Print Page | Close Window

Glimt fra Zuidbroek-treffet

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5743
Printed Date: 19 mars 2024 at 05:17
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Glimt fra Zuidbroek-treffet
Posted By: ses
Subject: Glimt fra Zuidbroek-treffet
Date Posted: 14 oktober 2010 at 09:20
I denne tråden kommer noen enkle glimt fra Fremo-treffet i Zeudbroek 13.-17.10.10 mens vi er her nede. Slik så det ut i går kveld da ca 95 % av modulene var på plass. Det er 457 enheter som skal på plass. Hvor mange moduler det er, vet jeg ikke, for en stasjon regnes som en enhet og som da utgjøres av av flere moduler. Men antagelig er det ca 900 meter kjørestrekning på Ho-Europa. I tilelgg kommer USA N-skala, USA H0, Skala 1 (der to norske deltar med noen moduler) og 0-skala normalspor og smalspor.



Bildet er tatt slik at de norske modulene er midt i bildet. Vi ser blant annet Eirik, Dag Kato og Roar nærmest, og dr. JEVistad og Tore Urvik litt bakenfor til venstre.


-------------
Svein S



Replies:
Posted By: Ørjan
Date Posted: 14 oktober 2010 at 09:33
Med "lykkeønskininger" fra Rogaland, så håper jeg at dere får et fortreffelig treff!!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: øystein lb
Date Posted: 14 oktober 2010 at 15:25
Var tyskerne også imponerte av størrelsen på Sandnes S? Den er jo stoooooooooor!

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: MY1201
Date Posted: 15 oktober 2010 at 00:05

Jeg ser fram til reiseskildringen når den eventuelt kommer Smile



-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: kokken
Date Posted: 15 oktober 2010 at 00:24
Gleder meg til å se flere bilder

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2010 at 12:45
Jo, flere var nok imponert over Sandnes, men kanskje ikke først og fremst pga størrelsen, for de har stasjoner som nok er enda større. Men håndverket særlig ved Sandnes høybane synes de var vakkert.



-------------
Svein S


Posted By: Laurenz
Date Posted: 15 oktober 2010 at 17:04
Når jeg ser det første bildet forstår jeg hvor Fremo er så populær. Jeg ser fram til flere bilder!
 
 
P.s. og pirk pirk, det heter Zuidbroek Wink


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 oktober 2010 at 17:40
http://sites.google.com/site/fremozuidbroek/Layout/zuidbroek.pdf?attredirects=0 - Oppsett av modulene i Ziudbroek 2010.






-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 15 oktober 2010 at 18:17
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Når jeg ser det første bildet forstår jeg hvor Fremo er så populær. Jeg ser fram til flere bilder!
 
 
P.s. og pirk pirk, det heter Zuidbroek Wink


Ja, selvsagt heter det Zuidbroek. Feilen er rettet.
Det var skrevet på et tidspunkt jeg var i ferd med å sovne over tastaturet. Det er fysisk ganske slitsomt på slike treff der man går og står på betonggulv i timesvis, så vi sover både godt og lenge her nede.


-------------
Svein S


Posted By: MY1201
Date Posted: 15 oktober 2010 at 22:59
Håper det vil komme en reportasje i enten MJ-bladet eller På Sporet fra treffet, eller begge om man er riktig heldig.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: øystein lb
Date Posted: 15 oktober 2010 at 23:57
Du skal nå ikke se bort i fra at Lektor S Sando skriver en liten artikkel i MJ bladet. Selv hadde jeg likt en stor en med masse bilder!

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 16 oktober 2010 at 01:36
Fremo handler også om sosialt fellesskap ved at folk med samme interesse møtes på tvers av landegrenser for å utveksle nye kreative ideer - og i dette tilfellet også kjøre tog organisert som ordentlige tog.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 16 oktober 2010 at 19:45
Pga manglende mulighet for å laste opp bilder her, må jeg først laste de opp på en annen server, og i dette tilfellet bruker jeg NJKs. I den grad jeg rekker det lager jeg så innlegg av det her, men for de som vil se dette rakst, så gå direkte til denne tråden:  http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=72466&rom=54 - http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=traad&toppinnlegg=72466&rom=54

-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 16 oktober 2010 at 20:52
Prøv  Images Shack:  http://imageshack.us/ - http://imageshack.us/  Bruker bare denne. Kjapt og greit.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2010 at 00:23
Nå er ikke mitt problem at jeg ikke har noe sted å laste opp, men at man må gjøre det et annet sted enn direkte her hvis det skal vises her.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2010 at 02:20



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2010 at 02:25
Helheten fra motsatt side enn det første oversiktsbildet



-------------
Svein S


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 17 oktober 2010 at 10:36
Synd bildene dine blir små på NJK, ikke lett å se detaljer Confused Men, bedre en ingen bilder!

-------------
Christian L.


Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2010 at 17:36
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Synd bildene dine blir små på NJK, ikke lett å se detaljer Confused Men, bedre en ingen bilder!

HVis du registrer deg som bruker kan bildene vises i opplastet størrelse. Klikk på lupa foran bildet når du er innlogget.


-------------
Svein S


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 17 oktober 2010 at 21:21
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Synd bildene dine blir små på NJK, ikke lett å se detaljer Confused Men, bedre en ingen bilder!

HVis du registrer deg som bruker kan bildene vises i opplastet størrelse. Klikk på lupa foran bildet når du er innlogget.
Akkurat, da skal jeg vurdere det! Takk for hjelpen Smile


-------------
Christian L.


Posted By: Gedsom76
Date Posted: 19 oktober 2010 at 02:18
Hej
Kan man överhuvudtaget registrera sig på NJK:s forum???
Måste man vara medlem i njk eller?
Har gjort 2 försök nu och fått lösenord men dessa fungerar inte när man ska logga in
Vilken mail-adress har NJK forumets tillsyningsman?  
 
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 19 oktober 2010 at 17:10
  forum snabela njk.no  

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 21 oktober 2010 at 01:00
Her følger resten av bildene som er lastet opp på NJKs forum, som ikke allerede er vist her.


Rett ved Sandnes brukes en cross over mellom to parallespor og med signaler som beskytter det hele. Deretter følger en splitt som gjør at denne cross over kan fungere som en baneforgrening. Dette var Skårerbanens Venners siste bidrag.


Bordet med kjøreoppdrag. Fargekode for landene. Til en viss grad kunne man velge land selv, særlig is tarten, men helst så de at man tok oppdrag i riktig tidsrekkefølge.



Man møter opp på stasjonen der tog skal gå fra i god tid, og har med seg kjøreruta, for utdelt en Fred (kjørekontroll spesiallaget for Fremo-treff), og selvfølgelig et tog. "Mitt" tog var stilt opp i sporet nærmest på skyggestasjonen (stasjon uten ambisjoner om bygninger og landskap, og der man kan betjene lok og vogner på uprotototyp vis for å få snudd togene fort).


På de tyske åpne strekninger med dobbeltspor og semaforsignaler.



Stopp på Rothenburg, en av de virkelige store stasjonene på treffet, med fullt gatebilde langs hele stasjonsområdet som var ca 15 meter langt.


Vatnamotkurven i modell


Grimstad stasjon - med spotlightbelysning. En "Koffert", en Bmdeo 10 og Bmdo 87 ved perrong. Det var nok langt mer trafikk på Grimstad i Zuidbroek i løpet av et "døgn" enn det noen gang har vært i virkelighetens Grimstad. Men vakkert er dette!






-------------
Svein S


Posted By: MY1201
Date Posted: 21 oktober 2010 at 01:54
Laurenz, har du lyst til å oversette det de sier?
 
http://www.youtube.com/rtvnoord#p/u/9/fzrrVNATgCo - http://www.youtube.com/rtvnoord#p/u/9/fzrrVNATgCo < =text/>


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 oktober 2010 at 08:08

Nå har noen tyskere fått lagt ut bilder på nett:

http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/ - http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/

http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/ - http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/

http://www.patrick.thwoditsch.de/zuidbroek2010/ - http://www.patrick.thwoditsch.de/zuidbroek2010/



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ses
Date Posted: 21 oktober 2010 at 12:56
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå har noen tyskere fått lagt ut bilder på nett:

http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/ - http://www.thwoditsch.de/fremo/zuidbroek10/

http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/ - http://www.eisenbahnstudio.com/2010/10/photos-from-the-fremo-zuidbroek-2010-meeting/

http://www.patrick.thwoditsch.de/zuidbroek2010/ - http://www.patrick.thwoditsch.de/zuidbroek2010/

Ja etter dette trenger man ikke legge ut flere bilder. Mye bra her, og artig å se at bilder fra de norske modulene glimrer med sitt nærvær mer enn prosenten moduler (9,5%) skulle tilsi.



-------------
Svein S


Posted By: KnuT
Date Posted: 21 oktober 2010 at 18:36
Takk for mange fine bilder, Svein.

Flere bilder med linker til enda flere sider finnes her:
http://www.westportterminal.de/meetings/2010JTZuidbroek-bilder.html - http://www.westportterminal.de/meetings/2010JTZuidbroek-bilder.html



-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: MY1201
Date Posted: 21 oktober 2010 at 22:53
Jeg så Sandnes, Grimstad, Thorshaug, Vatnamot, Steinars bru og vokterbolig, Stussli, Korsnes og en av modulene fra sørlandet, Roar Børtes vedprodusent ble spottet.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 oktober 2010 at 23:32
Det var et par moduler på det amerikanske H0 & H0n3 som imponerte skikkelig.
Dessverre ble de fleste av mine bilder mislykket pga. dårlige lysforhold, men her er et par som går an å vise:
 
Fra det amerikanske H0n3 anlegget, det er nesten så man kan høre filmmusikken fra Den gode, Den onde og Den grusommeSmile
 
Tilbake på Sandnes stasjon var det morsomt å konstatere at utlendindingene våget å prøve seg som stasjonmannskap, såvidt jeg kan huske var det ved et par anledninger hollandsk Txp og svensk skiftemannskap, og tre dansker bemannet stasjonen to kjøresesjoner på rappen.
Disse har som ambisjon å bygge Randers stasjon som Fremo-modul, og Sandnes har visstnok visse liketstrekk, bare at Randers er størreWink
Et bilde som viser at det ikke er noe slaraffenliv å være skiftemannskap på Sandnes, "Kortstokkingen" går for fullt med kyndige danske henderSmile
 
Edit: skrivefeil


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: MY1201
Date Posted: 24 oktober 2010 at 20:15
En annen deltager har alget denne artikkel http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx - http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx . Det er tre bilder av norske moduler i artikkelen.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: ses
Date Posted: 24 oktober 2010 at 23:02
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

En annen deltager har alget denne artikkel http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx - http://www.bahnfan.net/post/2010/10/22/25th-Anniversary-FREMO-NL-at-Zuidbroek.aspx . Det er tre bilder av norske moduler i artikkelen.


Jeg deler denne bloggistens syn. De tyske modulene hadde gjennomgående høyere kvalitet enn alle de andres, bortsett fra de norske og delvis de danske. På de tyske var det virkelig noe med særs høy kvalitet. Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere.


-------------
Svein S


Posted By: eika
Date Posted: 24 oktober 2010 at 23:16
Originally posted by ses ses wrote:

Et unntak til utenfor de nevnte forresten: Det var en østerrisk stasjon med nær-prototyp kontaktledning, der tråden var strukket over flere modulskjøter via et fungerende kroksystem i tråden, så langt jeg kunne observere.
Jeg hadde "gleden" av å spore av et par ganger på forskjellige plasser på den stasjonen om det er rett stasjon jeg tenker på. Det var den tyske stasjonen "Bad Ferum" som var plassert inn på den østeriske delen som erstatning for stasjonen "Gaudenzdorf" som den het i ruteplanene. Og det å få lok eller vogner på sporet igjen når du sporer av midt i en vekselgate var ikke lett å få til med klokka på 1:6 tid...Ouch.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 24 oktober 2010 at 23:54
Ja, det var Bad Ferum.
Joda, jeg kan levende forestille meg problemet ved avsporinger, og kanskje ikke så veldig gunstig når koblinger skulle løsenes heller. Men fin å se på, var den!




-------------
Svein S


Posted By: eika
Date Posted: 25 oktober 2010 at 00:13
Helt klart... Bad Ferum var en nydelig stasjon når det kom til detaljerSmile
Og det var vel midt i den vekselgaten du har avbildet jeg hadde første avsporing med et persontog. Jeg vet ikke om sporleggingen sto i stil med detaljeringen (sier han som er like dårlig på begge deler...Wink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 25 oktober 2010 at 00:42
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Jeg så Sandnes, Grimstad, Thorshaug, Vatnamot, Steinars bru og vokterbolig, Stussli, Korsnes og en av modulene fra sørlandet, Roar Børtes vedprodusent ble spottet.


Ble de spottet? Det var da trist. Spottet for hva?


-------------
Svein S


Posted By: Skjalg
Date Posted: 25 oktober 2010 at 10:34
> Ble de spottet?

Spottet brukes en del som slang for observert.

-------------
_Skjalg


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 oktober 2010 at 10:58
Ditto.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: ses
Date Posted: 25 oktober 2010 at 11:10
Da burde det kanskje skrives med én t?

-------------
Svein S


Posted By: Skjalg
Date Posted: 25 oktober 2010 at 11:53
Originally posted by ses ses wrote:

Da burde det kanskje skrives med én t?

Hvis man skrev "spotet" og leste det med norsk uttale ville det få mer lyd som "sot", og den intuitive referansen til originalen ville falle bort. På engelsk skrives det uansett "spotted" i preteritum, så for meg virker "spottet" som et greit samsvar med muntlig form, eventuelt "spotta".

Uttrykket "spotting" brukes óg i andre fora, se for eksempel denne tråden http://www.tidssonen.no/showthread.php?86-Klokkespotting - Klokkespotting . Det fremgår av konteksten at det her ikke primært refereres til å rakke ned på klokkene, eller deres eiere.

Uansett, misforståelsen er avklart.

-------------
_Skjalg


Posted By: ses
Date Posted: 25 oktober 2010 at 11:58
Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 

-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 25 oktober 2010 at 12:20
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 


Ingenting vil jeg tro. Det er et slang-uttrykk Smile

Men la oss spore tilbake. Min favorittstasjon på treffet var den tyske stasjonen Kronwerk. Mesteren bak denne kalles Hajo (hva heter han egentlig?). Her er kvaliteten på både spor og landskap svært høy. Jeg kjørte et håpløst tysk damplok rundt en del av det tyske anlegget, men da jeg ankom Kronwerk ble loket plutselig riktig så medgjørlig. Her er noen inntrykk fra herlighetene.










-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Skjalg
Date Posted: 25 oktober 2010 at 12:39
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva vinner man ved å si "spottet" framfor "sett" eller "observert"? 

Hvorfor bruke "spottet" når det finnes adekvate synonymer på norsk. Det er en interessent, men dypere diskusjon uten rett og galt, men svaret vil være til dels subjektivt ut i fra alder med mer. Jeg vil vel tillegge "spottet" en mer aktiv og entusiastisk kontekst enn "observert" eller "sett", hvilket forklarer årsaken til at ordet brukes rundt om på diverse entusiastfora.




-------------
_Skjalg


Posted By: øystein lb
Date Posted: 25 oktober 2010 at 16:01
Du er lærer Svein, av den gammle klasse.Wink


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 25 oktober 2010 at 17:53
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Du er lærer Svein, av den gammle klasse.Wink


Nei, lærer er jeg ikke. Men jeg har drevet litt undervisning de siste 10-15 årene, så av "den gamle klassen" er jeg ikke. Derimot synes jeg hvordan folk bruker språket er interessant, og det var nok den siden som stakk fram her. Men vi får holde oss til saken, som Tore minnet oss om.
Derfor publiserer jeg mitt bilde fra Kronwerk her. Det er dessverre ikke av samme tekniske kvalitet som Tores, grunnet dårlig lys, mangel på stativ, og en aversjon mot å bruke blitz ved modellfotografering, men viser en annen vinkel av stasjonen.




-------------
Svein S


Posted By: Laurenz
Date Posted: 25 oktober 2010 at 18:36
Off-topic: språkbruk og -misbruk er interessant. Norsk språkråd vil nok mene at "spottet" blir korrekt norsk og er sikkert glad for det nye ordet. Personlig mener jeg det heter e-post og email.
 
On-topic:
Takk for disse bildene. Jeg merker at jeg blir skikkelig inspirert av dette. Selv om det kan være utopisk å tro at man noen gang kommer opp på samme nivå så frister det å prøve. Og om man ikke klarer å bygge anlegg i verdensklasse så har man det gøy mens man prøver. Smile
Det blir nok igangsat litt bygging i vinter kjenner jeg.


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 november 2010 at 16:49
Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltsporWink
http://www.youtube.com/user/jevistad?feature=mhum#p/u/3/xB1MTyV_OeM - http://www.youtube.com/user/jevistad?feature=mhum#p/u/3/xB1MTyV_OeM
 
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 11 november 2010 at 11:43
Kanskje gratisprogrammet SUPER © er noe for deg?
http://www.erightsoft.com/SUPER.html - http://www.erightsoft.com/SUPER.html


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Stian
Date Posted: 11 november 2010 at 14:23
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Da har jeg lagt ut 4 videoklipp som viser litt av trafikken på norges første Fremo-dobbeltsporWink
http://www.youtube.com/user/jevistad?feature=mhum#p/u/3/xB1MTyV_OeM - http://www.youtube.com/user/jevistad?feature=mhum#p/u/3/xB1MTyV_OeM
 
De er filmet med et mini HD-kamera som jeg lånte, men det lagrer i MP4 format som mitt redigeringsprogram ikke håndterer.
Jeg kunne nemlig godt tenkt meg å redigert litt i "endene" samt sydd de sammen til et klipp.
Finnes det enkle gratisprogram som håndterer denne filtypen?
Tips mottas med takk.


Kan bare si at FREMO videoer er noe det ikke skader med flere av!Smile
Flotte videoer og!Thumbs Up


-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 05 desember 2010 at 03:02
Her en 2-miutters video til fra Zuidbroek-treffet. Norske damplok i aksjon i denne. Den kan sees i flere formater, helt opp til HD 1080.




-------------
Svein S


Posted By: Ørjan
Date Posted: 05 desember 2010 at 12:59
Kjempeflott, helt enkelt!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: eibro
Date Posted: 05 desember 2010 at 21:45
Kjempeflott film Svein. Tongue


-------------
Eirik



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net