MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeco Hg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeco Hg

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeco Hg
    Posted: 28 juli 2014 at 18:28
Nå har jo Jeco gjort en Hg tidligere. Denne er imidlertid i hvitmetall og produsert av DJH i England med Tenshodo-boggier, så dette er vel strengt tatt ikke en nyhet hos Jeco men en nyutgave?

Jeg liker svenske "brunlok" så jeg kjøpte et eksemplar i sommer. Nå står det en anmeldelse av dette loket i siste nummer av AoH der loket får en del kritikk for belysningen. Dette kan jeg støtte fullt ut. Dette loket har de store svenske markeringslysene nede. På modellen ser de ut som store "sorte hull" når loket ikke har lysene tent - og når de lyser, så står lysdioden rett bak lykteglassene, slik at lyset på markeringslysene er kraftigere enn hovedlyskasteren.
Ellers er dette en fin modell som etter sigende også har kjørt i Østfold? - Det er det kanskje noen som vet bestemt?

Lyset er imidlertid lett å gjøre noe med!
Lykteglassene er ca. 5 mm. tykke. Dersom man borer opp med 1,2 mm. bor til halve dybden, maler baksiden med sølvmaling og stikker et par mm. tykk 1,2 mm. fiskesene inn i hullene så ser det optisk mye bedre ut! Fiskesenen vil da illudere pærer som lyser i de store lyktene.
Pass på å kutte senen flush med baksiden av lykteglasset for at stubben ikke skal kollidere med lysdioden.
Lyset kan gjerne dempes til nivå 5 på en ESU LP4-dekoder i tillegg.

Når man først holder på, så var det også fristende å endre litt på elektronikken. Jeg tror ikke de røde sluttlysene var bestandig tent i akterenden? Disse er koblet sammen med markeringslysene i hver ende.
Ved å splitte opp forbindelsen og sette inn 3 transistorer, 2 dioder og en motstand, kan sluttlysene styres retningsavhengig av Aux. 4 på ESU-dekoderen. Den er jo ikke brukt. Enklest ville være å bruke Aux.3 også - men denne er brukt til lys i førerhytten.
Koblingen har jeg gjort slik at Aux.4 må aktiveres for å slukke sluttlysene (med tanke på analogdrift, slik at loket blir "som vanlig" fra fabrikk).
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2014 at 18:39
Hei
Jeg kjøpte også dette loket tiltross for det du påpeker om lysene. Kan bekrefte at Hg/Hg2 har frekventert Østfoldbanen med godstog. Har også sett et Hg-lok foran personvogner i Gøteborgtoget. Dette må ha skyldtes lokfeil på det oppsatte loket underveis fra Gbrg mot Oslo. Antar denne observasjonen skjedde engang på 60-tallet.

Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2014 at 18:56
Det stemmer at Hg loket ofte var på Østfoldbanen.
Jeg observerte Hg loket en rekke ganger på Fredrikstad stasjon. Det hendte ofte at det var i forspann med - jeg tror faktisk det ofte var El5, men det er jeg ikke veldig sikker på. Dette var på slutten av 50 begynnelsen av 60 tallet.
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2014 at 19:45
På materielldatabasen er det avbildet et svensk Hg- lok med personvogner på Oslo Ø (norske vogner om jeg ikke husker feil), persontog til Halden ( Gøteborg ) bildet må være fra 60 tallet.


Edited by Skiftetraktor - 21 desember 2014 at 19:45
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2014 at 09:08
Proud to be a nerd.
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2014 at 17:53
Har ingen Hg själv, men jag har hört en del kommentarer om att den är lätt och inte drar så mycket.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2015 at 23:24
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Dette bildet her Skiftetraktor?  



Stemmer, nettopp det bildet jeg tenkte på :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.