Print Page | Close Window

Har NMJ type 31b lys

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1067
Printed Date: 01 juni 2024 at 02:34
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Har NMJ type 31b lys
Posted By: Roger
Subject: Har NMJ type 31b lys
Date Posted: 03 desember 2005 at 06:52

Hei!

Det står ikke noe om dette på hjemmesidene til NMJ, men jeg bare lurer på om NMJs modell av type 31b har fungerene lykter foran og/ eller bak?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: NMJ AS
Date Posted: 03 desember 2005 at 18:20
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Det står ikke noe om dette på hjemmesidene til NMJ, men jeg bare lurer på om NMJs modell av type 31b har fungerene lykter foran og/ eller bak?

NMJ Superline type 31B vil selvfølgelig bli levert med lys, både foran og bak. Glødepærer på 1,5 V brukes for gi et mest mulig realistisk lys.



-------------
NMJ - Norsk Modelljernbane AS
Strømsveien 102
N-2010 Strømmen

Tlf: +47 64 84 57 30
Fax: +47 64 84 57 39
E-mail: inof@nmj.no
Internet: www.nmj.no


Posted By: VA
Date Posted: 15 desember 2005 at 21:29

Hei!

 

NMJ og Brimalm kommer jo begge med type 31b damplokomotiv.

31b.430 levers av begge. Totalt 3 varianter av dette loket.

Alle tre skal vel forestille dette loket etter 1945.

Brimalm har en variant med høyfjellstender og uten røykskjermer, denne har røde hjulringer og blå stenger. Den andre varianten er med vanlig tender og litt spesielle røykskjermer.

Tenderen har også stor lyskaster bakover på begge variantene.

NMJ levere med høyfjellstender uten stor lyskaster bak og skrå røykskjermer. I tillegg har denne brun lokramme.

 

Er alle disse variantene korrekte og evt. når gikk dette loket slik eller slik?

Ble en høyfjellstender byttet ut med en vanlig tender om sommeren?

VA

 



-------------
MVH

VA


Posted By: kness
Date Posted: 15 desember 2005 at 21:57

Dette er et veldig vanskelig tema som man aldri kan besvare helt korrekt. Enkelte ganger har jeg pratet med leverandører og produsenter som hardnakket har påstått at "denne modellen er 100% korrekt". Da pleier jeg å spørre tilbake: "ok, men fra hvilken dato har du tatt utgangspunkt i ?"

Damplokene ble endret ofte. De siste årene gjerne hver måned når de var inne til ettersyn. 430 for eksempel kunne på våren gå med høyfjellstender. En tur innom Kronstad og vips - den hadde en annen tender. Så var den kanskje innom Grorud, og vips - hovedlykta ble borte. Når loket kom innom Marienborg for ettersyn, så vips - blå farge i veivstenger.

Man kan rett og slett ikke si hva som er riktig, og hva som er feil. Eller vent, en liten korrigering: man kan det på noen ytterst få punkter på loket. For eksempel det tverrstilte håndtaket under vinduene, fantes kun på fyrbøtersiden, for det var han som skredet forover på fotbrettet. Ikke føreren. Kun Breda-maskinen hadde på begge sider.

Men normalt endret altså lokene seg hele tiden. Om Brimalm sier at  loket deres er 100% rktig, så er det sikkert det også. Innenfor en bitteliten tidsramme. Det samme for NMJ sin modell. Men hvem bryr seg vel om detaljer....?

Her er forøvrig et bilde av 430 slik loket så ut i sitt siste leveår.

Hilsen  Kjetil

Marienborg 1969




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net