Print Page | Close Window

Hjelp til stigningsinformasjon

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4057
Printed Date: 04 mars 2025 at 08:56
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjelp til stigningsinformasjon
Posted By: Mr. Karlsen
Subject: Hjelp til stigningsinformasjon
Date Posted: 06 desember 2008 at 00:01
Hei! Jeg og fatter`n vurderer å bygge ut dagens fine, men også ganske lille ringbane med etpar sidespor. På det nye bygget vurderer vi å ha en fin stigning oppover, og ned igjen.
 
Spørsmålet er om en stigning på 8 cm i høyden er nok på ca 115 cm i lengden? Altså, holder det med 115 cm for å komme opp i 8 cm høyde?
 
Lengden på togene hjemme er ikke mer enn 11 - 12 vogner...
 
På forhånd, takk for hjelp og tilbakesvar!



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 06 desember 2008 at 01:23
Stigning regnes som forholdet mellom vunnet høyde per kjørt lengde og uttrykkes i promille. 25 promille betyr at man kommer 25 meter opp på 1 km bortover, eller 25 mm opp på 1 meter bortover. Du angir en promille på 8/115 = 70 promille. Dette er meget bratt dersom det er adhesjonsbane du snakker om, og det er det vel. Sporveien i Bergen hadde vel en bakke på 70 promille. Flåmsbana, som er JBVs bratteste i Norge, har en strøste stigning på 55 promille. Normalt bygges ikke hovedlinjer med mer enn 25 promille stigning. Skal du opp i 70 promille må du nok bruke hefteringer for å med det mer enn deg selv.


-------------
Svein S


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 06 desember 2008 at 11:51

Om vi har lok som ikke er tilpasset for hefteringer, kan man bytte ut til hjul som er tilpasset?



Posted By: ses
Date Posted: 06 desember 2008 at 12:09
Neppe. Det omvendte er av og til mulig. 11-12 vogner er også ganske tung last.

-------------
Svein S


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 07 desember 2008 at 00:15
Da er det klart, vi lager en liten stigning som ikke overstiger 30 promille, og det blir lekkert!Smile


Posted By: ses
Date Posted: 07 desember 2008 at 00:25
Høres lurt ut. 30 promille er noe helt annet, som både ser bedre ut og som blir mye enkelre å få togene opp i. Egentlig bør du teste ut litt hva lokene din klarer å trekke i den stigningen, så du får en realistisk forventning om hvordan det blir. Legg ut noen skinner og bygg under med bøker eller lignenede, og sjekk at den stiger 3 cm per meter bortover. Jevn stigning er viktig, men når du anlegger denne på anlegget, husk også å lag en myk overgang mellom flatt og stigning.


-------------
Svein S


Posted By: -TUR-
Date Posted: 07 desember 2008 at 13:00

Jeg hadde en gang for leeeenge siden en Lila El13 av den generasjonen som såg skikkelig plastikk ut. Kan si mye om den (bla. at den gikk fort), men den oppførte seg også som en fjellgeit.

Damms store leksikon, og løse skinner ble brukt til å lage de særeste berg- og dalbaner. Det var utrolig hva loket klarte med de 3 B3 vognene av oppoverbakke. Her var det nok riktignok hefteringer inne i bildet.
 
Desverre var dette lenge før jeg var itrodusert til matematikk, så hva stigningen var, vites ei.
 
Men Karlsen; du skriver 11-12 vogner. Hvilke vogner? Lette eller tunge? B3 i høysesong eller G3 som nesten er tome? Det er litt vektforskjell og motstandsforskjell på slikt Wink


-------------
-TUR-

Tore Urvik


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 07 desember 2008 at 19:43
Takker for tipsene, det med en jevn forskjell er vel pga. koblingen mellom skinnestykkene tenker jeg?
 
B3, eller noen nyere NSB vogner kan jeg nok ikke kjøre på banen min men de fleste vognene er ganske lette vil jeg tro.


Posted By: ses
Date Posted: 07 desember 2008 at 19:53
HVa slags skinner er det du benytter?

-------------
Svein S


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 07 desember 2008 at 22:05
Tror det var marklin C skinner.


Posted By: Brede
Date Posted: 07 desember 2008 at 22:06
Jepp, det er detWinkLOL

Hadde ROCO Geotrack før og man kan trykt si at de "slake" bakkene ble alt annet en slake... De blir veldig "hakkete"Stern%20Smile


Posted By: ses
Date Posted: 07 desember 2008 at 22:19
Med slike stive seksjonskinner er det all grunn til å prøve å jevne ut overgangen over litt lengde. 

-------------
Svein S


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 07 desember 2008 at 22:44
Og nå blir problemet at vi ikke har plass.. hehe, men en bakke blir det!
 
Vi kan også bare åpne lommeboka og kjøpe flere korte skinner! Det er vel koblingen mellom skinnene det kommer an på?


Posted By: ses
Date Posted: 07 desember 2008 at 23:06
Lag noen tester med bøker og slikt, og se hva som funker og hva som ser akseptabelt ut utseendemessig. Er overgangen for skarp kan koblinger sette seg fast eller hjul spore av. Men bare det å fordele det på to skinneskjøter er jo bedre enn å ta alt på én skjøt.


-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 07 desember 2008 at 23:45
Jevn overgang må man ha, og en måte å få til det på med c-skinner er å skjære spor under, i plasten. Skjær med en fintannet hobbysag hver tredje cm eller tettere. Da vil du lettere kunne presse ned skinnen og få en jevn overgang. Overgangen bør vel gå over 2,5 - 3 skinner av typen som er 180 mm lange, dvs at den bør være rundt 45 cm lang.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 08 desember 2008 at 21:03
Man takker og bukker mye!



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net