Roger wrote:
Hei!
Slike industrielle spor er ganske riktig, som du selv påpeker, smalere enn normalspor (1435mm), og omtales derfor som smalspor.
I H0 kan man fint bruke både Z- og N-skala skinner til å gjengi ett slikt smalspor, da de har langt smalere sporvidde.
- Z-skala har sporvidde 6.5mm og passer fint til å gjengi virkelighetens smalsporvidde 600mm i H0. - Dette omtales som H0f og H0i. Det finnes kun noen få, og svært dyre, produsenter som lager slikt smalspormateriell og skinner i H0f/H0i. Det kan derfor anbefales å benytte vanlige Z-skala skinner og klippe vekk noen av svillene, eller å pakke dem helt inn i ballast.
- N-skala har sporvidde 9mm og passer godt til å gjengi virkelighetenssmalsporvidde 750mm. Dette omtales som H0e og H0n30. Her er utbudet av modeller og skinner langt bedre og rimeligere enn eksemplet nevnt over. Man kan benytte N-skala skinner og eventuellt alternere svilleavstanden, og/eller pakke dem inn i ballasten. -Alternativt kan man også kjøpe H0e skinner, hvor svillestørrelse og avstand gir best gjengivelse av smalspor i H0.
Lykke til!
|
Takker for raskt svar...
For meg er ikke realistisk riktig ihht sporvidde og svilleavstand det viktig, ikke på dette anlegger (mitt første forøvrig). Det som er viktigst for meg er at det ser estetisk riktig ut, at ikke skale forskjellen blir for stor til å illustrere ønsket effekt.
Slik ting ser ut nå er det nok da N skala som blir det jeg kommer til å velge, da det ser ut til å være større utvalg i rullende matriell, håper på å kunne få tak på noen godsvogner som skal illustrere tippvogner eller liknende som er kommet ut fra gruvene og er på vei til/fra dumpplassen.
Dette skal heller ikke være et spor som skal være i bruk, det er bare en del av landskapet.
|