Hobbytrade Di4 |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | ||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Både Bergen modelljernbane og Nmj kommer med musset Di4. Bergen tar 300 ved kjøp hos de, hvis nmj tar det vanlige prisen kan du plusse på ca 1000kr. |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Har vist ikke lagt mere til innlegget føre nå .... litt reprise.. Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet. PÅ Di4 var det først svarte og ble lakkert gul rundt 2000. Di4 gikk fikk ørene etter 84 noe også Dsb me (samme lok som di4) fikk. Da disse også ikke hadde det til å bygynne med. Fjerner du disse bøylene og ørene får du en modell 1980-ca1984. Da kan du også kjøre loket, både fra ende 1 og ende 2 som de gjorde på den tiden. Men lokene ble aldri levert med fremokobling Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
greffern ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Og så???
Ble de levert med standard H0 kobling? |
||||||
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Ho modellen ble det |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Håndtakene under buffertene brukes til å holde seg fast i, når man kryper inn mellom sammenkoblet materiell. Disse finnes på alt materiell, og kalles sikkerhetshåndtak. "Håndtakene"/bøylene mellom buffertene er kun til å beskytte koblingskranene ved påkjørsler, ingenting annet. OBS: Begrepene "ranger-..." eller "rangere", brukes ikke i dagligtale på jernbanen i Norge. Her heter det "å skifte". Kun til orientering om hva ting heter og kalles. Mvh J-I Hansen
Edited by J-I Hansen |
||||||
![]() |
||||||
RB ![]() Nykommer ![]() Joined: 28 juni 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
For de som vil bytte ploger på sin Di4, leverer Hobbytrade nå to typer:
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Trodde ikke plogene ble levert så fort. Men da blir Di4 bare enda finere. Lokene gikk som en drøm på annlegget til gutta i Horten. Etter det jeg har hørt så har modellene solgt bra både her og nedover i europa, så da kommer det kansje nytt versjon med tider og stunder. |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Takk skal du ha, Lars! |
||||||
![]() |
||||||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hei ! Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ? Og hvorfor jeg vil omnummerere ?? Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55 MJ-hilsen Tom Lynga |
||||||
Det enkle er ofte det beste...
|
||||||
![]() |
||||||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Synd det ikke ble bestilt flere lok. Jeg skulle hatt 4 675 |
||||||
![]() |
||||||
GeirC ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hmmm.... En Nohab med 3.275 hadde ikke vært så dumt....
![]() |
||||||
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Ikke glømt at det skal stemme over med forbilde. Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom Så da er det mulighet for en variant eller 2 til Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
...... tastet feil... Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Prototypen hadde rett farge på skiltene, men den endeligere modellen fikk grå. En Di4 som har vært i trafikk en, vill da etter en stund få grå skilter, fordi de blir nedmusset når de er i trafikk. og fabrikkskiltene endrer da farger. Men men den rette er svart. Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hei ! "Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom Jeg bestilte hos ModComp. før modellen ble satt i prod, så det går nok bra ! Fikk til og med giro Da prøver jeg så godt jeg kan å fjerne siste siffer, og legge på et 5-tall i stedet. Bladde i endel "På Sporet" i går, og fant ut at det må bli 4.653 som jeg må endre på. MJ-hilsen Tom Lynga |
||||||
Det enkle er ofte det beste...
|
||||||
![]() |
||||||
GeirC ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 14 juli 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 250 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Da er en Di4 bestilt, og jeg gleder meg som en hund. Det er sykt hvor hekta en kan bli. Ser ikke helt hvor jeg skal kjøre den i min setting, men planene for et stort prosjekt er jo på tegnebordet, så sjangsen vil nok by seg. Men først skal jeg ruse både Di 3 og 4 på samme stasjon og råne ned stasjons-stripa |
||||||
Geir C - "I"m on a roll people!"
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Hobbytrade kommer med nok en DI4, denne gangen er det Di4.652 Nmj forventer modellen på lager 18 november http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=552&osCs id=838d5fb2fce0b6160be6952af2faf24a |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert". Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider. Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger? Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)? |
||||||
![]() |
||||||
JMK ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Takk for skryt av vårt forsøk på å ta frem en flott modell som desverre ble en dyr lærepenge for oss "gutta i fra nord". Jeg har ennu ikke skaffet med Hobby Trades modell . Ang. metalldelne som viskere. stiger ploger og skjerm over ventilatorene så er det mulig og skaffe, om tilstrekkelig mange er interessert. Jeg sitter med alle former . Vi leverte alle loknummer og fabrikkskillt på løse dekalark. Det finnes også en del igjen av dem. Jeg kan huske at vi også leverte en smusset verson uten tillegg i prisen mvh. Jens-Morten Kristiansen. |
||||||
jmk
|
||||||
![]() |
||||||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
I siste mjbladet som kom i posten i dag har de skrivet utelokende bra ting om DI4 fra Hobbytrade, selv om den har mangler. Modellen fra Hobbytrade er en flott modell og vert sine kr selv om den har mangler. Som skyldes mangel på dokumentasjon, kunne ha vært rettet føre produksjonen startet. Fargen på fabrikkskiltet blir rettet opp på neste serie sies det(som var rett på prøvestøpen), i tilegg til at den når et annet nr og andre kombinasjoner av farger på håndtak og ploger. + nytt nr på loket.
Edited by Wickerman |
||||||
A matter of life and death
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg blåser liv i en gammel tråd...
Jeg holder for tiden på med en liten oppgradering av min 3 år gamle Hobbytrade Di4. Tidligere endringer jeg har gjort på loket er å skifte ut de blåhvite lysdiodene med varmhvite, samt å fjerne bøylene mellom bufferene og montere sikkerhetshåndtak. Den mest iøyenfallende oppgraderingen nå er at jeg har koblet separat styring av hovedlyskasteren. Den to hvite lysdiodene (lys oppe og nede) stod opprinnelig koblet i serie. Jeg klippet vekk tilkoblingen til den øvre lysdioden og koblet opp separate ledninger til funksjonsutgangerne AUX1 og AUX2 på den fabrikkmonterte Loksound-dekoderen. Dvs. det var ikke helt enkelt å koble til AUX2, fordi ledningen (lilla) var ikke montert på dekoderen. Men jeg fant tilkoblingspunktet på undersiden av dekoderen etter å ha klippet opp krympestrømpen som dekket dekoderen. ![]() Ellers oppgraderte jeg dekoderen fra V3.0 til 3.5 vha. ESU LokProgrammer. Det medførte at den famøse softwarefeilen som gjorde lydnivåjustering umulig ble rettet og jeg kunne fjerne 120 ohms motstanden som jeg hadde hatt i serie med høyttalerne (for å senke lydnivået). Jeg skulle også gjerne ha justert lydene i forhold til hverandre, dvs. senket motorlyden i forhold til horn, men verken ESU eller Hobbytrade har lagt lydfilene tilgjengelige. Er det noen der ute som har tilgang på lydfilene og kunne tenke seg å dele, så ville jeg blitt glad ![]() Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade... |
||||||
![]() |
||||||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Dette ble jammen flott
![]() Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen.
Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg øsnker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon..
|
||||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||||
![]() |
||||||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1629 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg hadde en hyggelig prat med både den norske importøren og Hobbytrades representant på Nürnbergmessen i 2007, og stillte samme spørsmål da... Svaret var at plogene ikke dukker opp før de finner en annen passende modell med ledig plass på et støpetre slik at de kan slå to fluer i en smekk. Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig.
Eirik
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Det stemmer. Lyder og CV-settinger forblir intakt.
Jepp, smal sak. ![]() Men det er ikke mulig å hente lydfiler ut av dekoderen, bare å legge inn... Derfor er man avhengig av å ha lydfiler. |
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg har forståelse for slikt, men det er gått tre år... ![]() ...og når de har ledig plass, har de kanskje glemt Di4-plogene ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Nå er det gått halvannet år til, jeg har gitt opp å vente på hele ploger fra Hobbytrade...
Gleden var derfor stor når Togbutikken nylig annonserte at de solgte Skala Design messingploger til Lima El13 og El14. Med små tilpassinger passet de utmerket også på Hobbytrade Di4.
![]() ![]() ![]() Endelig kvitt det store gapende hullet fra den originale plogen:
![]() |
||||||
![]() |
||||||
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Flott prosjekt. Hvor fikk du forresten tak i varmhvite dioder? Mine El 17-lok kunne også trengt dette...
|
||||||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||||||
![]() |
||||||
Bjørn R Larsen ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Akkurat de som ble benyttet i Di4-loket tror jeg stammer fra Elfa. Men jeg kjøpte nylig noen 3mm Yeloglo hvite LED fra Miniatronics. de ser veldig bra ut.
|
||||||
![]() |
||||||
JMK ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Jeg har noen halvfabrikat av plogen til den oprinnelige Di4 modellen fra Polar Modell. Metall såklart, så om du lodder de sammen sjøl og lakkerer så får du plog som orginalen. Bare skriv postadressen til meg. |
||||||
jmk
|
||||||
![]() |
||||||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
Har nylig prøvd å sette dekoder i en Hobbytrade Di 4 jeg kjøpte brukt. Selv om dette er en gammel tråd, synes jeg det er greit å samle erfaringene her. Jeg hadde sjekket dokumentasjonen, og var klar over at jeg måtte dra ut sidene på vognkassen, men den satt så hardt at understellet likevel fulgte med opp. Løsningen ble å kile et par pappbiter inn mellom vognkasse og understell der mothakene er, slik at jeg fikk hendene fri til å dra delene fra hverandre. Dekoderkontakten har en dustete plassering like ved to høye spoler, og orientert slik at kabelbunten og evt. strekkavlastning på dekoderkontakten kommer i konflikt med spolene: Denne fadesen gjør at man lett kan tro at pluggen skal settes feil vei. På bildet har jeg løst problemet ved å bruke en 8-pins IC-sokkel, delt i to, som forlengelse.
Noen spenningsregulering er det ikke. Derimot er det to transistorer som lar AUX1 slå av de hvite lysene og AUX2 (koblet til loddepad F2) slå av de røde. Skjemaet nedenfor er mitt forsøk på "reverse engineering" av elektronikken der: J1 er sokkelen til dekoderen. J2 og J3 er kontaktene mot lysdiodene. F2 er en loddepad for AUX2, om dekoderen har dette (løs ledning). D1 og D2 gir retningsavhengig lys ved analogdrift uten dekoder (med blindplugg). Når AUX1 er av, får transistoren Q1 forspenning via R5 og kan levere strøm til de hvite lysdiodene. Drives AUX1 lav, slås Q2 og strømmen til de hvite lysdiodene av. AUX2 og Q2 har tilsvarende funksjon for de røde lysdiodene. Funksjonen til AUX1 er temmelig meningsløs for Di 4, da jeg ikke kan se noen grunn til at det kun skal gå med røde baklys og ikke hvite markeringslys. Muligens kan dette være for den danske ME-utgaven brukt bakerst i stryrevognstog. AUX1 burde heller vært brukt til å slå av kun topplampen. Når det gjelder AUX2, ville jeg heller brukt den til å velge mellom røde baklys (løslok) og markeringslys i begge ender. Noe annet som er suspekt, er at alle motstandene er chip-motstander i 1206-pakke (3,2x1,6,mm) med verdi 1 kohm. 1206-motstander har vanligvis en merkeeffekt på 0,25W, og denne effekten overskrides for R5 når AUX1 er aktivert (og sikkert også for R6 når AUX2 er aktivert) når jeg måler med en Roco-sentral tilkoblet. R5 og R6 burde uten problemer kunne økes til f.eks. 4,7 kohm, som reduserer effekten til en uproblematisk verdi. Også effekten i seriemotstandene til de røde lysdiodene kan komme til å overskride 0,25W, avhengig av digitalsentral og strømforsyning. Ja, her finnes det gode grunner til å modifisere eller bytte ut kretskortet. Kanskje med en løsning som ligner noe jeg foreslo for El 14 en gang: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428 |
||||||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |