Print Page | Close Window

Kadee på norske tog

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=854
Printed Date: 15 mai 2024 at 15:36
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Kadee på norske tog
Posted By: Rune_N
Subject: Kadee på norske tog
Date Posted: 23 august 2005 at 21:09

Har kjørt US tog i noen år nå, og tenker på å kjøpe meg noe norsk materiell.(en di3 og noen passasjervogner)

Det jeg lurer på er om det er noen kadee koblinger som kan brukes til norske tog. Eventuelt om noen har erfaring med å feste standard kadee på norsk materiell.

Problemet ligger jo i at kadee bruker en bolt i senter og ikke klips slik mange europeiske lok og vogner har.

Liker veldig godt at Kadee kan kobles av magnetisk. Siden jeg har magnetavkobling på stasjonene mine hadde det vært fint å ha det på alt av materiell.

Håper det er noen luringer der ute med noen tips....




Replies:
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 august 2005 at 21:42
Du får Kadee-koblinger beregnet for NEM-lommer også.  Se på Kadee"s websider:  http://www.kadee.com - http://www.kadee.com

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ROBEL
Date Posted: 23 august 2005 at 22:10

 

Her f.eks en direkte link til produktet

http://kadee.com/htmbord/page57.htm - http://kadee.com/htmbord/page57.htm

 

Roger Abel



-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Kristian
Date Posted: 24 august 2005 at 10:08

Her kan du se en av mine Di 3 med Kadee nr17

http://foto.vg.no/show_album.php?aid=567273 - http://foto.vg.no/show_album.php?aid=567273

 



Posted By: eginor
Date Posted: 24 august 2005 at 12:16
Drister meg til med eit nybegynnerspørsmål: Kva er egentlig den vesentlige fordelen med kadee koblinger opp mot standard koblingen med to bøyler som følger med lok og vogner? Er kadee den beste eller er der andre typer koblinger av "plugg inn" typen som er bedre?

-------------
Mvh Egil


Posted By: Rune_N
Date Posted: 24 august 2005 at 13:51

 

Jeg synes den store fordelen med kadee er at vognene kan kobles av med en elektromagnet. Magneten styres med en bryter og er helt usynelig i anlegget. Synes også kadeekoblingene er veldig stabile under bruk og avkobling. Funker hver gang hvis du har justert alt rett.

En annen produsent er McHendry (eller noe i den retningen), men de er mere sårbare. Har ikke metalldeler eller en skikkelig fjær, slik som kadee.



Posted By: eginor
Date Posted: 24 august 2005 at 14:29
Høyres ut som det kan vere vert å prøve ut. Synes det blir mykje styr med originalkoblingane ved avkobling. Får man kjøpt kadee koblinger hos f.eks. NMJ? Har mj butikkane slike elektromagneter, eller må man bestille fra f.eks ELFA?

-------------
Mvh Egil


Posted By: Rune_N
Date Posted: 24 august 2005 at 15:20

Jeg har viklet mine magneter selv. Er ikke så vanskelig, bare du har kobbertråd. Har sett en side på nettet også med beskrivelse av hvordan du gjør det.

Jeg tok en jernbolt på ca 8cm bøyde den til en U, viklet så tråden rundt. For å fore magneten med strøm bruker jeg en 300W Pc strømforsyning. En slik får du tak i i en gammel pc bak Elkjøp, gratis.
Da har du 12V til lys og magneter + 5V til andre ting.

Skal legge ut byggebeskrivelse på hjemmesiden min når jeg får tid.



Posted By: KnuT
Date Posted: 24 august 2005 at 20:09

Her er en link til en måte å lage elektromagneter for avkobling av Kadee:

http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm - http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm

Forøvrig en meget severdig hjemmeside med mye inspirasjon.

mvh KnuT



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 24 august 2005 at 22:10
Kadee selger jo også slike elektromagneter til det bruket.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 25 august 2005 at 11:32

Hei

Hvorfor ikke tage en snak med Simon i Stavanger, han ved alt om Kadee.

http://www.slvf-ans.com/ - http://www.slvf-ans.com/

Med modelbanehilsen

Dan

 



-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: Roger
Date Posted: 29 august 2005 at 21:43

Hei!

En ting man kanskje bør tenke litt på før man setter Kadee-kobblinger på alt materiellet sitt, er muligheten for blandt annet ombuffring. Man får NEM-tilpassede Kadee-kobblinger i 3 forskjellige lengder. -Dersom man velger den lengste minsker man faren for ombuffring, men på den annen side får man veldig stor avstand mellom vognene. Velger man den korteste blir avstanden mellom vognene mindre, men samtidig øker også faren for at "bufferne kommer i vegen" og derved også ombuffring. Kanskje noen på Forumet har erfaring med hvor knappe kurveradier de forskjellige NEM-Kadeekobblingene aksepterer?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: GeirC
Date Posted: 29 august 2005 at 22:01
Det hadde vært kjekt ja... siden jeg vurderer Kadee på mitt materiell. Nevner fks Di3, vanlige b3 og b5 vogner, Di 4 og en del Roco vogner. Er det noen som kanskje kan liste opp hva slags kadee de har brukt på forskjellige lok og vogner?

-------------
Geir C - "I"m on a roll people!"


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 30 august 2005 at 09:46

Jeg har hatt stor glede av å benytte Kadee koblinger og avkoblingsmagneter på min lille "Timesaver" Østvik.   http://home.broadpark.no/~mjacobse/type43.jpg - http://home.broadpark.no/~mjacobse/type43.jpg

De fleste lok og vogner har i dag NEM koblinger. Der disse ikke finnes, har jeg skiftet ut opprinnelig kobling med en NEM lomme.

For skiftetjeneste er disse koblingene fantastiske, spesielt fordi man ikke har behov for sjenerende menneskehender eller unaturlige avkoblingsskinner.  Med svært få magneter (mine er utplassert etter en plan fra Stavanger Lok og vognfabrikk), kan vogner settes ut på hele anlegget.  Hvorvidt jeg ville ha benyttet denne type koblinger på et anlegg der kjøring av laaaange togstammer står i høysetet, er et annet spørsmål.



-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 august 2005 at 23:12
Det var da en merkelig Kadee kobling Morten?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ArneGH
Date Posted: 24 september 2005 at 22:30


Hei alle kadee venner. Her er builde av B5 og Hbikks med kadee. Dette går bra. Roco har god innfesting av koblingen på vognen, noe en ikke kan si om Lima vognen. Den tåler ikke belastning. Da skjer dette:

Her er det strekk på togstammen og den myke plasten til Lima gir etter. Her må det nok litt fiksing til.

Jeg bruker alle typene fra nr 17 til 20. Mest går det av 18 og 19. Kan legge inn flere bilder dersom det er ønskelig.  Har Kadee på flere norske lok.



-------------
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net