Hobbytrade Di4
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=722
Printed Date: 22 november 2024 at 17:28 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hobbytrade Di4
Posted By: Dag Cato
Subject: Hobbytrade Di4
Date Posted: 21 juni 2005 at 15:16
Da har jeg fått hendene på en Di4 fra Hobbytrade. Kun hjemlån for å plugge en dekoder i da.
Førsteinntrykket er bra, svært bra. Det er så desidert en Di4 jeg har foran meg. Kanskje er den blanke vinduskarmen rundt frontrutene litt for bred.
Gangegenskapene synes også å være fullt på høyde med de aller beste i utlandet. En liten knurring fra motor/drivverk ved kjøring høres. Om det skyldes defaultinnstillingene til dekoderen gjenstår å undersøke. Det kan også hende at BEMF-innstillingene til dekoderen ikke passer motoren og drivverket. Dette gjenstår også å teste ut.
Frontlampene tror jeg er hvite lysdioder. Skarpe er de ihvertfall.
Røde og klare baklamper finnes også.
Når jeg får anledning skal jeg legge ut noen bilder.
Første midlertidige konklusjon er ihvertfall at dette er en modell jeg SKAL kjøpe meg.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Replies:
Posted By: PIO
Date Posted: 21 juni 2005 at 15:48
Dag Cato wrote:
Første midlertidige konklusjon er ihvertfall at dette er en modell jeg SKAL kjøpe meg.
|
Hviken pris blir / er det på herligheten ?? Gleder meg til bilder
------------- Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!
<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 21 juni 2005 at 16:00
Her står det litt om priser og info om Di 4.
http://www.bergen-modelljernbane.no/ - http://www.bergen-modelljernbane.no/
Mvh
Åge J
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 21 juni 2005 at 16:03
Prisen er 1995,- på de steder jeg har sjekket.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 21 juni 2005 at 23:37
Har sett modellen, 100% korekt i forhold til forbilde er den ikke. Det er noen feil på den. Men modellen er likevell såpass bra at den er vert sine kroner.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 juni 2005 at 14:59
Kan legge til at epoken for Di4 651 og 653 fra Hobbytrade er 1980 til ca 1993. Føre de bygget om lokkene.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 22 juni 2005 at 16:05
653 dukker opp rundt svingen med fulle lys. Dessverre ville ikke lokfører Henschel fra Bodin blende ned for meg.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: eika
Date Posted: 22 juni 2005 at 17:04
Wickerman wrote:
Har sett modellen, 100% korekt i forhold til forbilde er den ikke. Det er noen feil på den. |
Siden du drar inn det Lars ... kan du nevne en modell som du vet med sikkerhet er 100% korrekt i forhold til forbilde?
Spør du meg er det neppe mange modellene som er det, og en Di4 med det utseende denne modellen har, og til den prisen syns nå jeg høres ut som en særdeles god deal for de som kjører norskt
Eirik
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 22 juni 2005 at 18:43
eika wrote:
Wickerman wrote:
Har sett modellen, 100% korekt i forhold til forbilde er den ikke. Det er noen feil på den. |
Siden du drar inn det Lars ... kan du nevne en modell som du vet med sikkerhet er 100% korrekt i forhold til forbilde?
Spør du meg er det neppe mange modellene som er det, og en Di4 med det utseende denne modellen har, og til den prisen syns nå jeg høres ut som en særdeles god deal for de som kjører norskt
Eirik
|
Tror du ikke finner modeller som er 100%. Noen ganger er dokumentasjonen for dårlig. andre ganger kan det være kompremisser med støpeformer, økonomi, osv..... Dette gjelder alle produsenter.
Som jeg også skreiv er DI4(fra Hobbytrade) vert sine kroner. Er et fint lok. Noe ikke Deak modellen var.
Forøverig er det test av Di3 modellene i komende På Sporet fra Njk.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 23 juni 2005 at 14:37
Hei Dag Cato!!
Du som har sett innmaten på loket må kunne svare på følgende: er det separat diode for topplyset så det er mulig å dimme?
Jeg venter på min modell med dekoder og lyd, men jeg er ikke sikker på om de har tatt hensyn til denne muligheten, så jeg må vel fram med loddebolten hvis det er mulig.
På mine andre lok har jeg som regel gjort det slik at F0(gul og hvit kabel)veksler på lyst nede mens F1 og F2 styrer topplanterna i henholdsvis lokende 1 og 2.
Da kan jeg "dimme" som du ønsket. Jeg vet ikke om jeg kan gjøre dette på den dekoderen jeg får, jeg må i alle fall bruke ESU sin nyeste programmeringsenhet for å endre på instillingene med hvilke knapper som styrer hva.
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 juni 2005 at 15:14
Det var noe jeg ikke har tenkt på. Skal undersøke saken og ber om å få komme tilbake i natt alternativt i morgen.
I ettermiddag og kveld har noen satt griller i hodet på meg
Jeg ville vel ha løst det litt annerledes. Jeg ville lagt de nedre lampene foran og bak, som vi kaller front- og baklamper, på F1 og hovedlyskasteren på F0. Begge retningsavhengig. Jeg ville også ha lagt inn dimmefunksjon på hovedlyskasteren på F2.
(Jeg har satt inn en Zimo Mx63)
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 23 juni 2005 at 15:57
Husker jeg rett er det en diode for den nederste lyset og en for den øverste. I etter samme kontruksjon som på Heljan lokene. Det samme for strømopptakk med driv på 4 hjul og koblinger.
Loket er også klart gjort for 2 høytalere akkurat som på Rocos Nohaber. Veldig enkelt å montere inn. Det er noe mere arbeid å sette inn lydekoder på Me utagaven.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: steinbp
Date Posted: 23 juni 2005 at 16:08
Takk for flotte svar. Det må i alle fall omprogrammering til, da lyddekoderen vanligvis har F1 som motorlyd, og de andre som fløyte, så her trenger man controllere som kan styre mange utganger.
Jeg gleder meg enda mer til den kommer i posten!!!
God St.Hans med mye grilling, vi skal ha vårt vanlige grillparty på Kråkstad stasjon i kveld, og da blir det vel foring av lokførere som i fjor
------------- Stein Johannessen
NJK Kråkstad
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 juni 2005 at 14:21
http://webhotell.domeneshop.no/www.amundsenhobby.no/webshop/bilder/4690.jpg - http://webhotell.domeneshop.no/www.amundsenhobby.no/webshop/ bilder/4690.jpg
Det ser ut til at Amundens har fått begge utgavene.
Di4.651 design er fra Perioden 84 da den fikk "ørene" på taket (som sitter over lukene på taket i ende 2) fra til 1990 da de fikk gule ploger på 651
Føre 84 hadde den ikke ørene på taket og man får da en modell som dekker 80-84.
For de som smuser lokene så kjørte nsb i begynelsen lokene fra begge endene. Og smusen(eksosen) legger seg da utover begge endene.
Di4.653 er fra 93 til 2000, men da må stengene rundt bufferene lakkeres svarte for at den skal bli korekt og tyfonen flyttes bakover som på DI3. En annen mulighet er å bare flytte tyfonen bakover på taket da får man en modell som er fra 2000-2003 da de fjernet stigen på utsiden i ende 2 og satte den på innsiden(i maskinrommet?) Da får du en modell slik loket er i dag. Hadde man beholdt rødfargen på håndtakene til dørene vill loket vert korekt og da hadde man fått en modell 89-93.
For 653 har aldri eksistert med typonen foran og den guleramme rundt bufferene. Her er det enten mangel på dokumentasjon (som på Ofotbanens 623 fra Heljan) eller kopremiss med støpeformer. Hade modellen fått røde håndtak ved dørene og fått rammene rundt bufferene svarte vill modellen vært korekt og vill da ha vert slik den så ut 1989(da den fikk gulplog) til 93 da den ble fikk flyttet tyfonen og fikk gulehåndtak ved dørene.
For de som liker å smusse: Nsb begynte også å kjøre lokene fra ende 2( på grunn av støyen, Di3 ble kjørt fra ende 1 av samme grunn) og eksosen legger seg da rundt ende 1 på Di4 lokene.
Lokene har fått hvite dekaler som er verd å vite for de som kjører seint 90 tall eller nyere. I Forholde til de mere gulaktige som de hadde ved levering.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 25 juni 2005 at 13:45
Da har jeg fått tatt noen bilder av innmaten.
Lysene i hver ende er delt i tre:
- Røde baklamper
- Hvite frontlamper
- Hovedlys
Styringen er delt i to grupper:
Frontlamper/hovedlys og baklamper.
Fontlamper og hovedlys er koblet i serie for å få dette til. Dette kan skimtes i bildet.
Inn på kretskortet går da fire ledere i hver ende. To til hver gruppe foran og tilsvarende bak.
På selve kretskortet synes det som om det er bygd opp noe slags spenningeregulering for å levere riktig spenning til diodene.
Konklusjonen er at her finnes mulighet til å styre lysene til den store gullmedalje ved å bytte ut kretskortet og sikre rett spenning til diodene på annen måte.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 14 juli 2005 at 15:50
Ser ut til at de øverige versjonene av Di4 har kommet.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2005 at 17:06
Wickerman wrote:
Di4.651 design er fra Perioden 84 da den fikk "ørene" på taket (som sitter over lukene på taket i ende 2) fra til 1990 da de fikk gule ploger på 651
Føre 84 hadde den ikke ørene på taket og man får da en modell som dekker 80-84.
For de som smuser lokene så kjørte nsb i begynelsen lokene fra begge endene. Og smusen(eksosen) legger seg da utover begge endene. |
Jeg er i ferd med å bygge om min 4.651 til rundt 1980-tid.
"Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?) Disse bøylene ble vel ikke montert med en gang?
Jeg har gransket flere bilder av 4.651, og det ser ut som om den ved levering hadde kun rangerhåndtak (ikke bøyler) og at håndtakene var gul/sorte.
Noen som vet?
Jeg har ikke montert bremseslangene ennå, i tilfelle bøylene skal fjernes.
Ellers har jeg fått fjernet koblinger og kortkoblingskulisser, og trådkoblingen er på plass Platene oppå bufferene har fått aluminiumsfarge.
Enda finere blir loket når hele ploger kommer
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 juli 2005 at 22:05
Men du har da fått fylt plogene bra her? Da trenger du vel ikke nye?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2005 at 22:21
Dag Cato wrote:
Men du har da fått fylt plogene bra her? Da trenger du vel ikke nye?
|
Kanskje fotovinkelen var flatterende? Her ser du loket fra en litt annen vinkel, hullet etter den orginale koblings-"klumpen" er temmelig stort...
Det er flott at Hobbytrade skal lage ordentlige ploger til et ellers flott lok
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 juli 2005 at 22:37
Det var noe annet ja. Rett forfra skjulte buffertene kantene på hullet.
Men lyden er bra. Testet mitt lydlok i Horten i dag. Eirik "filmet" litt:
http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=794
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2005 at 22:42
Dag Cato wrote:
Det var noe annet ja. Rett forfra skjulte buffertene kantene på hullet.
Men lyden er bra. Testet mitt lydlok i Horten i dag. Eirik "filmet" litt: http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=794 - http://www.mjf.no/forum_mjf/forum_posts.asp?TID=794
|
Vi multippelkjørte to lydlok i klubben i Drammen på torsdag. Mye lyd...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 juli 2005 at 22:50
Vil jeg tro. Volumet er en tanke for høyt til å være behagelig.
Skulle ha justert det litt på ned. Men mangler dessverre dokumentasjon.
Der tror jeg Hobbytrade har forglemt seg litt.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2005 at 23:17
Dag Cato wrote:
Vil jeg tro. Volumet er en tanke for høyt til å være behagelig.
Skulle ha justert det litt på ned. Men mangler dessverre dokumentasjon. Der tror jeg Hobbytrade har forglemt seg litt. |
Det var ikke mye dokumentasjon som fulgte med, nei... Men, det er vel en ESU Loksound 3 dekoder som sitter i, og da kan man laste ned en 48 siders brukermanual i .pdf-format fra http://www.loksound.de/ - http://www.loksound.de/
Nå har jeg hørt fra andre at det er vanskelig å få justert ned lyden på Loksound 3 dekodere, at det bare er deler av lyden som blir dempet. Lukter softwarebugs av den der....
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 24 juli 2005 at 23:24
Mener å ha lest et sted om å plassere en motstand i serie med høytaleren. Sånn i verste fall.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: HaZach
Date Posted: 25 juli 2005 at 00:05
Som dere ser er ikke antall innlegg fra meg så veldig høyt . Men jeg kunne ikke dy meg da det ble snakk om volumet på Di4"en. Hentet mitt eksemplar (651) fredag som ble prøvekjørt samme dag. Går pent, men det er noe "ekstra lyd" fra motoren når en kjører uten lyd. Setter en på lydmodulen overdøver den det meste. Er enig i at volumet er satt for høyt. Følger spent med om noen av spesialistene ut i den digital mj-verden kan finne en løsning på problemene.
Skal ikke skiltene nede til høyre for dørene ha sort bakgrunnsfarge ikke grå ?
Men tatt i betraktning prisen er det en fin modell
------------- Mvh. Hans Zach.
Ha en god MJ-dag
|
Posted By: Knut Moe
Date Posted: 25 juli 2005 at 00:55
Dag Cato wrote:
Mener å ha lest et sted om å plassere en motstand i serie med høytaleren. Sånn i verste fall. |
Hvis man går inn i cv #63, så står denne til 55 eller 50. Dette er volumet, justerer man denne ned til 35-25, får man et passe volum, synes jeg. Men her kan man selv prøve seg frem. Cv #63 er felles for alle Esu decodere når det gjelder lydvolum.
Derimot har jeg hatt problemer med Roco sin grønne nohab. Når man justerer ned volumet på denne med samme CV, gjelder dette bare når lokomotivet står på "tomgang". Så fort man setter lok"et i fart, eskalerer lyden noe voldsomt. Så noen induviduelle forskjeller er det på disse decoderne. Di4 holder konstant lydnivå når man justerer denne ned, så langt jeg har testet.
------------- Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
|
Posted By: thomas snare
Date Posted: 25 juli 2005 at 01:51
Det Knut nevner gjelder nok desverre alle eldre loksound 3 decodere.
Virker nesten som om de har gjort noe med programeringen nå for min siste lyddecoder, helt fersk fra ESU har ikke slike bugs.
Thomas
|
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 25 juli 2005 at 10:27
Knut Moe wrote:
Når man justerer ned volumet på denne med samme CV, gjelder dette bare når lokomotivet står på "tomgang". Så fort man setter lok"et i fart, eskalerer lyden noe voldsomt. Så noen induviduelle forskjeller er det på disse decoderne. Di4 holder konstant lydnivå når man justerer denne ned, så langt jeg har testet.
|
Dette er greit å justere i Sound schedule.
Motorlyden har en tendens til å stå til fullt volum. i hvertfall på eldre lydfiler
Ved å justere denne ned vil det bli ett bedre lydbilde.
Regner med at de fleste seriøse forhandlere av har programerer tilgjengelig. Så da er det en smal sak å lage en redigert fil som en kan lastes inn i dekoderen raskt. Dette kan ikke gjøres via CV verdier.
Har du egen lyd en ønsker lagt inn er dette også mulig. F.eks. neste stopp Andeby, og avstgning på venstre side. I de fleste tillfeller har en plass til 3 - 4 destinasjoner.
Hilsen Nils
|
Posted By: aha
Date Posted: 25 juli 2005 at 17:07
Me fekk testa Di4"en imyddla Foss-Eikeland åg Ganddal i heljå. Me kjørte analogt, åg då va lyden heilt suverene, jekk så på silke....
Foss-Eikeland
Ganddal-Sandnes
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 25 juli 2005 at 22:08
HaZach wrote:
Skal ikke skiltene nede til høyre for dørene ha sort bakgrunnsfarge ikke grå ?
Men tatt i betraktning prisen er det en fin modell
|
Det som du sier stemmer....
DI4 går med motoren på trinn 4(ved togvarmen innkoblet) og bråker selvfølgelig mere enn Di3. Greit å tenke på når man justerer lyden på dekoderen.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 01 august 2005 at 14:51
Både Bergen modelljernbane og Nmj kommer med musset Di4.
Bergen tar 300 ved kjøp hos de, hvis nmj tar det vanlige prisen kan du plusse på ca 1000kr.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 august 2005 at 13:15
Bjørn R Larsen wrote:
Wickerman wrote:
Di4.651 design er fra Perioden 84 da den fikk "ørene" på taket (som sitter over lukene på taket i ende 2) fra til 1990 da de fikk gule ploger på 651
Føre 84 hadde den ikke ørene på taket og man får da en modell som dekker 80-84.
For de som smuser lokene så kjørte nsb i begynelsen lokene fra begge endene. Og smusen(eksosen) legger seg da utover begge endene. |
Jeg er i ferd med å bygge om min 4.651 til rundt 1980-tid.
"Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?) Disse bøylene ble vel ikke montert med en gang?
Jeg har gransket flere bilder av 4.651, og det ser ut som om den ved levering hadde kun rangerhåndtak (ikke bøyler) og at håndtakene var gul/sorte.
Noen som vet?
Jeg har ikke montert bremseslangene ennå, i tilfelle bøylene skal fjernes.
Ellers har jeg fått fjernet koblinger og kortkoblingskulisser, og trådkoblingen er på plass Platene oppå bufferene har fått aluminiumsfarge.
Enda finere blir loket når hele ploger kommer
|
Har vist ikke lagt mere til innlegget føre nå .... litt reprise..
Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet. PÅ Di4 var det først svarte og ble lakkert gul rundt 2000.
Di4 gikk fikk ørene etter 84 noe også Dsb me (samme lok som di4) fikk. Da disse også ikke hadde det til å bygynne med.
Fjerner du disse bøylene og ørene får du en modell 1980-ca1984. Da kan du også kjøre loket, både fra ende 1 og ende 2 som de gjorde på den tiden.
Men lokene ble aldri levert med fremokobling
------------- A matter of life and death
|
Posted By: greffern
Date Posted: 02 august 2005 at 19:12
Og så???
Ble de levert med standard H0 kobling?
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 august 2005 at 19:22
greffern wrote:
Og så??? Ble de levert med standard H0 kobling?
|
Ho modellen ble det
------------- A matter of life and death
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 03 august 2005 at 17:47
Wickerman wrote:
[QUOTE=Bjørn R Larsen
"Ørene" på taket er fjernet, men så lurer jeg litt på disse bøylene som sitter på rangerhåndtakene (er det ikke det håndtakene under bufferene kalles?)
Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet.
|
Håndtakene under buffertene brukes til å holde seg fast i, når man kryper inn mellom sammenkoblet materiell. Disse finnes på alt materiell, og kalles sikkerhetshåndtak.
"Håndtakene"/bøylene mellom buffertene er kun til å beskytte koblingskranene ved påkjørsler, ingenting annet.
OBS: Begrepene "ranger-..." eller "rangere", brukes ikke i dagligtale på jernbanen i Norge. Her heter det "å skifte".
Kun til orientering om hva ting heter og kalles.
Mvh
J-I Hansen
|
Posted By: RB
Date Posted: 05 august 2005 at 08:36
For de som vil bytte ploger på sin Di4, leverer Hobbytrade nå to typer:
92009 |
Di.4 2 stk. sneplov åben |
DKK 48,00 |
92010 |
Di.4 2 stk. sneplov lukkede |
DKK 58,00 |
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 august 2005 at 12:38
Trodde ikke plogene ble levert så fort. Men da blir Di4 bare enda finere. Lokene gikk som en drøm på annlegget til gutta i Horten. Etter det jeg har hørt så har modellene solgt bra både her og nedover i europa, så da kommer det kansje nytt versjon med tider og stunder.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 06 august 2005 at 20:08
Wickerman wrote:
Både Di4 og Di3 fikk disse håndtakene mellom bufferene på 90 tallet. PÅ Di4 var det først svarte og ble lakkert gul rundt 2000.
Di4 gikk fikk ørene etter 84 noe også Dsb me (samme lok som di4) fikk. Da disse også ikke hadde det til å bygynne med.
Fjerner du disse bøylene og ørene får du en modell 1980-ca1984. Da kan du også kjøre loket, både fra ende 1 og ende 2 som de gjorde på den tiden. |
Takk skal du ha, Lars! Da får håndtakene forsvinne fra min modell...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: TomL
Date Posted: 17 august 2005 at 09:48
Hei !
Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ?
Og hvorfor jeg vil omnummerere ?? Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55
MJ-hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 17 august 2005 at 09:54
TomL wrote:
Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55
MJ-hilsen Tom Lynga
|
Synd det ikke ble bestilt flere lok. Jeg skulle hatt 4 675
|
Posted By: GeirC
Date Posted: 17 august 2005 at 10:58
Hmmm.... En Nohab med 3.275 hadde ikke vært så dumt....
------------- Geir C - "I"m on a roll people!"
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 august 2005 at 17:28
TomL wrote:
Hei !
Jeg har ikke hentet mine Di4 enda som jeg har bestilt, men lurer på om det lar seg gjøre å omnummerere fra f.eks 4.651 eller 4.653 til 4.655 ? Er det store forskjeller ?
Og hvorfor jeg vil omnummerere ?? Jo, jeg fikk penger til min fødselsdag i sommer til å kjøpe MJ, og jeg har fødselsdag 4.6 og er født herrens år 55
MJ-hilsen Tom Lynga
|
Ikke glømt at det skal stemme over med forbilde. Utangspuktet trenger du nye dekaler. De som siter på den nye utgaven 653 har feil farge
Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom
Så da er det mulighet for en variant eller 2 til
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 august 2005 at 17:30
...... tastet feil...
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 august 2005 at 17:33
Wickerman wrote:
HaZach wrote:
Skal ikke skiltene nede til høyre for dørene ha sort bakgrunnsfarge ikke grå ?
Men tatt i betraktning prisen er det en fin modell
|
Det som du sier stemmer....
|
Prototypen hadde rett farge på skiltene, men den endeligere modellen fikk grå. En Di4 som har vært i trafikk en, vill da etter en stund få grå skilter, fordi de blir nedmusset når de er i trafikk. og fabrikkskiltene endrer da farger. Men men den rette er svart.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: TomL
Date Posted: 18 august 2005 at 10:48
Hei !
"Etter det som sies skal vist modellene ha solgt veldig bra, så jeg håper de har dine ligende forsatt Tom "
Jeg bestilte hos ModComp. før modellen ble satt i prod, så det går nok bra ! Fikk til og med giro
Da prøver jeg så godt jeg kan å fjerne siste siffer, og legge på et 5-tall i stedet. Bladde i endel "På Sporet" i går, og fant ut at det må bli 4.653 som jeg må endre på.
MJ-hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: GeirC
Date Posted: 20 august 2005 at 11:47
Da er en Di4 bestilt, og jeg gleder meg som en hund. Det er sykt hvor hekta en kan bli. Ser ikke helt hvor jeg skal kjøre den i min setting, men planene for et stort prosjekt er jo på tegnebordet, så sjangsen vil nok by seg. Men først skal jeg ruse både Di 3 og 4 på samme stasjon og råne ned stasjons-stripa
------------- Geir C - "I"m on a roll people!"
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 september 2005 at 15:34
Hobbytrade kommer med nok en DI4, denne gangen er det Di4.652
Nmj forventer modellen på lager 18 november
http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=552&osCsid=838d5fb2fce0b6160be6952af2faf24a - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=552&osCs id=838d5fb2fce0b6160be6952af2faf24a
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 september 2005 at 20:13
Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert".
Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider.
Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger?
Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)?
|
Posted By: JMK
Date Posted: 28 september 2005 at 21:47
Takk for skryt av vårt forsøk på å ta frem en flott modell som desverre ble en dyr lærepenge for oss "gutta i fra nord". Jeg har ennu ikke skaffet med Hobby Trades modell . Ang. metalldelne som viskere. stiger ploger og skjerm over ventilatorene så er det mulig og skaffe, om tilstrekkelig mange er interessert. Jeg sitter med alle former . Vi leverte alle loknummer og fabrikkskillt på løse dekalark. Det finnes også en del igjen av dem. Jeg kan huske at vi også leverte en smusset verson uten tillegg i prisen
mvh. Jens-Morten Kristiansen.
------------- jmk
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 28 september 2005 at 22:37
Kjell H. wrote:
Etter å ha sett på mine 2 utgaver av HobbyTrade sin Di4 og sammenliknet den med både Polar og Deak sine modeller, er jeg bare "sånn måtelig imponert".
Om Polar hadde hatt et tilsvarende drivverk, så mener jeg at dette er beste modellen av Di4 til dato (og det er det jo mulighet å gjøre noe med). Jeg synes at de brede sølvfargede vindusomrammingene og den brede stolpen mellom frontvinduene er skjemmende hos HobbyTrade. Videre har Polar også klart å lage en mye bedre utførelse av takventilatorer, vinduspussere og boggisider.
Når man ser dette i lys av omtrent 15 års utvikling, er det bare å ta hatten av for de 2 entusiastene på Fauske som sto bak denne modellen. Det er i denne sammenheng bittert at støpeformene til denne modellen ikke ble brukt videre når en ny form ikke har gitt bedre resultat enn det som nå foreligger?
Kanskje en 3. utgave fra HobbyTrade vil bli bedre (og ikke bare et annet nummer)?
|
I siste mjbladet som kom i posten i dag har de skrivet utelokende bra ting om DI4 fra Hobbytrade, selv om den har mangler. Modellen fra Hobbytrade er en flott modell og vert sine kr selv om den har mangler. Som skyldes mangel på dokumentasjon, kunne ha vært rettet føre produksjonen startet.
Fargen på fabrikkskiltet blir rettet opp på neste serie sies det(som var rett på prøvestøpen), i tilegg til at den når et annet nr og andre kombinasjoner av farger på håndtak og ploger. + nytt nr på loket.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 juli 2008 at 19:59
Jeg blåser liv i en gammel tråd...
Jeg holder for tiden på med en liten oppgradering av min 3 år gamle Hobbytrade Di4. Tidligere endringer jeg har gjort på loket er å skifte ut de blåhvite lysdiodene med varmhvite, samt å fjerne bøylene mellom bufferene og montere sikkerhetshåndtak.
Den mest iøyenfallende oppgraderingen nå er at jeg har koblet separat styring av hovedlyskasteren. Den to hvite lysdiodene (lys oppe og nede) stod opprinnelig koblet i serie. Jeg klippet vekk tilkoblingen til den øvre lysdioden og koblet opp separate ledninger til funksjonsutgangerne AUX1 og AUX2 på den fabrikkmonterte Loksound-dekoderen. Dvs. det var ikke helt enkelt å koble til AUX2, fordi ledningen (lilla) var ikke montert på dekoderen. Men jeg fant tilkoblingspunktet på undersiden av dekoderen etter å ha klippet opp krympestrømpen som dekket dekoderen.
Ellers oppgraderte jeg dekoderen fra V3.0 til 3.5 vha. ESU LokProgrammer. Det medførte at den famøse softwarefeilen som gjorde lydnivåjustering umulig ble rettet og jeg kunne fjerne 120 ohms motstanden som jeg hadde hatt i serie med høyttalerne (for å senke lydnivået). Jeg skulle også gjerne ha justert lydene i forhold til hverandre, dvs. senket motorlyden i forhold til horn, men verken ESU eller Hobbytrade har lagt lydfilene tilgjengelige.
Er det noen der ute som har tilgang på lydfilene og kunne tenke seg å dele, så ville jeg blitt glad
Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade...
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 juli 2008 at 00:07
Dette ble jammen flott Får lyst til å fikse opp i min egen også nå..
Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen.
Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg øsnker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon..
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: eika
Date Posted: 24 juli 2008 at 01:05
Bjørn R Larsen wrote:
Og så venter jeg fortsatt på at Hobbytrade skal produsere lukkede ploger til Di4. Jeg har gjennom de siste år jevnlig forespurt forhandler, som igjen har forespurt importør. Plogene ligger med artikkelnummer og pris på Hobbytrades delelister, men de er trolig ikke produsert (ennå). I dag sendte jeg avgårde en forespørsel direkte til Hobbytrade... |
Jeg hadde en hyggelig prat med både den norske importøren og Hobbytrades representant på Nürnbergmessen i 2007, og stillte samme spørsmål da... Svaret var at plogene ikke dukker opp før de finner en annen passende modell med ledig plass på et støpetre slik at de kan slå to fluer i en smekk. Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2008 at 07:13
SveinR wrote:
Jeg har aldri vært borti denne ESU LokProgrammeren, men når du oppgraderte fra V3.0 til V.3.5 så er du altså ikke innom lydminnet? Altså lydfilene påvirkes ikke noe av denne oppgraderingen. |
Det stemmer. Lyder og CV-settinger forblir intakt.
Et spørsmål på si. Om denne lydfilen hadde ligget ute, hadde det da vært en smal sak å hente ut tyfonlyden og legge denne inn på en annen dekoder. Altså om jeg ønsker lyd til en El13, så vil jeg jo ha en mer korrekt tyfon.. |
Jepp, smal sak.
Men det er ikke mulig å hente lydfiler ut av dekoderen, bare å legge inn... Derfor er man avhengig av å ha lydfiler.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 juli 2008 at 07:16
eika wrote:
Noen ren produksjon av et eget støpetre bare for plogene er (logisk nok) ikke økonomisk forsvarlig. |
Jeg har forståelse for slikt, men det er gått tre år...
...og når de har ledig plass, har de kanskje glemt Di4-plogene
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 januar 2010 at 15:48
Nå er det gått halvannet år til, jeg har gitt opp å vente på hele ploger fra Hobbytrade...
Gleden var derfor stor når http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=893 - Togbutikken nylig annonserte at de solgte Skala Design messingploger til Lima El13 og El14. Med små tilpassinger passet de utmerket også på Hobbytrade Di4.
Endelig kvitt det store gapende hullet fra den originale plogen:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 24 januar 2010 at 16:33
Flott prosjekt. Hvor fikk du forresten tak i varmhvite dioder? Mine El 17-lok kunne også trengt dette...
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 januar 2010 at 16:38
Akkurat de som ble benyttet i Di4-loket tror jeg stammer fra Elfa. Men jeg kjøpte nylig noen 3mm Yeloglo hvite LED fra Miniatronics. de ser veldig bra ut.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: JMK
Date Posted: 24 januar 2010 at 18:16
Jeg har noen halvfabrikat av plogen til den oprinnelige Di4 modellen fra Polar Modell. Metall såklart, så om du lodder de sammen sjøl og lakkerer så får du plog som orginalen. Bare skriv postadressen til meg.
------------- jmk
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 februar 2013 at 19:34
Har nylig prøvd å sette dekoder i en Hobbytrade Di 4 jeg kjøpte brukt. Selv om dette er en gammel tråd, synes jeg det er greit å samle erfaringene her. Jeg hadde sjekket dokumentasjonen, og var klar over at jeg måtte dra ut sidene på vognkassen, men den satt så hardt at understellet likevel fulgte med opp. Løsningen ble å kile et par pappbiter inn mellom vognkasse og understell der mothakene er, slik at jeg fikk hendene fri til å dra delene fra hverandre. Dekoderkontakten har en dustete plassering like ved to høye spoler, og orientert slik at kabelbunten og evt. strekkavlastning på dekoderkontakten kommer i konflikt med spolene: Denne fadesen gjør at man lett kan tro at pluggen skal settes feil vei. På bildet har jeg løst problemet ved å bruke en 8-pins IC-sokkel, delt i to, som forlengelse.
Dag Cato wrote:
Styringen er delt i to grupper: Frontlamper/hovedlys og baklamper. Fontlamper og hovedlys er koblet i serie for å få dette til. [...]
[...]
Inn på kretskortet går da fire ledere i hver ende. To til hver gruppe foran og tilsvarende bak. På selve kretskortet synes det som om det er bygd opp noe slags spenningeregulering for å levere riktig spenning til diodene.
Konklusjonen er at her finnes mulighet til å styre lysene til den store gullmedalje ved å bytte ut kretskortet og sikre rett spenning til diodene på annen måte. |
Noen spenningsregulering er det ikke. Derimot er det to transistorer som lar AUX1 slå av de hvite lysene og AUX2 (koblet til loddepad F2) slå av de røde. Skjemaet nedenfor er mitt forsøk på "reverse engineering" av elektronikken der: J1 er sokkelen til dekoderen. J2 og J3 er kontaktene mot lysdiodene. F2 er en loddepad for AUX2, om dekoderen har dette (løs ledning). D1 og D2 gir retningsavhengig lys ved analogdrift uten dekoder (med blindplugg). Når AUX1 er av, får transistoren Q1 forspenning via R5 og kan levere strøm til de hvite lysdiodene. Drives AUX1 lav, slås Q2 og strømmen til de hvite lysdiodene av. AUX2 og Q2 har tilsvarende funksjon for de røde lysdiodene. Funksjonen til AUX1 er temmelig meningsløs for Di 4, da jeg ikke kan se noen grunn til at det kun skal gå med røde baklys og ikke hvite markeringslys. Muligens kan dette være for den danske ME-utgaven brukt bakerst i stryrevognstog. AUX1 burde heller vært brukt til å slå av kun topplampen. Når det gjelder AUX2, ville jeg heller brukt den til å velge mellom røde baklys (løslok) og markeringslys i begge ender. Noe annet som er suspekt, er at alle motstandene er chip-motstander i 1206-pakke (3,2x1,6,mm) med verdi 1 kohm. 1206-motstander har vanligvis en merkeeffekt på 0,25W, og denne effekten overskrides for R5 når AUX1 er aktivert (og sikkert også for R6 når AUX2 er aktivert) når jeg måler med en Roco-sentral tilkoblet. R5 og R6 burde uten problemer kunne økes til f.eks. 4,7 kohm, som reduserer effekten til en uproblematisk verdi. Også effekten i seriemotstandene til de røde lysdiodene kan komme til å overskride 0,25W, avhengig av digitalsentral og strømforsyning. Ja, her finnes det gode grunner til å modifisere eller bytte ut kretskortet. Kanskje med en løsning som ligner noe jeg foreslo for El 14 en gang: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6428
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 15 februar 2013 at 19:59
På leting etter ulike løsninger for lyssetting av lok med lys i begge ender kom jeg over denne artikkelen med et diagram for å styre lys oppe og ned i ulike retninger. Men bygging av kretskort er ikke mitt område så hvis noen går igang... http://s374444733.websitehome.co.uk/class-67/index.htm" rel="nofollow - http://s374444733.websitehome.co.uk/class-67/index.htm
------------- Terje
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 18 februar 2013 at 21:32
Di4 skal gå med røde baklys når det kjøres som løslok. Ellers med hvite markeringslys når de har vogner bak. Men mange lokfører slår ikke på lysene bak i ende nr 1 når de kjører med vogner. Og til og fra Marienborg går de ofte mørkt bak.
Men synes lysetningen bør være som orginalen så langt det lar seg gjøre. Ikke bare loket som skal se rett ut :)
------------- A matter of life and death
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 19 februar 2013 at 09:13
Kun en observasjon
Kjørte parallelt med et Cargonet inn over sarpsbroa fredag med kun én tom stakevogn bak, og la merke til at det kjørte med røde 'baklys'
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 februar 2013 at 11:12
b e pedersen wrote:
Kjørte parallelt med et Cargonet inn over sarpsbroa fredag med kun én tom stakevogn bak, og la merke til at det kjørte med røde 'baklys' |
Kanskje det var fordi det var på vei til eller fra Sverige? Jfr. denne: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=149821&rom=41" rel="nofollow - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=149821&rom=41 16-maskinen det refereres til var denne: http://pix.njk.no/49/49988-Stroemmen_st._14.06-06_050.jpg" rel="nofollow - http://pix.njk.no/49/49988-Stroemmen_st._14.06-06_050.jpg
|
|