MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til stigningsinformasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til stigningsinformasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til stigningsinformasjon
    Posted: 06 desember 2008 at 00:01
Hei! Jeg og fatter`n vurderer å bygge ut dagens fine, men også ganske lille ringbane med etpar sidespor. På det nye bygget vurderer vi å ha en fin stigning oppover, og ned igjen.
 
Spørsmålet er om en stigning på 8 cm i høyden er nok på ca 115 cm i lengden? Altså, holder det med 115 cm for å komme opp i 8 cm høyde?
 
Lengden på togene hjemme er ikke mer enn 11 - 12 vogner...
 
På forhånd, takk for hjelp og tilbakesvar!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2008 at 01:23
Stigning regnes som forholdet mellom vunnet høyde per kjørt lengde og uttrykkes i promille. 25 promille betyr at man kommer 25 meter opp på 1 km bortover, eller 25 mm opp på 1 meter bortover. Du angir en promille på 8/115 = 70 promille. Dette er meget bratt dersom det er adhesjonsbane du snakker om, og det er det vel. Sporveien i Bergen hadde vel en bakke på 70 promille. Flåmsbana, som er JBVs bratteste i Norge, har en strøste stigning på 55 promille. Normalt bygges ikke hovedlinjer med mer enn 25 promille stigning. Skal du opp i 70 promille må du nok bruke hefteringer for å med det mer enn deg selv.


Edited by ses - 06 desember 2008 at 01:24
Svein S
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2008 at 11:51

Om vi har lok som ikke er tilpasset for hefteringer, kan man bytte ut til hjul som er tilpasset?

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2008 at 12:09
Neppe. Det omvendte er av og til mulig. 11-12 vogner er også ganske tung last.
Svein S
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 00:15
Da er det klart, vi lager en liten stigning som ikke overstiger 30 promille, og det blir lekkert!Smile
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 00:25
Høres lurt ut. 30 promille er noe helt annet, som både ser bedre ut og som blir mye enkelre å få togene opp i. Egentlig bør du teste ut litt hva lokene din klarer å trekke i den stigningen, så du får en realistisk forventning om hvordan det blir. Legg ut noen skinner og bygg under med bøker eller lignenede, og sjekk at den stiger 3 cm per meter bortover. Jevn stigning er viktig, men når du anlegger denne på anlegget, husk også å lag en myk overgang mellom flatt og stigning.
Svein S
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 13:00

Jeg hadde en gang for leeeenge siden en Lila El13 av den generasjonen som såg skikkelig plastikk ut. Kan si mye om den (bla. at den gikk fort), men den oppførte seg også som en fjellgeit.

Damms store leksikon, og løse skinner ble brukt til å lage de særeste berg- og dalbaner. Det var utrolig hva loket klarte med de 3 B3 vognene av oppoverbakke. Her var det nok riktignok hefteringer inne i bildet.
 
Desverre var dette lenge før jeg var itrodusert til matematikk, så hva stigningen var, vites ei.
 
Men Karlsen; du skriver 11-12 vogner. Hvilke vogner? Lette eller tunge? B3 i høysesong eller G3 som nesten er tome? Det er litt vektforskjell og motstandsforskjell på slikt Wink
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 19:43
Takker for tipsene, det med en jevn forskjell er vel pga. koblingen mellom skinnestykkene tenker jeg?
 
B3, eller noen nyere NSB vogner kan jeg nok ikke kjøre på banen min men de fleste vognene er ganske lette vil jeg tro.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 19:53
HVa slags skinner er det du benytter?
Svein S
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:05
Tror det var marklin C skinner.
Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:06
Jepp, det er detWinkLOL

Hadde ROCO Geotrack før og man kan trykt si at de "slake" bakkene ble alt annet en slake... De blir veldig "hakkete"Stern%20Smile


Edited by Brede - 07 desember 2008 at 22:09
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:19
Med slike stive seksjonskinner er det all grunn til å prøve å jevne ut overgangen over litt lengde. 
Svein S
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 22:44
Og nå blir problemet at vi ikke har plass.. hehe, men en bakke blir det!
 
Vi kan også bare åpne lommeboka og kjøpe flere korte skinner! Det er vel koblingen mellom skinnene det kommer an på?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 23:06
Lag noen tester med bøker og slikt, og se hva som funker og hva som ser akseptabelt ut utseendemessig. Er overgangen for skarp kan koblinger sette seg fast eller hjul spore av. Men bare det å fordele det på to skinneskjøter er jo bedre enn å ta alt på én skjøt.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2008 at 23:45
Jevn overgang må man ha, og en måte å få til det på med c-skinner er å skjære spor under, i plasten. Skjær med en fintannet hobbysag hver tredje cm eller tettere. Da vil du lettere kunne presse ned skinnen og få en jevn overgang. Overgangen bør vel gå over 2,5 - 3 skinner av typen som er 180 mm lange, dvs at den bør være rundt 45 cm lang.
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2008 at 21:03
Man takker og bukker mye!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.