MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2014-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2014-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 16:53
Hei!

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.


Jeg ville nok vært skeptisk selv om jeg abonnerte.


Jeg også
Men noe som ikke er tull er at det er ett bra blad som holder høy kvalitet. -Anbefales!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 23:38
Absolutt et bra blad, synd det ikke er få kjøpt noen sted (som jeg vet om).

Kjøpte det noen ganger da jeg bodde i Nederland.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 23:46
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Absolutt et bra blad, synd det ikke er få kjøpt noen sted (som jeg vet om).

Kjøpte det noen ganger da jeg bodde i Nederland.


Du trenger bare å krysse grensen til Sverige for å kjøpe det. Ellers så selger de det blant annet i England.
A matter of life and death
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2014 at 23:15
Hei!
 
By popular demand by KjellAn, postes mai/juni -nyhetene til Brekina 2014 også her. Like morsomt er det at en såpass interessant modell som Volvo N88 kommer.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2014 at 11:13
Det er kanskje på tide med en situasjonsbeskrivelse av situasjonen i Kina når det gjelder fremstillingskapasitet? Dette sett i lys av siste måneders "tørke" på nyhetsfronten fra produsenter som fremstiller i Kina.

Jeg kom over en artikkel i BRM sin juliutgave om nettopp dette som kan være av interesse for noen.
Årsaken er en relativt sterk prisstigning på MJ i England. Der har Hornby øket prisene mellom 10 og 35%. Bachmann innkalte bransjen til infomøte og forklarte forholdet.
Kader har ca. 4200 medarbeidere som jobber med fremstilling av MJ i Sør-Kina. Av dem returnerte ca. 1700 etter den kinesiske nyttårsfeiringen. De kommer fra nord der industrien har økt lønningene.
En kinesisk industriarbeider tjener ca. NOK 30 pr. time. Denne er ventet å stige ca. 20% pr. år de neste 5 årene til ca. NOK 60 pr. time.

Det er altså et formidabelt kompetansetap som skal dekkes dersom nye arbeidere skal ansettes. Man kan regne med en feilrate som ikke er ønskelig og tidsforbruk pr. enhet øker også. Tiden for "billig kinesisk MJ" synes å være på hell.
Hva dette betyr for messingmodeller tør jeg nesten ikke tenke på! - Her kreves mer kompetanse og øvelse av operatørene.

Edited by Kjell H. - 08 juli 2014 at 11:14
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2014 at 16:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En kinesisk industriarbeider tjener ca. NOK 30 pr. time. Denne er ventet å stige ca. 20% pr. år de neste 5 årene til ca. NOK 60 pr. time.
 
 
Om lønnen skal stige 20% pr. år de neste 5 årene vil lønnen de neste årene bli 36-43,20-51,84-62,20 og til slutt 74,65,- pr. time, ikke 60,- som du skriver.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2014 at 11:02
Om det er en stigning ut fra dagens lønn eller akkumulativt hvert år , vet jeg ikke? Regnestykket og tallene er ikke mitt, men er gjort av BRM (der jeg har satt 1£ = 10 NOK).
Som jeg også har skrevet er dette ca.-verdier. - Ingen vet hva resultatene virkelig vil bli - og derfor er det bare tull å regne ut en slik prognose på øret!

- Uansett er det en formidabel økning av kostnader ut fra dagens nivå. Når man i tillegg også har såpass "gjennomtrekk" på personale, så spørs det hvor lenge produsenter vil fortsette der før de henter produksjonen til Europa/USA igjen? Når man har ca. 60% årlig "gjennomtrekk" på operatører, så kan man regne med kvalitetskostnader deretter.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2014 at 11:22
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Om det er en stigning ut fra dagens lønn eller akkumulativt hvert år , vet jeg ikke? Regnestykket og tallene er ikke mitt, men er gjort av BRM (der jeg har satt 1£ = 10 NOK).
Som jeg også har skrevet er dette ca.-verdier. - Ingen vet hva resultatene virkelig vil bli - og derfor er det bare tull å regne ut en slik prognose på øret!
 
Jeg tok utgangspunkt i tallene du presenterte og korrigerte en feil i din påstand. Om du mener det er noe feil ved det så må feilen skyldes måten du formulerte deg på. Eller mulig du har vært ukorrekt i hvordan du har lest eller oversatt de tallene du har funnet før du videreformidlet dem her på forumet?
 
 
Jeg tror forøvrig at alle arbeidstagere her i landet som blir forespeilet av sjefen at "jeg øker lønnen din med 20% hvert år de neste 5 årene" vil forvente at de 20% skal regnes av den lønnen vedkommende har fra år til år, ikke av den lønnen vedkommende hadde for 2,3 eller 4 år siden.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 17:33
Teksten jeg har oversatt lyder således, så får andre vurdere hvor feil jeg har formulert dette:
"£ 3 per hour current average wages for Chinese factory workers, rising over the next five years by 20% per year to £ 6 per hour."

Når man ikke vet utvikling av valutakurser og eksakt hvor mye lønnsøkningen vil bli i fremtiden, så mener jeg fortsatt det er bare tull å operere med "lønnsprognoser på øret i NOK", Eika.

Jeg tror nok om jeg hadde vært sjefen i dag og snakket om 20% lønnsøkning i året de neste 5 årene, så hadde jeg gått ut fra dagens lønnsnivå og samme sum årlig!

For øvrig er det ikke bare BRM som har dette som tema. Siste nummer av EM (7/14) har dette som tema redaksjonelt.
Her snakker tilsynelatende en samlet europeisk MJ-bransje om å tilbakeføre produksjonen.
EM snakker dessuten om at man kan forvente en utvikling og prioritering av enklere modeller som også er egnet for barn - ikke bare velbeslåtte 50+.
Etter at utallige merker er beholdt som merkenavn under større konsern som har kjøpt de opp siste 15-20 år, "leter" mange gamle merker etter "egnen identitet" som de tidligere hadde. Dette har gjort kunder mer søkende enn før da man gjerne holdt seg til ett merke. Et slikt nytt konsept leter fremdeles Trix og Fleischmann etter.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2014 at 23:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når man ikke vet utvikling av valutakurser og eksakt hvor mye lønnsøkningen vil bli i fremtiden, så mener jeg fortsatt det er bare tull å operere med "lønnsprognoser på øret i NOK"
Da kunne du jo spart deg for å viderebringe spekulasjonene fra den artikkelen da så lenge de som du jo selv og sier er bare tull fordi det i følge deg er så mye en ikke vet.
 

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok om jeg hadde vært sjefen i dag og snakket om 20% lønnsøkning i året de neste 5 årene, så hadde jeg gått ut fra dagens lønnsnivå og samme sum årlig!
Da får vel folk bare være glad for at ikke du er sjef da.
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 11:19
Jeg vet ikke mer enn det artikkelen sier.

Dette er estimat som Bachmann har kommet med til BRM. Bachmann produserer i Kina og de har funnet det nødvendig å innkalle bransjen i England for å begrunne prisøkning, forsinkede leveranser og prognoser for fremtiden. Slikt er prisverdig at man gjør og det burde kanskje andre produsenter være flinkere til å gjøre?
Slike prognoser vet man ikke eksakt om slår til, men er "best guess". - Om resultatet blir 15, 20 eller 25% prisøkning kan man umulig vite eksakt nå men 20% er deres estimat nå. Derfor er det feil av deg å regne ut prisøkningen på øret. Det er det jeg vil frem til.

Om dette er tull, får andre vurdere!
Jeg konstaterer at mange produsenter som produserer i Kina øker prisene og har problemer med leveransene. - For meg er det nyttig å vite litt om bakgrunnen og det ønsker jeg å dele med andre.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 11:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg vet ikke mer enn det artikkelen sier.
Slike prognoser vet man ikke eksakt om slår til, men er "best guess". - Om resultatet blir 15, 20 eller 25% prisøkning kan man umulig vite eksakt nå men 20% er deres estimat nå. Derfor er det feil av deg å regne ut prisøkningen på øret. Det er det jeg vil frem til.
Er du virkelig seriøs nå Kjell??
Du mener altså at det er helt ok at du skal kunne slenge ut en hvilken som helst påstand fordi du "har lest det en plass" men når andre da påpeker en feil i påstanden du presenterer som utgjør et ganske stort avvik så påberoper du deg retten til å hevde at alt er bare tull (karakteristikken tull er det deg som har bragt inn i diskusjonen)
 
Avviket mellom din opprinnelige påstand og mitt utregnede beløp er egentlig ganske stort. Siden du tydeligvis mener det er "nøyaktigheten" min som er et problem for omtrentligheten din så lurer jeg på om du kanskje hadde følt deg bedre til sinns om ikke jeg regnet ut tallet med tall etter kommaet, men holdt meg til å runde av i hele dollar?
 
Om ikke du tåler at andre har andre synspunkter enn deg og stiller spørsmålstegn ved korrektheten i påstandene du slenger ut på forumet anbefaler jeg deg i det store og hele for fremtiden å la være å dra frem slike spekulasjoner du presenterer
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 14:30
Jeg ser ikke noen vits å fortsette diskusjonen med deg, Eika!

Ut fra Bachmanns estimat om en økning av lønnene i Kina på 20% pr. år i 5 påfølgende år, får jeg det også til at det utgjør en dobling av lønnen, sett ut fra dagens perspektiv.
En dobling av lønnsnivået der nede vil få store utslag på prisnivået her hjemme på en såpass arbeidsintensiv vare som MJ. - Er slikt ikke interessant å vite for alle og spesielt når dette angivelig kommer fra en produsent?

Jeg kan heller ikke se at jeg slenger ut påstander jeg ikke har belegg for ved at jeg siterer kilden. Med en slik kildehenvisning får hver enkelt vurdere dens seriøsitet.
Det er deg som har påstått at regnestykket til Bachmann er feil - eller feil oversatt/tolket av meg. Det mener jeg å ha tilbakevist og har flirt litt over at du til og med tok med deg ørene i regnestykket ditt!

Vi får håpe at for forretningsdriften din at ikke din tolkning slår til?! Det er ille nok om Bachmanns prognose stemmer?!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 16:37
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ser ikke noen vits å fortsette diskusjonen med deg, Eika
 
Der er vi enige Kjell. Jeg føler det og nytteløst å diskutere med en som mener at å gjenta et avis-sitat på flere språk er det samme som å tilbakevise en påpekning av en matematisk feil i den originale artikkelen.
 
Når jeg presenterte tallene med ører så var det fordi jeg trodde du var opptatt av nøyaktighet. Til eventuellt fremtidige diskusjoner vet jeg nå bedre og skal ta litt lettere på det.
 
Tar meg heller en aften med modulbygging i bomberommet til modelljernbaneverket øst fremfor å lese flere innlegg med spekulasjoner og spørsmålstegn fra deg tror jegSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2014 at 18:26
Folkens , hvor er rausheten blitt av? Er det viktig å ha helt rett med to desimaler? Kjell brakte på bane en problemstilling som interesserer flere. Hans poeng druknet visst i regnemesterskapet. Ha en god sommer og glem kalkulatoren en stakket stund...

Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2014 at 16:53
Ja, det er vel grenser for hvor mye flisespikkeri vi trenger! Kjell la fram noen bekymringsverdige opplysninger på forumet, og bra er jo det! Det skal bli interessant å se hva dette får å si for mj-hobbyen i Norge!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2014 at 14:40
Siste nytt fra Tyskland er at Brawa også har leveringsproblemer fra produksjonen i Kina. Dette i flg. en newsmail som jeg fikk fra en forhandler jeg har brukt i årevis.

Det er foreløpig de nye utgavene av Gravita og V100 som er rammet. Produksjonen i Kina av disse modeller er avsluttet - men en underleverandør av elektriske komponenter har problemer med å levere.
Foreløpig leveringstidspunkt er oktober men det er ikke sikkert. Om andre modeller som den "norske Cmdo-en" også blir forskjøvet, vites ikke.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2014 at 08:24
Takk for info. Vi får håpe det beste for de leveransene vi ser frem til. Med de omveltningene som skjer der borte er dette kanskje ikke så overraskende. Synd at så viktig kompetanse bygd opp over tid vannes ut. Hvorvidt flere av de europeiske bestillerne flytter produksjonen avhenger vel noe av utsiktene til normalisering. Om visse produsenter rett og slett legger ned kan sikkert det forsinke planlagte modeller betydelig.

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 20:14
Da kan vi kanskje ta et tilbakeblikk på 2014 hos noen av de store produsentene i Europa.
Märklin som bransjeleder hadde en omsetningssvikt på 3m € fra estimert 101m € til 98m €. Årsaken skal være Russlandskrisen? De hadde "sorte tall i regnskapet" men en omsetning som ligger 10% under det de hadde under konkursen.
Modelleisenbahn GmbH hadde en omsetning på 50,5m € og der var overskuddet redusert fra 2m € i 2013 til kun 0,9m €.
Gledelig er at Norden svarer til forventningene - og man kan derfor forvente større satsing her.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2015 at 21:45
Til det siste: det ville jo vært bra om det kom noe annet enn malmlok og vognerClown
Flott for mange men jeg har ikke selv hengt meg på den bølgen. Dog skal tillegges at El 12 frister.
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 10:34
Jeg tror at den interesse for Malmbanan/Ofotbanen er "passelig eksotisk" slik at både Roco og Märklin selger godt på Kontinentet av slike modeller? Det er med på å fremme interessen for Skandinavia generelt og vi får flere modeller som vi ellers ikke ville ha fått?
Det er egentlig ganske sært at en banestrekning så langt mot nord og med så spesielt materiell er gjenstand for slikt fokus!?

Nå kommer det største MJ-bladet i Tyskland med en større artikkel/tema i neste nummer, nettopp om Skandinavia - og fokus i nord. Dette vil sikkert ikke minske etterspørselen - og en slik gratisreklame kan bare NMJ juble over!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.