MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan veiledning II
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan veiledning II

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan veiledning II
    Posted: 14 juli 2014 at 16:54


Hei igjen. Her er ca-arealet vi har til rådighet (venstre halvdel av rommet). Høyre halvdel skal brukes til tv-stue og muligens skal et vindu gjøres større.

Så: Vi ønsker oss en godsterminal, en svingskive og en stasjon eller to.
Og så håper vi det finnes en måte å gjøre byggeprosessen stegvis.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:07
Originally posted by einjen einjen wrote:

Her er ca-arealet vi har til rådighet (venstre halvdel av rommet). Høyre halvdel skal brukes til tv-stue og muligens skal et vindu gjøres større.



Men om jeg forstår tegningen rett er det planlagt å kuppe en stripe langs veggen på den ene siden og i enden av rommets høyre del også...?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:09
Det lurte jeg også på. Det som er skissert inn, er det eksisterende rammeverk eller bare en ide?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:36
Bare en ide. 
Høyre side av bildet: Jeg fabler litt om at jeg kunne tuske til meg litt av den delen også, men avtalen er foreløpig venstre del.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:46



Slik ser rommet ut. Bortsett fra at det er vasket, pusset og støvsugd. Skal male vegger og legge gulv i løpet av sommeren.
Vurderte panel på veggene men ble frarådet det.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:56
har konferert litt: Høyre del av rommet må ha plass til en stor sofa, stor TV og et stereoanlegg, bortsett fra det kan vi bruke rommet som vi vil.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 18:57
OK, da ville jeg absolutt sett på muligheten av å utnytte veggen over TV/sofa/stereo til en smal hyllebane evt skyggestasjoner/togmagasin. Det medfører i sin tur at anlegget blir ganske høyt, hvordan stiller du deg til det? Døra er i den ene kortveggen og vinduet i den andre?

Er det andre føringer vi skal ta hensyn til, dvs ting du ønsker eller ser for deg, preferanser er vel ordet jeg leter etterSmile:

- Tema
- Epoke
- Landskap (flatt vs fjell og daler)
- Evt forbilde
- Toglengder / maks antall vogner
- Aktuelt med anlegg i to etasjer?
- Akseptabelt med dukkunder eller løs seksjon, eller skal adkomsten til indre halvdel av rommet være helt fri?
- Krav til minsteradius (hva krever det materiellet du skal bruke)?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 20:30


Svart strek til venstre og øverst markerer vinduer.
Nederste strek til høyre er dør.

Vi er veldig glade i både tømmertog og malmtog begge to. Godstog generelt, egentlig, men samtidig har vi mye personvogner som vi gjerne vil ha brukt. Jeg har med meg selv tenkt at vi ønsker å ha fokus på godstog men ønsker å ha mulighet for automatiske persontog.

Materiellet vi har er ca 1960-2014

Jeg er jo glad i Rørosbanen, men det har vel aldri vært mye malmtrafikk i senere tid her, så jeg er usikker på forbilde (men det er klart, det hadde vært facinerende med en alternativ virkelighet der Røstvangen stasjon fortsatt eksisterte).

Landskap liker vi.

Toglengder: Det hadde vært kjekt om det hadde vært plass til et par stasjoner der tog med 5-6 passasjervogner (B7 og B3 er det vi har). Innser dog at det kan bli vanskelig.

Litt usikker på hva du mener emd to etasjer. Regner du skyggestasjon som en etasje? I såfall ja.

Dukkunder er sikkert ok.

minsteradius: Alt vi har av materiell fungerer fint på roco sine R3. 45 cm? 





Edited by einjen - 14 juli 2014 at 20:32
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 21:48
Ble litt betenkt nå. Stuebanen er ca 1mX 3M og el18 med 5 b7-vogner er faktisk 1.70 meter langt.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 06:43
Der var det noen bedre bilder ja, da fikk jeg litt mer inntrykk av plassen du har!Smile

Den venstre halvdelen er omtrent identisk med størrelsen på mitt eget rom, så da bør jeg ha et godt grunnlag for å vurdere hva som får plass der, men jeg er også veldig interessert i den tynne stripa du har skissert langs de andre veggene. Hjørnet nede til høyre bak døra er også verdifullt areal, det måler ca 1 x 1 meter? Er deg mulig å få plassert en vendesløyfe der nede, eller blir det å gå ut over dine fullmakter? Husk at alt langs de veggene kan bygges på hylleknekter, slik at du har masse plass under til både TV og stereo. Hvis du er glad i å snekre og har litt fingerferdighet kan du jo også lage integrerte hyller til f.eks filmer under anlegget, og stereoracket kan bygges inn i hjørnet under vendesløyfaWink

Med to etasjer tenkte jeg på to separate hyllenivåer, men det er du kanskje ikke interessert i? Lurer også på hva du tenker med trinnvis utvidelse. Vil du ha ferdig rundbanen fortest mulig, eller er det akseptabelt med punkt til punkt (evt punkt til vendesløyfe) i starten?

Stasjoner med effektiv kapasitet opp mot to meter skal gå fint, det er ingenting i veien for å legge en stasjon inn i et hjørne og utnytte to vegger til lengden.

Den halvøya du har skissert ut fra venstre kortvegg, hvor mye plass har du avsatt som minimum til å bevege deg på? Greit at det ikke blir alt for trangt og klaustrofobisk, spesielt hvis dere skal være to som kjører og må dele på plassen.

Jeg har noen tanker som begynner å forme seg i hodet mitt, men de forutsetter at jeg får svar på disse spørsmålene først, så jeg vet om det overhodet er liv laga.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 13:58
Jeg tok feil mht radius. Det er roco sine r4 som fungerer for allt materiell. 

Når det gjelder arealbruken så virker det som at det meste forhandlingsbart. Så lenge vi setter av nevnte plass til TV/stereo/sofa (omlag tre meter av en eller annen vegg). Jeg tenker i mitt stille sinn at det går ann å kjøre tog bak tv-en (ev prosjektor)?).

Halvøya til venstre var mitt typiske påfunn. Hver gang jeg forsøker å tegne noe så ender det alltid opp med massive antall spor, selv om jeg i utgangspunktet kun ønsker å bygge langs veggen.

vi ønsker enkeltspor. 
Bredde ut fra veggen bør være sånn at vi fint kan rekke over. maks 70 cm?
Bortsett fra vendesløyfene.

Når det gjelder plass til å bevege seg på så ser jeg for meg at det neppe kommer til å være mer enn to-tre personer her.

To separate hyllenivåer hadde vært artig på sikt, men først og fremst tror jeg vi må gå for byggetrinn 1. 
Hvis det går an å tegne/planlegge noe slikt med utgangspunkt i en senere utvidelse hadde det jo vært genialt.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 15:28
OK, R4 ja, den er drøye 50cm så da er det uansett ikke plass til noen vendesløyfe bak døra slik jeg så for meg. Vel vel, veggene kan jo brukes til togmagasin, så helt håpløst er det jo ikke likevelSmile

Er det forresten et krav om vendesløyfe for å snu kjøreretning på toget? Jeg ser for meg en rundbane med et triangelspor som kobles til togmagasinet, slik at togene kan kjøre valgfri vei fra magasinet og ut på banen, men da må du bakke gjennom triangelet for å snu kjøreretning. Så lenge du likevel må over 50cm i radius kan vi like gjerne øke til minimum 60 tenker jeg, slik at evt Superline- eller andre mer kresne modeller også kan kjøre der, og da begynner vendesløyfene å ta rimelig stor plass...

Et anlegg i to etasjer kan fint bygges trinnvis. Jeg så for meg at nedre nivå kunne gjøres kjøreklart først, og et evt øvre nivå (med forbindelse) kunne komme senere. I så fall tenkte jeg at vi kunne utnytte de andre veggene og plassen bak døra for en konstant stigning opp til øvre nivå, men når det likevel ikke er plass til R4 bak døra vil ikke det funke, og da må vi finne plass til en helix evt togheis et annet sted.

Alternativt kan vi holde oss til 1 etasje, men la rundbanen sirkle rundt rommet to ganger med litt høydeforskjell. Da vil vi få atskillig lengre kjørestrekke enn med bare en enkel runde rundt rommet, og høydeforskjellen gjør at vi kan ha to togmagasin rett over hverandre for punkt-til-punkt-kjøring samtidig som vi har rundbanemulighet når du bare ønsker å kjøre kontinuerlig. Men jeg vet at ikke alle er like glad i at toget passerer samme scene to ganger på sin ferd, hvordan stiller du deg til det?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 15:47
Jeg ble revet med, og dro opp to kjappe skisser.
Begge bruker rommet fullt ut, men med god plass til sofa. Smal nok bane bak sofa bør gjøre det mulig. Høyden må settes til omlag 130 cm over golv, kanskej en utfordring for junior? Men det kan bygges ståkasser. Poden vil (forhåpentligvis) vokse …

Jeg ville ikke bygge en "blob" ut i rommet som du viser på planen din. Blir for trangt. Heller en smal utstikker med en endestasjon eller havn eller noe på. Skisse 1 viser en havn. Skisse 1 er enklest, skisse 2 kan gi mye spektakulært landskap, men også spor som egentlig ligger langt fra hverandre synlig i samme område.

Skisse 1
3 stasjoner, "Næss" med havn, "Tormodsli" med lasteplass for malm via taubane og "Jenset" med tømmer.
Mulighet for kontinuerlig kjørsel mellom de to større stasjonene. Spor ned til oppstilling 25-30 cm under anleggets overside for god adkomst. Jeg har lagt den bak sofaen, 4 spor.
Snittet viser omtrent hvordan det kan bli. Denne banen kan bygges med sporet i to runder for lengre kjørestrekk, men det blir litt trangt.


Skisse 2
3 stasjoner også her, men mer linje. Sporet vender ved døren, og går dobbelt i to høyder. Noe trangt bak sofa, foreslår litt tunneler her.
Ganske kraftig stigning mellom stasjonene skulle gi en total separering på i alle fall 30 cm.
Den øvre stasjonen, "Jenset", har gruve, ganske stor er det plass til. Mellomstasjonen "Tormodsli" kan ha tømmer, havna "Næss" har industri og malm/tømmerutskiping.
En helix under gruva forbinder de to nivåene.
Havnestasjonen "Næss" er på en hovedlinje, og går til oppstilling i begge ender. En sidebane går opp bak sofaen til de andre to stasjonene.



Edited by Henning L - 15 juli 2014 at 15:49
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 15:54
Ser det ble endret slik at minsteradius blir på drøye 50 cm. Det kan gjøre det litt trangt ved døren, ja … 
HVor mye plass har du eksakt? 100 cm? Hvor bred er døren, eksakt? Ikke 1 hel meter, vel? Hvilken veg slår døren? Det er jo litt viktig, i og med at jeg foreslår en bru på utkast 1.

Nå vil jo ikke sporet ligge mer enn 1 m ut fra veggen ved døren. ca 50 cm inn i rommet vil framkanten av anlegget ligge ca 115 cm ut fra veggen. Det går det fint å gå forbi, men man må tenke på sofaen, som må kunne komme seg ut. Med tilstrekkelig høyde på anlegget vil ikke det være noe problem, anleggskanten bare svinger litt ut i albuehøyde, og sofaen etc går ut under.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 20:45
Vi likte den siste skissen der veldig godt, Henning!

Når det gjelder området bak døra til høyre så har vi nå målt, og det er faktisk hele 125 cm. Døra slår inn i rommet, til høyre.

Det som ikke er tegnet inn, er dog at høyre side ser slik ut:
1.25 cm fra dørkarm til vegg. 100 cm oppover på tegningen, 15cm til venstre, og så 200cm opp igjen.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 23:37
Ah, det er en nisje på 15 cm inn ved døren?
125 cm – det betyr at det er realiserbart!

Jeg tenkte kanskje den nedre strekningen bak sofaen kunne bli sprengt inn på en sånn smal "hylle" langs sjøen, slik som nord for Trondheim, like før Hell, med litt tunneler og slikt. Da tar det minimalt med plass, og sporet over kan få litt mer plass.


Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2014 at 14:12
Hei igjen.

Det er mye å ta i betraktning når man først skal pusse opp et rom. Nå har vi kommet dithen at vi i løpet av høsten skal gjøre minst ett av vinduene så stort at det kan brukes som rømningsvei.

Så: i likhet med Morten http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8653&PID=17059650&title=sporplan-veilledning-iii trenger vi en god løsning på flyttbart rammeverk, slik at vi iallfall kan begynne jernbanebyggingen mens vi venter på gravemaskin og murerarbeidere.

Fortsatt god sommer!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.