SM ombygningssett
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8710
Printed Date: 22 november 2024 at 18:20 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: SM ombygningssett
Posted By: VA
Subject: SM ombygningssett
Date Posted: 18 august 2014 at 21:18
Replies:
Posted By: Asgeir
Date Posted: 19 august 2014 at 09:03
Både B3 og BF kan brukes, ikke tenk på vinduene - de passer ikke uansett.
Jeg måtte redusere lengden på Limavogna for at ombygningssettet skulle passe.
Jeg mener noen ombygningsett er tilpasset de nye B3 fra NMJ som har korrekt lengde, så sjekk hvilket utgangspunkt du må bruke til de respektive settene.
Utseendemessig er de nye vognene fra NMJ overlegne mht detaljer på understell og boggier, men de gamle Limaene har penere endevegger uten store hull hvis du skal ha de gamle overgangsbelgene.
Skal du ha de gamle takene til B10, B2 etc. blir det penest å bygge disse opp selv - de medfølgende takene som er støpt i resin er håpløse å få bra etter min erfaring. Takbuen er identiske med grundmodellen fra NMJ eller Lima (de glatte takene uten riller), mens takendene bygges enten opp fra scratch eller de Pünther leverte for mange år siden.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: VA
Date Posted: 19 august 2014 at 22:18
------------- MVH
VA
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 19 august 2014 at 23:22
Scandinavian Miniatures selger også støpte tak basert på endene fra Pünther.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: VA
Date Posted: 04 september 2014 at 16:09
Posted By: SveinR
Date Posted: 04 september 2014 at 17:41
Uten å ha sett dette settet. Tipper jeg disse to messinglistene skal være på toppen av vognsidene (innsiden) for å stive av.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 04 september 2014 at 18:11
Det er riktig som Svein sier!
Pass på å tilpasse disse U-messingprofilene slik at de passer akkurat inn i kuttet du har gjort i plasten der du har fjernet de opprinnelige vindusrammene. For å få mest mulig stivhet i konstruksjonen, har jeg loddet profilen fast på vognsiden i "tuppene" på U-en slik at de danner et åpent, rektangulert luftprofil innvendig. Da må du lodde på begge sider av profilen. Det er viktig at du legger vognsiden aldeles flatt under loddeoperasjonen for at vognsiden ikke skal bule. Begynn gjerne å lodde ut fra midten. Jeg bruker en billig gassbrenner til denne loddeoperasjonen for å få loddingen til å flyte godt utover. For å ha et plant underlag som tåler varme, har jeg brukt en keramisk flis der jeg har kontrollert at overflaten er helt plan. Bruk rikelig med loddevann for å få tinnet til å flyte godt.
Det kan kanskje også være et tips å lage et lite og fint kutt i hjørnene ved døren der vognsiden i metal avsluttes i plasten? Jeg har sett at den korte, bøyde siden på metallsidene har vært noe for lange på en den vogner. Med dette kuttet "forsvinner" overlengde inn i hjørnekuttet og blir borte. Da blir også limfestet på vognsiden mer homogen.
|
Posted By: VA
Date Posted: 05 september 2014 at 02:33
------------- MVH
VA
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 05 september 2014 at 07:58
Tips om hvordan Resin taket kan festes? Har bygd om en eldre Lima vogn med SM sett. Ser ut til å ha gått rimelig bra, intil taket skal på. Tilpassingen er blitt rimelig bra, men keg er usikker på om taket skal limes på.
|
Posted By: VA
Date Posted: 05 september 2014 at 15:41
------------- MVH
VA
|
|