ende.

Bildet er for øvrig interessant ved at det viser vogner med begge vindusvarianter (trerammer og Young-vinduer). De to vindustypene sammen med lakkeringsvariantene øker jo muligheten for å lage flere 86-varianter av samme vognkasse. I tillegg har man type 91 som bare hadde Young-vinduer

De eldste vognene med skrå front som ble bygget frem til 1950 hadde vel bare "rammeløse" vinduer. Selv synes jeg de er de stiligste, men modeller av disse sitter vel mye lenger inne. Og så er det de to (eller var det tre?) vognene som etter uhell ble reparert og som kom i trafikk med rett front i den ene enden og original, skrå front i den andre. Modeller av disse må man vel bygge selv...


Posted By: kokken
Date Posted: 04 januar 2015 at 00:06
Jeg tror ikke det kommer noe norsk superlinelokomotiv i år fra NMJ. Vil tro han kommer med noe fra våre svenske naboer. Har også hørt at det neppe kommer noen nyproduksjon av 86 motorvogn,

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 januar 2015 at 04:38

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] I tillegg har man type 91 som bare hadde Young-vinduer

Det får jeg ikke til å stemme når jeg sammenligner noen av bildene i MDB, f.eks. disse:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=99801" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=99801

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16606&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16606&org=1

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=134192" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=134192

mot disse:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16165&org=1" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=16165&org=1

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=164330" rel="nofollow - http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=164330

Jeg formoder at det er Young-vinduer på de to siste bildene?



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 04 januar 2015 at 09:57
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det får jeg ikke til å stemme når jeg sammenligner noen av bildene i MDB

Og det har du selvfølgelig helt rett i. Det var jeg som kortsluttet en smule og var litt for rask. Til overmål burde jeg jo husket at de to bevarte 91-motorvognene faktisk har forskjellige vinduer (91H.02 med trerammer og 91.09 med Young).
Sett fra et modellproduksjonssynspunkt gir jo dette enda flere muligheter.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 januar 2015 at 12:06
Da vil det kanskje være tilstrekkelig med detaljendringer på BM86/91 til å kunne lage forskjellige utgaver regningssvarende? En form vil da kreve minst 4(8) forskjellige vognsider.
- At BM86 skulle mangle på FREMO-treff, tror jeg ikke. Mine versjoner har kjørt flere ganger i Arendal - og siste treff i september (KRS) ble den ikke brukt i det hele tatt (reservemateriell). Flere andre har også digitalisert den.

Det er klart at Finn Moe nok ler av våre spekulasjoner. - Det er allikevel underholdende å gjette på hva han har funnet på!
Nå har det nok alltid vært slik at han må ha likt forbildet før han lager modell - ellers hadde nok ikke BM64 blitt lansert?

Allikevel har han truffet bra med valg av modeller hittil, ellers hadde han ikke blitt såpass stor i markedet som det han er.

Dersom man ser det fokus han i de siste år har på markedet på Kontinentet, så er det rimelig å vurdere valg av nye modeller ut fra hva som markedet der nede vil kjøpe og finner eksotisk nok (som Ofotbanen/ Malmbanan). Derfor tror jeg at hva enkeltpersoner på MJF-forum måtte ønske seg, spiller en underordnet rolle.
Som eksempel er ikke G4-vognene sluttsolgt i Tyskland (jeg har kjøpt totalt 20 stk. der nede i høst i to omganger - med heltre gavler/tak) så denne vognen er bare et norsk ønske som sikkert er trigget av Skaladesign sitt ombyggingssett. - Vi kjenner NMJs sympatier med konkurrenter, så derfor tror jeg ikke det blir noe nyopplag av denne vognen.


Posted By: pkonc
Date Posted: 04 januar 2015 at 12:53
Hvis man tenker seg at NMJ kun tenker på penger og inntjening så burde vel EL-14 snart komme, type 30 i Topline er neppe langt unna heller i så måte da jeg tror type 26/31 har for avansert gangtøy, type 30 tror jeg er en het kandidat for et Topline damplok....... men kanskje også en mindre maskin som type 21/27 ? 
EL-11 og EL-13 ser merkelig nok ut til IKKE og ha vært den store salgs succsessen man kanskje ville trodd at de skulle ha blitt og pga dette så tror jeg en EL-8 i Topline er laaaangt unna.
 
Vedr Di2....... har jo vært laget en del hundre Di2 allerede, tror neppe den er økonomisk forsvarlig og lage i Topline på mange år enda.
 
Flirt, 92 sett, 68 sett, 86/91 vogner er vel alle kandidater.
 
Ser man på 68 sett så trenger man 4 former = dyrt, men de kan lages i minst 5 design og passer inn over en lang tidesepoke, så de burde NMJ kunne tjene gode penger på = en god kandidat.
 
86/91 3 former + forskjellige sider = dyrt......men lang driftstid og minst 2 design + stasjonering over hele landet gjør at de burde kunnne selges ganske mange av,  92 sett burde kunne være overkommelig, men hvor mange kan man selge av de ?.........
 
Flirt hmmmmmm, burde det kunne selges mange av fremover.
 
Superline ?........... Hvor i svarte granskauen blir det av 66 settet som ble lovet som jubileums modell år 2000 ??????? 66 settet tor jeg har vesentlig større appell enn hva 88 hadde og titross for en høy pris tror jeg de vil bli revet vekk fort hvis de produseres i vanlig Superline kvantitet.......... men seff hvis de får blå farge ala en blind ku, så.........
 
Di1, neppe........ EL5 i drifts variant derimot tror jeg kan være høyst aktuell i Superline, neppe i Topline......... men faktisk tror jeg at både EL-1 og EL-5 kunne solgt bra i Topline.
 
EL-1b i Superline........ tja hvorfor ikke, jeg hadde allfall kjøpt de.... ha ha.
 
Vogner......... Bf 13/14 og F/Df vogner er sårt etterlengtet, men blir ikke produsert fordi NMJ ikke tjener nok penger på de, kun skummet på fløten ønskes. B2/B9 i Topline hadde sikkert solgt i bøtter og spann, men her blir det nok samme lekse med at hvis man produserer de så blir det kun de vognene man tjener mest penger på og man ender også her opp med en slerke som ikke er komplett.
 
 
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 04 januar 2015 at 13:09
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- At BM86 skulle mangle på FREMO-treff, tror jeg ikke.

Det var heller ikke påstanden, men "på alle de Fremo-treffene jeg har vært har jeg knapt sett en 86/91-vogn". Vi har vel ikke deltatt på de samme treffene.


Posted By: frankm
Date Posted: 04 januar 2015 at 13:37
BM70 står øverst på ønskelista mi... et sett det er mulig med flere varianter av fra ICE-utgaven til dagens design...


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 januar 2015 at 14:15

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

EL-11 og EL-13 ser merkelig nok ut til IKKE og ha vært den store salgs succsessen man kanskje ville trodd at de skulle ha blitt og pga dette så tror jeg en EL-8 i Topline er laaaangt unna.

Når det gjelder EL.13, så hadde den konkurranse fra Hobbytrades utgave. Dessuten finnes det bøtter og spann av Limas utgave i de tusen MJ-hjem, og mange synes kanskje det får holde. Det siste kan være et argument for å vente med El.14.

El.11 ligner ganske mye på El.13, så det er nok noen som synes at det holder med én av dem. Dessuten kom NMJs El.11 etter at folk hadde forhåndsbestilt Skala Designs utgave. Sistnevnte var riktignok en relativt liten serie. NMJs utgave har vært på markedet i under to år, og de har ikke dumpet prisene, slik de gjorde med El.13. Det er ikke sikkert salget har gått så mye tregere enn forventet - suksessen med Di.3 er ikke normalen.

El.8 er på en annen side en type NSB-lok som ikke tidligere har vært gitt ut som modell til en "fornuftig" pris. Det samme kan sies om El.1 og El.5.



Posted By: Wesley
Date Posted: 04 januar 2015 at 15:14
Hei ja.
Hmmmm...når vi først skal ,-for morro skyld,-spekulere så kan jeg jo henge meg på bare for å synliggjøre en liten "drøm":
BM 66...!..uansett "-line"
Ja,- utopisk,- men kanskje NMJ fanger et snev av interesse hvis vi "samler et lag"...?.
For min del hadde det vært den optimale "bursdagsgave" til min 50-års dag om tre år...;)
J


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 januar 2015 at 16:41
Er ikke marked for EL13 fra 2 produsenter samtidig. Finn burde ha heller kommer med for eksempel EL14. Tru den kanskje hadde solgt bedre etter som mange har EL13 fra Lima. Ser på Facebook at enkelt bygger om Lima EL13 i stedet for å kjøpe nytt lok.


Type 92 kan man få i nydesign og agenda design med og uten postavdeling. Nabotoget gikk en stund med reklame for Nabotoget på lagsiden av togsettet. Var 2 av settende som hadde dette. De brukes på Meråkerbanen. Men er nok ikke den motorvogna som har gått mest i Sverige.



Lager man type 74 & 75. Er det ikke langt unna å lage MTR flirten som ruller mellom Stockholm og Gøteborg, Disse er av samme som type 74. Men spørs om disse er for fersk til at man har nok dokumentasjon(?)

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 januar 2015 at 17:15
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[...] Finn burde ha heller kommer med for eksempel EL14. Tru den kanskje hadde solgt bedre etter som mange har EL13 fra Lima. Ser på Facebook at enkelt bygger om Lima EL13 i stedet for å kjøpe nytt lok.
Her var jeg ikke helt med, da mange også har El.14 fra Lima, og enkelte bygger også om denne. Limas El.14 er penere utført (spesielt vinduene) enn deres El.13, selv om begge er beheftet med en del unøyaktigheter og har dårlig drivverk.


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 04 januar 2015 at 18:42
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

 Lager man type 74 & 75. [sic] Er det ikke langt unna å lage MTR flirten som ruller mellom Stockholm og Gøteborg, Disse er av samme som type 74. Men spørs om disse er for fersk til at man har nok dokumentasjon(?)

Mye er likt mellom MTR Express´Stadler Flirt og NSBs Stadler Flirt. Men eksteriørmessig er det en viktig forskjell i dørarrangementet. Jeg regner med at det har betydning for den som vil lage modeller.

MTR Express:





NSB Flirt, her type 74. 


Selve frontparti er likt, og NSBs Flirtfront ble Stadlers "standardfront" etter NSBs bestilling. Ellers er det bare dørarrangementet på type 74 BMa som er lik MTRs BMa. På øvrige vogner har MTRs Flirt én dør per side, type 74 (og alle vogner på 75) har to.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 januar 2015 at 20:22
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[...] Finn burde ha heller kommer med for eksempel EL14. Tru den kanskje hadde solgt bedre etter som mange har EL13 fra Lima. Ser på Facebook at enkelt bygger om Lima EL13 i stedet for å kjøpe nytt lok.

Her var jeg ikke helt med, da mange også har El.14 fra Lima, og enkelte bygger også om denne. Limas El.14 er penere utført (spesielt vinduene) enn deres El.13, selv om begge er beheftet med en del unøyaktigheter og har dårlig drivverk.


Vet flere har bygget om El14 også, samt EL13. Når Hobbytrade hadde annonsert El13 hadde ikke NMJ trengt å gjøre det samme. NMJ ødelegger en del for seg selv her. Ikke solgte de som forventer og hadde sine kvalitets problemer. Vet om en som var på ferie i sveits. Hadde tenkt å kjøpt med seg en El13 hjem. Butikken hadde 3 EL13 inne fra NMJ. Alle 3 var det feil med. Viker som det er viktigere å knekke en dansk produsent i stedet for å tjene penger selv. EL13 kan ikke være så god butikk som NMJ håpet på.



Selv med en dør mindre så er det mye som kan brukes av modellen til MTR. Kan man bruke samme understell og motor har man spart mye her. Noe som gjør det enklere.


Så gjenstår det å se om 615 og 621 i nydesign går like fort unna. I såfall kommer det flere varianter, ikke bare i gammel design. Men blir ikke overasket hvis de har en nydesign utgave til på lur. I mellomtiden har togbutikken få Markelins 624. Trix kommer seinere.

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 04 januar 2015 at 20:55
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[...] Når Hobbytrade hadde annonsert El13 hadde ikke NMJ trengt å gjøre det samme. NMJ ødelegger en del for seg selv her. Ikke solgte de som forventer og hadde sine kvalitets problemer. [...]
Det kan jo hende at NMJ allerede hadde investert så mye i sin egen El.13 da Hobbytrade annonserte sin, at NMJ syntes det var for sent å snu. Om kvalitetsproblemene skyldtes at de "rushet" modellen for å komme før Hobbytrade, eller om den uansett ville fått det samme drivverket og lidd av slapp kinesisk kvalitetskontroll, kan vi bare spekulere i.


Posted By: einjen
Date Posted: 04 januar 2015 at 21:39
Wickerman: Vet du omtrent hvor mye senere Trix kommer emd Di3?

-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Pelle
Date Posted: 04 januar 2015 at 22:04
Det er like spennende og overraskende hvert år. Jeg tolker trenden at Topline stort sett dreier seg om materiell som finnes i mange fargevarianter og som er i nyere epoke. Noterer meg også at flere av fjorårets nyheter ennå ikke har kommet, så de bør vel ikke annonsere med nye formmodeller før de har levert ferdig det de har annonsert?

Skal jeg gjette realistisk utifra min tolkning av trenden, vil jeg utelukke El1, El5, El8, Bm 86/91, men også helt nye formmodeller som type 92 og type 70 i Topline-serien.

Vil også tro det er Jeco som kommer med Y1, men helt sikkert også da med norske varianter.

Et damplok i Topline bør vel ikke være langt unna siden både Heljan og Hobbytrade tidligere har klart det, og hvis Jeco også har annonsert et.

Selv tipper jeg flere Nohab-varianter (av de norske: Di3 mellomdesign, JBV og OBAS?), samt danske privatbane-My'ere. El 14 er sikkert på gang, men de kan nok vente et år til med den siden de fremdeles er i trafikk. Av motorvogner er vel 69b realistisk siden 69c snart er i produksjon. Type 68 er deretter den med flest fargevarianter, men som Topline tror jeg den ikke vil selge i tusenvis. I så fall Superline.

Trenden på Superline er vel også å komme med en "sær" modell, så her gjetter man seg lett til et bomskudd? Jeg tipper mer Ofotbanemateriell (tør de å lage El3/El4?), flere eldre godsvogner og kanskje en B3 i skala O.

Må innrømme at Flirt-sett står høyt på min egen ønskeliste, siden den utifra egen studie er en vanskelig modell å lage selv. I og med at vognene finnes i flere land kan man lage mange varianter og gjenbruke deler. Men kanskje Liliput er den som har størst potensiale for å gjøre dette?

Nesten som å vente på julekvelden, dette. Men harde pakker blir det garantert uansett

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 januar 2015 at 00:44
Originally posted by einjen einjen wrote:

Wickerman: Vet du omtrent hvor mye senere Trix kommer emd Di3?


Eneste jeg vet at at Trix kommer seinere. Når vet jeg ikke. De av dere som er på Facebook, har Togbutikken lagt ut bilde av AC modellen.


Pelle, NMJ sier at formene ikke er laget for å kunne lage Di3 med topplykter oppe mellom vinduene. Så da kan du utelukke sein 80, 90 og 2000 talls versjoner av Di3, hvis dette stemmer som NMJ sier.


Men har du penger er det bare å ta en tlf til B-modells i Belgia. Så lenger de en DI3. Vært stille rundt Nohabene deres, men de er på veg og det med røykgenerator fra Esu.941 til Hector skal vist være bra(den har kommer til vmji) Så er det lov å håpe Nohabene holder samme kvalitet.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 januar 2015 at 09:57
Dersom noen husker Lima ICE-T, så hadde den en slett vognkasse og alle detaljer (som dører/vinduer) trykket på vognkassen som var gjennomsiktig i røykfarget plast. Denne trykkeprosess var meget godt utført og omtrent like god som om detaljene skulle være preget inn i plasten.
Hadde NMJ laget Staedler-settene (74/75) på samme måte hadde det også vært mulig å lage en MTR-utgave med samme form. Dette burde kunne gjøres regningssvarende?

Ellers ville en El3 (eller El4) være ypperlig i Superline. Da tror jeg mest på El 3 som er tyskprodusert mht. salg utlandet. Malmbanemateriell vil uansett være en "hit" i utlandet!


Posted By: ses
Date Posted: 05 januar 2015 at 13:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Da tror jeg mest på El 3 som er tyskprodusert mht. salg utlandet. Malmbanemateriell vil uansett være en "hit" i utlandet!
Er El 3 tyskprodusert? Tenker du på at de elektriske delene (som ingen ser) er fra AEG og Siemens, i motsetning til de for El 4 som er fra NEBB?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 januar 2015 at 14:12
Ja, jeg var kanskje litt uklar der!
Lok der store deler av konstruksjonen kan spores tilbake til Tyskland, har ofte en bedre "kjøpsappell" der nede.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 05 januar 2015 at 14:22
Jeg mener det er helt uvesentlig at noen tyske komponenter vil øke salget av en Superline El 3 nevneverdig, derimot kan understellet fungere som en felles plattform for SJ Of.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 05 januar 2015 at 14:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ja, jeg var kanskje litt uklar der!
Lok der store deler av konstruksjonen kan spores tilbake til Tyskland, har ofte en bedre "kjøpsappell" der nede.
Men på en modell vil den delen av konstruksjonen ikke kunne spores i det hele tatt i og med at den ligger innkapslet i alt det som er Hamar og Thunes bidrag til loktypen.  Og hvis man først skal se etter tyske bedrifters bidrag til eldre norske el-lok, så er AEG og/eller Siemens også inne i (i dobbel forstand) El 5 - El 8. Men for en modell blir jo slikt ren symbolsk tysk delaktighet. Tror ikke man finner mange som kjøper modeller på det grunnlaget.


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 januar 2015 at 16:05
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ja, jeg var kanskje litt uklar der!
Lok der store deler av konstruksjonen kan spores tilbake til Tyskland, har ofte en bedre "kjøpsappell" der nede.

Men på en modell vil den delen av konstruksjonen ikke kunne spores i det hele tatt i og med at den ligger innkapslet i alt det som er Hamar og Thunes bidrag til loktypen.  Og hvis man først skal se etter tyske bedrifters bidrag til eldre norske el-lok, så er AEG og/eller Siemens også inne i (i dobbel forstand) El 5 - El 8. Men for en modell blir jo slikt ren symbolsk tysk delaktighet. Tror ikke man finner mange som kjøper modeller på det grunnlaget.

Nei, man finner nok ikke så veldig mange som kjøper modeller på det grunnlaget i Tyskland, men hvor stort tall er "ikke så veldig mange" i et mj-marked som er nesten ufattelig mye større enn i Norge?
Markedsføringen vil også ha stor betydning. Hvilke skandinaviske baner er best kjent i Tyskland? Sannsynligvis Malmbanen og Bergensbanen.
I et så stort marked finnes det også veldig mange potensielle kjøpere som ikke har detaljkunnskaper om hvilke deler som er konstruert og/eller bygget hvor, og om dette fysisk kan sees eller ikke på modellen. En presentasjon som fremhever tysk slektskap uten å gå i detalj om hva man kan se og ikke se av de "tyske delene" sammen med en generelt interessant utseende modell vil kunne ha relativt stor appell.

Selv om det ble et "einzelstûck" vil også Di1 kunne markedsføres med slike attributter. Det var både tyskbygget og et tidlig trinn i utviklingen av store tyske diesellok, og at det gikk på Bergensbanen er heller ikke noe minus i markedsføringssammenheng. Di1 har vært nevnt i flere tyske bøker om tyske diesellok, blant annet har loket fått hele 3 sider med typetegning, motorsnitt og bilde (på Finse) i Arno Bretschneiders bok om V200.

Modellen må objektivt sett være fin, og forøvrig ha et eller annet - synlig eller ikke synlig - som kan appellere til kjøperne i det aktuelle markedet. Resten avhenger i stor grad av riktig markedsføring.


Posted By: ses
Date Posted: 05 januar 2015 at 16:34
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

 ... sammen med en generelt interessant utseende modell vil kunne ha relativt stor appell.

 ...
Og i så måte tror jeg at El 4 vil ha langt større appell enn El 3, både med sin "to-rom-og-kjøkken"-konstruksjon og at El 4 er formmessig mer vellykket enn El 3. Det siste er selvfølgelig en ren subjektiv oppfatning.

El 4:


El 3:



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 januar 2015 at 17:12
Begge lokene hadde utvilsomt vært noe å lage som Superline!

El3 er nok mest forskjellig fra noe som har vært produsert tidligere - og vil derfor skille seg ut. Dette er ofte viktigere enn om loket er pent eller ikke. Man har da også mulighet til å lage treseksjon El3 som gikk etter at Dm/El12 ble innført og togvektene økte.

Jeg tror nok NMJ har en målsetning om å lage alle norske ellok? Det bare spørs når tid? Ofotbanen/Malmbanan er modellmessig i fokus på Kontinentet, så det er kanskje gunstig å gjøre det nå?


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 05 januar 2015 at 18:48
Jeg er helt enig i at både El3 og El4 kunne vært morsomme å få som modeller. At El4 er mer vellykket formmessig enn El3 er jeg for så vidt også enig i, men når det gjelder "gamle stattiver" (som sånne lok blir benevnt av enkelte) tror jeg ikke "vellykket form" er så viktig. Slike modeller blir uansett såpass spesielle og kostbare at man må ha litt mer interesse enn bare at de "skal se fine ut" for å kjøpe dem.

Når det gjelder akkurat disse to loktypene og tanken om at de eventuelt også skal kunne markedsføres i Tyskland tror jeg faktisk at El4 har et visst handicap fordi det ligner litt for mye på E91. At El3 eventuelt kan kjøres som treseksjonslok tror jeg er en fordel, om enn relativt liten.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 januar 2015 at 20:11
Originally posted by einjen einjen wrote:

Wickerman: Vet du omtrent hvor mye senere Trix kommer emd Di3?


Lokstallen i Narvik har annonsert ac og dc på lager til tilbudspris i enn annen tråd på Forumet. Så da har de vell fått begge på lager.

-------------
A matter of life and death


Posted By: pkonc
Date Posted: 26 januar 2015 at 01:08
Synes det virker veldig dødt hos NMJ før messen....... vanlighvis hauser NMJ opp interessen med datoer og klokkeslett og hvilke messedager osv osv på web siden deres....... har ikke sett en eneste settning fra NMJ om Nurnberg messen enda jeg....... kanskje jeg må få meg sterkere lesebriller ? Wink


Posted By: MY1201
Date Posted: 26 januar 2015 at 11:23
Jeg tror NMJ kommer med en formnyhet og flere lakkeringsvarianter.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 26 januar 2015 at 19:26
Tru om denne dukker opp for levering til Onsdag? Foto NMJ.



-------------
A matter of life and death


Posted By: Tåge
Date Posted: 26 januar 2015 at 20:20
Originally posted by pkonc pkonc wrote:


Synes det virker veldig dødt hos NMJ før messen....... vanlighvis hauser NMJ opp interessen med datoer og klokkeslett og hvilke messedager osv osv på web siden deres....... har ikke sett en eneste settning fra NMJ om Nurnberg messen enda jeg....... kanskje jeg må få meg sterkere lesebriller ? Wink



Kanskje det ikke kommer noen nyheter da .

Eller, så kommer det på onsdagen..

Vi får se, hva det blir ...



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Sweden
Date Posted: 27 januar 2015 at 02:46
NMJ 2015

106.408 Flåmsbana litt B3-4 Typ 4 vagnsnummer 25648 Grön "Flåmsbana"
Sittvagn 2:a klass.
Kommande modell 2015.
106.409 Flåmsbana litt B3-5 Typ 5 vagnsnummer 25637 Grön "Flåmsbana"
Sittvagn 2:a klass.
Kommande modell 2015.
106.410 Flåmsbana litt B3-4 Typ 4 vagnsnummer 25653 Grön "Flåmsbana"
Sittvagn 2:a klass.
Kommande modell 2015.

Plus att man kallar tidigare gamla nyheter som är flera år gamla för nyheter 2015? Dead

Lasse alias Sweden på modelltag.se


-------------
R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."


Posted By: Tåge
Date Posted: 27 januar 2015 at 04:25
Det var no i alle fall 4, X'er og en med ??? , når jeg så på det nå i natt.
Så det ser no ut som om at det blir noe i år også.

At det kommer på fyll av ting som tidligere er annonsert, er nå bare sånn, det er noe litt der også som er etterlengtet.
Jeg er nå glad for at ting som er annonsert før, kommer også ..

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: frankm
Date Posted: 27 januar 2015 at 15:46
på NMJs webside har det i et år stått NSB Di2 under kategorien NMJ Topline Tog/Motorvg., men så lang uten innhold... Tørr jeg gjette på at Di2 kommer i år som topline-lok?


Posted By: trulss
Date Posted: 27 januar 2015 at 16:07
Originally posted by frankm frankm wrote:

på NMJs webside har det i et år stått NSB Di2 under kategorien NMJ Topline Tog/Motorvg., men så lang uten innhold... Tørr jeg gjette på at Di2 kommer i år som topline-lok?


Den henger igjen fra den gamle Di2en som nå ser ut til å være sluttsolgt. Det betyr jo ikke at det ikke kommer noen ny Di2 i år - men jeg tror ikke det :)

Vi får se i morgen tidlig.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Henning L
Date Posted: 27 januar 2015 at 17:57
Det hadde vært noe! Jeg tar tre, takk. Men jeg tror det bare er rester fra den gangen de hadde det hvitmetallloket. Mye annet tomt der inne, også. Jeg vet de jobber med en ny løsning, så de rydder vel ikke opp på den gamle, lenger.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: RuneH
Date Posted: 28 januar 2015 at 10:30
Hei-hei: BM 68 i Superline!

-------------
Mvh

Rune H


Posted By: Svein
Date Posted: 28 januar 2015 at 11:19
Og så billig da gitt, må ha 2 eller 3, for ta opp ett lån.

Nei synd den ikke kom i plast, kunne solgt mange flere.
Blir ikke lett og selge 7 forskjellige til den prisen.


Posted By: Tåge
Date Posted: 28 januar 2015 at 12:11
Yes     .

To Di 3, i lav nr. serien 608 + 609        ..

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: pkonc
Date Posted: 28 januar 2015 at 12:48
Skulle hatt minst 5 sett, men må vel moderere meg litt kanskje Cry 


Posted By: Pelle
Date Posted: 28 januar 2015 at 12:53
Skal man ha et av hvert 68-sett vil det koste 175.000,-!!!!!
Leser vi kvantumsrabatt noe sted her...?

Kanskje man skal snu på flisa og spørre hvilken versjon folket vil ha? Tør jeg gjette at prøvedesign-varianten og gammeldesign ryker først?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Pelle
Date Posted: 28 januar 2015 at 13:03
Forøvrig står det fremdeles spørsmålstegn bak en Topline-nyhet. Den skal komme i både DC og AC-variant så det er tydeligvis noe med drivverk.

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: trulss
Date Posted: 28 januar 2015 at 13:07
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Forøvrig står det fremdeles spørsmålstegn bak en Topline-nyhet. Den skal komme i både DC og AC-variant så det er tydeligvis noe med drivverk.


Tipper gul Di3 med snøploger.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Svein
Date Posted: 28 januar 2015 at 13:34
De har ikke laget noe form som passer til denne, ifølge NMJ


Posted By: Svein
Date Posted: 28 januar 2015 at 13:36
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Skal man ha et av hvert 68-sett vil det koste 175.000,-!!!!!
Leser vi kvantumsrabatt noe sted her...?

Kanskje man skal snu på flisa og spørre hvilken versjon folket vil ha? Tør jeg gjette at prøvedesign-varianten og gammeldesign ryker først?


Trod du at mange har nesten 23.000.- og bruke på ett 68 sett.
Opplaget blir vel minimum 25 av hver.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 28 januar 2015 at 13:58
Type 68A er begrenset til 50 totalt, fordelt over 3 versjoner. Type 68B står det ikke noe om antall men ved OBAS-utgaven står at den kun kommer ved tilstrekkelig forhåndsbestillinger. Tror ikke opplaget blir minimum 25, det er vel helle maksimum 25 ;-)


Posted By: Bhal
Date Posted: 28 januar 2015 at 16:26
Det jeg personlig synes er synd med årets nyheter er at NMJ kommer med T3/Tl3 og T4/Tl4 som superlinere. Det gjør det etter min oppfatning meget lite sansynlig at disse vognene kommer som topline-modeller med det første.
Kan jo håpe, men-----.

-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Tåge
Date Posted: 28 januar 2015 at 17:51
3 nye nr av sovevognene (WLABK) er jo også velkommen .
Synd at den nr 4 har samme nr som den i settet, bare at den nye er i ny design, mens den i settet var i gammel design.

Håper NMJ lager et annet nr på den WLAB(K) vognen enn 21 080, for nå er jo alle nr til WLABK vognene brukt, (etter det jeg har fått med meg).
For det er jo ennå noen ledige nr av de vanlige WLAB vognene.

WLAB - 21 067 til 21 076
WLABK - 21 077 til 21 082


-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 januar 2015 at 18:52
Flere sovevogner er velkommen. Fr3-2 og BC3 like så, etter som jeg kjører Nordlandsbanen(vi er 2 i klubben som gjør det) Det fantes 4 BC3 Bamsevogner hos NSB. Lima laget en, bare synd NMJ velger samme nr.


Di.3608 og 609 er nok velkommen selv om jeg foretrekker nydesign perioden. Håper på 630 med paserglass i begge ender og 614,629 eller en av den andre i "kvasidesign"

Di3.615 og 629


-------------
A matter of life and death


Posted By: Messingmodeller
Date Posted: 29 januar 2015 at 23:38
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

..Håper på 630 med paserglass i begge ender og 614,629 eller en av den andre i "kvasidesign"

Scandinavian Miniatures har rammer for "panserglass" i stål og nysølv, så drømmen din kan gå i oppfyllelse med noen dråper superlim.. http://www.messingmodeller.no/produkt/5-301-di3-heljan-ombyggingssett-gronn/" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no/produkt/5-301-di3-heljan-ombyggingssett-gronn/


-------------
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 30 januar 2015 at 02:39
NMJs stand i Nürnberg



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Wickerman
Date Posted: 30 januar 2015 at 20:26
Originally posted by Messingmodeller Messingmodeller wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

..Håper på 630 med paserglass i begge ender og 614,629 eller en av den andre i "kvasidesign"

Scandinavian Miniatures har rammer for "panserglass" i stål og nysølv, så drømmen din kan gå i oppfyllelse med noen dråper superlim.. http://www.messingmodeller.no/produkt/5-301-di3-heljan-ombyggingssett-gronn/" rel="nofollow - http://www.messingmodeller.no/produkt/5-301-di3-heljan-ombyggingssett-gronn/


Synes ferdigmodeller blir finere, men vet dette er å få kjøpt fra messingmodeller :)

-------------
A matter of life and death


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 31 januar 2015 at 12:17
Er lagt ut to ikoner med spørsmålstegn et merket DC og et AC på hjemmesidene til NMJ under Topline nyheter. Spent på hva det kan være, noen som våger seg på kvalifisert gjetning?
Kan El 14 eller DI 2 være kandidater?


Posted By: icefighter35
Date Posted: 31 januar 2015 at 12:29
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Er lagt ut to ikoner med spørsmålstegn et merket DC og et AC på hjemmesidene til NMJ under Topline nyheter. Spent på hva det kan være, noen som våger seg på kvalifisert gjetning?
Kan El 14 eller DI 2 være kandidater?



Bør være noe i det kaliberet ja, siden alt det andre bare var "myke pakker" etter mitt sjønnConfused


Posted By: pkonc
Date Posted: 31 januar 2015 at 14:17
Synes det blir veldig barnehage mentalitet ut av det........ jeg vet om noe, men det eneste du får lov til og vite er at jeg vet, men du får ikke vite det. Neste trekk blir vel og peke nese Thumbs Down


Posted By: Asgeir
Date Posted: 31 januar 2015 at 14:37
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Er lagt ut to ikoner med spørsmålstegn et merket DC og et AC på hjemmesidene til NMJ under Topline nyheter. Spent på hva det kan være, noen som våger seg på kvalifisert gjetning?
Kan El 14 eller DI 2 være kandidater?



Bør være noe i det kaliberet ja, siden alt det andre bare var "myke pakker" etter mitt sjønnConfused


Ehhhh NMJ har lagt ut sin katalog for 2015 og det er ingen formnyheter i Topline i år! Så det er ikke så mye å gruble på......

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 31 januar 2015 at 16:52
Hadde jo vært morsomt med en formnyhet i Topline, men norske MJere har kanskje vært bortskjemt med norske modeller i dette prissegmentet de siste årene. Produksjons utfordringer resulterer vel i at vi kanskje må skru forventningene til nyheter noe ned.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 31 januar 2015 at 16:54
Det er flere som trur at de spørsmålstegnenen skjuler JBV Di3.628. Vi får vel se.

Ellers så er kanskje eneste formnyheten i topline serien, Bistro/Meny Kafé interiøret i Fr3-2 vogna. (hvis de ikke bruker BR interiøret da) 


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Laurenz
Date Posted: 31 januar 2015 at 18:31
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 

Ehhhh NMJ har lagt ut sin katalog for 2015 og det er ingen formnyheter i Topline i år! Så det er ikke så mye å gruble på......

Ehhhh NMJ har i sin katalog 2 sider med de samme spørsmålstegn. Så det tyder jo på at noe er på gang. Wink


Posted By: Bhal
Date Posted: 31 januar 2015 at 18:52
Den som overlever får se.
mvh
Bjørn
Som heldigvis er bedt om å komme ut av pensjonisthulen og ta et vikariat et par måneder. Kan bli et par lok av slikt.


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 31 januar 2015 at 18:57
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Den som overlever får se.
mvh
Bjørn
Som heldigvis er bedt om å komme ut av pensjonisthulen og ta et vikariat et par måneder. Kan bli et par lok av slikt.


Et par lok er jo ikke å forakte


Posted By: kokken
Date Posted: 31 januar 2015 at 19:58
En 14 maskin hadde vært en kjempe god nyhet. Eller kanskje det kommer et damplok i plast?

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Toftebanen
Date Posted: 31 januar 2015 at 20:58
Hadde gladelig betalt 3500 - 4000 for et skikkelig norsk damplok i plast........ men det forblir vel bare en våt drøm????? Tipper som noen andre her at det blir JBV Di3.

-------------
Jarle


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 31 januar 2015 at 21:04
Kommer sikkert til å kjøpe DI3 i gammeldesign med smal stripe, men DI 2 eller El 14 ville hatt høyere prioritet. Et NSB damplok i Topline serien forblir vel med drømmen. Gul JBV DI3 har jeg ikke bruk for, da dette blir for moderne.


Posted By: Tåge
Date Posted: 31 januar 2015 at 21:04
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det er flere som trur at de spørsmålstegnenen skjuler JBV Di3.628. Vi får vel se.





Mener å ha lest / hørt eller noe sånt, at NMJ ikke kommer med Di 3 med de nye lyskasterne mellom vinduene.

JBV - Di 3.628 har jo det.

Men vist den kommer, så er jo det flotte greier, for da kommer det helt sikkert flere utgaver av Di 3 med de lyktene.

Jepp, vi får sjå ka som kjæm ..



-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2015 at 15:57

Satsingen på vogner til Ofotbanen gjør at jeg lurer på om det kan gjemme seg en El.15 bak spørsmålstegnene. Her har NMJ allerede hatt en Superline-utgave, som de har solgt ut, så de har allerede underlagene, og vil ikke konkurrere mot sitt eget produkt. Dessuten kan det være greit å ha et annet passende lok til malmvognene når Rocos El.12 blir utsolgt.

Om NMJ skulle komme med et damplok i plast, blir det kanskje av en type som ikke er aktuelt å gi ut som Superline. Jeg har forstått det slik at markedet ikke er villige til å betale så mye det vil koste for små tanklok i Superline, så kanskje vi får se en type 23, 25 eller 7 i Topline i stedet.

Type 7 har enklere gangtøy, og såvidt jeg kan se færre detaljer som f.eks. Knorr-pumpe, så den er kanskje rimeligere å produsere. Til gjengjeld er det ikke noen store tanker over fotbrettene man kan gjemme motoren bak, slik som på 23b og 25a-d. Av Topline-vogner er det vel dessuten bare G4 som tidsmessig passer sammen med type 7, mens type 23 og 25 var i drift helt til 1969 eller 1970, slik at de også passer sammen med G5/His, Gr5/Gbs og muligens Os, og for den saks skyld B3 om man bytter ut vulstene med belger.

Siden det foreløpig bare ser ut til å være én variant for DC og én for AC, kan man spekulere i om det er en modell av noe som kun har gått i én "design". Da er BM72 en mulighet, men jeg tror ikke de slipper det når de har annonsert BM69C, og fortsatt selger BM69A.

En annen mulig motorvogn-kandidat kunne være BM87, som også har vært gitt ut i Superline. Jeg tror egentlig at markedet for disse er for beskjedent, men typen har samme boggihjulstand som BM69 (2400 mm), slik at de kanskje kan bruke samme drivverk, med kortere kardanger.



Posted By: Arne Lie
Date Posted: 01 februar 2015 at 17:02
En videopresentasjon fra NMJ stand i  Nurnberg. Her fremkommer også at Mr Moe erter med spørsmålstegnene som fortsatt ikke er avslørt Thumbs Down
mvh
Arne L

https://www.youtube.com/watch?v=24oSaRHOKCg

-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: MY1201
Date Posted: 01 februar 2015 at 17:26
Messa varer helt til den 2. Februar. Kanskje vi får svar i morgen?

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 februar 2015 at 17:55
Det er mulig at det gjemmer seg en El15 bak "???" ?

Dette skulle være en modell som opprinnelig var lansert av ACME som er en (tidligere?) samarbeidspartner til NMJ.
https://mylocomotives.wordpress.com/2011/12/29/ea-060-locomotive-from-acme/
ACME skulle lage de rumenske utgaver og NMJ El15 og HectorRail.
Det har vært stille om dette prosjektet i årevis. Utviklingsarbeidet er vel gjort for drivverk, så dette burde være en overkommelig modell å lage?

Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 01 februar 2015 at 18:33

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver?

Sant nok. Det er for liten klaring mellom boggirammene og skinnene på NMJs BM69 til at man kan redusere hjuldiameteren så mye. Så det må i så fall støpes andre boggirammer. Men det går kanskje an å bruke samme tannhjul, snekkedrev og kontaktfjærer. Bunnplata i boggiene er ganske tykk, og den har ikke hull for tannhjulene på drivakslene, så kanskje det går om en lager åpninger til tannhjulene. Den reduserte hastigheten som følge av mindre hjuldiameter med samme utveksling passer bra, siden maks. hastighet for BM89 var 80 km/t, mot 130 km/t for BM69, mens hjuldiametre var hhv. 600 og 920 mm.

Men jeg tror egentlig at El.15 er en langt mer sannsynlig kandidat.



Posted By: Arne Lie
Date Posted: 01 februar 2015 at 21:09
Ja i lys av den kraftige satsing flere av produsentene har gjort og gjør mot malmtransport er vel "timingen" for EL15 optimal. Lokene ferdes jo nå i Norge og Sverige i flere designvarianter i egi av Hector rail. Håper dere gjetter riktigSmile
På den annen side vil heller ikke en EL8, EL14 eller Bm86 skuffe noe særlig LOL

mvh
Arne L


-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: Pelle
Date Posted: 02 februar 2015 at 11:43
A.c.m.e har jo en haug med class 060-søstre til el 15 i sitt sortiment, så jeg tror det markedet er mettet. "Bare" en El 15 tror jeg da er lite sannsynlig.

Det har jo ikke kommet noen dampere i år. Kanskje vi får se noe der?

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Halvor
Date Posted: 02 februar 2015 at 13:22
Heisann!

Jeg tror at en skiftetraktor Z71 Ofotbanen kan være en model som gjemmer seg bak spørsmålstegnet

-------------
Halvor


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 02 februar 2015 at 13:46
Om du har rett Halvor sier jeg bare:
Måha - bare må ha . . .


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net