Gruveskinner i H0 |
Post Reply |
Author | |
kaldenord
Nykommer Joined: 18 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 september 2007 at 23:25 |
Holder på med et anlegg og har lyst til å ha noen gruveganger opp i fjellet, og trenger da noen skinner som kommer ut av gruvene og frem til dumpplassen..
Nå er jo ofte gruveskinner mye smalere i 1:1 enn det ordinære skinner er, så det jeg tenker på er å bruke N skala eller Z skala skinner.
Dette blir litt "disstansert" fra H0 skinnene og føler derfor at å bruke dette alternativet vil styrke avstandsfølelsen.
Noen som har formening om N skala eller Z skala blir det riktige å bruke? eller kanskje noe helt annet?
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Slike industrielle spor er ganske riktig, som du selv påpeker, smalere enn normalspor (1435mm), og omtales derfor som smalspor.
I H0 kan man fint bruke både Z- og N-skala skinner til å gjengi ett slikt smalspor, da de har langt smalere sporvidde.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
kaldenord
Nykommer Joined: 18 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for raskt svar...
For meg er ikke realistisk riktig ihht sporvidde og svilleavstand det viktig, ikke på dette anlegger (mitt første forøvrig). Det som er viktigst for meg er at det ser estetisk riktig ut, at ikke skale forskjellen blir for stor til å illustrere ønsket effekt.
Slik ting ser ut nå er det nok da N skala som blir det jeg kommer til å velge, da det ser ut til å være større utvalg i rullende matriell, håper på å kunne få tak på noen godsvogner som skal illustrere tippvogner eller liknende som er kommet ut fra gruvene og er på vei til/fra dumpplassen.
Dette skal heller ikke være et spor som skal være i bruk, det er bare en del av landskapet.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |