MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfer

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfer
    Posted: 17 mai 2014 at 23:49
For dem som måtte være interessert, har jeg skrevet en artikkel på MJwiki om vendesløyfeproblematikk ved 2-skinnedrift. Den er en forbedring og erstatning for en tilsvarende artikkel som har vært på mine MJ-hjemmesider. Som wiki-artikkel er den åpen for endring og tilføyelser av andre.

Vendesløyfe
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 00:29
Kjekk læring Smile
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 00:35
Takk for jobben.
Det har vært oppe på forumet tidligere hvordan et evt kryssningsspor inne i ei stor vendesløyfe vil fungere. Kan du (eller en annen bidragsyter) ta inn ei tegning som viser dette.
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 10:16
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Takk for jobben.
Det har vært oppe på forumet tidligere hvordan et evt kryssningsspor inne i ei stor vendesløyfe vil fungere. Kan du (eller en annen bidragsyter) ta inn ei tegning som viser dette.

Tegningene i wikiartikkelen vil jeg tro er tilstrekkelige fordi de viser hovedprinsippene.

Men la meg tenke litt høyt om (drøfte) problemet:

Jeg tror det må tenkes hver for seg om det er digitaldrift (DCC) eller analogdrift.

Analogdrift
Spørsmålet er hvor du legger kryssingssporet i forhold til isoleringene. Jeg vil anbefale at hele kryssingssporet enten ligger utenfor eller innenfor den polvendbare delen. Er det plass nok til et helt tog i tillegg til kryssingssporene innenfor sløyfa, ville jeg latt kryssingssporene være på den polfaste delen. Men man må tenke på de polfaste seksjonene også. For ved kryssing, kan man jo godt tenke seg at det kommer to tog i hver sin retning samtidig inn mot kryssingssporet. Da har vi denne konfigurasjonen (tegning fra MJwiki):


Da kjører det altså tog på begge de polfaste strekningene. Hvis den polvendbare er kryssingssporet, tas inn ett tog av gangen, hvilket er helt i tråd med sikringsanlegg som ikke tillater samtidig innkjør (de fleste i Norge). Da polvender man først for den ene innkjøringen, vender om og så kommer det motsatte toget. Men da må også togene kjøre ut, ett om gangen. Dette taler altså mot å gjøre kryssingssporene til én felles polvendbar strekning. Så har man plass til å legge den polvendbare delen utenfor kryssingssporene, så er altså det det beste. 
Det lar seg imidlertid gjøre å bygge en kryssingsstasjon som er polvendbar, og som tillater både samtidig innkjør og utkjør, men den blir ganske kompleks i sin elektriske oppbygging. Det får vi eventuelt komme tilbake til dersom dette er et behov noen har, siden de fleste i dag kjører DCC. Jeg går derfor over til å drøfte digitale løsninger.

Digitaldrift
De automatiske digitalpolvenderene føler på kortslutningsstrøm, og polvender den sporstrekningen som får sin strøm via den digitale polvenderen. Nå er det også slik kjøreretningen ved DCC ikke bestemmes av skinnenes polaritet, men av kommandoer gitt til lokets dekoder. Vi trenger derfor ikke tenke på polariteten på noen av sporseksjonene hva kjøreretning angår.

Vi må derimot tenke over hvordan og når den automatiske polvendingen skjer. Alt går greit så lenge det bare er ett tog som krysser isoleringene. Men hvis en hel kryssingsstasjon ligger på en polvendbar strekning, så kan to tog krysse isoleringene innenfor samme aktuelle tidsintervall. Teoretisk vil det gå bra så lenge togene krysser litt tidsforskjøvet, men polvendereleet vil da svitsje fram og tilbake hver gang noe kortslutter i isoleringen. Det vil egentlig enhver hjulgang kunne gjøre, så det kan bli mye fram og tilbake mens tog kjører over fra begge sider, og man kan selvsagt risikere under slike forhold at to krysser likt, og da får man i hver fall en kortvarig stopp i DCC-signaler fram til lokene. 
En vei ut av dette er å gjøre isoleringen litt lenger enn de 1-2 mm som er vanlig, for eksempel 1 cm. Da vil det bare være strømtrekkende materiell som fører til at polvenderreleet slår over. Det er mulig dette er godt nok. Jeg har ikke praktisk erfaring selv med dette, men da har kanskje andre.

Tryggere er det i hvert fall dersom også her den polvendbare delen ligger utenfor kryssingsstasjonen. Se drøftingen over for analog drift. Er ikke det mulig, kan man gjøre selve avgreningen til sløyfa polvendbar, for der vil det normalt bare kunne befinne seg ett tog om gangen. Altså denne konfigurasjonen:



Jeg gjør oppmerksom på at alt dette med DCC er teoretiske betraktninger som jeg ikke har prøvd i praksis ennå.

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 18:41
Hei,
Jeg tror vel generelt at dersom man bruker en automatisk polvender (for DCC) så bør den polvendbare delen av sporet være: 1) minst en toglengde, 2) max en toglengde (dvs. at den ikke bør være lenger enn nødvendig), 3) må kun inneholde et tog/lok av gangen.

Min erfaring er at dersom det er to lok/tog inne på en polvenders spor samtidig så blir det mye klikking i releet og usikkert resultat.

Derfor er jeg også enig i ditt forslag mht. vendesløyfen med kryssingspor/oppstilling, Svein.

Hilsen Halvor
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 20:25
Bra du skriver om dette, Svein.
Enig med Halvor mht "minst en toglengde", det bør du kanskje rette opp også under "elektroniske løsninger, DCC" om du ikke alt har gjort det.

Det finnes flere slike på markedet enn Roco og Lenz:
Digitrax AR-1 kr 265 hos Togbutikken
En oversikt her hos amerikanske Litchfield Station.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2014 at 22:20
Ett annet alternativ er Dual Frog Juicer hos Sidespor.no

http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&manufacturer_id=13&product_id=80
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2014 at 00:03
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ett annet alternativ er Dual Frog Juicer hos Sidespor.no

http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&manufacturer_id=13&product_id=80


Den glemte jeg.
Visste faktisk ikke at det er mulig å få tak i den her hjemme.
Jeg har et par slike her hjemme, men nå bruker jeg en av de på skinnekryss/hjertestykke/frog på to nr 8 veksler.
De har fungert helt fint til den bruken.
Jeg har tenkt å bruke de som polvendere i vendesløyfer senere.
Men det hadde jeg altså glemt Embarrassed
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2014 at 00:25
Det er interessant at slike autmatiske polvendere kan brueks både på vendesløyfer og skinnekryss/hjertestykker. Men det er samme problematikk som ligger til grunn.
Likevel forekommer det meg litt overkill å brukes så dyre polvendere på å polarisere skinnekryssene. Det lar seg normalt løse med langt enklere og billigere metoder.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2014 at 07:58
Om man har brukt opp alle kontaktsettene på vekselmotoren, eller vekselmotoren ikke har kontaktsett.
Da er 90,- (mono frog juicer)ikke så gale for å få automatisk polvender på hjertestykket.
 
Men billyspæren tilkoblet ett ledig kontaktsett på vekselmotoren er jo selvfølgelig billigere om man har dette tilgjengelig, samt viten om hvordan dette gjøres. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.