Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9656
Printed Date: 05 februar 2025 at 12:38 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
Posted By: KjellAn
Subject: Oppladbart batteri til liten skiftetraktor ?
Date Posted: 10 desember 2015 at 16:11
Jeg trenger et oppladbart alternativ til 2 vanlige AA-batterier i en liten skiftetraktor jeg bygger. Forhandlere som selger r/c-utstyr har flere typer, men hva bør jeg velge?
Følgende faktabehov: - Motoren vil ha 3 volt spenning. - Bra varighet (amp) - Størrelsen på batteripakken bør være som 2 AA-batterier (eller gjerne mindre) - Mulighet for å lade via en enkel ladekontakt (type innfellbar jack) - Tilhørende lader (enten spesifikk for batteriet eller universal-lader)
Tips med link til type og forhandler mottas med takk!
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 desember 2015 at 00:26
Det aller enkleste - og rimeligste - er å bruke alkaline engangsbatterier da det kun er 2 celler. Det forutsetter at det er enkelt å bytte batterier. Et batteriskift koster da ca. NOK 4. En slik liten skiftetraktor kjører i timevis på 2 slike celler (- i hvert fall min lille traktor)!
Med en gang man skal bruke oppladbare batterier er særlig lader og levetid et problem. NiCd- og NiMH- tåler dårlig å lagres, spesielt fulladet. Lithiumbatterier likeså - dersom de er helt fulladet. Da må man lade før bruk - og det er ikke alltid så greit.
Batterilading har vist seg å være en hel vitenskap og man må holde greie på ladestatus dersom man lader med konstant strøm - eller kjøpe en avansert lader med IUoU-karakteristikk dersom man vil ha batteriene til å leve noen år.
Man kan sagtens klare seg med kun 1 celle på lithium-batterier. Da slipper man å balansere en kjede seriekoblede lithium-batterier men slike batterier er meget følsomme for overlading og utlading under en viss terskel. Da må man ha elektronikk som bryter spenningen til motoren dersom spenningen er farlig lav.
Det finnes masse ladere på markedet til både lithium og nikkel. Jeg kjøpte sist en IMAX som kan klare det meste av batterityper og antall celler - også syklisk lading/utlading av batterier. Problemet er med slike ladere at det er masse muligheter til å gjøre feil da slike er sjeldent P&P. Biltema hadde tidligere en veldig bra variant som var P&P - men den har de ikke lenger.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 12 desember 2015 at 08:24
Takk for tipset Kjell.
Jeg har søkt og lest mye på nettet og diverse r/c-forum, og skepsisen til NiMh- og LiPo-batterier ble ikke mindre med tanke på alt som kan gå galt ved lading, osv.
Skiftetraktoren jeg bygger har plass til en batteriholder på undersiden med lett tilgang til batteriene, så da blir nok vanlige alkaline-batterier det enkleste. Alternativt kan jeg bruke oppladbare AA-batterier, men de gir bare 1,3 volt. Nærmere tilbakemelding kommer når jeg får bygget ferdig traktoren.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 12 desember 2015 at 13:00
Kjell,
Ta en titt på kjell.com (forhandler av Adafruit produkter) Adafruit.com har litium-ion battererier med beskyttelseselektronikk innebygget :
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/adafruit-lithium-ion-batteri-500-mah-p87923 http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/adafruit-lithium-ion-batteri-1200-mah-p87924 http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/lithium-ion-batteri-sylindriske-p87925
Lader :
http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/moduler/adafruit-lader-for-litiumion-usb-a-p87926#ProductDetailedInformation
Spenningen ut av bateriene varierer mellom ca 4.2 og 2.7 volt avhengig av ladetilstand, om nødvendig kan du sette inn en spenningsregulator, men i praksis vil spenningen neste alltid ligge på litt over 3 volt.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 januar 2016 at 20:06
Jeg har vurdert flere typer batterier. Problemet er to-delt: Batteriboksen som følger byggesettet blir for stor (feilkonstruksjon) og dermed kan jeg ikke bruke vanlige batterier. Jeg kunne sikkert bruke et 9volts batteri, men dette anbefales ikke da det kan skade motoren.
Jeg er derfor fristet til å bruke Arduino/Adafruit batterier og lader.
Men jeg trenger tips til hvordan batteri og lader kan kobles i traktoren jeg bygger. Jeg vil forsøke å montere en ladekontakt og vendebryter slik at jeg slipper å ta ut batteriet ved lading. Se eksemplet på bildet under ...
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: hamoell
Date Posted: 05 januar 2016 at 20:51
Anbefalet deg at du kjøper et startsett av merke MyWorld fra märklin og hugger dette. Her får du batteri, motor og fjernkontroll for ca. 535,- for det billigste http://www.glm.no/products/batteritog-startsett
-------------
Min pusher: www.glm.no
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 05 januar 2016 at 21:24
Jeg tror nok delene fra dette settet blir for smått for min traktor i skala 1:19 (hagejernbane). Dessuten har jeg allerede anskaffet r/c fra http://www.deltang.co.uk/" rel="nofollow - Deltang .
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 05 januar 2016 at 22:29
Hvilken spenning skal den mottakeren ha? Har du plass til 2 eller 3 AAA celler?
Helge B.
|
Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 06 januar 2016 at 01:12
Med USB lader og Li-Po kan du gjøre det på samme måten. Klipp av ledningen med plugg fra batteriet (eller bare klipp over rød ledning fra batteriet) og koble den inn i USB lademodulen (oppe til høyre). Resten av koblingen blir som i bildet. men sikringen kan du nok droppe (Batteri har innebygget elektronikk for overvåkning).
Jeg har valgt å ha den hvite ladepluggen løs inne i loket / vognen, men du kan evt montere lademodulen der, og la microusb pluggen (helt øverst i bilde) stikke ut ?
Du lader med en vanlig 5v microusb lader (fra en Android telefon f.eks.) Hvis spenningen blir for lav etter en stunds kjøring, kan du vurdere en step-up modul (kobles i den gule firkanten), men du kan prøve først uten.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 januar 2016 at 10:38
HelgeBe wrote:
Hvilken spenning skal den mottakeren ha?
Har du plass til 2 eller 3 AAA celler? | Rx60 mottakeren takler
3-13volt, men motoren bør helst ikke mates med mer enn 4,7volt.
Holderen for AAA-batterier er for stor for å få plass mellom
rammesidene i chassiset.
programmeringssporet wrote:
Jeg har valgt å ha den hvite ladepluggen
løs inne i loket / vognen, men du kan evt. montere lademodulen der, og la
microusb pluggen (helt øverst i bilde) stikke ut?
Du lader med en vanlig 5v microusb lader (fra en Android telefon
f.eks.) | Dette høres ut som en meget fin og enkel løsning.
Det som blir synlig er da bare en bryter (on-off-on) og en ladekontakt
(microusb). Disse monterer jeg på bakveggen av motorkassa. Resten av
elektronikk og ledninger får plass inne i motorkassa og mellom rammesidene på
chassiset.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 06 januar 2016 at 11:59
Jeg mente AAA ikke AA. Du kan lodde batteriene sammen og plassere på en annen måte. Får du plass da?
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 06 januar 2016 at 12:40
Til og med de minste (AAA) batteriene blir for lange mellom rammesidene. Dette http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/elektronikk/arduino/tilbehor/adafruit-lithium-ion-batteri-1200-mah-p87924" rel="nofollow - lithium-ion-batteriet passer i størrelse. Og med innebygget ladevakt tror jeg det blir en grei løsning.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 06 januar 2016 at 21:48
Har du et bilde av denne traktoren?
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 07 januar 2016 at 18:55
HelgeBe wrote:
Har du et bilde av denne traktoren? | Her er noen bilder av traktoren under bygging på arbeidsbordet. Byggesettet er i hvittmetall og messing. Jeg hadde ikke forsøkt å lodde hvittmetall før, men med gode tips og riktig loddetinn så er ikke resultatet blitt helt galt.Det gjenstår en del pussing, grunning, sparkling og lakkering. Og så skal traktoren selvfølgelig smusses etter alle kunstens regler. Jeg har tatt opp spørsmålet her om batteridrift og styring fordi jeg ønsker en praktisk håndkontroll og mulighet til å lade batteriet uten å måtte demontere traktoren hver gang batteriet er tomt. Jeg har sett på et enkelt 2,4 Ghz r/c-utstyr som engelske hagejernbanevenner bruker med gode erfaringer.
Forbildet er er denne Orenstein & Koppel traktoren bygget ved Nordhausen fabrikken i 1939.
Byggesettet er som nevnt i hvittmetall og messing og kommer fra http://www.ipengineering.co.uk/page39.html" rel="nofollow - I P Engineering
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 07 januar 2016 at 21:41
Artig og spennende prosjekt. Du må absolutt legge ut dine erfaringer etterhvert som prosjektet skrider fram.
Jeg bruker LiPo batterier selv. En vanlig forsiktighetsregel blant dem med RC modeller med LiPo er å ta batteriet ut av modellen når det skal lades og overvåke ladingen, dvs det ligger synlig og man forlater ikke stedet. De mest forsiktige legger batteriet i en brannsikker pose. Jeg må innrømme at jeg selv nøyer meg med å være i et tilstøtende rom. Hvis du skal montere batteriet fast i modellen så foreslår jeg at du gjør det slik at du kan se batteriet når det lades.
Nå er det jo mange som lader mobiler og nettbrett mens de sover og det går jo bra. Men jeg innbiller meg at batteriene der er av høyere kvalitet en dem som selges til hobbybruk.
Helge B.
|
Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 07 januar 2016 at 23:24
1) Profesjonelle batterier (elbiler, telefoner etc) har innebygget temeraturmåling som skrur av ladingen/forbruket hvis temperaturen blir for lav (Li-Po skal ikke lades når det er kaldt). Bortsett fra st par elbilladebranner og noen telefoner som brenner i året går dette greit. 2) Batteriene til Adafruit har ikke temperaturoveråkning (kun to tilkoblingsledninger, de med temperatur har tre) , men beskyttelseselektronikk mot kortslutning og over/under spenning. De må derfor lades med en liten ladestrøm 100 - 500 ma. Adafruit sier at du kun skal bruke ladere og batterier som er tilpasset hverandre 3) RC batterier har ingen beskyttelseselektronikk. De bør derfor taes ut ved lading, og man må følge med under lading/legge de brannsikkert.
http://learn.adafruit.com/li-ion-and-lipoly-batteries/rc-type-batteries" rel="nofollow - https://learn.adafruit.com/li-ion-and-lipoly-batteries/rc-type-batteries :
Important Note! Unless you are specifically building an RC device like a quadcopter, we suggest that you should never use RC lithium ion batteries for DIY projects. They do not have protection circuitry and are designed to not be safe. They have a much higher risk of exploding or catching on fire. If you need more current capability, just go with a larger lithium ion/polymer battery
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 januar 2016 at 15:11
Skal man bruke lithiumbatterier så er det viktig å sjekke om all styring og overvåkning er innbygget i batteriet. En del slike inneholder kun deler av denne styringen. Dvs. at batteriet sender et signal til ladingen om å slå seg av og ikke at selve batteriet inneholder kraftelektronikk til selv å bryte strømmen. Denne info er vanskelig tilgjengelig - og mange produsenter hevder de leverer slike batterier med overvåkning men dessverre ikke komplett. Når man mekker selv er dette et hensyn man må ta. Det behøver man ikke om slik batteridrevet utstyr kjøpes ferdig inkl. lader.
Nå er vel elbiler ca. 10 ganger sikrere mht. branner enn tilsvarende dieselbiler (ut fra antall biler registert) - men brenner det først i en elbil så slåes det stort opp.
|
Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 08 januar 2016 at 15:33
Kjell H. wrote:
Skal man bruke lithiumbatterier så er det viktig å sjekke om all styring og overvåkning er innbygget i batteriet. En del slike inneholder kun deler av denne styringen. Dvs. at batteriet sender et signal til ladingen om å slå seg av og ikke at selve batteriet inneholder kraftelektronikk til selv å bryte strømmen. Denne info er vanskelig tilgjengelig - og mange produsenter hevder de leverer slike batterier med overvåkning men dessverre ikke komplett. Når man mekker selv er dette et hensyn man må ta. Det behøver man ikke om slik batteridrevet utstyr kjøpes ferdig inkl. lader.
|
Det er vel derfor det er viktig å kjøpe lader og batteri som passer sammen. Det du beskriver er batterier med tre tilkoblinger (en av de rapporterer temperatur etc. til lader). Det batteriet som trådstarter referer til, fra Adafruit, har innebygget elektronikk, men kun to tilkoblinger - så ingen kommuniksjon med laderen - all sikkerheten er innebygget i batteriet.
Nå er vel elbiler ca. 10 ganger sikrere mht. branner enn tilsvarende dieselbiler (ut fra antall biler registert) - men brenner det først i en elbil så slåes det stort opp. [/QUOTE wrote:
De gangene jeg har vært involvert i branner i bensin/dieselbiler har årsaken vært feil på el-anlegget. Siste an mine branner lot seg først slukke da batterie |
De gangene jeg har vært involvert i branner i bensin/dieselbiler har årsaken vært feil på el-anlegget. Siste an mine branner lot seg først slukke da batteriet ble frakoblet (kjølevifte hadde satt seg fast p.g.a. snø - elmotoren i viften ble overopphetet og tok fyr). Problemet med el-biler er at de tar fyr under lading, når ingen er tilstede. Det skjedde bl.a. på Købeenhavnbåten for noen år siden - slik at DFDS nå ikke tillater lading ombord. Om elbiler er sikrere enn fosilbiler vet vi om 10 år.
Uansett tror jeg at branner generelt skyldes dårlig design (En syderuropeisk bilkonstruktør kan finne på å plassere kjøleviften foran radiatoren - uten å tenke på at den da kan bli fylt med snø) I fremtiden vil nok antallet sensorer øke slik at feil og branntilløp vil bli redusert
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 januar 2016 at 18:53
Nå kan vi heller diskutere elbiler på "elbilforum" for ikke å spore av tråden.
De dokumenterte branner jeg har lest om i elbiler skyldes enten dårlig tilkobling av lader eller penetrering av selve batterikassen. Det er kanskje også en del branner som starter i hus og garasjer ved lading - dersom det elektriske anlegget ikke er i forskriftsmessig stand. det er en annen sak!
Etter det jeg har lest er det 10 bilbranner i Norge hver dag. Det skulle gi 3650 branner pr. år . Det er ca. 3.6 M biler og traktorer i Norge. Det gir en brannhyppighet på 1 promille. Om vi sier at det er 80000 elbiler i Norge, så skulle vi ha rundt 80 slike branner i kun elbiler. Elbil med andre ord minst 10 ganger tryggere mht. brann - kanskje opp mot 50-100 ganger sikrere!?
(Gikk vel litt for fort - 1 promille av 80000 er 80 og ikke 8.- Beklager!)
|
Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 08 januar 2016 at 21:02
Kjell,
Jeg tror vi er ganske enige : Litium batterier kan være farlige, hvis de brukes feil, men det gjelder også all strøm. Personlig er jeg forsiktig med å gå fra all strøm som er på. Det er en god ide å koble hele modeljernbane anlegget fra strømmen når det ikke er i bruk. Jeg mener at det samme bør gjelde biler og båter i skala 1:1.
Når det gjelder statistikk om bilbranner har jeg ikke funnet ut noe annet at den er ganske usikker. Det brenner f.eks. flere biler i Oslo Øst (forsikringssvindel, kriminalitet, eller store parkeringsanlegg ?)
Det brenner mange biler av merket Mercedes Benz. Skyldes dette mye elektrisk utstyr?, eller er det fordi mange har bensinvarmere ? eller skyldes det gamle biler med "biodegradable" isolasjon rundt ledninger ? http://www.youtube.com/watch?v=JC2Qmwsylws%20" rel="nofollow - https://www.youtube.com/watch?v=JC2Qmwsylws
Takk for en interessant diskusjon
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 januar 2016 at 23:19
Interessant diskusjon ja, takk for alternative måter å angripe problemet på:-)
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang Min hjemmeside http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 januar 2016 at 11:28
La oss fortsette diskusjonen om hva slags batterier som kan passe til traktoren ...
Det anbefalte batteriet fra Adafruit på www.kjell.com" rel="nofollow - www.kjell.com er ikke lagervare. Da lurer jeg på om følgende lithion-ion batteri fra www.elfadistrelec.no" rel="nofollow - www.elfadistrelec.no kan passe ...
https://www.elfadistrelec.no/no/litiumbatteri-1200-mah-varta-microbattery-er-2aa/p/16901634?q=*&filter_Category3=Primærbatterier&filter_Category4=Litiumbatterier%2C+sirkulære&filter_Buyable=1&filter_Spenning%7E%7EV=3.6&page=2&origPageSize=50&simi=99.5" rel="nofollow - https://www.elfadistrelec.no/no/litiumbatteri-1200-mah-varta-microbattery-er-2aa/p/16901634?q=*&filter_Category3=Primærbatterier&filter_Category4=Litiumbatterier%2C+sirkulære&filter_Buyable=1&filter_Spenning%7E%7EV=3.6&page=2&origPageSize=50&simi=99.5
Og hva slags lader passer til dette batteriet?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 januar 2016 at 11:38
Dette batteriet har vel ingen innebygget elektronikk som beskytter det for lading/utlading? Mer "alvorlig" er det at det kun er oppgitt til å tåle et strømforbruk på 20mA, noe som gjør det uegnet til ditt formål.
Det er ikke enkelt å lage "lithiumbatteriløsninger" selv.
|
Posted By: Per Hilton
Date Posted: 09 januar 2016 at 12:47
Kjell H. wrote:
Dette batteriet har vel ingen innebygget elektronikk som beskytter det for lading/utlading? Mer "alvorlig" er det at det kun er oppgitt til å tåle et strømforbruk på 20mA, noe som gjør det uegnet til ditt formål.
|
En annen bagatell med det Elfa-batteriet er at det er et primærbatteri - dvs. ikke oppladbart.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 januar 2016 at 20:56
Det er greit at batteriet som jeg linket til ikke egner seg til mitt formål. Jeg søkte bare på spenning (3,7volt) og størrelse.
Men, siden det er flere her som har kompetanse innen fagfeltet, hadde det hjulpet å få konkrete tips på oppladbart batteri og passende lader til formålet:
Spenning: 3,0 - 4,8 volt Størrelse: maks 45x30x17mm Lader: Dedikert spesielt til aktuelt batteri
Jeg ser problemet med lading og brannfare. Derfor ser jeg også på at batteriet lett kan kobles fra traktoren og lades på sikkert sted. Adafruit batteriet har en enkel konktakt som lett muliggjør frakobling. Andre batterityper bør også ha en slik løsning.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 10 januar 2016 at 01:16
Her er mitt forslag: 3 stk NiMh AAA batterier. Lagt ved siden av hverandre får du målene 44x10x31 mm. Hvis du så hever det midterste batteriet så blir pakken litt smalere. Bruk tynt blikk til å lodde forbindelse mellom batteriene.
Spenningen er litt ukurant (3,6 V), så du må enten kjøpe en computerlader eller lage en lader selv. Du kan gjøre slik vi gjorde i ur-tiden. Finn en liten strømforsyning som gir 12V DC. Sett på en passe motstand slik at ladestrømmen blir 10% av tallverdien til batteriets kapasitet. F.eks 90 mA dersom kapasiteten er 900 mAh. Ladetiden blir da 16 timer. Ved så lav strøm vil ikke batteriet skades av overlading så noe automatikk er ikke nødvendig, men du kan jo alltids sette på en klokke. Noe andre her inne kan sikkert tegne opp et forslag til en konstantstrømkrets som alternativ til motstand.
Hvis du kan finne plass til et ekstra batteri (de behøver ikke ligge samlet i en pakke) et eller annet sted i modellen din slik at spenningen blir 4,8V så finnes P&P ladere å få kjøpt. Her er noen: http://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=908" rel="nofollow - Elefun
Har du vurdert å sette en figur på traktoren? Ville det være mulig å gjemme et batteri inne i vedkommende? Kanskje har han med seg en verktøykasse som kan skjule noe?
Andre kan ha bedre forslag.
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2016 at 08:05
Takk for svaret. Kanskje det bedre med Nimh-batteri i stedet for Lithium-ion-batteri. Pga sikkerheten.
Da tror jeg det skal være plass til dette batteriet ... http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/batterier/oppladbare-batterier/batteripakker/3-x-2-3aa-batteri-for-tradlos-telefon-p42218" rel="nofollow - Nimh 3x2/3AAA . Spenning: 3,6 V. Kapasitet: 700 mAh. Mål: 29 x 42 x 14 mm
Kanskje det finnes en lader som passer? Batteriet over er vel ment for trådløs telefon med innebygget ladekrets. Eller lage en tilpasset lader som nevnt i innlegget over.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 januar 2016 at 10:03
- Som tidligere sagt.... Jeg tror beste løsning er 2-3 "vanlige" alkaline-batterier til en slik traktor. Det er rimeligst over tid, lett å få tak i, du trenger heller ikke å tenke på lading og det vekter ned den lille traktoren.
Ulempen er vel kanskje at dette ikke er "fancy" nok?
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 10 januar 2016 at 10:08
Vet du hva som er maks strømtrekk til denne motoren? NiMh som ikke er RC celler liker egentlig ikke større strømtrekk enn 1C.
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2016 at 13:41
Kjell H. wrote:
Jeg tror beste løsning er 2-3 "vanlige" alkaline-batterier til en slik traktor. Det er rimeligst over tid, lett å få tak i, du trenger heller ikke å tenke på lading og det vekter ned den lille traktoren. | Problemet er at holderen til vanlige AAA-batterier er for lang (3mm), og dette får jeg ikke gjort noe med siden avstanden mellom rammesidene på traktoren er gitt.
Skal jeg bruke vanlige AAA-batterier uten holder men med loddeører, så må jeg lodde løs batteriene hver gang de må byttes. Og akkurat det synes jeg ikke er noe fancy heller.
HelgeBe wrote:
Vet du hva som er maks strømtrekk til denne motoren? NiMh som ikke er RC celler liker egentlig ikke større strømtrekk enn 1C. | Spenningen til mottaker/kjørekontroll og motor bør ligge på 3,0-4,8volt? Jeg vet ikke hvilket strømtrekk det er på denne motoren. Hva er eventuell konsekvens dersom motoren trekker mer enn 1C (som ikke sier meg så mye)?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 10 januar 2016 at 14:22
1C betyr en ganger tallverdien til kapasiteten. For et batteri på 700 mAh er det et strømtrekk på 700 mA, 2C blir 1400 mA, osv. Disse batteriene har høyere indre motstand enn "RC" batterier. Ved høyt strømtrekk betyr det at spenningen går noe ned og at batteriet blir varmt.
Kan du se om det står noe på motoren, enten på endelokket eller på "siden"? F.eks Mabuchi + et tall. Da kan vi finne datablad for motoren. Lengde og diameter kan også hjelpe.
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2016 at 15:08
Det står dessverre ikke noe spesifikasjon på motoren. Det var den motoren som fulgte med byggesettet, og den skulle i utgangspunktet få spenning fra 2 AAA-batterier (3,0 V).
Traktoren skal heller ikke trekke tunge tog, så jeg tror ikke belastningen på motoren og batteriet blir så stor.
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 10 januar 2016 at 15:27
Kan du måle lengde og diameter på motoren?
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2016 at 15:53
Lengde 32mm (uten aksling) Diameter 24mm
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 10 januar 2016 at 22:06
Jeg tror det må være den nederst av disse tre motorene, eller en tilsvarende: http://www.mabuchi-motor.co.jp/cgi-bin/catalog/e_catalog.cgi?CAT_ID=re_280rasa" rel="nofollow - RE-280 . Batteriet du har funnet bør da kunne brukes, men jeg ville ikke valgt et med lavere kapasitet.
Det kan være en god ide å først følge Kjell H. sitt forslag. Da kan du lett eksperimentere med forskjellige spenninger for å finne den som passer best.
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 10 januar 2016 at 22:07
Hei Helge B
Jeg har skaffet dette batteriet ... http://www.kjell.com/se/sortiment/el/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/med-lodfanor/tecxus-nimh2-laddningsbart-3xaaa-batteri-med-lodfanor-p32147" rel="nofollow - NiMh 3xAAA 3,6V 800mAh Jeg kan bruke en likestrømstrafo som gir 12V DC.
Hvor stor motstand må jeg sette inn for å få en ladestrøm på 80mA ?
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 11 januar 2016 at 08:58
R=U/I=(12V-3,6V)/0,08A=105 ohm Bruk en motstand på 100 ohm. Effekt W=U*I=(12V-3,6V)*0,08A=0,672 watt Bruk en 1 watts motstand, ikke de vanlige. Et trådviklet potensiometer kan også gjøre jobben.
Helge B.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 03 februar 2016 at 18:47
Jeg har kommet litt videre på dette prosjektet ...
Har skaffet 3 + 1 oppladbare AAA-batterier: http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/med-lodfanor/tecxus-nimh2-laddningsbart-3xaaa-batteri-med-lodfanor-p32147" rel="nofollow - Tecxus NiMH2 laddningsbart 3xAAA-batteri og http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddningsbara-batterier/nimh-batterier/med-lodfanor/tecxus-nimh2-laddningsbart-aaa-batteri-med-lodfanor-p32106" rel="nofollow - Tecxus NiMH2 laddningsbart AAA-batteri Disse gir en totalspenning på 4,8 volt som passer bra til traktorens motor og radiomottaker. I tillegg får batteriene plass mellom rammevangene på chassiset. For lett å kunne fjerne batteriet under ladning fester jeg batteriene med borrelås under chassiset. Her er bilde av batteriene slik de kan plasseres i chassiset ...
Traktoren kontrolleres med Deltang r/c-utstyr. Jeg har bygget en 2,4 gHz Tx20-sender, som er passer liten og enkel ...
Så til litt flere spørsmål om lading av batteriene. Takk til Helge B siste innlegg om beregning av ladestrøm til batteriene. Men, jeg lurer på om det blir riktig å bruke en 100ohm 1W motstand når jeg bruker flere battericeller sammen. Det står jo at hver celle gir 800mAp. Hvordan blir dette ved beregning av ladestrømmen? Må ladestrømmen være 10% av alle cellene tilsammen (3200mAp) ? Eller må strømmen beregnes ut fra bare 800mAp ? Og skal ladestrømmen gå fra laderen til batteriet/-ene: + ---> + / - ---> - eller + ---> - / - ---> + (Hvor jeg plasserer motstanden spiller vel uansett ingen rolle.)
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 februar 2016 at 00:10
Uansett hvilken motstand du bruker er en 12V "likestrømstrafo" dårlig egnet til å lade batteriene dine. En skikkelig batterilader der du kan stille inn antall celler og ladestrøm får du for < NOK 300. Dersom du glemmer batteriene som står på lading, risikerer du at de ødelegges.'
Ladestrømmen er kanskje ikke så kritisk dersom den er så lav at batteriene ikke er varme under lading. Slike NiMH-celler tåler å lades og utlades hurtig.(Ref. driller som både tømmes hurtig og opplades i løpet av en time). Du kobler + fra laderen til + på batteriet og - til -. Kobler du feil, så ødelegges batteriet ved revers polaritet.
|
Posted By: HelgeBe
Date Posted: 04 februar 2016 at 08:51
Hei
Ved 4,8 V skal motstanden være 90 ohm. Jeg er ikke sikker på om du får akkurat den verdien. Ellers er jeg uening i Kjell H. sin påstand om at en "likstrømstrafo" er dårlig egnet. Det er likegyldig hvor likestrømmen kommer fra så lenge du har kontroll på hvor mange ampere du lader med. Ved bruk av over-natten lading kan du ikke ødelegge batteriene. Skal du lade raskere må du i tilegg ha en form for overvåking av spenningen.
Opprinnelig foreslo jeg selvlaget langlader fordi du hadde en litt ukurant spenning på 3,6 V og nesten alle ladere starter på 4,8 V. Det bør nå være mulig å finne en standard lader du kan bruke. Kjell H. har også gjennfunnet favorittladeren sin (se annet innlegg her på MJF) og den er et svært godt alternative for deg: http://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/batteriladere/rc-ladere/rc-lader-p44117" rel="nofollow - lader I så fall skal du lade med 0,5 A.
Så svar på et annet av spørsmålene dine: Batteriene har en kapasitet på 800 milli Ampere-timer (mAh). Seriekobler du flere batterier har du fremdeles samme kapasitet, men spenningen øker. En kapasitet på 800 mAh betyr at batteriet kan lever en strøm på 800 mAh i en time før det er tomt, eller 1600 mA i en halv time, eler 400 mAh i to timer osv.
Helge B.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 februar 2016 at 11:19
Poenget mitt er at et NiMH 4,8V batteri (4 celler) har ikke godt av å bli påtrykt en spenning som kan stige til 12V - alt etter hva strømmen er over tid. - Har man kontroll over SOC (State Of Charge)på batteriet man lader så er det det samme om strømmen kommer fra en "likestrømstrafo" eller en spesielt egnet lader. Nå er det dessverre slik at SOC oftest ikke er kjent når man begynner å lade, derfor kreves en lader med IU-karakteristikk - eller helst en IUoU- lader (da denne "topper opp" batteriet for seinere å redusere spenningen til vedlikehold/tilstandslading.
En løsning med motstand og "likestrømstrafo" vil kreve kontinuerlig overvåking under ladingen - noe de færreste ønsker eller har tid til. Blir batteriet stående tilkoblet "likestrømstrafoen" når det er fulladet kan batteriet ødelegges. Når batteriet er fulladet går energien som tilføres over til varme og man risikerer at noe av oksygenet og særlig hydrogenet som da blir dannet lekker forbi kapslingen av cellen. (Hydrogen er som kjent det minste gassmolekyl som finnes - selv stål "lekker" for hydrogen.)
Erfaringsmessig dannes det også krystaller i elektrolytten. Disse krystallene "skyver på" folien som er viklet rundt slik at battericellen blir kortsluttet i visse punkt. - Bare prøv å ohme på en ødelagt battericelle så ser du at det er tilnærmet null ohm! (Det går faktisk an å vekke slike "døde" celler til live igjen ved å kjøre en veldig stor strøm gjennom batteriet i noen mS. Jeg bruker å lade opp en STOR kondensator for å ha kontroll på effekten når jeg gjør dette.)
Sitter slike battericeller montert inne i et lok, er arbeidet med å skifte slike celler betydelig. Dessuten må man oftest fremskaffe celler og bygge batteripakken.
Mener derfor at man er best tjent med å kjøpe en egnet lader.
|
Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 februar 2016 at 11:44
Laderen som dere nevner - http://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/batteriladere/rc-ladere/rc-lader-p44117" rel="nofollow - RC-lader - er på lager i min butikk. Så da bør dette bli en brukbar løsning på prosjektet.
Oppdatering av prosjektet kommer ...
------------- hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
|
|