MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 14:22
1C betyr en ganger tallverdien til kapasiteten. For et batteri på 700 mAh er det et strømtrekk på 700 mA, 2C blir 1400 mA, osv. Disse batteriene har høyere indre motstand enn "RC" batterier. Ved høyt strømtrekk betyr det at spenningen går noe ned og at batteriet blir varmt.

Kan du se om det står noe på motoren, enten på endelokket eller på "siden"? F.eks Mabuchi + et tall. Da kan vi finne datablad for motoren. Lengde og diameter kan også hjelpe.

Helge B.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 15:08
Det står dessverre ikke noe spesifikasjon på motoren.
Det var den motoren som fulgte med byggesettet, og den skulle i utgangspunktet få spenning fra 2 AAA-batterier (3,0 V).

Traktoren skal heller ikke trekke tunge tog, så jeg tror ikke belastningen på motoren og batteriet blir så stor.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 15:27
Kan du måle lengde og diameter på motoren?

Helge B.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 15:53
Lengde 32mm (uten aksling)
Diameter 24mm
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 22:06
Jeg tror det må være den nederst av disse tre motorene, eller en tilsvarende: RE-280. Batteriet du har funnet bør da kunne brukes, men jeg ville ikke valgt et med lavere kapasitet.

Det kan være en god ide å først følge Kjell H. sitt forslag. Da kan du lett eksperimentere med forskjellige spenninger for å finne den som passer best.

Helge B.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2016 at 22:07
Hei Helge B

Jeg har skaffet dette batteriet ... NiMh 3xAAA 3,6V 800mAh
Jeg kan bruke en likestrømstrafo som gir 12V DC.

Hvor stor motstand må jeg sette inn for å få en ladestrøm på 80mA ?

Edited by KjellAn - 11 januar 2016 at 05:51
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2016 at 08:58
R=U/I=(12V-3,6V)/0,08A=105 ohm
Bruk en motstand på 100 ohm.
Effekt W=U*I=(12V-3,6V)*0,08A=0,672 watt
Bruk en 1 watts motstand, ikke de vanlige. Et trådviklet potensiometer kan også gjøre jobben.

Helge B.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 18:47

Jeg har kommet litt videre på dette prosjektet ...

Har skaffet 3 + 1 oppladbare AAA-batterier:

Tecxus NiMH2 laddningsbart 3xAAA-batteri og Tecxus NiMH2 laddningsbart AAA-batteri

Disse gir en totalspenning på 4,8 volt som passer bra til traktorens motor og radiomottaker. I tillegg får batteriene plass mellom rammevangene på chassiset. For lett å kunne fjerne batteriet under ladning fester jeg batteriene med borrelås under chassiset.

Her er bilde av batteriene slik de kan plasseres i chassiset ...


Traktoren kontrolleres med Deltang r/c-utstyr. Jeg har bygget en 2,4 gHz Tx20-sender, som er passer liten og enkel ...


Så til litt flere spørsmål om lading av batteriene. Takk til Helge B siste innlegg om beregning av ladestrøm til batteriene.

Men, jeg lurer på om det blir riktig å bruke en 100ohm 1W motstand når jeg bruker flere battericeller sammen. Det står jo at hver celle gir 800mAp. Hvordan blir dette ved beregning av ladestrømmen? Må ladestrømmen være 10% av alle cellene tilsammen (3200mAp) ? Eller må strømmen beregnes ut fra bare 800mAp ?

Og skal ladestrømmen gå fra laderen til batteriet/-ene:

+ ---> + / - ---> - eller

+ ---> - / - ---> +

(Hvor jeg plasserer motstanden spiller vel uansett ingen rolle.)


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 00:10
Uansett hvilken motstand du bruker er en 12V "likestrømstrafo" dårlig egnet til å lade batteriene dine.
En skikkelig batterilader der du kan stille inn antall celler og ladestrøm får du for < NOK 300.
Dersom du glemmer batteriene som står på lading, risikerer du at de ødelegges.'

Ladestrømmen er kanskje ikke så kritisk dersom den er så lav at batteriene ikke er varme under lading. Slike NiMH-celler tåler å lades og utlades hurtig.(Ref. driller som både tømmes hurtig og opplades i løpet av en time).
Du kobler + fra laderen til + på batteriet og - til -.
Kobler du feil, så ødelegges batteriet ved revers polaritet.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 08:51
Hei

Ved 4,8 V skal motstanden være 90 ohm. Jeg er ikke sikker på om du får akkurat den verdien. Ellers er jeg uening i Kjell H. sin påstand om at en "likstrømstrafo" er dårlig egnet. Det er likegyldig hvor likestrømmen kommer fra så lenge du har kontroll på hvor mange ampere du lader med. Ved bruk av over-natten lading kan du ikke ødelegge batteriene. Skal du lade raskere må du i tilegg ha en form for overvåking av spenningen.

Opprinnelig foreslo jeg selvlaget langlader fordi du hadde en litt ukurant spenning på 3,6 V og nesten alle ladere starter på 4,8 V. Det bør nå være mulig å finne en standard lader du kan bruke. Kjell H. har også gjennfunnet favorittladeren sin (se annet innlegg her på MJF) og den er et svært godt alternative for deg: lader
I så fall skal du lade med 0,5 A.

Så svar på et annet av spørsmålene dine:
Batteriene har en kapasitet på 800 milli Ampere-timer (mAh). Seriekobler du flere batterier har du fremdeles samme kapasitet, men spenningen øker. En kapasitet på 800 mAh betyr at batteriet kan lever en strøm på 800 mAh i en time før det er tomt, eller 1600 mA i en halv time, eler 400 mAh i to timer osv.

Helge B.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 11:19
Poenget mitt er at et NiMH 4,8V batteri (4 celler) har ikke godt av å bli påtrykt en spenning som kan stige til 12V - alt etter hva strømmen er over tid.
- Har man kontroll over SOC (State Of Charge)på batteriet man lader så er det det samme om strømmen kommer fra en "likestrømstrafo" eller en spesielt egnet lader. Nå er det dessverre slik at SOC oftest ikke er kjent når man begynner å lade, derfor kreves en lader med IU-karakteristikk - eller helst en IUoU- lader (da denne "topper opp" batteriet for seinere å redusere spenningen til vedlikehold/tilstandslading.

En løsning med motstand og "likestrømstrafo" vil kreve kontinuerlig overvåking under ladingen - noe de færreste ønsker eller har tid til. Blir batteriet stående tilkoblet "likestrømstrafoen" når det er fulladet kan batteriet ødelegges.
Når batteriet er fulladet går energien som tilføres over til varme og man risikerer at noe av oksygenet og særlig hydrogenet som da blir dannet lekker forbi kapslingen av cellen. (Hydrogen er som kjent det minste gassmolekyl som finnes - selv stål "lekker" for hydrogen.)

Erfaringsmessig dannes det også krystaller i elektrolytten. Disse krystallene "skyver på" folien som er viklet rundt slik at battericellen blir kortsluttet i visse punkt. - Bare prøv å ohme på en ødelagt battericelle så ser du at det er tilnærmet null ohm!
(Det går faktisk an å vekke slike "døde" celler til live igjen ved å kjøre en veldig stor strøm gjennom batteriet i noen mS. Jeg bruker å lade opp en STOR kondensator for å ha kontroll på effekten når jeg gjør dette.)

Sitter slike battericeller montert inne i et lok, er arbeidet med å skifte slike celler betydelig. Dessuten må man oftest fremskaffe celler og bygge batteripakken.

Mener derfor at man er best tjent med å kjøpe en egnet lader.



Edited by Kjell H. - 04 februar 2016 at 11:22
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 11:44
Laderen som dere nevner - RC-lader - er på lager i min butikk. Så da bør dette bli en brukbar løsning på prosjektet.

Oppdatering av prosjektet kommer ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.