MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kadee på norske tog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kadee på norske tog

 Post Reply Post Reply
Author
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kadee på norske tog
    Posted: 23 august 2005 at 21:09

Har kjørt US tog i noen år nå, og tenker på å kjøpe meg noe norsk materiell.(en di3 og noen passasjervogner)

Det jeg lurer på er om det er noen kadee koblinger som kan brukes til norske tog. Eventuelt om noen har erfaring med å feste standard kadee på norsk materiell.

Problemet ligger jo i at kadee bruker en bolt i senter og ikke klips slik mange europeiske lok og vogner har.

Liker veldig godt at Kadee kan kobles av magnetisk. Siden jeg har magnetavkobling på stasjonene mine hadde det vært fint å ha det på alt av materiell.

Håper det er noen luringer der ute med noen tips....

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 21:42
Du får Kadee-koblinger beregnet for NEM-lommer også.  Se på Kadee"s websider:  http://www.kadee.com
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2005 at 22:10

 

Her f.eks en direkte link til produktet

http://kadee.com/htmbord/page57.htm

 

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Kristian View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 10:08

Her kan du se en av mine Di 3 med Kadee nr17

http://foto.vg.no/show_album.php?aid=567273

 

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 12:16
Drister meg til med eit nybegynnerspørsmål: Kva er egentlig den vesentlige fordelen med kadee koblinger opp mot standard koblingen med to bøyler som følger med lok og vogner? Er kadee den beste eller er der andre typer koblinger av "plugg inn" typen som er bedre?
Mvh Egil
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 13:51

 

Jeg synes den store fordelen med kadee er at vognene kan kobles av med en elektromagnet. Magneten styres med en bryter og er helt usynelig i anlegget. Synes også kadeekoblingene er veldig stabile under bruk og avkobling. Funker hver gang hvis du har justert alt rett.

En annen produsent er McHendry (eller noe i den retningen), men de er mere sårbare. Har ikke metalldeler eller en skikkelig fjær, slik som kadee.

Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 14:29
Høyres ut som det kan vere vert å prøve ut. Synes det blir mykje styr med originalkoblingane ved avkobling. Får man kjøpt kadee koblinger hos f.eks. NMJ? Har mj butikkane slike elektromagneter, eller må man bestille fra f.eks ELFA?
Mvh Egil
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 15:20

Jeg har viklet mine magneter selv. Er ikke så vanskelig, bare du har kobbertråd. Har sett en side på nettet også med beskrivelse av hvordan du gjør det.

Jeg tok en jernbolt på ca 8cm bøyde den til en U, viklet så tråden rundt. For å fore magneten med strøm bruker jeg en 300W Pc strømforsyning. En slik får du tak i i en gammel pc bak Elkjøp, gratis.
Da har du 12V til lys og magneter + 5V til andre ting.

Skal legge ut byggebeskrivelse på hjemmesiden min når jeg får tid.

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 20:09

Her er en link til en måte å lage elektromagneter for avkobling av Kadee:

http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm

Forøvrig en meget severdig hjemmeside med mye inspirasjon.

mvh KnuT

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2005 at 22:10
Kadee selger jo også slike elektromagneter til det bruket.

Edited by Mr Bridger
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2005 at 11:32

Hei

Hvorfor ikke tage en snak med Simon i Stavanger, han ved alt om Kadee.

http://www.slvf-ans.com/

Med modelbanehilsen

Dan

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2005 at 21:43

Hei!

En ting man kanskje bør tenke litt på før man setter Kadee-kobblinger på alt materiellet sitt, er muligheten for blandt annet ombuffring. Man får NEM-tilpassede Kadee-kobblinger i 3 forskjellige lengder. -Dersom man velger den lengste minsker man faren for ombuffring, men på den annen side får man veldig stor avstand mellom vognene. Velger man den korteste blir avstanden mellom vognene mindre, men samtidig øker også faren for at "bufferne kommer i vegen" og derved også ombuffring. Kanskje noen på Forumet har erfaring med hvor knappe kurveradier de forskjellige NEM-Kadeekobblingene aksepterer?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2005 at 22:01
Det hadde vært kjekt ja... siden jeg vurderer Kadee på mitt materiell. Nevner fks Di3, vanlige b3 og b5 vogner, Di 4 og en del Roco vogner. Er det noen som kanskje kan liste opp hva slags kadee de har brukt på forskjellige lok og vogner?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 09:46

Jeg har hatt stor glede av å benytte Kadee koblinger og avkoblingsmagneter på min lille "Timesaver" Østvik.   http://home.broadpark.no/~mjacobse/type43.jpg

De fleste lok og vogner har i dag NEM koblinger. Der disse ikke finnes, har jeg skiftet ut opprinnelig kobling med en NEM lomme.

For skiftetjeneste er disse koblingene fantastiske, spesielt fordi man ikke har behov for sjenerende menneskehender eller unaturlige avkoblingsskinner.  Med svært få magneter (mine er utplassert etter en plan fra Stavanger Lok og vognfabrikk), kan vogner settes ut på hele anlegget.  Hvorvidt jeg ville ha benyttet denne type koblinger på et anlegg der kjøring av laaaange togstammer står i høysetet, er et annet spørsmål.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2005 at 23:12
Det var da en merkelig Kadee kobling Morten?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2005 at 22:30


Hei alle kadee venner. Her er builde av B5 og Hbikks med kadee. Dette går bra. Roco har god innfesting av koblingen på vognen, noe en ikke kan si om Lima vognen. Den tåler ikke belastning. Da skjer dette:

Her er det strekk på togstammen og den myke plasten til Lima gir etter. Her må det nok litt fiksing til.

Jeg bruker alle typene fra nr 17 til 20. Mest går det av 18 og 19. Kan legge inn flere bilder dersom det er ønskelig.  Har Kadee på flere norske lok.

Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.