MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SM ombygningssett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SM ombygningssett

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SM ombygningssett
    Posted: 18 august 2014 at 21:18


Edited by VA - 17 november 2014 at 01:01
MVH

VA
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2014 at 09:03
Både B3 og BF kan brukes, ikke tenk på vinduene - de passer ikke uansett.

Jeg måtte redusere lengden på Limavogna for at ombygningssettet skulle passe.

Jeg mener noen ombygningsett er tilpasset de nye B3 fra NMJ som har korrekt lengde, så sjekk hvilket utgangspunkt du må bruke til de respektive settene.

Utseendemessig er de nye vognene fra NMJ overlegne mht detaljer på understell og boggier, men de gamle Limaene har penere endevegger uten store hull hvis du skal ha de gamle overgangsbelgene.

Skal du ha de gamle takene til B10, B2 etc. blir det penest å bygge disse opp selv - de medfølgende takene som er støpt i resin er håpløse å få bra etter min erfaring. Takbuen er identiske med grundmodellen fra NMJ eller Lima (de glatte takene uten riller), mens takendene bygges enten opp fra scratch eller de Pünther leverte for mange år siden.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2014 at 22:18


Edited by VA - 28 september 2014 at 17:54
MVH

VA
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2014 at 23:22
Scandinavian Miniatures selger også støpte tak basert på endene fra Pünther.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2014 at 16:09


Edited by VA - 17 november 2014 at 01:01
MVH

VA
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2014 at 17:41
Uten å ha sett dette settet. Tipper jeg disse to messinglistene skal være på toppen av vognsidene (innsiden) for å stive av.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2014 at 18:11
Det er riktig som Svein sier!

Pass på å tilpasse disse U-messingprofilene slik at de passer akkurat inn i kuttet du har gjort i plasten der du har fjernet de opprinnelige vindusrammene.
For å få mest mulig stivhet i konstruksjonen, har jeg loddet profilen fast på vognsiden i "tuppene" på U-en slik at de danner et åpent, rektangulert luftprofil innvendig. Da må du lodde på begge sider av profilen.
Det er viktig at du legger vognsiden aldeles flatt under loddeoperasjonen for at vognsiden ikke skal bule. Begynn gjerne å lodde ut fra midten. Jeg bruker en billig gassbrenner til denne loddeoperasjonen for å få loddingen til å flyte godt utover. For å ha et plant underlag som tåler varme, har jeg brukt en keramisk flis der jeg har kontrollert at overflaten er helt plan. Bruk rikelig med loddevann for å få tinnet til å flyte godt.

Det kan kanskje også være et tips å lage et lite og fint kutt i hjørnene ved døren der vognsiden i metal avsluttes i plasten? Jeg har sett at den korte, bøyde siden på metallsidene har vært noe for lange på en den vogner. Med dette kuttet "forsvinner" overlengde inn i hjørnekuttet og blir borte. Da blir også limfestet på vognsiden mer homogen.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 02:33



Edited by VA - 28 september 2014 at 17:53
MVH

VA
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 07:58
Tips om hvordan Resin taket kan festes?  Har bygd om en eldre Lima vogn med SM sett.  Ser ut til å ha gått rimelig bra, intil taket skal på.  Tilpassingen er blitt rimelig bra, men keg er usikker på om taket skal limes på.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 15:41


Edited by VA - 28 september 2014 at 17:52
MVH

VA
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.