Hjemmesnekra Di2 |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 januar 2014 at 12:04 |
|
Siden det ikke dukka opp en Di2 på Nurenbergmessa har jeg funnet frem mitt eget Di2 prosjekt igjen.
Dette baserer seg på et Roco V60 understell, en Roco V65 hytte. Disse elementene skal kompletteres med 3D-print for motorkasser, CNC-frest bunnplate i messing samt litt diverse 3D-printede deler. V60 understellet har fått hjulene dreid ned til RP-25 profiler (lat som jeg er satte jeg bort denne jobben). Neste jobb blir å 3D-modellere det som skal printes. Siden jeg bruker Roco V65 hytte til dette prosjektet blir det en Mak-bygd maskin. Jeg er veldig interessert i om noen har peiling på om overbyggene på Thune-maskinene er like bortsett fra hytta. Detaljbilder og evnt. mål på detaljer er også kjærkomment! Edited by Håvard H - 30 januar 2014 at 12:09 |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Artig prosjekt! Kort sagt: det er nærmest ingen ting som er identisk mellom Thunemaskinene og MAK-lokene utover hovedmålene. Av det mest synlige hadde MAK-lokene flate topper på "panserne", mens alle norskbygde hadde en tydelig buet topp. Ved nærmere kontroll er det forskjeller på nesten alle detaljer. Roco hytta har jeg også funnet nærmest perfekt til MAK-lokene. Edited by Asgeir - 30 januar 2014 at 14:01 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tøft! Jeg har selv satt i gang et tilsvarende prosjekt i N-skala med utgangspunkt i det tidligere omtalte Arnold-loket.
Så vidt jeg husker laget NSB selv et "hjemmesnekret" Di 2 ved å reparere Di 2 810 (nydesign) ved å erstatte hytten med en hytte fra et utrangert MaK-lok. En slik modell er mulig å realisere ved å krysse MaK-hytten med NMJs byggesett (siste versjon - 2 809 - 854). I N-skala kan Arnold-hytten krysses med Di 2-hytte fra byggesettet av Di 2 804/805. |
||
Mvh
Rune H |
||
proline
Viderekommen Joined: 03 desember 2010 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heisann. Vi må huske på at det er snakk om to forskjellige fabrikanter av lokene (MaK/Thune), karosseriene var røffelig like men dog utførelsesmessig nokså forskjellige. Hytta fra V65 er kanskje lik 801-803/806-808?
Jeg fant et lok fra MaK treffet i Tyskland, som kanskje er mest likt av de tyskbygde Di2 som faktisk finnes enda - av første typen Mak 450 D. Ut fra mitt øye kan det se ut til at lokkassene på dette loket er utrolig likt, bortsett fra at hele loket er så vidt litt kortere, og dette trolig ligger i den bakre lok-kassen. Selve hytta ser ut til å være konstruert for en annen profil enn Norges, og hele loket er lavere enn Di2. Dette pga. drivhjulsdiameteren og førerhushøyden. Jeg vet ikke om det er laget noen modell av MaK 450D, men dette kunne vært noe av det beste å tatt utgangspunkt i for en norsk modell. Ser også flere diskuterer dette med lyd på Di2; her er det mange muligheter. For mange av de forskjellige MaK lokene i denne generasjonen hadde den noenlunde samme motoren, MaK MS301(?) Ser ut til at de holdt seg til samme basen, og det vil jo si at å ta opp lyd her kan foretas både i Tyskland og Sverige. Så er det dette med den særegne hjulstillingen til Di2, vi vil kanskje bruke V60 understellet inntil eventuelt NMJ eller andre kommer med en Superlineversion. Totalt hjulstand er lik, og det er også drivhjulsdiameteren, men her stopper likhetene. På Di2 er det sånn at blindhjulet soper den midterste akslingen omtrent, og avstanden fra blindhjulet og til det bakre akslingen er stor. Dette er likt på de tyske og de norske. Lyktearrangementet på de første (801-803) er nokså likt V65, dette ble senere ombygd for den Norske standarden. Artig å se flere bygger Di2, lykke til med prosessen! |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
- Tror at en slik hytte som passer til Di2 kan skaffes fra Real modell i Tyskland?
- Det skulle heller ikke forbause om de kunne lage en norsk Di2 - i hvert fall av MaK-utgaven? De har laget en kortere 2-akslet versjon.
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
EN MaK-hytte finnes allerede 3D-printet for salg hos Shapeways.
Det hadde vært interressant dersom man kunne fått printet hele lokomotiv-kåpa.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Truls Slevigen
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så en Di. 2 skal ikke vaskes på 60 grader! Håper noen kommer med en bra Di. 2 snart for den er virkelig savnet. Spennende å følge med på hjemmesnekringsprosjektet også. Holdt oss oppdatert.
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ganske tilfeldig at Real-Modell ble nevnt her, for blandt 2014-nyhetene deres finner man ett MaK 400/450C -lokomotiv som er meget typelikt Di 2. Nå ligger vel ikke Real sine modeller i det prissegmentet at man bare anskaffer dem for å kanibalisere dem.
Link: Real-Modell 2014
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er sant Roger, å slakte en modell til rundt 6-7000,- er ganske heftig. Selv om jeg har sett eksempler på ombyggde Superlinemodeller til 12000,-.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har tidligere snakket med innehaveren av Real Model. Han driver et lite firma og har gode kontakter mot Danmark (ettersom han holder til i et lite sted langs Kielerkanalen.
Det virker som at lokproduksjonen hos MaK derfor er spesielt interessant for han? - Jeg skulle derfor ikke være overrasket om han kunne være interessert i å lage MaK-utgaven av Di2 for det norske marked? - Han lager utelukkende små serier - og han har allerede en del av det som er nødvendig til en slik utgave. - Etter det jeg forsto, laget han ikke flere ferdigmodeller enn et 10-talls eksemplarer av hver modell, så det norske markedet burde være stort nok? Man kan heller ikke utelukke at det også vil være ett visst marked for denne modellen i Tyskland, da forbildet er laget der? -Heller ikke byggesett skulle være umulig å få til fra han. Jeg tror at dersom det blir laget en modell av Di2 i større serie, så vil Thune-serien med Bergen Diesel bli valgt! Den er jo mer tallrik. - Så risikoen for 2 like modeller på markedet er vel temmelig liten? Jeg kan spørre ham om en norsk MaK Di2 til våren - om jeg skal nedover til Danmark og treffer han der på en av messene der? Det vil bli en modell i "Superline-kvalitet" - og til en tilsvarende pris som ferdigmodell - men hvor mange ville i så fall være interessert? |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ren saksoplysning til originalen. Det ble bygget totalt 8 stk MAK 567C, 2 stk i 1951 som ble levert til Stockholm-Nÿnäs, og deretter 3+3 til NSB i 1954 og 1957 som Di2.801-803 og Di2.806-808. De svenske var ikke utseendemessig like med NSB leveransene. Kilde: loks-aus-kiel.de Tilføyelse: Det er utseendemessig 3 typer av "Makken". Ekte Mak; 801-803 og 806-808. Thune Mak: 804, 805 som skiller seg fra alle andre i utseendet på førerhuset, og så er det "alle de andre" Thunebyggete bmed BMV motor. mvh Bjørn
Edited by Bhal - 01 februar 2014 at 13:08 |
||
mvh
Bjørn |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Det er vel disse svenske lokene det er snakk om. Det er ikke mange likheter med Di2 her nei.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er ikke så sikker på det. Iflg loks-aus-kiel ble det levert kun 2 til sverige, og det er ikke angitt noen lisensproduksjon eller lignenede. Hjulstand og andre vitale dimensjoner er likt med vår egen Di2. Utseendet over fortbrettet var noe forskjellig. De ble levert som SNJ 11 som senere ble SJ T31 139, og SNJ 12 som ble SJ T8 208 og deretter SJ T31 138. Lokene ble utrangert i 1969/70 Tillegg 2: Bortsett fra loks-aus-kiel er svenska-lok.se det eneste stedet jeg har funnet de to svenskene. mvh Bjørn Edited by Bhal - 01 februar 2014 at 17:13 |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ikke samme type som T21 nei.
Jeg fant noen bilder her: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=118418 Edited by Laurenz - 01 februar 2014 at 17:14 |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Går ut fra at du mente 575C, ikke 567C? |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor kjøpe den der når du kan kjøpe den som reservedel fra Roco? Bestillingsnummeret er 131093. Husker ikke helt prisen, men tror ikke den var så mye dyrere enn et Shapeways-print. Og kvalitetsmessig har 3D printing et stykke igjen før de er like bra som formstøpte deler. |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
T21 er er vel svenskenes tyske V65.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt riktig Helge. Bacspace/Delete Ny feil følger osv. mvh Bjørn
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kjøper gjerne et byggesett! |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette loket ligner så godt som ingenting på den norske versjonen. Antall ventilasjonsluker og lengden på den bakre delen er helt feil..Mer å hente hos et 4-akslet roco-lok t |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, man ser at lokene er beslektet men det slutter også der. Det synes jeg gjelder alle lok i samme slekt, de har likhetstrekk men er allikevel ganske forskjellige.
|
||
proline
Viderekommen Joined: 03 desember 2010 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De første MaK 575 C fra 1951 har jo slående likheter med understellet for 1954 utgavene/di 2? Tror ikke det er mye avvik på de. Mulig bufferbjelkene var så og si like? Karosseri og hytte er jo noe helt annet fra "T31" til Di 2. Litt rart de ble skrotet så tidlig som i 1970, når NSB fikk de siste nye på samme lesten 3 år senere - for tjeneste i 25 år til.
En modellserie på 10 stk høres interessant ut det, kan sikkert være interessert i 2 :-) |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.
Men det ser ganske bra ut, selv om det nok er visse avvik: Døm selv. Om noen har konkrete mål, så kom med dem! |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg ikke annet å dømme ut fra enn de bildene du har klippet sammen og de bildene som ligger i NJKs materielldatabase, men jeg synes de ser svært like ut. Det ville jo være logisk å bygge like førerhus på lok som var nesten akkurat like store når de også ble levert omtrent på samme tid. Største avvik jeg kan se er at sidevinduet som er til å åpne er plassert motsatt (forskjøvet til motsatt ende), det kan bli litt jobb å fikse. Vindskjermene ved/over sidevinduet mangler jo, men det er en spesiell norsk sak. En gang på 70-tallet kom det et lite exhaustrør utenpå mellom frontvinduene (Webasto e.l?), men det var ikke der ved leveransen. Det ser ut til at også de (fleste) norskbyggede hadde motorexhaustrøret innvendig i førerhuset ved leveransen, men at dette senere ble lagt utenpå og at det lille (Webasto-)røret da ble lagt inn i kanalen der exhaustrøret hadde vært. Den store luken nederst på sideveggen er der og ser ut til å være riktig plassert. For øvrig ser det ut til å være smådetaljer som vindusviskere, speil o.l. som avviker. |
||
proline
Viderekommen Joined: 03 desember 2010 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..? |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, sikker på hva dette røret er til er jeg ikke, derfor satte jeg også spørsmålstegn ved det. De små dimensjonene og måten røret er utformet på med pipehatt og det hele viser i alle fall at det ikke er motorexhausten. På senere bilder ser vi at motorexhausten på de fleste lokene er ført utenpå i et nytt rør, og at det lille røret - hva det enn er - er lagt "innvendig". Jeg har ikke finstudert bilder av alle lok fra alle tider, men det kan se ut til at enkelte av de eldre lokene ikke fikk exhausten lagt utvendig. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal heller ikke si noe for sikkert, men mener å ha hørt at ekshausten ble lagt utvendig for å få ned varmen og eksoslukt i førerhytta. Jeg er også ganske sikker på at det mindre røret er til en Webastovarmer, som finnes i hvert fall i 2 versjoner. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
proline
Viderekommen Joined: 03 desember 2010 Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjekk MaK 400C, første loket vi ser på denne filmen fra MaK treffet i Tyskland. Har en anelse om at førerhus og motorkasse på disse må være gaaanske likt, uten at jeg har målt dette selv med tommestokk;
(Mak 575C og 800D burde være greit med tanke på skandinavisk marked for en modellprodusent å lage, mye av de samme detaljist delene) Mak Treff Edited by proline - 03 februar 2014 at 20:45 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noe framgang her Håvard?
Nå som 3D printing og nye teknikker kommer er det vel snart på tide at noen lager en Di2? -Hva trenger man for å lage en Di2? -Finnes det noe hyllevare man kan bruke? -Hvor mye feil kan man akseptere, med tanke på tilgjengelig hyllevare? |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |