MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Hjemstadbanen

 Svar Svar Side  123 5>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Hjemstadbanen
    Sendt: 26 mai 2011 kl. 09:24
Så var det på tide med en ny blogg her inne. Det har vært på trappene en stund, men grunnet diverse omstendigheter rundt kjøp av og salg av hus har jeg vært litt avventende. Nå ser alt ut til å ordne seg, så da tenkte jeg det var greit med en ny tråd.
 
Navnet på anlegget mitt er dels inspirert av to flotte norske anlegg; Grimstadbanen og Sjuskogbanen, og dels av slektssnavnet mitt Hjemstad, som vi er alene om i Norge (tror vi er en 12-14 personer totalt). Jeg har ikke noe konkret forbilde for anlegget, men det handler i hovedsak om en sidebane et sted på østlandet. Det er heller ikke umulig at jeg gjenskaper noen steder eller motiver fra virkeligheten som jeg finner interessante.
 
Sporplanen er fortsatt ute i det blå, selv om jeg så smått har begynt planleggingen. Så langt ser det ut til å bli et 2-etasjers anlegg fordelt over to rom, med selve anlegget i det ene rommet, og oppstillingsspor pluss helix i det andre rommet. Dette rommet vil også inneholde arbeidsbenk, lakkboks og annet stæsj, så det krever litt planlegging for å få plass til alt.
 
Jeg hadde også håpet å få brukt om igjen de tre seksjonene jeg allerede har bygget, men det vet jeg ikke om jeg klarer å få til. I så fall får jeg bare berge det jeg klarer og kvitte meg med resten, jeg blir uansett sittende igjen med mange nyttige erfaringer fra byggeprosessen som jeg kan bruke videre i dette prosjektet.
 
Her er det blanke lerretet jeg har å jobbe med (det er rommene merket "Storage 1" og Storage 2" som er aktuelle):
 
 
Svein
 


Endret av Svein_A - 26 mai 2011 kl. 13:01
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2011 kl. 09:51
"storage1" så da veldig stort ut. hvor mange kvadratmeter er det?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2011 kl. 10:00
Det er 11,77 kvadratmeter, målene står på tegningenWink
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
ketilo Se rullemeny
Nykommer
Nykommer


Medlem siden: 27 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ketilo Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2011 kl. 10:02
Sitat: Stian Stian skrev:

"storage1" så da veldig stort ut. hvor mange kvadratmeter er det?
Hvis tegningen stemmer, er det 4,06*2,9=11,774 kvadratiske meter ;-)
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2011 kl. 11:54
Du bør få et nok så stort anlegg inn på det rommet! blir det sidebane inspirert, eller blir det hovedlinje?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
trulss Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 07 juli 2005
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 496
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér trulss Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 mai 2011 kl. 11:55
Sitat: Stian Stian skrev:

Du bør få et nok så stort anlegg inn på det rommet! blir det sidebane inspirert, eller blir det hovedlinje?


Stian, les startinnlegget én gang til.
Truls Slevigen
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 juni 2011 kl. 07:35

Fikk overlevert nøkkelen til det nye huset i går, så nå blir det vel bare sjauing en stund fremover. Skal se om jeg får tatt noen bilder av rommene og lagt ut i løpet av kvelden.

Fikk forresten høre av den forrige eieren i går at krypkjelleren har full høyde på muren hele veien rundt, men at massen i midten bare ikke er gravd ut. Dette oppdaget han da han skiftet drenering for noen år siden. Hvis det er tilfelle har jeg jo muligheter for atskillig utvidelse av anleggsarealet (krypkjelleren er vel en 20-25m2), men det krever jo endel jobb med fjerning av masse og støping av nytt gulv osv...
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 juni 2011 kl. 20:45
Her er noen bilder:

















Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 540
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 juni 2011 kl. 22:10
Sitat: Svein_A Svein_A skrev:

..... og dels av slektssnavnet mitt Hjemstad, som vi er alene om i Norge (tror vi er en 12-14 personer totalt).
 
Svein
 
Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Spennende å sette i gang slike prosjekter. Kjelleren minner meg om den jeg hadde der jeg bodde før. Store planer ble knust av det faktum at jeg flyttet. Men nye og enda større planer er laget haha.
 
Lykke til! Det blir gøy å følge med.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 juli 2011 kl. 07:42
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Hehe, det er godt gjort ja. Men du vet, vi tryslinger har en tendens til å spre oss utover da, uansett hvor man drar treffer man en som kjenner en trysling!Big smile Nå heter ikke jeg Hjemstad ennå, men har i flere år vurdert å ta tilbake min mors pikenavn.
 
Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Lykke til! Det blir gøy å følge med.
 
Takk for det. Skal bli spennende å sette i gang her bare vi kommer i orden og får pusset opp litt.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2011 kl. 18:19
Genialt rom! Ingen sjenerende vinduer heller :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 540
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 juli 2011 kl. 22:53
Sitat: Svein_A Svein_A skrev:

Sitat: Laurenz Laurenz skrev:

Jøss, og jeg vet om 2 stykk, pluss deg. Det skulle jo nesten ikke være mulig Smile
 
Hehe, det er godt gjort ja. Men du vet, vi tryslinger har en tendens til å spre oss utover da, uansett hvor man drar treffer man en som kjenner en trysling!Big smile Nå heter ikke jeg Hjemstad ennå, men har i flere år vurdert å ta tilbake min mors pikenavn.
 
 
Trysling ja, det er det ikke tvil om slekta lenger. Big smile
Hyggelig at det finnes flere Hedmarkinger som driver med modelltog.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 juli 2011 kl. 16:56
Noe må vi da finne på, så lenge Trysilbanen aldri ble noe avSmile

Det kunne egentlig vært litt kult å skape den i modell forresten, når jeg tenker etter. Den kom vel aldri lenger enn til planleggingsstadiet, usikker på om traseen noengang ble stukket ut og bestemt.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 juli 2011 kl. 22:31
har tenkt på noe lignende selv.  da det var planlagt en bane ut til Åsane og nord hordaland som jeg har tenkt på å lage en gangSmile dette blir utrolig gøy å følge med på. tror det kan bli et artig anlegg, det beste med å lage en bane som bare ble planlagt er at man bestemmer allt selvSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 juli 2011 kl. 20:56
OK, her er et utkast til sporplan. Jeg har gått bort fra flere nivåer denne gangen, og har i stedet valgt å bygge anlegget ganske høyt (140-150cm) slik at det skal gå greit å dukke under fra den ene siden til den andre. Eventuelt kan den delen av anlegget bygges slik at den kan felles ned.

Sporarrangementet i Storage 2 er en mulighet til å få brukt om igjen de eksisterende seksjonene, i så fall kan svingskiva ned til høyre i Storage 1 fjernes.

Godt mulig de ulike stasjonene bør tegnes om, dette er igrunn bare ment som en prinsippskisse...



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 540
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 juli 2011 kl. 11:47
Dette ser veldig bra ut. Synd det ikke er noen dør mellom de to rommene. Jeg ville ha sett på om det gikk an å lage en åpning. Så slipper du å gå rundt å løpe etter toget hele tiden. Man kan fort gå lei av det.
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 juli 2011 kl. 14:06
Ja jeg vet, det er ikke optimalt med anlegget i to atskilte rom på den måten der. Men hoveddelen av anlegget er i det største rommet, og sporet som går ut nede i høyre hjørne er som sagt bare et forslag til hvordan jeg kan få brukt om igjen de seksjonene som allerede er bygget. Hvis jeg kutter ut den siste biten er det kun oppstillingssporene og vendekurven som er i det andre rommet, og de trenger jeg ikke tilgang til under vanlig kjøring.
 
Jeg har fått endel tilbakemeldinger på et annet forum om at det kan bli trangt med bare 70cm å bevege seg på, spesielt hvis det er flere som kjører, vet ikke hva dere tenker om det? Mulig jeg bør lage til noe midlertidig for å teste ut plassen før jeg begynner å bygge, og vurdere derfra om det er bra nok eller om jeg må ha mer plass.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 540
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 juli 2011 kl. 16:12
70 cm litt trangt ja. Men for å teste det ut så ville jeg satt opp noen bord, skap eller lignende med 70 cm rom i mellom. Så er det bare å bevege seg i mellom og se om du er komfortabel med det. Så lenge du er låst til den plassen du har så vil jeg påstå at du får det beste ut av det på denne måten. Og om du ikke planlegger å ha kjørekvelder med flere gjester ganske jevnlig så ville ikke jeg bryd meg så mye om det.
 
Når det gjelder seksjonene du ønsker å ta vare på så hadde jeg nok gjort det samme. Sporplanen til de ser spennende ut, med flere interessante muligheter. Men du risikerer at de aldri blir brukt fordi de ligger i et annet rom.
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 juli 2011 kl. 21:51
Jeg har 60cm mellom anleggsdelene, og skulle veldig gjerne hatt 10 cm til. 70 cm høres ut som luksus
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 juli 2011 kl. 09:21

Har du bare 60cm? Det hadde jeg ikke trodd, det ser mye større ut på bildene..!Shocked

Uansett, jeg har så smått begynt å vurdere om jeg skal nedskalere anlegget litt, og ikke prøve å klemme inn så mye. En sporplan som virker veldig interessant som utgangspunkt, og som har tilnærmet samme størrelse som rommet mitt er Ozark, Ouchita & Red River fra Model Railroaders sporplandatabase (innlogging for abonnenter). Hvis jeg bygger anleggsdelene i hhv (sett fra venstre mot høyre) 40, 40 og 50cm bredde vil jeg få 80cm mellom de, og det bør holde i massevis.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 august 2011 kl. 10:03
OK, nå begynner det omsider å skje noe her. Jeg har plundret noe voldsomt med sporplanen uten å bli fornøyd, og har fortsatt langt igjen, men tror jeg skal si meg ferdig med endestasjonen nå. Jeg har prøvd å lage den noenlunde lik sporplanen på Tinnoset (speilvendt), men nødvendigvis noe forenklet. I tillegg har jeg plassert inn en svingskive som ikke er der i virkeligheten, samt en liten lokstall der skifteloket kan være stasjonert.



Jeg har bestilt en Skd206 som jeg har tenkt å ha til skiftelok på denne stasjonen. Dette blir mitt første messingbyggesett, spennende å prøve noe slikt!

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
aom2 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 22 mars 2009
Status: Utlogget
Points: 48
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér aom2 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 august 2011 kl. 13:48

Hva med å rive veggen mellom rom 1 og 2? Det er sansynlig at bjelkene i taket går på tvers av rommet, derfor kan du sikkert rive den ned uten å få 1. etasje i hodet;)

Må jo selvfølgelig sjekke det først da.....hehe

Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 august 2011 kl. 14:16
Jeg har tenkt på det, men tror jeg kommer til å beholde de to rommene atskilt. Tror det er kjekt med et eget rom til de "møkkete" jobbene, hvor man ikke risikerer at støv fra saging og pussing pluss annen dritt legger seg utover anlegget. Dessuten er veggen der i plasstøpt betong fra midten av 50-tallet, tror det kan bli litt av en jobb å fjerne den selv om den skulle vise seg å ikke være bærende.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 august 2011 kl. 07:45
Etter å ha lest litt meg litt opp på sporplanlegging rundt omkring på diverse foraer har jeg bestemt meg for å ikke bekymre meg så mye over den konkrete sporplanen riktig ennå. Jeg har i stedet jobbet litt med en skjematisk fremstilling av anlegget, hvor jeg har prøvd å sette meg litt inn i trafikken og vognbevegelsene sett utfra de kjøreplanene jeg har i tankene. Her er en foreløpig fremstilling:
 
 
Jeg har beregnet tre stasjoner på anlegget, alle med frilastspor og spor til godsbygning. I tillegg har jeg lagt inn et par andre industrispor og et par spor for tømmerlessing.
 
Den tredje stasjonen har en liten banegård for sortering av vogner. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage banegården mer komplett med både uttrekksspor og ankomstgruppe, men da ble den alt for stor og overveldende i forhold til resten av anlegget, så jeg kuttet kraftig ned på sporene der. Mulig jeg bør revurdere det litt, tar gjerne i mot tips her.
 
Til venstre har jeg tegnet inn en skjult oppstillingsbanegård med fem gjennomgående spor, denne er tenkt plassert skjult under anlegget på en uttrekkbar skuff. Det korteste sporet blir 170cm, og alle stasjonene vil bli tilpasset denne toglengden.
 
Stasjonen ytterst til høyre (innrammet) representerer de seksjonene jeg allerede har bygget. Tanken var å lage en forbindelse til rundbanen gjennom veggen og plassere denne i det andre rommet, og på den måten få brukt om igjen de eksisterende seksjonene. Denne strekken kan enten være en annen sidebane, eller jeg kan late som om rundbaneforbindelsen ikke eksisterer og kjøre anlegget som rent punkt-til-punkt.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2011 kl. 11:44
For en stund siden laget jeg en skisse over et mulig 2-etasjes anlegg slik det kan bli seende ut, men har visst glemt å legge den ut her ser jeg:
 
 
Her har jeg prøvd å få litt ekstra kjørestrekke mellom stasjonene, og i stedet for å fylle all tilgjengelig plass med skinner vil jeg heller ha plass til landskap. Skissen viser kun det største rommet, men jeg har tenkt å ha skyggestasjon og skrue mellom etasjene plassert i det andre rommet. Dette blir et rent punkt-til-punkt anlegg, men det skal også være mulig å få til kontinuerlig kjøring på hver etasje uavhengig av hverandre.
 
Dette er som sagt bare en skisse, og et slikt anlegg ligger uansett langt frem i tid. Det er mye som må gjøres med rommene før jeg kan begynne å bygge, og for å ha noe togsaker å pusle med laget jeg i går ettermiddag et enkelt og provisorisk understell til de tre eksisterende seksjonene mine:
 
 
Her ligger skinnetopp omtrent 120cm over gulv, noe som gir en grei høyde både kjørings- og arbeidsmessig. I tillegg har jeg såpass plass at jeg kan vippe anlegget opp på høykant når jeg skal jobbe med det elektriske på undersiden:
 
 
I mellomtia har madammen okkupert stuegulvet. Her har hun akkurat printet ut en foreløpig sporplan for smalsporanlegget sitt, og jobber med pappmodeller av bygningene hun vil ha rundt om på anlegget:
 
 
Jeg har rippet opp en 12mm finerplate i ferdige biter for rammeverket, slik at hun kan begynne å sette sammen seksjonene når hun er fornøyd med planen og vil gå videre.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
ses Se rullemeny
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3837
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2011 kl. 11:54
Den madammen skal du ta godt vare på!
Svein S
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2011 kl. 12:09
Det er visst mange som sier det, kan ikke skjønne hva dere sikter til.. Wink Big smile
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 540
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 september 2011 kl. 13:00
Sitat: Svein_A Svein_A skrev:

Det er visst mange som sier det, kan ikke skjønne hva dere sikter til.. Wink Big smile
 
Svein
 
Jeg ble faktisk usikker hvilket av prosjektene som imponerer mest. Jeg fikk i hvert fall fryktelig lyst å ta fram mitt smallspor materiell Tongue
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1945
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 oktober 2011 kl. 17:07
Var en tur til Strømmen med madammen i dag, og gikk muligens litt amok i landskapshylla. Men det er sånn det blir når man ikke har noenting fra før, og nå tror jeg vi skal ha et godt utgangspunkt for å prøve oss på litt landskapsbygging:



Vigdis har også fått snekret sammen den første seksjonen av to, og hun har bestilt ei råkul Sequoia svingskive fra Turner Model Works samt et vanntårn og slaggrav:

http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=193
http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=1010
http://tmwshop.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=206

Smalsporskinner har vi fått tak i hos Rimbo Grande, men sporveksler er ennå litt uti det blå.

Svein


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
helleland Se rullemeny
Nykommer
Nykommer
Avatar

Medlem siden: 31 mai 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 485
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér helleland Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 oktober 2011 kl. 17:22
Thumbs Up Digg!!! Blir innkjøp på meg og snart... 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Til toppen
 Svar Svar Side  123 5>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,125 sekunder.