Glimt fra Zuidbroek-treffet |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg deler denne bloggistens syn. De tyske modulene hadde gjennomgående høyere kvalitet enn alle de andres, bortsett fra de norske og delvis de danske. På de tyske var det virkelig noe med særs høy kvalitet. Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere. |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det var Bad Ferum.
Joda, jeg kan levende forestille meg problemet ved avsporinger, og kanskje ikke så veldig gunstig når koblinger skulle løsenes heller. Men fin å se på, var den! |
|
Svein S
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt klart... Bad Ferum var en nydelig stasjon når det kom til detaljer
Og det var vel midt i den vekselgaten du har avbildet jeg hadde første avsporing med et persontog. Jeg vet ikke om sporleggingen sto i stil med detaljeringen (sier han som er like dårlig på begge deler...)
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Ble de spottet? Det var da trist. Spottet for hva? |
|
Svein S
|
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
> Ble de spottet?
Spottet brukes en del som slang for observert. |
|
_Skjalg
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ditto.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Da burde det kanskje skrives med én t?
|
|
Svein S
|
|
Skjalg
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis man skrev "spotet" og leste det med norsk uttale ville det få mer lyd som "sot", og den intuitive referansen til originalen ville falle bort. På engelsk skrives det uansett "spotted" i preteritum, så for meg virker "spottet" som et greit samsvar med muntlig form, eventuelt "spotta". Uttrykket "spotting" brukes óg i andre fora, se for eksempel denne tråden Klokkespotting. Det fremgår av konteksten at det her ikke primært refereres til å rakke ned på klokkene, eller deres eiere. Uansett, misforståelsen er avklart. |
|
_Skjalg
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"?
|
|
Svein S
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ingenting vil jeg tro. Det er et slang-uttrykk Men la oss spore tilbake. Min favorittstasjon på treffet var den tyske stasjonen Kronwerk. Mesteren bak denne kalles Hajo (hva heter han egentlig?). Her er kvaliteten på både spor og landskap svært høy. Jeg kjørte et håpløst tysk damplok rundt en del av det tyske anlegget, men da jeg ankom Kronwerk ble loket plutselig riktig så medgjørlig. Her er noen inntrykk fra herlighetene. |
|
Skjalg
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor bruke "spottet" når det finnes adekvate synonymer på norsk. Det er en interessent, men dypere diskusjon uten rett og galt, men svaret vil være til dels subjektivt ut i fra alder med mer. Jeg vil vel tillegge "spottet" en mer aktiv og entusiastisk kontekst enn "observert" eller "sett", hvilket forklarer årsaken til at ordet brukes rundt om på diverse entusiastfora. |
|
_Skjalg
|
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du er lærer Svein, av den gammle klasse.
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, lærer er jeg ikke. Men jeg har drevet litt undervisning de siste 10-15 årene, så av "den gamle klassen" er jeg ikke. Derimot synes jeg hvordan folk bruker språket er interessant, og det var nok den siden som stakk fram her. Men vi får holde oss til saken, som Tore minnet oss om. Derfor publiserer jeg mitt bilde fra Kronwerk her. Det er dessverre ikke av samme tekniske kvalitet som Tores, grunnet dårlig lys, mangel på stativ, og en aversjon mot å bruke blitz ved modellfotografering, men viser en annen vinkel av stasjonen. |
|
Svein S
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Off-topic: språkbruk og -misbruk er interessant. Norsk språkråd vil nok mene at "spottet" blir korrekt norsk og er sikkert glad for det nye ordet. Personlig mener jeg det heter e-post og email.
On-topic:
Takk for disse bildene. Jeg merker at jeg blir skikkelig inspirert av dette. Selv om det kan være utopisk å tro at man noen gang kommer opp på samme nivå så frister det å prøve. Og om man ikke klarer å bygge anlegg i verdensklasse så har man det gøy mens man prøver.
Det blir nok igangsat litt bygging i vinter kjenner jeg. |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltspor
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bjørn Egil
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan bare si at FREMO videoer er noe det ikke skader med flere av! Flotte videoer og! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Her en 2-miutters video til fra Zuidbroek-treffet. Norske damplok i aksjon i denne. Den kan sees i flere formater, helt opp til HD 1080.
|
|
Svein S
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempeflott, helt enkelt!
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempeflott film Svein.
|
|
Eirik
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |