Print Page | Close Window

radiostyring/batteridrift

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9137
Printed Date: 09 juli 2024 at 06:18
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: radiostyring/batteridrift
Posted By: roccomann
Subject: radiostyring/batteridrift
Date Posted: 11 april 2015 at 17:54
Etter flere frustrasjonsrike år med min hagebane, er jeg nå på vei over fra tradisjonelt strømførende spor til batteridrift og radiokontroll.
Tilbudet på transmittere og annet fint tilbehør ser ut til å være stort, og jeg har vært i kontakt med Neil Stanton  som selger S-CAB-systemet.
Mitt spørsmål til velinformerte forumddeltakere: Kan man importere amerikansk radiomateriell til Norge - 4.2.GHz - uten å komme i klammeri med norske myndigheter som har med frekvenser etc å gjøre?
Mvh
Einar B



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 11 april 2015 at 18:56
Det er vel lite trolig at utstyr for 4,2 GHz tillates brukt i Norge - eller ellers i Europa.
Se "fribruksforskriften":
http://www.nkom.no/aktuelt/h%C3%B8ringer/_attachment/12012?_ts=1445422077e" rel="nofollow - http://www.nkom.no/aktuelt/h%C3%B8ringer/_attachment/12012?_ts=1445422077e

Der kommer vel slikt utstyr inn under §8 der ledd 20er 2,4 GHz og neste ledd 21 er 5,7 GHz. Det ser derfor ikke ut til å være noe "fribruksbånd" rundt 4,2 GHz?
Dersom "tollen er våken", skal slikt utstyr dessverre beslaglegges.

Jeg anbefaler heller å bruke 2,4GHz modellflyradio. Der finnes rimelige pakker med sender og mottaker. Man kan også bruke fartskontrollere for DC-motorer. Dette har jeg på flere lok jeg har bygget om.

Forstår godt frustrasjonen med å ha strøm gjennom skinnene utendørs - i hvert fall dersom du har fast uteanlegg.


Posted By: GETEL57
Date Posted: 11 april 2015 at 19:35
Jeg vil tro at S_CAB også er 2,4GHz, er standard internasjonalt of rr/c kontroll.
Bruker H0 skal selv og vurderer r/c der også, men strøm fra skinnene
Andre du sikkert har vært innom:
 
http://www.crest-electronics.net/" rel="nofollow - http://www.crest-electronics.net/
 
http://www.gscalegraphics.net/store/c1/Featured_Products.html" rel="nofollow - http://www.gscalegraphics.net/store/c1/Featured_Products.html
 
http://www.cvpusa.com/airwire_system.php" rel="nofollow - http://www.cvpusa.com/airwire_system.php


-------------
Terje


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 11 april 2015 at 19:59
Hei,

Jeg tenker litt på å lage wifi styring for H0 lok med Intel Edison.  For større skalaer er det vel kanskje plass til en Raspberry Pi.  En enkel og grei løsning er at Raspberryer kjører en DCC sentral i programvare.  Selve motorstyringen krever da kun en vanlig DCC dekoder.   Bør gi veldig bra motorstyring med BMF etc.  Et enklere alternativ er å styre en H bridge eller en tradisjonell Servo fra Raspberryen.

Fjernkontrollen vil da f.eks. være en iPad, iPhone eller et Androit device.


Posted By: roccomann
Date Posted: 12 april 2015 at 10:20
Beklager. Frekvensen skal nok være 2,4GHz.
Takk til våkne medlemmer, og takk for gode tips.
Det bør altså ikke være noen problemer med å anskaffe S-CAB, eller er man avhengig av "sovende toll"?




-------------
roccomann


Posted By: KnuT
Date Posted: 12 april 2015 at 22:35
Originally posted by roccomann roccomann wrote:

Beklager. Frekvensen skal nok være 2,4GHz.
Takk til våkne medlemmer, og takk for gode tips.
Det bør altså ikke være noen problemer med å anskaffe S-CAB, eller er man avhengig av "sovende toll"?

Så sant ikke det er kommet nye versjoner av denne, er jeg ikke helt sikker på at frekvensen er 2,4 GHz, så jeg synes du bør sjekke dette nøyere.
Det er mer sannsynlig at det er samme frekvens som mange amerikanske DCC-systemer bruker, nemlig 916,5 MHz. Og den kan ikke brukes her hjemme.
Sml hva NCE skriver om sine dekodere med innebygd radiomottaker. Disse er kompatible med Stantons S-Cab:
Direct Radio Wireless DCC decoder operating at 916.5 MHZ
https://ncedcc.zendesk.com/hc/en-us/articles/201713349-D13DRJ-Dead-Rail-Decoder



-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: rebelego
Date Posted: 13 april 2015 at 08:54

Finnes det i det hele tatt noe RC-DCC-system som er typegodkjent for Norge/Europa?




Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 april 2015 at 09:27
RC/DCC-systemer høret for meg ut som en motsetning - eller "smør på flesk"?!
Ved å plassere en RC-mottaker i et lok der det er digitalstrøm som hentes fra skinnene, er det noe som ikke stemmer helt for meg. - Da kunne likegodt signalet som kontrollerer loket også komme via DCC-protokollen. - Vet at enkelte amerikanske systemer er basert på en likestrømsbuss i skinnene og RC-mottakere i loket.
Det vil ha noe for seg dersom man kjører utendørs i små skalaer der det ikke er plass til batteripakker i loket.
Dette reduserer ikke behov for skinnepussing.
Det er da også lett å falle for den fristelse å koble et batteri direkte på skinnene. Da kan man bare tenke på hvor stor kortslutningsstrømmen blir ved avsporing etc.

- En helt annen sak er det å ha RC-kontroll på DCC-systemet. Det har de fleste produsenter. Da overføres kontrollsignaler til loket via DCC.


Posted By: Loco
Date Posted: 13 april 2015 at 18:43
Tam Valley har et system som kobles til digitalsentralen og sender DCC signal trådløst, og de leverer både US og Euro utgaver. Se link og sjekk begge bildene.

http://www.gardenrailoutlet.co.uk/drs1-mkii-transmitter" rel="nofollow - http://www.gardenrailoutlet.co.uk/drs1-mkii-transmitter

Så installeres en mottager i loket som leverer DCC signalet til lokets DCC-dekoder. Loket må ha batterier for drift av motor, funksjoner og dekoder. Inget behov for strøm fra skinne, men eksisterende digitalsentraler med alle de fordeler de har blir benyttet. Med dette systemet kan du konvertere ett og ett lok av gangen og kjøre kombinasjon av "on-board" batteri og strøm i skinne til alle lok er konverterte. 

http://www.gardenrailoutlet.co.uk/drs1-hi-power-receiver" rel="nofollow - http://www.gardenrailoutlet.co.uk/drs1-hi-power-receiver


Her er link til Tam Valleys hjemmeside:  http://www.tamvalleydepot.com/products/drs1deadrailcomponents.html" rel="nofollow - http://www.tamvalleydepot.com/products/drs1deadrailcomponents.html




-------------
- Loco -


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 april 2015 at 21:35
Dette virket ikke imponerende på meg!
Eneste vitsen, slik jeg ser det, er å kunne kjøre batterilok på DCC-baner dersom man har DCC fra tidligere.
Dessuten er frekvensene som er brukt, ikke tillatt i Europa.


Posted By: KnuT
Date Posted: 13 april 2015 at 22:21
Nå er nok noe av vitsen med systemer som også snakker med DCC, at man nettopp kan fortsette med sitt DCC system og utvide derfra. Ved å bruke radiomottakere som i praksis er en liten DCC-sentral, noe CVP har med sin http://www.cvpusa.com/mini_airwire_convrtr.php" rel="nofollow - miniAirWire , kan man jo velge blant et stort utvalg dekodere. 
Men som du sier, problemet er at frekvensene ikke er tillatt brukt her i Europa.

http://ringengineering.com/RailPro.htm" rel="nofollow - RailPro er et nytt system som bruker 2,4 GHz. Det er flere i USA som at tatt i bruk dette. Det kan  eller hente strøm fra skinnene både fra DC og DCC, men styres ved hjelp av radio og ikke DCC.
Problemet er at det er et enkeltstående system, det finnes ingen standard ennå. 

For den som er interessert i å lese mer om dette, kan dere søke på f.eks RailPro http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/mrh-2012-01-jan/first_railpro" rel="nofollow - MRH sitt forum.

Inntil videre er jeg godt fornøyd med mine radiohåndkontroller UT4D fra Digitrax.
Så lenge man husker på å ha strøm på mottakeren UP92, så funker dette bra!
(og det problemet er tatt hånd om Smile


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Loco
Date Posted: 13 april 2015 at 22:28
Det er merkelig at Tam Valley har valgt den frekvensen for Europa, stemmer det at frekvensen er kun for sikkerhetsalarmer? Selv venter jeg på Massoth sin DRC-300 løsning, men det drøyer dessverre og de har etter det jeg har lest startet med fullstendig nytt design. For oss som allerede har investert i digitalsentral og mange lok med dekoder er dette et flott konsept (gitt at frekvensen som benyttes er ok) som gir mange muligheter. Et spørsmål i forbindelse med tradisjonell radiostyring av lok, hvor mange funksjoner kan dere som benytter slikt utstyr styre?

-------------
- Loco -


Posted By: rebelego
Date Posted: 14 april 2015 at 09:30

Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Finnes det i det hele tatt noe RC-DCC-system som er typegodkjent for Norge/Europa?

Det jeg tenkte på var systemer ala AirWire der man har en håndholdt RC-sender som kommuniserer direkte med lok som har batteri, RC-mottager og DCC-dekoder. Strøm og signalering i skinnene eller kommunikasjon via en RC-sentral er ikke interessant for min del. Hvis jeg har forstått det rett, så har både Massoth og Train Line 45 utviklet slike systemer for 2,4 GHz, men ikke fått det typegodkjent.




Posted By: roccomann
Date Posted: 14 april 2015 at 13:57
Som starter av denne tråden har jeg nå etter tips fra forumet sjekket med norsk toll (det er greit å importere 2,4GHz-utstyr) og deretter med Neil Stanton og S-CAB (ganske riktig ikke 2,4GHz, men noe adskillig lavere) Han er dermed ute av bildet.

Rebelego beskriver nokså presist det også jeg hadde som ønskemål for radiostyring: Strømløse skinner, radiokontroll, batteridrift og DCC-dekoder.

Knut T legger en lenke til RailPro, som kan se interessant ut. Og jeg har nå inne et par spørsmål hos dem for å finne ut mer om muligheter og begrensninger med denne radiostyringen.

Ellers kommer jeg til å trekke meg tilbake til tenkeboksen noen dager. I mellomtida blir det besøk hos Conrad i Berlin for å høre hva de har av aktuelt utstyr.
Einar B




-------------
roccomann


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 april 2015 at 09:40
Conrad bruker å ha lite MJ i butikkene da antall artikler de fører er stort og omløpshastigheten tilsvarende liten. Derfor er regelen at du finner et lite utvalg av "volumsalgsartikler" i butikkene - og alt annet kan butikken skaffe fra et sentralt lager etter et par dager. Dette er også vareutvalget til nettbutikken.

Jeg har kjøpt mye 2,4GHz radioer, motorkontrollere og andre R/C-artikler hos Conrad. - Med en gang du handler R/C artikler der, er utvalget stort og prisene lave, grunnet konkurransen.

Holder du deg til flyradio, får du sender og mottaker for ca. € 60 - 120. En motorkontroller som kan styre motoren trinnløst i begge retninger bruker å ligge på € 15 - 20. (Pass på at den klarer stor nok spenning!)
I prinsipp kan du kjøre 4 lok uavhengig på en 4-kanals sender. Da må du kjøpe 3 ekstra mottakere.
Dette er tilsvarende vi bruker i live-steam-miljøet.


Posted By: roccomann
Date Posted: 25 april 2015 at 17:46
Her er jeg tilbake fra Berlin, og det var som jeg tenkte - Conrad hadde ikke noe særlig i min gate.
Derimot kjøpte jeg et blad jeg ikke hadde hørt om før: Der Gartenbahnprofi. Og her ble jeg "fündig".
Uhlenbrock/Games On Track ser ut til å ha akkurat det jeg trenger. Radiosender som jeg kobler min handkontroll til,  mottaker i loket som kobles til dekoder. Det hele kan drives av batteri.
Det eneste spørsmålet som gjenstår er følgende: Kan man importere/bruke utstyr som sender på 868 MHz?
Er det noen som kan hjelpe meg med svar?
Einar B


-------------
roccomann


Posted By: roccomann
Date Posted: 25 april 2015 at 23:01
Litt research på nettet sier at 868 MHz bl.a. brukes til å fjernstyre ovner, lamper etc i private hjem.
Så da skulle det vel ikke være noe i veien for privatimport fra Tyskland eller Danmark?
Rekkevidden på det aktuelle modellstyringsutstyret er forøvrig ca 50 meter.


-------------
roccomann


Posted By: roccomann
Date Posted: 04 august 2015 at 20:35
Her er til slutt en liten oppdatering:
I det tyske bladet "Gartenbahn" ble jeg oppmerksom på det danske firmaet Gamesontrack, og det ble til at jeg bestilte sender og to mottakere. I tillegg fikk jeg fire 9V-Li-ion-batterier (hvert på 900mAh) fra Østen.
Siden jeg kjører 0-skala på hagebanen, er det bra plass i tenderen på min Casey Jones, så der fikk jeg anbrakt to batterier, mottaker og et lite print til fordeling av ledninger. Dessuten har jeg en bryter der jeg kan slå av og på batterispenningen.
Og alt virket fra første stund.
Det jeg nå har å gjøre, er å få min NEC Power Cab over på batteridrift slik at den kan klare seg uten strømforsyning fra lysnettet.

Det var herlig å slippe å tenke på strømbrudd i sporet!




-------------
roccomann


Posted By: ArveG
Date Posted: 10 august 2015 at 11:58
Kan du fortelle litt mer i detaljer om dette systemet fra Gamesontrack?  Egne sendere og mottagere?  Kan du bruke vanlig radiosendere for RC-styring?  Frekvens?  Kan du bare drive fremdrift, fart og retning? Hva med lys og lyd?  Brukte du samme motor som stod i modellen fra før?

-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: rebelego
Date Posted: 12 august 2015 at 05:37

http://www.gamesontrack.dk/" rel="nofollow - http://www.gamesontrack.dk/

Jeg har sett det i drift på LEGO-tog.
Det er noe annet enn det jeg er ute etter til hagebanebruk.



-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: roccomann
Date Posted: 28 august 2015 at 17:51
Hei ArveG,
beklager at jeg ikke ble oppmerksom på spørsmålene din før nå (reiser, generell sløvhet etc).
1. Det er en egen sender og en egen mottaker. Mottakeren sitter i loket og skal ha 14 - 24 V likespenning. To oppladbare 9V-batterier i serie gir kraft til lokmotoren og til mottakeren.
2. Frekvensen er 868 MHz.
3. Det sitter en vanlig dekoder i loket - i mitt tilfelle en lyddekoder fra ESU.
Kjørekontrollen kobles til senderen og overfører det du måtte ønske av kommandoer til loket.
Du kan altså få alle de funksjoner kjørekontroll og dekoder rår over.
4. Kjørekontrollen min er en PowerCab fra Knuts Maskin. Den kan forsynes med strøm fra egen batterieliminator, eller drives av to 9V-batterier. Jeg bruker det siste alternativer da det gir større bevegelsesfrihet.

Det vil med det første komme en artikkel i Knuts eget blad Hobby Elektronikk med fyldigere forklaring og bilder.

Til Rebelego: Hvis jeg leser innlegget ditt av 14. april rett, burde vel dette opplegget være svar på dine ønsker?

Mvh
Einar B



-------------
roccomann


Posted By: KjellAn
Date Posted: 28 august 2015 at 21:30
Jeg har sett litt på http://www.deltang.co.uk/about.htm" rel="nofollow - Deltang RC som batteristyring til hagejernbanen.
Rik Bennett har skrevet http://riksrailway.blogspot.no/2015/08/getting-started-with-deltang.html" rel="nofollow - en blogg om hvordan Deltang RC virker og hvor du kan få tak i den.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: ArveG
Date Posted: 29 august 2015 at 20:45
Hei

Takk for svar, Einar.  Noe klarere nå.  Ser fram til å lese mer om dette i et kommende nr av Modell & Elektronikk.
Og takk til KjellAn, mye informasjon der.  
Det er mye å sette seg inn i for en nybegynner.  Men alle må jo starte et sted.


-------------
Hilsen

ArveG


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 august 2015 at 10:50
Deltang RC ser ut til å være godt egnet til formålet!
Det er kommet mange "smarte" 2,4GHz-kretser på markedet nå, så det å utvikle nye radioløsninger har blitt en relativt enkel oppgave enn tidligere.
Liker spesielt kombinasjonen av motorkontroller og mottaker. Den virker liten og nett! - Ellers er jeg usikker på om funksjonsutgangene er programmerbare, slik at man kan få retningsbestemt lys med automatisk lysskift?

Erfaringsmessig kan det på sikt være problemer med service på slikt "eksotisk" utstyr. - Nye modeller kommer - og firmaene er gjerne hobbyforetak som kun består noen år. Derfor mener jeg at "vanlige" R/C-styringer og separate motorcontrollere er lettere å holde i live over et tidsperspektiv på 10-20 år.

Når det gjelder bruk av batterispenninger > 10V er det ikke alt R/C-utstyr som tåler slike spenninger. Fly har gjerne lavere spenning - og det aller meste slikt utstyr selges til fly og helikoptere.
Det finnes svært lite utstyr (som motorcontrollere ol.) som tåler > 15VDC. Dette er beregnet for 12V batterier og trenger ikke da frakobles under lading. Over denne spenning, er det svært lite utstyr å få tak i - og dette er fysisk stort, beregnet for store skipsmodeller.

Lithiumbatterier er fine mht. energitetthet. Her får man mye kapasitet på lite volum. Det er "bare" ai lithiumbatterier er "vanskelige" å ha med å gjøre mht. lading. De liker seg best rundt "halvladet". Lader du mye, bør batteriet tappes med en gang - og faller ladingen ved bruk under en minimumsgrense, ødelegges batteriet permanent.
Derfor krever slike batterier en utstrakt overvåking og kretser som overvåker seriekoblede celler. Dette er noe komplisert!
Jeg ville derfor ikke brukt lithiumbatterier til MJ. (Det holder med slike batterier i 2 elbiler som vi har .-)



Posted By: b e pedersen
Date Posted: 31 august 2015 at 00:42
Lading av Li-ion batterier må ubetinget gjøres med 'intelligente' ladere som kontrollerer hver enkelt celle.
Da går det så bra, så Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 august 2015 at 11:32
"Problemet" med lithiumbatterier er ikke bare lading men også en beskyttelse mot for sterk utlading. Slike kretser finnes normalt ikke dersom man bruker NiMH/NiCD-batterier. - Har man ikke en beskyttelse mot utlading, kan man like godt kaste batteriet dersom det blir sterkt utladet.
For seriekoblete batterier er det alltid individuelle forskjeller. Har man mange slike lithiumceller seriekoblet, vil man på sikt risikere at enkelte svake celler blir stadig svakere dersom man ikke har overvåking/styring av hvert cellenivå. Dette krever tilpasset elektronikk.


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 31 august 2015 at 22:59
"problemet" kan løses enkelt ved å velge riktig batteri.  http://www.adafruit.com/products/258" rel="nofollow - Her er et eksempel på et batteri med innebygget beskyttelseselektronikk.  Istedenfor mange celler kan man benytte en DC-DC step-up converter, for å få ønsket spenning.  Dette batteriet benytter jeg i målevognen min for å drive både Arduino, Intel Edison og Wi-fI / Bluetooth kommunikasjonen. (5V, 1 Amp)


Posted By: roccomann
Date Posted: 01 september 2015 at 17:36
Hei Programmeringssporet,
Jeg har lest om li-po-batterier på nettet i forbindelse med modellbanestyring, og der ble det nærmest framstilt på linje med å håndtere sprengstoff hvis man ikke var forsiktig nok.
Du får det til å høres hakket snillere ut - og har vakt min interesse.
Jeg har sett på det batteriet du legger lenke til, og alt så greit ut til jeg begynte å søke på step-up omformere. Problemet er at jeg trenger minst 14V ut i motsetning til dine 5V, og de omformerne jeg kunne finne hos Elfa, klarte nok 15V ut, men innspenningen så ut til å måtte ligge mellom 4,5 og 5,5V. Utgangsstrømmen var dessuten på begredelige 67 mA.
Har du forslag til hvordan dette kan løses?

Mvh
Einar


-------------
roccomann


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 01 september 2015 at 18:42
Jeg har sett litt  på spenningsdoblere.  En krets jeg har benyttet i en DCC sentral er basert på http://www.micrel.com/_PDF/mic4426.pdf" rel="nofollow - MIC 4426 (dual low-side MOSFET drivers) , hvor den benyttes til å forsterke DCC signalet fra 5v til 12v.  Her er deler av et  skjema for en pensestryring, hvor den benyttes  som  spenningsdobleren (det kommer inn 12 volt konstant  fra venstre, som blir forsterket til 22 volt - utgangskondensatoren  er på 2200uf (som skal drive solenoider i pensemotorer).  Microprosessoren U3 genererer pulser som får dette til å fungere.  Jeg skal sette sammen pensedekoderen om noen dager. 

Jeg tror at jeg kan sette to spenningsdoblere etter hverandre (3.5 v -> 7v -> 14v ?), eller kanskje man må ha tre. 

Planen min er å lage et bateridrevet , wi-fi eller bluetooth kontrollert lokomotiv i H0.  Da kan man f.eks. benytte en Intel Edison som har innebygget wi-fi.  Denne kan kjøre http://de.wikipedia.org/wiki/Digital_Direct_for_Linux" rel="nofollow - programvare som DDL (software DCC sentral for Linux) og kople denne til en enkel DCC booster ( http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000089.pdf" rel="nofollow - L6202 ) som igjen koples til en vanlig DCC dekoder - Det bør være mulig å få plass til alt dette i et H0 lokomotiv.  Kanskje blir det plass til et lite USB kamera også ?




Posted By: rebelego
Date Posted: 01 september 2015 at 18:53

Men altså... Til hagebanebruk er det normalt rikelig med plass og det er bare å velge et li-po-batteri for RC-biler som leverer strøm og spenning nok i massevis. Man trenger ikke surre med små batterier og step-up omformere.



-------------
Surrer rundt på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7879" rel="nofollow - Rystelsesbanen .


Posted By: programmeringssporet
Date Posted: 01 september 2015 at 19:00
Hei,

Ja men da mangler du beskyttelsen mot total utladning.  I RC-Fly er det bedre at bateriet ødelegges istedenfor at flyet styrter.  I RC-biler og tog bør det etter min mening benyttes batterier med beskyttelse. Man kan jo lage en liten krets som bryter strømmen rett før bateriet er tomt (usikker på om det er nok med spenningsovervåkning, eller om man må ha en Amperetime måler ?)

Eller kanskje det er enklere å bytte til en 5 eller 6 volts motor - men det er vel kanskje litt feigt ?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 september 2015 at 11:01
Jeg mener at forskjellige typer lithiumbatterier blir unødvendig komplisert for de aller fleste til MJ-formål.
Det er poenget mitt.

Man kan alltid ha masse parallellkoblede celler for å få tilstrekkelig kapasitet og bruke step-up-kretser for å få ønsket spenning. Slik kan man unngå seriekoblede batterier og de utfordringer som derved følger under lading og utlading mht. beskyttelse. Slikt blir vel lett "en hobby i hobbyen" dersom man er spesielt interessert i elektronikk?

Lithiumbaserte celler medfører ikke større risiko enn andre celletyper - om de er sikret og brukes forsvarlig. - Har ikke hørt om noen økning av antall bilbranner i "elbillandet Norge".

Til MJ foretrekker jeg derfor fortsatt å bruke NiMH-batterier til hagejernbane. Jeg ser ikke behov for å bruke batterier med høyere energitetthet. Lithiumceller blir unødvendig komplisert mht. lading/utlading og overvåkingselektronikk for meg.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 02 september 2015 at 11:34
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

JTil MJ foretrekker jeg derfor fortsatt å bruke NiMH-batterier til hagejernbane. Jeg ser ikke behov for å bruke batterier med høyere energitetthet. [...]
Her må en også skille mellom energi pr. volum og energi pr. vekt. Lithiumbaserte batterier lagrer mye energi i forhold til vekten, men i MJ er det normalt plassen som er begrensningen. Høyere vekt i loket er som regel bare en fordel.

I følge denne nettsiden vil et NiMH-batteri være mindre enn et LiIon-batteri med samme kapasitet:
http://denbeste.nu/cdmafaq/battery.shtml" rel="nofollow - http://denbeste.nu/cdmafaq/battery.shtml

Her hevdes det at NiMH og LiIon produserer like mye energi (formodentligvis ved samme volum), men at LiIon veier 20-35% mindre:
http://www.batterybank.com/whatisnicad.html" rel="nofollow - http://www.batterybank.com/whatisnicad.html

Jeg skal ikke gå god for noen av artiklene, men de tyder på at det til MJ-bruk ikke er noen fordel med LiIon i forhold til NiMH.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 september 2015 at 12:42
"Elbilrevolusjonen" kom som følge av at det endelig var mulig å få tilstrekkelig energitetthet på lithiumbatterier mot tidligere bruke NiCd/NiMH-batterier. Det er de sistnevnte du finner blant annet i Think (bortsett fra noen av de sist leverte). Den har omtrent halve rekkevidden til tilsvarende "lithium-konkurrenter". Energitettheten er viktig når man skal lagre flest mulig kWh/t pr.vekt/volumenhet.

Jeg mener derfor bestemt at lithiumceller generelt har større energitetthet. Dersom man ser på svært små batterier, så kan dette være annerledes - om du inkluderer "all beskyttelseselektronikk" i volumet til lithiumcellen?

Til MJ-formål og spesielt hagejernbane, er vekt ingen ulempe og det bruker å være god plass, så jeg er enig med TorsteinS.


Posted By: eika
Date Posted: 02 september 2015 at 18:46
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Finnes det i det hele tatt noe RC-DCC-system som er typegodkjent for Norge/Europa?



Massoth i Tyskland har en radiomottager for batteridrift under utvikling som skal fungere sammen med håndkontrollen som de allerede i dag benytter trådløst til sitt G-skala digitalsystem.

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 02 september 2015 at 22:32
Jeg forstår ikke vitsen å gå "omveien om DCC" for å styre lok med medbrakt strøm med R/C?
DCC-formatet er jo utviklet for å sende styringssignal og Power gjennom skinnene. Når loket mottar R/C-signal direkte, er det både rimeligere å bruke egnet R/C-styring for fly, båter og biler også for tog.


Posted By: eika
Date Posted: 02 september 2015 at 22:36
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når loket mottar R/C-signal direkte, er det både rimeligere å bruke egnet R/C-styring for fly, båter og biler også for tog.


Siden jeg ikke har peiling på RC-kontroller; hvordan håndterer disse funksjonsknapper og lydeffekter i kontrollenhet og i et lok om ikke det er en DCC-dekoder i loket? Er det funksjonsknapper, eller touch-panel i RC-kontrollen som tar seg av slikt? Og hva trenger man av elektronikk i loket for å få lydfunksjoner man kan kontrollere ?

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 september 2015 at 10:29
Det finnes flere lydmoduler tilpasset R/C. Slike brukes i (laste)biler og skipsmodeller.
Det er heller ingen problem med digitale F-utganger på R/C. Mange sendere har dette - eller man kan bruke en proposjonalkanal for å drive slike (på enklere sendere).
Da kan man få akkurat det man trenger til en rimelig penge - uten å gå "omveien om DCC".
DCC er helt utmerket til sitt tiltenkte formål, nemlig å føre Power og styre modeller gjennom 2 ledninger og ikke R/C.


Posted By: Loco
Date Posted: 03 september 2015 at 17:33
Originally posted by eika eika wrote:

Massoth i Tyskland har en radiomottager for batteridrift under utvikling som skal fungere sammen med håndkontrollen som de allerede i dag benytter trådløst til sitt G-skala digitalsystem.

Det blir interessant å se hvordan Massoth DRC-300 vil fungere når det omsider blir lansert da det passer perfekt inn med eksisterende digitalsystem. Jeg vil mye heller bruke en Massoth Navigator som håndkontroll enn en R/C fjernstyring, ikke minst fordi jeg allerede har disse kontrollene. Systemer som Massoth og lignende systemer for DCC er perfekt for brukere som allerede har digitalsentraler, ingen grunn til å rote med R/C styring da.

-------------
- Loco -


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 03 september 2015 at 21:27
Jeg har selv et antall digitalsentraler og håndkontrollere, blant annet LGB sin gamle (som visstnok er produsert av Massoth?)
Til hagejernbane brukes den ikke av meg uten ved strøm gjennom skinnene (som jeg ikke orker å bale med de siste årene). Da er det mye enklere - og ikke minst rimeligere å forholde seg til "medbrakt strøm"/live steam og 2,4GHz R/C.
Dette er et råd for nybegynnere i hobbyen - men hver sin lyst!



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net