Har NMJ type 31b lys |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 desember 2005 at 06:52 |
Hei! Det står ikke noe om dette på hjemmesidene til NMJ, men jeg bare lurer på om NMJs modell av type 31b har fungerene lykter foran og/ eller bak? |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
NMJ AS
Kommersielle aktører Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ Superline type 31B vil selvfølgelig bli levert med lys, både foran og bak. Glødepærer på 1,5 V brukes for gi et mest mulig realistisk lys. |
|
NMJ - Norsk Modelljernbane AS
Strømsveien 102 N-2010 Strømmen Tlf: +47 64 84 57 30 Fax: +47 64 84 57 39 E-mail: inof@nmj.no Internet: www.nmj.no |
|
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
NMJ og Brimalm kommer jo begge med type 31b damplokomotiv. 31b.430 levers av begge. Totalt 3 varianter av dette loket. Alle tre skal vel forestille dette loket etter 1945. Brimalm har en variant med høyfjellstender og uten røykskjermer, denne har røde hjulringer og blå stenger. Den andre varianten er med vanlig tender og litt spesielle røykskjermer. Tenderen har også stor lyskaster bakover på begge variantene. NMJ levere med høyfjellstender uten stor lyskaster bak og skrå røykskjermer. I tillegg har denne brun lokramme.
Er alle disse variantene korrekte og evt. når gikk dette loket slik eller slik? Ble en høyfjellstender byttet ut med en vanlig tender om sommeren? VA
|
|
MVH
VA |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er et veldig vanskelig tema som man aldri kan besvare helt korrekt. Enkelte ganger har jeg pratet med leverandører og produsenter som hardnakket har påstått at "denne modellen er 100% korrekt". Da pleier jeg å spørre tilbake: "ok, men fra hvilken dato har du tatt utgangspunkt i ?" Damplokene ble endret ofte. De siste årene gjerne hver måned når de var inne til ettersyn. 430 for eksempel kunne på våren gå med høyfjellstender. En tur innom Kronstad og vips - den hadde en annen tender. Så var den kanskje innom Grorud, og vips - hovedlykta ble borte. Når loket kom innom Marienborg for ettersyn, så vips - blå farge i veivstenger. Man kan rett og slett ikke si hva som er riktig, og hva som er feil. Eller vent, en liten korrigering: man kan det på noen ytterst få punkter på loket. For eksempel det tverrstilte håndtaket under vinduene, fantes kun på fyrbøtersiden, for det var han som skredet forover på fotbrettet. Ikke føreren. Kun Breda-maskinen hadde på begge sider. Men normalt endret altså lokene seg hele tiden. Om Brimalm sier at loket deres er 100% rktig, så er det sikkert det også. Innenfor en bitteliten tidsramme. Det samme for NMJ sin modell. Men hvem bryr seg vel om detaljer....? Her er forøvrig et bilde av 430 slik loket så ut i sitt siste leveår. Hilsen Kjetil |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |