MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av prøveplate
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av prøveplate

 Post Reply Post Reply
Author
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av prøveplate
    Posted: 11 februar 2014 at 09:38
Etter å ha vært mindre aktiv her på forumet de siste årene, har lysten til å begynne å bygge kommet sterkere tilbake i den senere tid.   

Siden jeg er med i Scandinavian Miniatures, kan denne tråden bli ansett som reklame av noen. Derfor vil jeg spørre dere brukere her om det er greit å starte en slik tråd her på forumet.

PR
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2014 at 10:39
Du skriver vel som privatperson? Da kan det vel ikke være noen som kan ha innvendinger mot det? Folk som driver et firma har også rett til et privatliv!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2014 at 10:40
Originally posted by PR PR wrote:

Etter å ha vært mindre aktiv her på forumet de siste årene, har lysten til å begynne å bygge kommet sterkere tilbake i den senere tid.   

Siden jeg er med i Scandinavian Miniatures, kan denne tråden bli ansett som reklame av noen. Derfor vil jeg spørre dere brukere her om det er greit å starte en slik tråd her på forumet.

PR


Kjør på, sier nå jeg. Er interessert i alt som omhandler messingarbeid.
Men siste ord må vel moderatorene ha.



Edited by Håvard H - 11 februar 2014 at 10:41
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2014 at 11:18
Originally posted by PR PR wrote:

Etter å ha vært mindre aktiv her på forumet de siste årene, har lysten til å begynne å bygge kommet sterkere tilbake i den senere tid.   

Siden jeg er med i Scandinavian Miniatures, kan denne tråden bli ansett som reklame av noen. Derfor vil jeg spørre dere brukere her om det er greit å starte en slik tråd her på forumet.

PR


Bare du klarer å få firmaet ditt til å produsere ferdig byggesettet av den sterkt etterlengtede motorvognen av type BM 65a i løpet av overskuelig tid før Finn Moe ødelegger den nisjen også så er alt i orden. ( ) Gjerne med et dyrere og kvalitetsmessig bedre drivverk enn "pendolino"-varianten. For eksempel finnes slikt i Sverige. En L-vogn med bom for presenning ville heller ikke ha vært av veien.

Edited by Tog - 11 februar 2014 at 11:40
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2014 at 16:19

 Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan skrive her som privatperson, selv om det du bygger kanskje ender opp som produkter vi andre også kan få tilgang til etterhvert.

Messingarbeider er interessant!

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2014 at 19:24
Alltid positivt med "messing-byggeblogger".
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2014 at 08:38
Da er det bare å begynne med å bygge litt messing igjen.
Jeg kan huske en artikkel i et gammelt MJ blad om Collector Modell sin grunder, Bjørn Bratz, hvor det sto at han satt på en del hver dag på et byggesett av en SJ Ub. Så en liten halv time nå og da blir det tid til.
Modellen jeg har planlagt er en BFo 2b type 6. Denne har 6 kupeer og åpen endeplattform. Jeg fikk se et bilde av denne vognen i 1970, og da hadde den fortsatt åpen endeplattform i konduktør enden.
Byggesettet er en prototyp, og kan derfor ha en del feil. Men det er derfor man bygger prototyper. Vognen har innredning, med delte kupeer, seter i kupeene, og innredning for konduktør.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 14:55
Originally posted by Tog Tog wrote:

Bare du klarer å få firmaet ditt til å produsere ferdig byggesettet av den sterkt etterlengtede motorvognen av type BM 65a i løpet av overskuelig tid... Gjerne med et dyrere og kvalitetsmessig bedre drivverk enn "pendolino"-varianten. For eksempel finnes slikt i Sverige.

Du har mer rett enn du tror..;-) Prototype på en slik type drivverk er under produksjon og ventes inn i løpet av våren. Ting tar tid når man driver med slikt frivillig og må ta hensyn til familiære situasjoner. Hadde man bare kunnet jobbe med slikt på heltid..

Edited by Pelle - 14 februar 2014 at 14:55
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2014 at 15:11
Meget gledelig! Håper du har BM 65-prosjektet klar i løpet av året og at taket støpes. Selvsagt har familien første prioritet. Keep up the good work!
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 10:12
Etter 1 år med ingen aktivitet på nettet med messingbygging er det på tide å starte opp igjen.
Etter to måneders arbeid med prototyper og testing av nyheter for 2015, er byggebordet uten noen modeller. Siden Steinar & Steinar og Skaladesign laget varianter/annonsert denne vogntypen, så det er ikke sikkert at denne vognen blir gitt ut. Men jeg vil gjerne ha en slik vogn selv.
Vognen har komplett innredning med vegger og stoler som ble loddet sammen i går kveld.




Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2015 at 09:18
Det ble tid til litt jobbing i går kveld også. Innredningen tok ca 1 time å sette sammen, dessverre måtte endedøren til godsrommet fra korridoren flyttes mot korridoren da denne kolliderte med vinduet i godsrommet.
Vognkassen ble buet, slik at den fikk den karakteristiske buen nederst på vognsiden. Alle vinduer ble plassert og satt på plass.


I passasjer enden fikk vognen lukket inngangsparti.


Mens i den andre enden blir utstyrt med åpen ende plattform.


Tilslutt et bilde av korridor siden av vognen med innredning satt inn.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.