MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bilvei på anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bilvei på anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bilvei på anlegg
    Posted: 08 februar 2015 at 20:08
Hva vil være naturlig stigning på en bilvei på et anlegg ?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 21:48
Nå forekommer vel alle stigninger 'naturlig' på bilveger(?)

Generelt har veger mye brattere bakker enn jernbanen, men minst stigning finner du på motorveger og mest på kjerreveger eller internt i hus- og hytteområder.
På slike områder kan du omtrent tillate deg hva som helst Wink
Bjørn Egil
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 22:09
Tenkte bare at er jo greit at ser litt fint ut av buss og trailere ikke står nesten på høykant når kjører opp eller ned en bakke på anlegget.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 22:49
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2015 at 17:06
Hoppla! Vi har spøkt om å teste denne ruta mang en gang mens vi bodde i Stavanger. Er litt glad for at vi aldri har tatt den turen i "Blåbæret"; en Ford Fiesta som hadde 60 hester, men noen av dem har nok rømt opp gjennom åra...
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2015 at 22:18
Dagens vegnormal setter 8% som maks stigning, i tunnel er hovedregelen 5% (Håndbok N100 Veg og Gateutforming, Statens Vegvesen 2013)

Men det har vært større stigninger før. Frå eigen ferdsel i denne land veit eg mellom anna at Geiranger-Langevatn og vegen mellom Sel og Vågå, før dei la om stigninga på Vågåsiden er/var skiltet med 16%.






Edited by Johannn - 05 april 2015 at 22:20
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 00:08
Tronåsen var så bratt som riksveg at min bestemor gikk både opp og ned da hun ikke torde sitte på med min bestefar da han kjørte før krigen.
Verst var det nedover med den tidens biler. Nedstigning ble foretatt i etapper slik at bremser fikk tid til å kjøle seg ned.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.