Print Page | Close Window

Bilvei på anlegg

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Landskap, bygninger og miljø
Forum Description: Byggeteknikker, materialer og metoder for å lage landskapet rundt modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9012
Printed Date: 29 april 2024 at 02:09
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bilvei på anlegg
Posted By: marklintog
Subject: Bilvei på anlegg
Date Posted: 08 februar 2015 at 20:08
Hva vil være naturlig stigning på en bilvei på et anlegg ?



Replies:
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 08 februar 2015 at 21:48
Nå forekommer vel alle stigninger 'naturlig' på bilveger(?)

Generelt har veger mye brattere bakker enn jernbanen, men minst stigning finner du på motorveger og mest på kjerreveger eller internt i hus- og hytteområder.
På slike områder kan du omtrent tillate deg hva som helst Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: marklintog
Date Posted: 08 februar 2015 at 22:09
Tenkte bare at er jo greit at ser litt fint ut av buss og trailere ikke står nesten på høykant når kjører opp eller ned en bakke på anlegget.


Posted By: SveinF
Date Posted: 08 februar 2015 at 22:49
Enkelte plasser ER det bratt (vår lokale utgave)
http://www.atlecm.com/Bilder/2007/2007.05.15%20Tronaasen/2007.05.15%20Tronaasen.htm" rel="nofollow - http://www.atlecm.com/Bilder/2007/2007.05.15 Tronaasen/2007.05.15 Tronaasen.htm


Posted By: jarleek
Date Posted: 22 mars 2015 at 17:06
Hoppla! Vi har spøkt om å teste denne ruta mang en gang mens vi bodde i Stavanger. Er litt glad for at vi aldri har tatt den turen i "Blåbæret"; en Ford Fiesta som hadde 60 hester, men noen av dem har nok rømt opp gjennom åra...

-------------
Jarle VE
Fersking i TMJK


Posted By: Johannn
Date Posted: 05 april 2015 at 22:18
Dagens vegnormal setter 8% som maks stigning, i tunnel er hovedregelen 5% (Håndbok N100 Veg og Gateutforming, Statens Vegvesen 2013)

Men det har vært større stigninger før. Frå eigen ferdsel i denne land veit eg mellom anna at Geiranger-Langevatn og vegen mellom Sel og Vågå, før dei la om stigninga på Vågåsiden er/var skiltet med 16%.






Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 april 2015 at 00:08
Tronåsen var så bratt som riksveg at min bestemor gikk både opp og ned da hun ikke torde sitte på med min bestefar da han kjørte før krigen.
Verst var det nedover med den tidens biler. Nedstigning ble foretatt i etapper slik at bremser fikk tid til å kjøle seg ned.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net