Hjemmesnekra Di2
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8382
Printed Date: 22 november 2024 at 06:20 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hjemmesnekra Di2
Posted By: Håvard H
Subject: Hjemmesnekra Di2
Date Posted: 30 januar 2014 at 12:04
Siden det ikke dukka opp en Di2 på Nurenbergmessa har jeg funnet frem mitt eget Di2 prosjekt igjen.
Dette baserer seg på et Roco V60 understell, en Roco V65 hytte. Disse elementene skal kompletteres med 3D-print for motorkasser, CNC-frest bunnplate i messing samt litt diverse 3D-printede deler.
V60 understellet har fått hjulene dreid ned til RP-25 profiler (lat som jeg er satte jeg bort denne jobben).
Neste jobb blir å 3D-modellere det som skal printes. Siden jeg bruker Roco V65 hytte til dette prosjektet blir det en Mak-bygd maskin. Jeg er veldig interessert i om noen har peiling på om overbyggene på Thune-maskinene er like bortsett fra hytta.
Detaljbilder og evnt. mål på detaljer er også kjærkomment!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Replies:
Posted By: Asgeir
Date Posted: 30 januar 2014 at 14:00
Håvard H wrote:
Siden det ikke dukka opp en Di2 på Nurenbergmessa har jeg funnet frem mitt eget Di2 prosjekt igjen.
Jeg er veldig interessert i om noen har peiling på om overbyggene på Thune-maskinene er like bortsett fra hytta. |
Artig prosjekt!
Kort sagt: det er nærmest ingen ting som er identisk mellom Thunemaskinene og MAK-lokene utover hovedmålene. Av det mest synlige hadde MAK-lokene flate topper på "panserne", mens alle norskbygde hadde en tydelig buet topp. Ved nærmere kontroll er det forskjeller på nesten alle detaljer.
Roco hytta har jeg også funnet nærmest perfekt til MAK-lokene.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 30 januar 2014 at 14:07
Tøft! Jeg har selv satt i gang et tilsvarende prosjekt i N-skala med utgangspunkt i det tidligere omtalte Arnold-loket.
Så vidt jeg husker laget NSB selv et "hjemmesnekret" Di 2 ved å reparere Di 2 810 (nydesign) ved å erstatte hytten med en hytte fra et utrangert MaK-lok. En slik modell er mulig å realisere ved å krysse MaK-hytten med NMJs byggesett (siste versjon - 2 809 - 854).
I N-skala kan Arnold-hytten krysses med Di 2-hytte fra byggesettet av Di 2 804/805.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: proline
Date Posted: 30 januar 2014 at 14:22
Heisann. Vi må huske på at det er snakk om to forskjellige fabrikanter av lokene (MaK/Thune), karosseriene var røffelig like men dog utførelsesmessig nokså forskjellige. Hytta fra V65 er kanskje lik 801-803/806-808?
Jeg fant et lok fra MaK treffet i Tyskland, som kanskje er mest likt av de tyskbygde Di2 som faktisk finnes enda - av første typen Mak 450 D. Ut fra mitt øye kan det se ut til at lokkassene på dette loket er utrolig likt, bortsett fra at hele loket er så vidt litt kortere, og dette trolig ligger i den bakre lok-kassen. Selve hytta ser ut til å være konstruert for en annen profil enn Norges, og hele loket er lavere enn Di2. Dette pga. drivhjulsdiameteren og førerhushøyden. Jeg vet ikke om det er laget noen modell av MaK 450D, men dette kunne vært noe av det beste å tatt utgangspunkt i for en norsk modell.
Ser også flere diskuterer dette med lyd på Di2; her er det mange muligheter. For mange av de forskjellige MaK lokene i denne generasjonen hadde den noenlunde samme motoren, MaK MS301(?) Ser ut til at de holdt seg til samme basen, og det vil jo si at å ta opp lyd her kan foretas både i Tyskland og Sverige.
Så er det dette med den særegne hjulstillingen til Di2, vi vil kanskje bruke V60 understellet inntil eventuelt NMJ eller andre kommer med en Superlineversion. Totalt hjulstand er lik, og det er også drivhjulsdiameteren, men her stopper likhetene. På Di2 er det sånn at blindhjulet soper den midterste akslingen omtrent, og avstanden fra blindhjulet og til det bakre akslingen er stor. Dette er likt på de tyske og de norske.
Lyktearrangementet på de første (801-803) er nokså likt V65, dette ble senere ombygd for den Norske standarden.
Artig å se flere bygger Di2, lykke til med prosessen!
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 januar 2014 at 15:22
- Tror at en slik hytte som passer til Di2 kan skaffes fra Real modell i Tyskland? - Det skulle heller ikke forbause om de kunne lage en norsk Di2 - i hvert fall av MaK-utgaven? De har laget en kortere 2-akslet versjon.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2014 at 16:25
Hei!
EN MaK-hytte finnes allerede 3D-printet for salg hos http://www.shapeways.com/model/1266933/fuhrerhaus-1-mak-typenprogramm-1-87-h0.html?li=search-results&materialId=60" rel="nofollow - Shapeways .
Det hadde vært interressant dersom man kunne fått printet hele lokomotiv-kåpa.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: trulss
Date Posted: 30 januar 2014 at 17:15
http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34" rel="nofollow - http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 30 januar 2014 at 19:49
trulss wrote:
http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34" rel="nofollow - http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34 |
Så en Di. 2 skal ikke vaskes på 60 grader!
Håper noen kommer med en bra Di. 2 snart for den er virkelig savnet. Spennende å følge med på hjemmesnekringsprosjektet også. Holdt oss oppdatert.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2014 at 00:23
Hei!
Ganske tilfeldig at Real-Modell ble nevnt her, for blandt 2014-nyhetene deres finner man ett MaK 400/450C -lokomotiv som er meget typelikt Di 2. Nå ligger vel ikke Real sine modeller i det prissegmentet at man bare anskaffer dem for å kanibalisere dem.
Link: http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Real-Modell 2014
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 01 februar 2014 at 10:10
Det er sant Roger, å slakte en modell til rundt 6-7000,- er ganske heftig. Selv om jeg har sett eksempler på ombyggde Superlinemodeller til 12000,-.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 01 februar 2014 at 12:35
Jeg har tidligere snakket med innehaveren av Real Model. Han driver et lite firma og har gode kontakter mot Danmark (ettersom han holder til i et lite sted langs Kielerkanalen.
Det virker som at lokproduksjonen hos MaK derfor er spesielt interessant for han? - Jeg skulle derfor ikke være overrasket om han kunne være interessert i å lage MaK-utgaven av Di2 for det norske marked? - Han lager utelukkende små serier - og han har allerede en del av det som er nødvendig til en slik utgave. - Etter det jeg forsto, laget han ikke flere ferdigmodeller enn et 10-talls eksemplarer av hver modell, så det norske markedet burde være stort nok? Man kan heller ikke utelukke at det også vil være ett visst marked for denne modellen i Tyskland, da forbildet er laget der? -Heller ikke byggesett skulle være umulig å få til fra han.
Jeg tror at dersom det blir laget en modell av Di2 i større serie, så vil Thune-serien med Bergen Diesel bli valgt! Den er jo mer tallrik. - Så risikoen for 2 like modeller på markedet er vel temmelig liten?
Jeg kan spørre ham om en norsk MaK Di2 til våren - om jeg skal nedover til Danmark og treffer han der på en av messene der?
Det vil bli en modell i "Superline-kvalitet" - og til en tilsvarende pris som ferdigmodell - men hvor mange ville i så fall være interessert?
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 01 februar 2014 at 13:03
Kjell H. wrote:
------ Man kan heller ikke utelukke at det også vil være ett visst marked for denne modellen i Tyskland, da forbildet er laget der? -Heller ikke byggesett skulle være umulig å få til fra han.
|
Ren saksoplysning til originalen. Det ble bygget totalt 8 stk MAK 567C, 2 stk i 1951 som ble levert til Stockholm-Nÿnäs, og deretter 3+3 til NSB i 1954 og 1957 som Di2.801-803 og Di2.806-808. De svenske var ikke utseendemessig like med NSB leveransene. Kilde: loks-aus-kiel.de Tilføyelse: Det er utseendemessig 3 typer av "Makken". Ekte Mak; 801-803 og 806-808. Thune Mak: 804, 805 som skiller seg fra alle andre i utseendet på førerhuset, og så er det "alle de andre" Thunebyggete bmed BMV motor. mvh Bjørn
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 01 februar 2014 at 15:42
Det er vel disse svenske lokene det er snakk om. Det er ikke mange likheter med Di2 her nei. http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22" rel="nofollow - http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 01 februar 2014 at 16:56
Claes Lislerud wrote:
Det er vel disse svenske lokene det er snakk om. Det er ikke mange likheter med Di2 her nei. http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22" rel="nofollow - http://www.jarnvag.net/index.php/lokguide/diesellok-i-trafik/t21-t22
|
Er ikke så sikker på det. Iflg loks-aus-kiel ble det levert kun 2 til sverige, og det er ikke angitt noen lisensproduksjon eller lignenede. Hjulstand og andre vitale dimensjoner er likt med vår egen Di2. Utseendet over fortbrettet var noe forskjellig. De ble levert som SNJ 11 som senere ble SJ T31 139, og SNJ 12 som ble SJ T8 208 og deretter SJ T31 138. Lokene ble utrangert i 1969/70 Tillegg 2: Bortsett fra loks-aus-kiel er svenska-lok.se det eneste stedet jeg har funnet de to svenskene. mvh Bjørn
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 01 februar 2014 at 17:11
Det er ikke samme type som T21 nei.
Jeg fant noen bilder her: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=118418" rel="nofollow - http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=118418
og her http://www.jarnvagshistoria.se/skrot/skrot2.htm" rel="nofollow - http://www.jarnvagshistoria.se/skrot/skrot2.htm
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 01 februar 2014 at 17:25
Bhal wrote:
Det ble bygget totalt 8 stk MAK 567C, ......
|
Går ut fra at du mente 575C, ikke 567C?
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:00
Kjell H. wrote:
- Tror at en slik hytte som passer til Di2 kan skaffes fra Real modell i Tyskland? |
Hvorfor kjøpe den der når du kan kjøpe den som reservedel fra Roco? Bestillingsnummeret er 131093. Husker ikke helt prisen, men tror ikke den var så mye dyrere enn et Shapeways-print. Og kvalitetsmessig har 3D printing et stykke igjen før de er like bra som formstøpte deler.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: EirikS
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:08
T21 er er vel svenskenes tyske V65.
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:14
H. Lindholm wrote:
[QUOTE=Bhal] Går ut fra at du mente 575C, ikke 567C?
|
Helt riktig Helge. Bacspace/Delete Ny feil følger osv. mvh Bjørn
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:26
Kjell H. wrote:
Jeg har tidligere snakket med innehaveren av Real Model. Han driver et lite firma og har gode kontakter mot Danmark (ettersom han holder til i et lite sted langs Kielerkanalen.
Jeg kan spørre ham om en norsk MaK Di2 til våren - om jeg skal nedover til Danmark og treffer han der på en av messene der?
Det vil bli en modell i "Superline-kvalitet" - og til en tilsvarende pris som ferdigmodell - men hvor mange ville i så fall være interessert? |
Jeg kjøper gjerne et byggesett!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:41
Laurenz wrote:
Det er ikke samme type som T21 nei.
Jeg fant noen bilder her: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=118418" rel="nofollow - http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=118418
og her http://www.jarnvagshistoria.se/skrot/skrot2.htm" rel="nofollow - http://www.jarnvagshistoria.se/skrot/skrot2.htm
|
Dette loket ligner så godt som ingenting på den norske versjonen. Antall ventilasjonsluker og lengden på den bakre delen er helt feil..Mer å hente hos et 4-akslet roco-lok t
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 01 februar 2014 at 20:48
Nei, man ser at lokene er beslektet men det slutter også der. Det synes jeg gjelder alle lok i samme slekt, de har likhetstrekk men er allikevel ganske forskjellige.
|
Posted By: proline
Date Posted: 01 februar 2014 at 23:59
De første MaK 575 C fra 1951 har jo slående likheter med understellet for 1954 utgavene/di 2? Tror ikke det er mye avvik på de. Mulig bufferbjelkene var så og si like? Karosseri og hytte er jo noe helt annet fra "T31" til Di 2. Litt rart de ble skrotet så tidlig som i 1970, når NSB fikk de siste nye på samme lesten 3 år senere - for tjeneste i 25 år til.
En modellserie på 10 stk høres interessant ut det, kan sikkert være interessert i 2 :-)
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 02 februar 2014 at 15:41
V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.
Men det ser ganske bra ut, selv om det nok er visse avvik:
Døm selv. Om noen har konkrete mål, så kom med dem!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 02 februar 2014 at 17:10
Håvard H wrote:
V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin. |
Nå har jeg ikke annet å dømme ut fra enn de bildene du har klippet sammen og de bildene som ligger i NJKs materielldatabase, men jeg synes de ser svært like ut. Det ville jo være logisk å bygge like førerhus på lok som var nesten akkurat like store når de også ble levert omtrent på samme tid.
Største avvik jeg kan se er at sidevinduet som er til å åpne er plassert motsatt (forskjøvet til motsatt ende), det kan bli litt jobb å fikse. Vindskjermene ved/over sidevinduet mangler jo, men det er en spesiell norsk sak.
En gang på 70-tallet kom det et lite exhaustrør utenpå mellom frontvinduene (Webasto e.l?), men det var ikke der ved leveransen. Det ser ut til at også de (fleste) norskbyggede hadde motorexhaustrøret innvendig i førerhuset ved leveransen, men at dette senere ble lagt utenpå og at det lille (Webasto-)røret da ble lagt inn i kanalen der exhaustrøret hadde vært.
Den store luken nederst på sideveggen er der og ser ut til å være riktig plassert.
For øvrig ser det ut til å være smådetaljer som vindusviskere, speil o.l. som avviker.
|
Posted By: proline
Date Posted: 03 februar 2014 at 09:21
H. Lindholm wrote:
[QUOTE=Håvard H] En gang på 70-tallet kom det et lite exhaustrør utenpå mellom frontvinduene (Webasto e.l?), men det var ikke der ved leveransen. Det ser ut til at også de (fleste) norskbyggede hadde motorexhaustrøret innvendig i førerhuset ved leveransen, men at dette senere ble lagt utenpå og at det lille (Webasto-)røret da ble lagt inn i kanalen der exhaustrøret hadde vært. |
Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..?
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 februar 2014 at 11:28
proline wrote:
Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..? |
Nei, sikker på hva dette røret er til er jeg ikke, derfor satte jeg også spørsmålstegn ved det. De små dimensjonene og måten røret er utformet på med pipehatt og det hele viser i alle fall at det ikke er motorexhausten. På senere bilder ser vi at motorexhausten på de fleste lokene er ført utenpå i et nytt rør, og at det lille røret - hva det enn er - er lagt "innvendig". Jeg har ikke finstudert bilder av alle lok fra alle tider, men det kan se ut til at enkelte av de eldre lokene ikke fikk exhausten lagt utvendig.
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 03 februar 2014 at 13:11
H. Lindholm wrote:
proline wrote:
Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..? |
Nei, sikker på hva dette røret er til er jeg ikke, derfor satte jeg også spørsmålstegn ved det. De små dimensjonene og måten røret er utformet på med pipehatt og det hele viser i alle fall at det ikke er motorexhausten. På senere bilder ser vi at motorexhausten på de fleste lokene er ført utenpå i et nytt rør, og at det lille røret - hva det enn er - er lagt "innvendig". Jeg har ikke finstudert bilder av alle lok fra alle tider, men det kan se ut til at enkelte av de eldre lokene ikke fikk exhausten lagt utvendig.
|
Jeg skal heller ikke si noe for sikkert, men mener å ha hørt at ekshausten ble lagt utvendig for å få ned varmen og eksoslukt i førerhytta. Jeg er også ganske sikker på at det mindre røret er til en Webastovarmer, som finnes i hvert fall i 2 versjoner.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: proline
Date Posted: 03 februar 2014 at 20:44
Sjekk MaK 400C, første loket vi ser på denne filmen fra MaK treffet i Tyskland. Har en anelse om at førerhus og motorkasse på disse må være gaaanske likt, uten at jeg har målt dette selv med tommestokk;
(Mak 575C og 800D burde være greit med tanke på skandinavisk marked for en modellprodusent å lage, mye av de samme detaljist delene)
http://www.youtube.com/watch?v=MsHbv6ZuCAc" rel="nofollow - Mak Treff
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 19 november 2015 at 18:01
Noe framgang her Håvard?
Nå som 3D printing og nye teknikker kommer er det vel snart på tide at noen lager en Di2?
-Hva trenger man for å lage en Di2? -Finnes det noe hyllevare man kan bruke? -Hvor mye feil kan man akseptere, med tanke på tilgjengelig hyllevare?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 november 2015 at 18:45
SveinR wrote:
Noe framgang her Håvard?
Nå som 3D printing og nye teknikker kommer er det vel snart på tide at noen lager en Di2?
-Hva trenger man for å lage en Di2? -Finnes det noe hyllevare man kan bruke? -Hvor mye feil kan man akseptere, med tanke på tilgjengelig hyllevare?
|
Mener det var noe snakk i en annen tråd om en kar som hadde en 3D-prinet Di2 på gang...
Siden jeg har hytte og understell mangler jeg egentlig bare motorkassene. Men det er så mange andre prosjekter på gang, og di2 prosjektet mitt har havnet langt ned i bunken.
Hadde faktisk helt glemt de sammenligningscollagene...
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 november 2015 at 05:06
Di2 blir utgitt etterhvert. Jeg er tegner for en norsk småprodusent som jeg ikke kan navngi. Jeg har alt tegnet Mak-utgaven og er i god gang med Thune sin. Det kommer, det kommer. Antagelig i resin.
------------- HJM.models
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 20 november 2015 at 07:29
Eller hva med denne. Det er en Mak. Thune er under tegning. Her vist på en Marklin analog.
Fra siden:
Forfra:
Og bakfra:
------------- HJM.models
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 november 2015 at 07:34
HJM.models wrote:
Eller hva med denne. Det er en Mak.
|
Dette ser jo veldig lovende ut! Men for meg ser dette ut som Shapeways FUD eller FXD. Trodde konklusjonen din var at disse materialene bare var søppel?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 20 november 2015 at 09:06
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Nedernoor
Date Posted: 20 november 2015 at 09:47
Jeg har en gammel V60 liggende og vente...
------------- Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 november 2015 at 18:25
Om en bruker understellet fra Rocos V60, burde man kunne få et mer korrekt resultat om man bytter til hjulene fra Rocos V65. Da blir antall eiker (12 for Di.2 og V65, 13 for V60) og utformingen av motvektene riktig. Hjulene kan skaffes som reservedeler, i likhet med hytta som Håvard brukte.
I samme slengen kan man da vurdere å ta med bremseskoene fra V65 (på bunndekselet), da disse ser mer korrekte ut. V60 har bremsesko på begge sider av hvert hjul, mens Di2 og V65 har kun på én side.
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 08 desember 2015 at 21:07
Håvard H wrote:
V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.
Men det ser ganske bra ut, selv om det nok er visse avvik:
Døm selv. Om noen har konkrete mål, så kom med dem! |
Digitalmuseeum.no har tegninger, også av denne hytte. Dette er jo en Mak. ( tror jeg) Søk digitaltegning.no på Google og teknisk tegning Di2. Ta en bestilling og ring også Norsk jernbanemuseeum og forklar hva du skal bruke tegningene til. Da kommer det på E-Mail og tegningene er gratis.
------------- HJM.models
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 08 desember 2015 at 21:12
Legg gjerne ut mer bilder.
------------- HJM.models
|
Posted By: akselstog
Date Posted: 29 desember 2018 at 18:28
Noen fremgang på prosjektet? Har en Di5 liggende som kunne blitt gjort om til en DI2 :)
|
Posted By: Odd N
Date Posted: 30 desember 2018 at 14:34
Det er jeg og nysgjerrig på...
Denne tråden inspirerte meg til å bestille V65-delene fra Roco, og er nå på jakt etter et billig V60 (Di5) drivverk.
Så alle tips om hvordan få de korrekte Di2-detaljene på plass på V65-hytta mottas med takk.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 januar 2019 at 19:27
Jeg tror ikke det har blitt noe av dette prosjektet. HJM.models forsvant fra forumet for en god stund siden pga høyst urealistiske ambisjoner om å selge 3D print av diverse modeller.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: akselstog
Date Posted: 01 januar 2019 at 20:38
Posted By: Odd N
Date Posted: 01 januar 2019 at 23:37
Såpass ja...
Men hva med prosjektet til Håvard H som startet denne tråden? Altså det med å bruke Roco V65 overdel på v60 drivverk? Noen som vet hvordan det gikk?
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 januar 2019 at 11:44
Jeg tror det er bedre sjanse med Real Modell da de har mange byggedeler for tyskbygde Di2 fra MaK. Dette er messingmodeller og har "sin pris". Med Real Modell har de mulighet for også å lage byggesett. Har snakket med Juchser som driver Real Modell for mange år siden - og han var ikke uinteressert. Årsaken til tyskbygde, er at det kan være et visst marked i Tyskland? Det mangler en forhandler i Norge som er villig til å sette dette i gang. https://www.real-modell.de/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34&osCsid=55is6pmkv4gbifodnplrgqi1v4" rel="nofollow - https://www.real-modell.de/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34&osCsid=55is6pmkv4gbifodnplrgqi1v4
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 02 januar 2019 at 12:54
Kanskje bare krysser fingrene for at NMJ kommer med Di. 2 etterhvert. Real Modell har åpenbart flotte modeller men med et prisnivå godt over Superline er det få som har råd til slikt.
Men jeg sitter nå og funderer på om jeg skulle oppgradert min eldgamle Hobbyteknikk/NMJ Di. 2 med ny Roco hytte.
|
Posted By: Odd N
Date Posted: 02 januar 2019 at 16:27
De Real-modellene så virkelig flotte ut, men jeg er enig i at prisnivået avskrekker.
Så da blir det V65 ombygging her i gården.
Og detaljer jeg umiddelbart ser må endres er:
- Lykter: Hovedlyktene må flyttes ned, og kasser til markeringslys må scratchbygges.
- Lufteslisser i motorlukene (louvers): Har bestilt ett ark med slike: https://www.archertransfers.com/AR88038.html" rel="nofollow - https://www.archertransfers.com/AR88038.html Men det blir spennende å se om størrelsen er i nærheten av riktig (Dette blir ikke et bygge for nagletellere, så eksakt riktig antall louvers blir det nok ikke...) Er det noen som har erfaring med slike dekaler?
- Sidevinduene må snues, og vindskjerm monteres over det åpningsbare vinduet
- Radiator med loddrette riller (er dette en ekstra kjøler som ligger utenpå den "originale"?) Har funnet et par leverandører av etsedeler egentlig til flymodeller, kanskje kan en slik brukes?
- Stigtrinn: Her er det forskjell også imellom de ulike Mak-Di2'ene, så her må jeg bestemme loknummer før de scratch-bygges.
Andre åpenbare forskjeller jeg har oversett?
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 02 januar 2019 at 16:28
NMJ hadde jo et fint hvittmetall byggesett av Di2 for en del år siden. Jeg har ikke modellen lenger, men den ga mye byggeglede.
Om NMJ hadde skjønt at markedet veldig gjerne vil ha en Di2 så kunne de jo finne fram støpeformene igjen og tilbudt modellen både som ferdigmodell og byggesett. Prismessig burde den som ferdigmodell fint kunne plasseres mellom Topline og Superline.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 02 januar 2019 at 20:30
Odd N wrote:
Såpass ja...
Men hva med prosjektet til Håvard H som startet denne tråden? Altså det med å bruke Roco V65 overdel på v60 drivverk? Noen som vet hvordan det gikk?
|
Det har nok havnet på hylla sammen med mange andre ufullendte prosjekt. Jeg er flink til å starte på ting som jeg ikker fullfører...
Planen min var å bruke kun hytta fra Roco-modellen, og å 3D-printe resten
Men man er i stand til å modellere motorkassene er det vel ikke så mye mer arbeid å tegne hytta også. Så det er ikke sikkert at det er så mye gevinst i å benytte V65-hytta.
Hytta kan sikkert med fordel printes i transparent resin for å få intergrerte vindu: https://formlabs.com/blog/3d-printing-transparent-parts-techniques-for-finishing-clear-resin/" rel="nofollow - https://formlabs.com/blog/3d-printing-transparent-parts-techniques-for-finishing-clear-resin/
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 05 januar 2019 at 14:45
Jeg has også laget en Di2 Mak
Se linken: https://www.shapeways.com/product/LP5STJQWL/nsb-di2-mak-norway?optionId=82831891" rel="nofollow - Se på Di2 som jeg har laget
------------- HJM.models
|
Posted By: akselstog
Date Posted: 05 januar 2019 at 16:28
HJM.models wrote:
Jeg has også laget en Di2 Mak
Se linken: https://www.shapeways.com/product/LP5STJQWL/nsb-di2-mak-norway?optionId=82831891" rel="nofollow - Se på Di2 som jeg har laget | Så flott den var! Kanskje det blir bestilling
------------- https://www.facebook.com/togrommetside/
|
Posted By: HJM.models
Date Posted: 02 mars 2019 at 23:16
Jeg har designet en Di2 Mak kåpe. Den er for Marklin/Trix V60. Den kan du kjøpe på shapeways.
Her er linken til den:
https://www.shapeways.com/product/LP5STJQWL/nsb-di2-mak-norway-made-for-h0-marklin-trix-v60?optionId=61988476&li=marketplace" rel="nofollow - Link til Di2 kåpe. https://www.shapeways.com/product/LP5STJQWL/nsb-di2-mak-norway-made-for-h0-marklin-trix-v60?optionId=61988476&li=marketplace" rel="nofollow - Link til NSB Di2 Mak kåpe
------------- HJM.models
|
Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 03 mars 2019 at 18:29
Hvor ofte skal du reklamere for den? Jeg tror mange her begynner og bli litt lei.
------------- Proud to be a nerd.
|
Posted By: akselstog
Date Posted: 04 mars 2019 at 15:40
mattis94gutt wrote:
Hvor ofte skal du reklamere for den? Jeg tror mange her begynner og bli litt lei. | Enig! Har sett reklameringen på flere grupper på Facebook og.
------------- https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|