MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - radiostyring/batteridrift
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

radiostyring/batteridrift

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2015 at 19:00
Hei,

Ja men da mangler du beskyttelsen mot total utladning.  I RC-Fly er det bedre at bateriet ødelegges istedenfor at flyet styrter.  I RC-biler og tog bør det etter min mening benyttes batterier med beskyttelse. Man kan jo lage en liten krets som bryter strømmen rett før bateriet er tomt (usikker på om det er nok med spenningsovervåkning, eller om man må ha en Amperetime måler ?)

Eller kanskje det er enklere å bytte til en 5 eller 6 volts motor - men det er vel kanskje litt feigt ?


Edited by programmeringssporet - 01 september 2015 at 19:04
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 11:01
Jeg mener at forskjellige typer lithiumbatterier blir unødvendig komplisert for de aller fleste til MJ-formål.
Det er poenget mitt.

Man kan alltid ha masse parallellkoblede celler for å få tilstrekkelig kapasitet og bruke step-up-kretser for å få ønsket spenning. Slik kan man unngå seriekoblede batterier og de utfordringer som derved følger under lading og utlading mht. beskyttelse. Slikt blir vel lett "en hobby i hobbyen" dersom man er spesielt interessert i elektronikk?

Lithiumbaserte celler medfører ikke større risiko enn andre celletyper - om de er sikret og brukes forsvarlig. - Har ikke hørt om noen økning av antall bilbranner i "elbillandet Norge".

Til MJ foretrekker jeg derfor fortsatt å bruke NiMH-batterier til hagejernbane. Jeg ser ikke behov for å bruke batterier med høyere energitetthet. Lithiumceller blir unødvendig komplisert mht. lading/utlading og overvåkingselektronikk for meg.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 11:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

JTil MJ foretrekker jeg derfor fortsatt å bruke NiMH-batterier til hagejernbane. Jeg ser ikke behov for å bruke batterier med høyere energitetthet. [...]
Her må en også skille mellom energi pr. volum og energi pr. vekt. Lithiumbaserte batterier lagrer mye energi i forhold til vekten, men i MJ er det normalt plassen som er begrensningen. Høyere vekt i loket er som regel bare en fordel.

I følge denne nettsiden vil et NiMH-batteri være mindre enn et LiIon-batteri med samme kapasitet:

Her hevdes det at NiMH og LiIon produserer like mye energi (formodentligvis ved samme volum), men at LiIon veier 20-35% mindre:

Jeg skal ikke gå god for noen av artiklene, men de tyder på at det til MJ-bruk ikke er noen fordel med LiIon i forhold til NiMH.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 12:42
"Elbilrevolusjonen" kom som følge av at det endelig var mulig å få tilstrekkelig energitetthet på lithiumbatterier mot tidligere bruke NiCd/NiMH-batterier. Det er de sistnevnte du finner blant annet i Think (bortsett fra noen av de sist leverte). Den har omtrent halve rekkevidden til tilsvarende "lithium-konkurrenter". Energitettheten er viktig når man skal lagre flest mulig kWh/t pr.vekt/volumenhet.

Jeg mener derfor bestemt at lithiumceller generelt har større energitetthet. Dersom man ser på svært små batterier, så kan dette være annerledes - om du inkluderer "all beskyttelseselektronikk" i volumet til lithiumcellen?

Til MJ-formål og spesielt hagejernbane, er vekt ingen ulempe og det bruker å være god plass, så jeg er enig med TorsteinS.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 18:46
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Finnes det i det hele tatt noe RC-DCC-system som er typegodkjent for Norge/Europa?



Massoth i Tyskland har en radiomottager for batteridrift under utvikling som skal fungere sammen med håndkontrollen som de allerede i dag benytter trådløst til sitt G-skala digitalsystem.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 22:32
Jeg forstår ikke vitsen å gå "omveien om DCC" for å styre lok med medbrakt strøm med R/C?
DCC-formatet er jo utviklet for å sende styringssignal og Power gjennom skinnene. Når loket mottar R/C-signal direkte, er det både rimeligere å bruke egnet R/C-styring for fly, båter og biler også for tog.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2015 at 22:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når loket mottar R/C-signal direkte, er det både rimeligere å bruke egnet R/C-styring for fly, båter og biler også for tog.


Siden jeg ikke har peiling på RC-kontroller; hvordan håndterer disse funksjonsknapper og lydeffekter i kontrollenhet og i et lok om ikke det er en DCC-dekoder i loket? Er det funksjonsknapper, eller touch-panel i RC-kontrollen som tar seg av slikt? Og hva trenger man av elektronikk i loket for å få lydfunksjoner man kan kontrollere ?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2015 at 10:29
Det finnes flere lydmoduler tilpasset R/C. Slike brukes i (laste)biler og skipsmodeller.
Det er heller ingen problem med digitale F-utganger på R/C. Mange sendere har dette - eller man kan bruke en proposjonalkanal for å drive slike (på enklere sendere).
Da kan man få akkurat det man trenger til en rimelig penge - uten å gå "omveien om DCC".
DCC er helt utmerket til sitt tiltenkte formål, nemlig å føre Power og styre modeller gjennom 2 ledninger og ikke R/C.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2015 at 17:33
Originally posted by eika eika wrote:

Massoth i Tyskland har en radiomottager for batteridrift under utvikling som skal fungere sammen med håndkontrollen som de allerede i dag benytter trådløst til sitt G-skala digitalsystem.

Det blir interessant å se hvordan Massoth DRC-300 vil fungere når det omsider blir lansert da det passer perfekt inn med eksisterende digitalsystem. Jeg vil mye heller bruke en Massoth Navigator som håndkontroll enn en R/C fjernstyring, ikke minst fordi jeg allerede har disse kontrollene. Systemer som Massoth og lignende systemer for DCC er perfekt for brukere som allerede har digitalsentraler, ingen grunn til å rote med R/C styring da.
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2015 at 21:27
Jeg har selv et antall digitalsentraler og håndkontrollere, blant annet LGB sin gamle (som visstnok er produsert av Massoth?)
Til hagejernbane brukes den ikke av meg uten ved strøm gjennom skinnene (som jeg ikke orker å bale med de siste årene). Da er det mye enklere - og ikke minst rimeligere å forholde seg til "medbrakt strøm"/live steam og 2,4GHz R/C.
Dette er et råd for nybegynnere i hobbyen - men hver sin lyst!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.