Print Page | Close Window

Diverse 2014-nyheter

Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289
Printed Date: 29 november 2024 at 15:53
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Diverse 2014-nyheter
Posted By: Roger
Subject: Diverse 2014-nyheter
Date Posted: 24 desember 2013 at 02:37
Hei!
 
Da er det snart nytt år, med nye modeller. Først ut denne gang var tydligvis Hornby:
  • http://www.hornby.com/shop/2014-range/" rel="nofollow - Hornby
  • http://www.airfix.com/shop/new-for-2014/" rel="nofollow - Airfix
  • http://www.scalextric.com/shop/new-for-2014" rel="nofollow - Scalextric

God jul til dere alle, forresten!



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 desember 2013 at 13:07
Kan vel tilføye at NMJ har funnet en ny produsent i Kina for Superline på slutten av 2013! - Kanskje kommer 2014-modellene fra denne produsent?
Det er ikke lenger LiK Enterprises Inc. i Korea som produserer disse for NMJ. - Tror de gikk konkurs tidligere i år?

Ny produsent for messingmodeller er: Jiaxing Lianco Precision Models Co. LDT. (også kalt LC Precision)

For de nye Superlinemodellene oppgis følgende beskrivelse av produsenten (fritt oversatt):
1. Bør lagres tørt og mørkt.
2. Må håndteres med hansker og holdes rene.
3. Under bruk, unngå kollisjoner for å forhindre skader.
4. Må smøres på aktuelle plasser før bruk.
5. Utfør tidsbasert forebyggende vedlikehold og overhaling etter behov.

Advarsel!
1. Dette er utelukkende et samleobjekt for samlere!
2. Ikke egnet for personer under 14 år som leketøy!


Posted By: Tog
Date Posted: 29 desember 2013 at 13:47
Nå som de nye Superline godsvognene produserte i Kina er kommet kunne det være interessant å få høre om noen har lagt merke til kvalitetsforsskjeller fra den nye Kina-produsenten kontra NMJ's gamle produsent i Sør-Korea (LIK). Godsvognene er jo i utgangspunktet de samme. Må innrømme at jeg har hørt noen dompaper kvitre i fuglenekene om at den nye Kina-produsenten har adskillig lavere presisjonsnivå...


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 desember 2013 at 14:05
Ser at Airfix kjører stort med D-Day modeller. Ganske naturlig siden det blir 70 år siden Operation Overlord i juni. Vi kommer nok å se flere produsenter med jubileumsmodeller i år. Roco Minitanks kjørte naturligt nok hardt med dette i 1994.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Roger
Date Posted: 29 desember 2013 at 16:57
Hei!
 
Ser at Airfix også har noe økt fokus på første verdenskrig i 2014 også, noe som sikkert skyldes at det er 100 siden den krigen startet. Med markering av både D-dagen og første verdenskrig, tror jeg ikke det blir feil å legge sommerens motorsykkeltur til området i Normandie, og kjøre gjennom Flanderen på veg til og fra.
 
Og, 'D-dag' kan være mj-relevant: http://www.ngrail.co.uk/2_normandy.htm" rel="nofollow - Normandy may 1944
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 29 desember 2013 at 17:02
Hei!
 
Noen som IKKE 'kjører hardt på D-dagen i år' er Peco. De kommer til gjengjeld med http://www.peco-uk.com/page.asp?id=switch" rel="nofollow - servoer for sporvekselstyring (med mer) i sitt Pecolectric-sortiment.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Pluggen
Date Posted: 29 desember 2013 at 18:34
Originally posted by Tog Tog wrote:

Nå som de nye Superline godsvognene produserte i Kina er kommet kunne det være interessant å få høre om noen har lagt merke til kvalitetsforsskjeller fra den nye Kina-produsenten kontra NMJ's gamle produsent i Sør-Korea (LIK). Godsvognene er jo i utgangspunktet de samme. Må innrømme at jeg har hørt noen dompaper kvitre i fuglenekene om at den nye Kina-produsenten har adskillig lavere presisjonsnivå...
 

Hmmm, det der er jeg litt bekymret for også. Er det slik at presisjonen blir redusert, er Superline samlingen komplett for meg. Det finnes en del grums å sette fingeren på når det gjelder detaljer / kvalitetskontroll fra før, og hvis NMJ er slepphendte med kineserne er jeg redd "super’n" er borte...

 
Hører gjerne fra noen som har kjøpt av de siste...


Posted By: pkonc
Date Posted: 29 desember 2013 at 23:03
Tydlig at jeg har sovet i timen........ trodde at NMJ's Korea produsent var oppe og gikk igjen og drev og produserte type 29/39.
 
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart, damplok type 30 eller 21 i Topline serien....... altså i plastikk og kanskje type 73/74, er det noen andre overmodne hete kandidater montro ?? Man må jo forsøke og gjette seg til ting sett gjennom NMJ's økonomiske øyne, de skal jo tjene penger og da er det modeller som det kan selges masse av som gjelder. Alle modeller som tidligere har vært avertert i åresvis som aldri har kommet..... kommer sikkert ikke nå heller......... og like forbannet er ikke stålvognslerka mi komplett uten Dfo/Fo vogn, den har jeg ventet fælt på i mange år nå. 66 Sett har jeg sluttet og drømme om da de skulle komme som jubileums modell i år 2000, 68 sett og 86/91 vogner i topline er vel også bare utopi, det samme med B-2 serien av vogner. Kanskje en EL-5 i Superline er svanger ? 


Posted By: Tog
Date Posted: 29 desember 2013 at 23:41
Originally posted by pkonc pkonc wrote:


Tydlig at jeg har sovet i timen........ trodde at NMJ's Korea produsent var oppe og gikk igjen og drev og produserte type 29/39.
 
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart, damplok type 30 eller 21 i Topline serien....... altså i plastikk og kanskje type 73/74, er det noen andre overmodne hete kandidater montro ?? Man må jo forsøke og gjette seg til ting sett gjennom NMJ's økonomiske øyne, de skal jo tjene penger og da er det modeller som det kan selges masse av som gjelder. Alle modeller som tidligere har vært avertert i åresvis som aldri har kommet..... kommer sikkert ikke nå heller......... og like forbannet er ikke stålvognslerka mi komplett uten Dfo/Fo vogn, den har jeg ventet fælt på i mange år nå. 66 Sett har jeg sluttet og drømme om da de skulle komme som jubileums modell i år 2000, 68 sett og 86/91 vogner i topline er vel også bare utopi, det samme med B-2 serien av vogner. Kanskje en EL-5 i Superline er svanger ? 


Ja, tanken har også slått meg at når NMJ først har flyttet produksjonen til Kina - slik K.H. hevder - så ville det kanskje være naturlig at de forsøkte med dampere i plast-materialer. Da er det naturlig å tenke på Type 30, men også håpe på Type 20/21. Andre fabrikanter lager jo dampere i plast så hvorfor ikke?

Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe. Finn snakket for mange år siden om en driftsversjon av El 5 så vi får se. Ikke lenge igjen til Nürnberg nå.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 desember 2013 at 10:42
Jeg tror situasjonen i Kina og Korea mht. produksjon og utvikling der vil forårsake en lavere takt på utvikling av nye skandinaviske modeller? Dette ser man ellers hos andre kontinentale produsenter som produserer i Østen.
Det er faktisk en tendens siste årene til at mer av denne spesialiserte utvikling og produksjon blir tilbakeført til Europa (og USA).
Da jeg "fusker litt med live steam", har jeg fulgt utviklingen til f.eks. Accucraft som produseres i Kina. Her er nyutvikling omtrent stoppet opp og prisene på det amerikanske marked har steget med omtrent 100% de siste par år. Denne tendens er sikkert gjeldende for andre produsenter også?
Når man har lest at store produsenter i Kina er konkurs, har problemer med å skaffe billig og stabil arbeidskraft og ellers har problemer med å levere avtalt kvalitet til rett tid, så er kanskje epoken med rimelig og god produksjon av MJ i Østen snart over?
I Japan er det vel kun Aster som produserer litt live steam mens Tenshodo og Fomras har gitt opp messingproduksjon. I Korea er vel både Samhongsa og LiK historie?
Jeg glemte å nevne at også Ajin pakket sammen i 2008. De har tidligere produsert for både Brimalm, NMJ og sto vel også bak Hølandsbanemateriellet?

- Ser på de vogner som nå er kommet fra Kina i Superline at de eksemplarer jeg har fått ikke holder samme høye kvalitet som "Korean Brass" fra LiK Enterprises.
Dette ser jeg på detaljer som løse/bøyde rekkverk, skjeve håndtak og stigtrinn og "løse tak" som faller av om vognen blir snudd.

- Derfor tror jeg det nok kan ta litt tid før denne fabrikken kan levere et norsk (damp)lok?
- Man kan sikkert også diskutere om fremtiden til messigmodeller i små opplag? - Er det snart i det hele tatt noen produsenter tilbake?


Posted By: Roger
Date Posted: 31 desember 2013 at 22:30
Hei!
 
Her er Piko sine nyheter for neste år:
  • http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=praesenz&vw_name=search&portaltyp=308&order_by=artikelnr&lang=de&suchtext=neuheit+2014&x=0&y=0" rel="nofollow - Piko 2014-nyheter

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 januar 2014 at 01:22
Hei!
 
Da ble det nytt år, og med det noen flere nyheter for året:
  • http://www.rietze.de/tl_files/dateien/Kataloge/Neuheiten/Neuheiten_2014_03-04.pdf" rel="nofollow - Reitze
  • http://www.herpa.de/collect/%28S%28u2nisd55lczbqz45zefl0qrh%29%29/hitlist.aspx?sold_out=*&gruppe=Herpa+Cars+%26+Trucks+2014+%2F+01-02&express=1&thumb=1" rel="nofollow - Herpa 01-02 2014
  • http://www.herpa.de/collect/%28S%28uw12zm452ziqeprvymii5nuv%29%29/hitlist.aspx?sold_out=*&gruppe=Herpa+Cars+%26+Trucks+2014+%2F+03-04&express=1&thumb=1" rel="nofollow - Herpa 03-04 2014
  • http://www.fleischmann.de/uploads/documents/pdf/2/20130913_FM_Extrablatt_NH-2014_Flyer_HQ.pdf" rel="nofollow - Fleischmann vinternyheter 2013/14

Godt nytt år!



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 januar 2014 at 01:40
Hei!
 
http://www.humbrol.com/shop/new-for-2014" rel="nofollow - 2014-nyheter fra Humbrol.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 januar 2014 at 03:15
Hei!
 
D-dagen står tydligvis sentralt også blandt http://www.plastik-modellbau.org/blog/revell-neuheiten-2014/2014/" rel="nofollow - Revells 2014-nyheter .
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 03 januar 2014 at 06:46
Hei!
 
Øverst på siden kan man se http://www.minitrains.eu/e/minitrainsep.html" rel="nofollow - 2014-nyhetene til Minitrains .
Til tross for mange av de tidligere Minitrainsproduktene later til å være basert Eggerbahnprodukter, ser dette ut til å være basert på Tomix' Dineylandtog i H0e.
Uansett ett morsomt H0e-sett.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 09 januar 2014 at 08:48
Hei!
 
Her er 2014-nyhetene til http://www.modellbau-unikate.de/FAQ/Produktuebersicht_2014.pdf" rel="nofollow - Modellbau-Unikate .


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 09 januar 2014 at 12:35
Foreløping kun rykter, men dette er ryktene om Märklins nyheter, ikke offisielle http://www.magix-website.com/mpo02/50/F71/F71C7740732C11E3A1FCE9D85451D50B.pdf

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Pluggen
Date Posted: 12 januar 2014 at 23:50
Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 januar 2014 at 21:06
Roco nyhetene:
Norge:
Teknisk omarbeidet El16
Tbis

Sverige:
Rc2
Dobbelmodell med Green/Cargo lokomotivene fra jubileet. Mulighens Rc4 i så fall.
Dm3 "Gloria" Blå prøvedesign
Mas vognene som var annonsert i fjor.
To vognpakker med Tågkompaniets vogner.

Les mer i lavoppløslig utgave her:
http://www.flipgorilla.com/p/23023990364711720/show" rel="nofollow - http://www.flipgorilla.com/p/23023990364711720/show


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: krsven
Date Posted: 13 januar 2014 at 22:20
Og det ser ut som om det kommer helt nyutviklet Di3 med slepesko! Trekk på fire aksler tyder også på nytt drivverk.

-------------
krsven


Posted By: Wickerman
Date Posted: 13 januar 2014 at 22:36
Vist nok helt ny kontruksjon. Slik loket var når den ble tatt bilde av hos Nohab 6 april 1965. Gitter fikk den først når den kom til Norge.

Og Di3 kommer også fra Trix, sammen med T44 til MTAS

http://catalog.lokshop.de/TRX/Trix_NH2014_de.pdf" rel="nofollow - http://catalog.lokshop.de/TRX/Trix_NH2014_de.pdf

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 januar 2014 at 00:31

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Vist nok helt ny kontruksjon. Slik loket var når den ble tatt bilde av hos Nohab 6 april 1965. Gitter fikk den først når den kom til Norge.

Med en oppgitt lengde på 21,7 cm, som er korrekt for Di3.b og tre av a-lokene, må det åpenbart være en ny konstruksjon. Boggisidene ser også ut til å stemme sånn noenlunde. På høy tid, og et stort fremskritt i forhold til den gamle utgaven!

Likevel synd at de dropper gitterne, da det ikke kan ha vært lenge de gikk slik. Jeg tror ennå ikke jeg har sett noe bilde av en rødbrun Di3 med 4 dører uten gitter. Jeg har heller ingen tro på at originalen hadde gule rekkverk ved dørene. Skulle liksom NSBs verksted ha strippet av den gule malingen og forkrommet rekkverkene mens loket var inne for montering av gitter?

Ut fra beskrivelsen kan det også se ut som om det ikke er mulig å ha på kun markeringslys (uten den store lyskasteren). Det er uklart om man kan ha på hvite markeringslys i begge ender samtidig; som det var vanlig å gjøre på forbildet.



Posted By: elpro
Date Posted: 14 januar 2014 at 01:20
Her er det bare å kjøpe :-)


Posted By: Wickerman
Date Posted: 14 januar 2014 at 17:59


DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende.

-------------
A matter of life and death


Posted By: pkonc
Date Posted: 14 januar 2014 at 18:49
.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte .LOL


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 januar 2014 at 18:57

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende.

Takk for tipset, men finnes det bilder av en Di3 i denne tilstanden fra Norge? Aller helst i et tog...



Posted By: spiderkjetil
Date Posted: 14 januar 2014 at 19:10
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. Så lenge Marklin forsetter uanfektet slik så er de sett med mine øyne et leketøys merke for spesiellt intreserte som driter fullstendig i verden og som er akkurat så arrogante at de knappt hører på seg selv. 
Marklin fanatikerne vil jo selvsagt være uenige, de er jo fornøyde selvom Marklin leverte en Sbb krokodille i orange med kulltender og NSB merking.LOL
 
Du kunne ikke finne på noe mer interessant å skrive om enn å negativisere Marklin sine nyheter. For en useriøs mann du er altså!
 
Er jo kjempepositivt at Marklin endelig kommer med ny støp på Di3!


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 14 januar 2014 at 19:23

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. [...]

Når de først slipper en rødbrun variant uten gitter, så skal den ha alle dørene. Men også jeg hadde mye heller sett at de laget en utgave uten høyredører og med gitter. Gitteret ble forresten beholdt i ende 2 på de aller fleste Di3-ene, så en modell helt uten gitter er lite representativt, også i nyere "design".

Rocos modell hadde også alle dørene, men de hadde i det minste anstendighet til ikke å male den i "nydesign" eller annen "nymotens" lakkering. Og i hvert fall den utgaven jeg kjøpte (grønn 3.641) hadde gitter i "godteposen".

Skal man tette dørene selv, tror jeg det blir en utfordring å få fargen til å matche, om man vil unngå å lakkere hele modellen på nytt.



Posted By: Sven Ole
Date Posted: 14 januar 2014 at 21:18
Ja, ja, en må alltid lure på hvem som er mest arrogante her i verden.

-------------
SOHo


Posted By: Wickerman
Date Posted: 14 januar 2014 at 21:40
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by pkonc pkonc wrote:


.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. [...]

Når de først slipper en rødbrun variant uten gitter, så skal den ha alle dørene. Men også jeg hadde mye heller sett at de laget en utgave uten høyredører og med gitter. Gitteret ble forresten beholdt i ende 2 på de aller fleste Di3-ene, så en modell helt uten gitter er lite representativt, også i nyere "design".

Rocos modell hadde også alle dørene, men de hadde i det minste anstendighet til ikke å male den i "nydesign" eller annen "nymotens" lakkering. Og i hvert fall den utgaven jeg kjøpte (grønn 3.641) hadde gitter i "godteposen".

Skal man tette dørene selv, tror jeg det blir en utfordring å få fargen til å matche, om man vil unngå å lakkere hele modellen på nytt.




DI3.630 var den første som fikk panserglass og det i begge ender. 8 Lok ble sendt til Sverige for ombygging. Resterende 12 ble oppgradert på Marienborg.Men hadde passerglass i kun ende nr 1. Man kan se på vinduene(de er ikke like) hvor lokene ble oppgradert.


For å kunne lage flere utgaver av en form, er man noen ganger nødt til å inngå komperemis med støpeformer. Var dette bilde jeg vet om fra 1965. Om Marklin har brukt samme bilde som bakgrunn for modellen. Må nesten andre svare på. Men synes det er et sted på rett veg. Selv om jeg heller hadde sett en variant med 2 dører.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 januar 2014 at 09:46
Jeg tror den nye Märklinformen nok er beregnet for andre utgaver enn den norske? Markedet i Norge er nok alt for lite til at de bryr seg om å lage en mer tilpasset modell. - Om de med små detaljforandringer også kan lage et norskliknende utgave, så gjør de det!
De har sikkert tatt høyde for andre detaljforandringer også (som snutedører, lykter og batteri-/drivstofftanker som varierer fra land til land?

- Du kan få akkurat det du ønsker fra Märklin- bare du betaler. Derfor er det ingenting i veien for å bestille 500 stk. rosa eller lyserøde Di3. En norsk forhandler bestillte således et par utgaver i nydesign - og Märklin leverte dette, selvfølgelig.
Nå passer de gamle vinduene med gitter sikkert ikke i den nye støpeformen, så dette er små detaljer som sikkert kommer med tiden? 
Nå vet jo Märklin om at de norske lokene fikk tettet dørene. Når de lager ny støpeform, så har de sikkert tatt høyde for denne detaljen? Dørene var ikke tettet da de laget den første støpeformen. - Det kommer sikkert "ørten" versjoner av Di3 i kommende år?
- Som en "bonus til oss" har vi faktisk fått norske boggisider! (Det tror jeg neppe er tilfeldig - kanskje de også har en Mz under utvikling?)

Tror at Märklin nå støper opp kåper i samme form slik at de kan levere de ulike utgaver som er annonsert i 2014. Det er sikkert rasjonelt? - At forbildet til denne modellen faktisk har eksistert, har gitt Märklin en anledning til også å lage en norsk utgave i tillegg til de utenlandske (som nok er hovedvolumet?). Så er det sikkert underordnet for dem om denne modellen er typisk - eller ikke?

 Vi får glede oss over det at den gamle kåpa endelig er blitt pensjonist!


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 januar 2014 at 16:32
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende.

Takk for tipset, men finnes det bilder av en Di3 i denne tilstanden fra Norge? Aller helst i et tog...




Di3 gikk en kort stund uten gitter i Norge. Trolig prøvetur føre man overtok lokene(?) Blant annet flere turer i tog på Nordlandsbanen.

http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-605-med-stor/NJB/JMF-TrP-165?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=91" rel="nofollow - DI3.605 i Trondheim

http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-di-3609-med-tog-p-lnsdal/NJB/JMF042471?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=83" rel="nofollow - Di3.609, Lønsdal

http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-615-med-godstog/NJB/JMF-TrP-114?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=5&count=173&pos=110" rel="nofollow - Di3.615 ved være

-------------
A matter of life and death


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 15 januar 2014 at 18:05
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Di3 gikk en kort stund uten gitter i Norge. Trolig prøvetur føre man overtok lokene(?) Blant annet flere turer i tog på Nordlandsbanen.
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-605-med-stor/NJB/JMF-TrP-165?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=91" rel="nofollow - DI3.605 i Trondheim
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-di-3609-med-tog-p-lnsdal/NJB/JMF042471?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=83" rel="nofollow - Di3.609, Lønsdal
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-615-med-godstog/NJB/JMF-TrP-114?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=5&count=173&pos=110" rel="nofollow - Di3.615 ved være

Med "i denne tilstanden" mente jeg både rødbrun med gul stripe, uten gitter og med alle dører, som modellen. Bildene er fra 1958, mens lokene var grønne. Så jeg har ennå ikke sett noe "bevis" på at en Di.3 i samme tilstand som modellen, faktisk trakk tog i Norge. For alt jeg vet kan de ha gått rett fra Trollhättan til verksted i Norge (Marienborg?) for montering av gitter.

På bildet av 609 ser det for øvrig ut til at loket har gitter. Det er ikke alltid så lett å se på bilder med lav oppløsning.

Men disse bildene var nye for meg, så takk likevel!

Noe som også er interessant i MJ-sammenheng, er at lokene på bildene ikke har stiger i snuten. Det ser kun ut til å være en stige til taket ved venstre dør i ende 1. Om man skal "fornorske" en utenlandsk NOHAB-modell, blir jobben mer takknemlig om man velger en tidlig grønn Di.3 som forbilde. I H0 får man riktignok kjøpt stiger og gitre som tilbehør, men det er verre i N-skala (eller TT, for den saks skyld).



Posted By: elpro
Date Posted: 15 januar 2014 at 18:37
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte. Så lenge Marklin forsetter uanfektet slik så er de sett med mine øyne et leketøys merke for spesiellt intreserte som driter fullstendig i verden og som er akkurat så arrogante at de knappt hører på seg selv. 
Marklin fanatikerne vil jo selvsagt være uenige, de er jo fornøyde selvom Marklin leverte en Sbb krokodille i orange med kulltender og NSB merking.LOL
 
Dette var da en spesiell språkbruk.
 
Jeg er glad for at Märklin også i 2014 kommer med en norsk modell, men avventer å kommentere utførelsen før den er tilgjengelig i butikken. Utfra bildet som trolig er en prototyp er jeg optimistisk i forhold til hvordan det endelige produktet vil se ut. jeg tror fler her lærte i forbindelse med visningen av EL10, at en ikke kan dømme en serieproduksjon utfra en tidlig protype.
 
Et spørsmål til slutt: Blir jeg automatisk en som "driter fullstendig i verden" og "arrogant" av å kjøpe dette loket, eller er jeg det allerede fordi jeg vurderer å kjøpe det?
 
mvh
ElPro
 
 
 
 


Posted By: pkonc
Date Posted: 15 januar 2014 at 19:32
Litt selvinsikt hadde jo vært gledelig å spore :-) Det var nok tonen i språket ditt,.LOL
 
 
 


Posted By: elpro
Date Posted: 15 januar 2014 at 19:58
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

 Ser nå at det med vrange kverrulant øyne kan misforståes hvis man forsøker hardt nok om hva jeg skrev, så frem med the-skjeen.......... det er lederne av Marklin som opptrer arrogant ovenfor sine egne trofaste kunder og nærmest håner de med produksjon av modeller som er utgått på dato før de blir levert. Hvor intresannt er det med en modell som er nesten kliss lik Di3b varianten de selv produserte på 60/70 tallet (katalog nr 3068 om jeg ikke husker helt feil) i leveringsutførelse og som gikk med dette utseende uten gitter i kanskje 1-2 uker inntil loket var innom Marienborg første gang. 624 ble levert i 1965 med 4 dører og allerede i 1967 var den inne til tetting av førerromsdører, altså gikk dette loket med 4 dører i maks 1,5 - 2år og hele tiden MED gittere. 
 
Litt selvinsikt hadde jo vært gledelig å spore :-) Det var nok tonen i språket ditt, samtidig med kommasettingen som medførte at jeg oppfattet deg slik. Det var ikke et særlig behov for "kverrulant (sic) øyne".
 
Beklagelig å se at tonen er den samme, jeg vet ikke om jeg føler meg noe bedre som vrang og en som trenger "the (sic)-skjeen"
 
Vi tar diskusjonen om loket når det er på plass i butikkhyllene. Da vet vi om det har 2, 4 eller 8 dører :-)
 
mvh
ElPro


Posted By: spiderkjetil
Date Posted: 15 januar 2014 at 19:58
Er jo en definisjon på hvem som er kverrulant her da.
Velger heller å nyte det at Marklin nå kommer med en ny Di3-støp som virkelig ser flott ut. Om den har gått 1 eller 50 uker med/uten gitter anser jeg som uviktig!


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 januar 2014 at 20:31
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Di3 gikk en kort stund uten gitter i Norge. Trolig prøvetur føre man overtok lokene(?) Blant annet flere turer i tog på Nordlandsbanen.
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-605-med-stor/NJB/JMF-TrP-165?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=91" rel="nofollow - DI3.605 i Trondheim
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-di-3609-med-tog-p-lnsdal/NJB/JMF042471?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=4&count=173&pos=83" rel="nofollow - Di3.609, Lønsdal
http://digitaltmuseum.no/things/diesellokomotiv-type-di-3-nr-615-med-godstog/NJB/JMF-TrP-114?query=diesellokomotiv&search_context=1&page=5&count=173&pos=110" rel="nofollow - Di3.615 ved være

Med "i denne tilstanden" mente jeg både rødbrun med gul stripe, uten gitter og med alle dører, som modellen. Bildene er fra 1958, mens lokene var grønne. Så jeg har ennå ikke sett noe "bevis" på at en Di.3 i samme tilstand som modellen, faktisk trakk tog i Norge. For alt jeg vet kan de ha gått rett fra Trollhättan til verksted i Norge (Marienborg?) for montering av gitter.

På bildet av 609 ser det for øvrig ut til at loket har gitter. Det er ikke alltid så lett å se på bilder med lav oppløsning.

Men disse bildene var nye for meg, så takk likevel!

Noe som også er interessant i MJ-sammenheng, er at lokene på bildene ikke har stiger i snuten. Det ser kun ut til å være en stige til taket ved venstre dør i ende 1. Om man skal "fornorske" en utenlandsk NOHAB-modell, blir jobben mer takknemlig om man velger en tidlig grønn Di.3 som forbilde. I H0 får man riktignok kjøpt stiger og gitre som tilbehør, men det er verre i N-skala (eller TT, for den saks skyld).



Kan det tenkes at lokene måtte gå x-antall km føre de ble overtatt av NSB, så fikk gitter etter dette. Hvis de gjorde som de helgrønne DI3. For det lite bilder av lok nr 624-633 i leveranse utførelse. Man må nok høre med den eldre garden tru jeg, eventuelt på NJK-forumet. Men det spørs om det er prototype bilde, eller om det er endelig modell marklin har avbildet?. Rocos førte DI3 har mange likheter med Marklin utgave. Men her fikk man kjøpt superlinegitter hos NMJ, til å sette på selv

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 januar 2014 at 20:39
..slettes...

-------------
A matter of life and death


Posted By: Wickerman
Date Posted: 15 januar 2014 at 20:39
Quote
                                             

     
     
- Du kan få akkurat det du ønsker fra Märklin- bare du betaler. Derfor er det ingenting i veien for å bestille 500 stk. rosa eller lyserøde Di3. En norsk forhandler bestillte således et par utgaver i nydesign - og Märklin leverte dette, selvfølgelig.
Nå passer de gamle vinduene med gitter sikkert ikke i den nye støpeformen, så dette er små detaljer som sikkert kommer med tiden? 
Nå vet jo Märklin om at de norske lokene fikk tettet dørene. Når de lager ny støpeform, så har de sikkert tatt høyde for denne detaljen? Dørene var ikke tettet da de laget den første støpeformen. - Det kommer sikkert "ørten" versjoner av Di3 i kommende år?
- Som en "bonus til oss" har vi faktisk fått norske boggisider! (Det tror jeg neppe er tilfeldig - kanskje de også har en Mz under utvikling?)

Tror at Märklin nå støper opp kåper i samme form slik at de kan levere de ulike utgaver som er annonsert i 2014. Det er sikkert rasjonelt? - At forbildet til denne modellen faktisk har eksistert, har gitt Märklin en anledning til også å lage en norsk utgave i tillegg til de utenlandske (som nok er hovedvolumet?). Så er det sikkert underordnet for dem om denne modellen er typisk - eller ikke?

 Vi får glede oss over det at den gamle kåpa endelig er blitt pensjonist!


Minste volumet for at Marklin lager en modell basert på eksiterende modell er 500eks. Noe både Amundsen Hobby har gjort, og Mjhobby Stockholm (Rc lok) Man får da eneretten til å selge den versjonen. Spørs om Di3 modellene som kom i fjor(startsettet + 602 helgrønn) vill selge nå som det kommer en versjon som er noe bedre

-------------
A matter of life and death


Posted By: pkonc
Date Posted: 15 januar 2014 at 21:32
.Ser nå at det med vrange kverrulant øyne kan misforståes hvis man forsøker hardt nok om hva jeg skrev, så frem med the-skjeen.......... det er lederne av Marklin som opptrer arrogant ovenfor sine egne trofaste kunder og nærmest håner de med produksjon av modeller som er utgått på dato før de blir levert. Hvor intresannt er det med en modell som er nesten kliss lik Di3b varianten de selv produserte på 60/70 tallet (katalog nr 3068 om jeg ikke husker helt feil) i leveringsutførelse og som gikk med dette utseende uten gitter i kanskje 1-2 uker inntil loket var innom Marienborg første gang. 624 ble levert i 1965 med 4 dører og allerede i 1967 var den inne til tetting av førerromsdører, altså gikk dette loket med 4 dører i maks 1,5 - 2år og hele tiden MED gittere.  LOL


Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 januar 2014 at 23:21
Originally posted by pkonc pkonc wrote:


Så lenge Marklin forsetter uanfektet slik så er de sett med mine øyne et leketøys merke for spesiellt intreserte som driter fullstendig i verden og som er akkurat så arrogante at de knappt hører på seg selv. Marklin fanatikerne vil jo selvsagt være uenige, de er jo fornøyde selvom Marklin leverte en Sbb krokodille i orange med kulltender og NSB merking.


Øy! Moderator! Moderer! Som eier av en Märklin Di3 føler jeg meg dypt krenket!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Tog
Date Posted: 15 januar 2014 at 23:55
Nå er ikke akkurat jeg noen Märklin-entusiast, og det er sant at Märklin har tatt noen shortcuts opp i gjennom. Men jeg kaster likevel ikke opp når jeg kikker på min eneste Märklin Di3 på hyllen. Jeg vet den er for kort osv., men han som detaljerte denne gamle lokkåpen i sin tid klarte jamen like fullt å få det beste ut av den.


Posted By: EirikS
Date Posted: 16 januar 2014 at 00:50
Jeg er glad for at folk velger å bruke siteringsmulighetene, så kan vi som leser i etterkant også få med oss merkelighetene som enkelte ikke lenger tør å stå for.


Posted By: pkonc
Date Posted: 16 januar 2014 at 14:42
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg er glad for at folk velger å bruke siteringsmulighetene, så kan vi som leser i etterkant også få med oss merkelighetene som enkelte ikke lenger tør å stå for.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 16 januar 2014 at 17:22
Originally posted by Tog Tog wrote:

Nå er ikke akkurat jeg noen Märklin-entusiast, og det er sant at Märklin har tatt noen shortcuts opp i gjennom. Men jeg kaster likevel ikke opp når jeg kikker på min eneste Märklin Di3 på hyllen. Jeg vet den er for kort osv., men han som detaljerte denne gamle lokkåpen i sin tid klarte jamen like fullt å få det beste ut av den.


Helt enig. Det det der var en steintøff modell. Den modellen der ser langt bedre ut enn en Roco eller Heljan rett ut av eska.

Respekt.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Stian
Date Posted: 17 januar 2014 at 01:05
Ja den di3'n var virkelig flott. men rett ut av esken synes jeg roco sin grønne di3 er flottest! savner veldig min 643 som var mitt første norske lok...

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 januar 2014 at 12:02
Jeg synes det er flott at Märklin lager røde sluttlys på denne modellen av Di3 (- selv om forbildet i beste fall hadde røde skiver å sette på markeringslysene). Så gjenstår det å se om disse er separat styrt - eller er permanent på. - Ser for meg en del ombygging :-)
- En sveitsisk eller kontinental modell hadde nok aldri blitt utstyrt med feil lyssetting uten ellers å ha blitt "slaktet" av kritikken?:-)

- Ellers kommer MTAS T44-5 både i Märklin og Trix. Dette er vel det samme loket som hadde en kort periode rundt 1995 som Di7 i Norge? Har loket i MTAS-versjon vært benyttet i Narvik? MTAS er jo et norsk selskap i motsetning til MTAB, så dette loket er faktisk en norsk nyhet!
- Håper som tidligere sagt at man har "begravet" SDS-motoren for godt og at det kommer en bedre motor i denne modellen.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 januar 2014 at 12:18
Originally posted by Stian Stian wrote:

Ja den di3'n var virkelig flott. men rett ut av esken synes jeg roco sin grønne di3 er flottest! savner veldig min 643 som var mitt første norske lok...


Det er klart at med en Roco-modell ville resultatet blitt enda bedre, men det er litt tankevekkende at det går an å få til et så bra resultat med et forholdsvis enkelt utgangspunkt.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Roger
Date Posted: 17 januar 2014 at 13:33
Hei!
 
Her følger ytterligere noen av 2014-nyhetene:
  • http://catalog.lokshop.de/BRE/2014_Messe.pdf" rel="nofollow - Brekina
  • http://catalog.lokshop.de/FLE/201401_Fleischmann_Neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Fleischmann
  • http://catalog.lokshop.de/ROC/201401_Roco_Neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Roco
  • http://catalog.lokshop.de/MAR/Maerklin_NH2014_de.pdf" rel="nofollow - Märklin
  • http://catalog.lokshop.de/TRX/Trix_NH2014_de.pdf" rel="nofollow - Trix
  • http://catalog.lokshop.de/LGB/LGB_NH2014_de-en.pdf" rel="nofollow - LGB
  • http://catalog.lokshop.de/WIK/2014/NH_02.pdf" rel="nofollow - Wiking

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: elpro
Date Posted: 19 januar 2014 at 01:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg synes det er flott at Märklin lager røde sluttlys på denne modellen av Di3 (- selv om forbildet i beste fall hadde røde skiver å sette på markeringslysene). Så gjenstår det å se om disse er separat styrt - eller er permanent på. - Ser for meg en del ombygging :-)
 
Hei,
 
Normalt, når Märklin leverer en modell med uavhengig styring av lys slik som denne, vil det være mulig å velge å slå av lys i en ende, uanhengig om lyset er rødt eller hvitt. Dog er det nok ikke mulig å kjøre med hvitt bak uten at du også har hvitt lys foran. Sannsynligvis blir det da slik fra Märklin:
 
1. F=Hvitt og B=Rødt
2. F=Hvitt
3. B=Rødt
4. F=Hvitt og B=Hvitt
5. Alle lys av
 
ElPro
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 januar 2014 at 11:02
Originally posted by elpro elpro wrote:

.... Sannsynligvis blir det da slik fra Märklin:
 
1. F=Hvitt og B=Rødt
2. F=Hvitt
3. B=Rødt
4. F=Hvitt og B=Hvitt
5. Alle lys av
 
ElPro
 
 



Märklin sier selv om de nye lokdekoderene mSD/mLD:
"•Als Lokdecoder mit 4, oder als Funktionsdecoder mit 8 verstärkten Ausgängen einsetzbar."
Dette oppfatter jeg som at de "bare" har 4 utganger med drivere - dersom dekoderen også skal drive en motor?
I CV-listen er det oppgitt ytterligere 2 utganger med logikknivå og 6 utganger med drivere.
De vil da trenge for individuell lyssetting:
2 utganger for markeringslys i hver ende.
2 Utganger for separat topplys i hver ende (dersom det blir slik?)
2 Utganger for førerromsbelysning (som er oppgitt at modellen skal ha).
2 Utganger for røde sluttlys.

Dette går akkurat opp dersom man går etter CV-listen - men stemmer ikke ut fra produktbeskrivelsen.
- Er denne produktbeskrivelse rett og modellen har førerromslys som oppgitt, så er det bare 2 utganger til alt øvrig lys? Da blir alle 3 frontlys + røde sluttlys koblet sammen?


Posted By: Roger
Date Posted: 21 januar 2014 at 09:38
Hei!
 
Hornby-International sine 2014-nyheter:
  • http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/arnold_2014.pdf" rel="nofollow - Arnold
  • http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/arnold_inter_2014.pdf" rel="nofollow - Arnold
  • http://www.hornby.de/ftp/Neuheiten_Rivarossi_2014.pdf" rel="nofollow - Rivarossi

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 22 januar 2014 at 19:23
Hei!
 
Ytterligere noen av 2014-nyhetene:
  • http://catalog.lokshop.de/BEM/Neuheiten_0m_2014.pdf" rel="nofollow - Bemo 0-skala
  • http://catalog.lokshop.de/BEM/Neuheiten_H0m_2014_.pdf" rel="nofollow - Bemo H0-skala
  • http://catalog.lokshop.de/LEK/neuheiten2014.pdf" rel="nofollow - Lemke

Jeg lurer på hvor ulik Lemkes VT137 er  'vår egen' Bmdo10..... -Noen som vet?



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Asgeir
Date Posted: 22 januar 2014 at 20:00
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg lurer på hvor ulik Lemkes VT137 er  'vår egen' Bmdo10..... -Noen som vet?



De er snarlike (som svenskene sier) og bygget over samme lest, men ikke identiske med de som kom til Norge. De er mer kantete i frontene, har ulikt antall sitteplasser i de forskjellige avdelingene og dermed litt annen vindusplassering/utforming.

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Roger
Date Posted: 22 januar 2014 at 21:33
Hei!
 
Her er ytterligere ett par nyheter for kvelden:
  • http://catalog.lokshop.de/VIE/kibri-neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Kibri
  • http://catalog.lokshop.de/VIE/Neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Viessmann

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 23 januar 2014 at 13:17
Brawas nyheter http://mc.adpaper.de/mc/epaper?guid=143b45b84e2f7a69

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Roger
Date Posted: 23 januar 2014 at 14:48
Hei!
 
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

http://mc.adpaper.de/mc/epaper?guid=143b45b84e2f7a69" rel="nofollow - Brawas nyheter  
 
Morsomt at det kommer en Cmdo9 og G10, begge i NSB utførelse, i H0.
Med den nye Br57, kan vi vel kanskje håpe på en oppgradert 'Gammeltysker' til neste år??
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 23 januar 2014 at 16:42
Hei!
  • http://www.stadtimmodell.de/images/Downloads/katalog%202014%20kpl%20web.pdf" rel="nofollow - Stadt im modell
  • http://www.premiumclassixxs.de/downloads/messeneuheiten2014.pdf" rel="nofollow - BUB

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2014 at 17:19
Hei!
 
Her følger ytterligere noen av årets nyheter:
  • http://www.tillig.com/deutsch/downloads/H0-NH-2014.pdf" rel="nofollow - Tillig H0
  • http://www.tillig.com/deutsch/downloads/Schmalspur-NH-2014.pdf" rel="nofollow - Tillig H0m/H0e
  • http://www.tillig.com/deutsch/downloads/TT-NH-2014.pdf" rel="nofollow - Tillig TT
  • http://www.siku.de/uploads/assets/de/news_document_164_1.pdf" rel="nofollow - SIKU 1
  • http://www.siku.de/uploads/assets/de/news_document_164_2.pdf" rel="nofollow - SIKU 2
  • http://www.siku.de/uploads/assets/de/news_document_164_3.pdf" rel="nofollow - SIKU 3
  • http://www.digital-plus.de/pdf/Lenz-Neuheiten-2014.pdf" rel="nofollow - Lenz 0

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 24 januar 2014 at 21:31
Hei!
 
Her er ytterligere en: http://www.automodelle.com/2014/neuheiten-2014/awmneu.html" rel="nofollow - AMW
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: MY1201
Date Posted: 26 januar 2014 at 13:28
Makettes nyheter http://makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2014-web.pdf

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 januar 2014 at 16:40
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Makettes nyheter  http://makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2014-web.pdf" rel="nofollow - http://makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2014-web.pdf

Har gjort linken klikkbar.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 januar 2014 at 18:01
- http://www.mo-miniatur.com/Neuheiten-2014" rel="nofollow - Mo Miniatur
- http://shop.langer-modellbau.de" rel="nofollow - Marcus Langer Modellbau
- http://www.truckline87.de/index.php?cl=toxid_curl&lang=1" rel="nofollow - TL-Modellbau - nyhetsblogg
- http://www.truckdecals.de/shop/index.php?route=product/category&path=30_70" rel="nofollow - Truckdecals , bl.a Mester Grønn, Nistad, Tonerud.



-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Roger
Date Posted: 27 januar 2014 at 18:17
Hei!
 
Her følger noen flere av 2014-nyhetene:
  • http://www.mkb-modelle.de/images/image/neuheiten2014.pdf" rel="nofollow - MKB
  • http://www.menzels-lokschuppen.de/pdf/2014/L.S.%20Models/LS%20Neuheiten%202014.pdf" rel="nofollow - LS Models
  • http://www.beli-beco.de/pdfs/belibeco-gesamtkatalog.pdf" rel="nofollow - Beli Beco
  • http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anleitungen/novelty-information_2014_de.pdf" rel="nofollow - Littfinski
  • http://www.heris-modelleisenbahn.de/news/galerie-2014.html" rel="nofollow - Heris
  • http://www.micro-metakit.de/index.php/de/neuheiten.html" rel="nofollow - Micro Metakit
  • http://www.mthtrains.com/sites/default/files/catalog_files/2014_ho_v_1/index.html" rel="nofollow - MTH
  • http://www.busch-model.com/download/prospekte/2014/2014-news.pdf" rel="nofollow - Busch

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 27 januar 2014 at 23:56

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Med "i denne tilstanden" mente jeg både rødbrun med gul stripe, uten gitter og med alle dører, som modellen. Bildene er fra 1958, mens lokene var grønne. Så jeg har ennå ikke sett noe "bevis" på at en Di.3 i samme tilstand som modellen, faktisk trakk tog i Norge. For alt jeg vet kan de ha gått rett fra Trollhättan til verksted i Norge (Marienborg?) for montering av gitter.

I På Sporet nr. 22 (nov. 1977) fant jeg et bilde av Di.3 631 uten gitter foran et persontog (1201) på Otta den 23. juli 1969. MDB oppgir at det ble levert noen dager før, 18. juli. Den ble levert rødbrun med gul stripe, og, i likhet med de andre tre "attpåklattene" fra 1969, uten høyredører. Så selv om dørene gjør at bildet ikke er helt hva jeg etterlyste, indikerer det at også NOHAB-ene som ble levert rødbrune, ble brukt i ordinære tog før de fikk gitter, selv om det kan ha vært svært kortvarig.

(Bak 631 gikk det i dette toget for øvrig et ellok, antagelig en El.11 eller El.13.)



Posted By: Pluggen
Date Posted: 28 januar 2014 at 10:30
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...
 
 
Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2014 at 15:42
Hei!
 
Ikke så mange nyheter fra http://vollmer-online.de/de/neuheiten/index.html" rel="nofollow - Vollmer i år, noe som sikkert har sammenheng med at de dessverre innstiller produksjonen til sommeren. I ett annet innlegg linket jeg til Minitrain sine 2014-nyheter, men i http://www.schmalspurbedarf.de/Minitrains_neu_%202014.pdf" rel="nofollow - dette prospektet figurerer ikke 'Western-toget' men det gjør til gjengjeld en etterlengtet H0e-modell av ett Heeresfeldbahn Brigadelok (en svensk utgave til og med). Videre følger nyhetene til:
  • http://www.moebo.de/neuheiten/Neuheiten-2014.pdf" rel="nofollow - Moebo
  • http://www.atlasrr.com/catalog.htm" rel="nofollow - Atlas
  • http://www.eyro.ch/downloads/news14/uhlenbrock_2014.pdf" rel="nofollow - Uhlenbrock

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 28 januar 2014 at 16:34
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...
 
 
Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  

Etter hva jeg har hørt var turte man ikke å lage formen til DF37. Til alle de andre B3 variantene har man kunnet bruke den samme formen, og nå vil man ikke risikere å ødelegge orginalformen.


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Roger
Date Posted: 28 januar 2014 at 17:09
Hei!
 
http://www.weinert-modellbau.de/images/stories/pdf/2014er-Neuheiten-web.pdf" rel="nofollow - Weinert 2014-nyheter
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Pluggen
Date Posted: 28 januar 2014 at 18:52
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  

Etter hva jeg har hørt var turte man ikke å lage formen til DF37. Til alle de andre B3 variantene har man kunnet bruke den samme formen, og nå vil man ikke risikere å ødelegge orginalformen.
 
Synd, den hadde vært fin å plassere sammen med en B3 slerke. Cry


Posted By: Stian
Date Posted: 28 januar 2014 at 19:23
Jeg fikk og høre at formen ikke tåler flere ombygginger. desverre...

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: krsven
Date Posted: 28 januar 2014 at 21:50
En liten tipp fra Vestfossen er El 14 og Di2 og muligens Y1/YF1 i Topline og damplok type 27 i Superline. B3-serien med 60 -tallslitrering samt L4 burde også være i kjømda. Gjetning? ja! Kvalifisert? Nei!

-------------
krsven


Posted By: Roger
Date Posted: 30 januar 2014 at 17:18
Hei!
 
Her er noen flere av årets nyheter (og da er det vel ikke så mange igjen):
  • http://www.artitec.nl/index.php/nl/component/zoo/item/folder-neurenberg-2014" rel="nofollow - Artitec
  • http://www.ladegüter-bauer.de/shop/" rel="nofollow - Ladegüter Bauer
  • http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.564/Neuheiten-2014.html" rel="nofollow - Faller
  • http://menzels-lokschuppen.de/pdf/2014/Auhagen/AUHAGEN%20Neuheiten_2014_D.pdf" rel="nofollow - Auhagen
  • http://liliput.de/images/stories/pdf/Liliput-NHP_2014.pdf" rel="nofollow - Liliput
  • http://www.aktionshaus-mzz.de/index.asp?katalog=4300000001&deeplink=1&suchtyp=Kat" rel="nofollow - MZZ
  • http://www.noch.de/de/neuheiten.html" rel="nofollow - Noch
  • http://Schucowww.schuco.de/de/modelle/neuheiten_i_2014/edition_187/" rel="nofollow - Schuco
  • http://figuren.de/showpage.php?Neuheiten_2014&SiteID=2" rel="nofollow - Preiser
  • http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2014/52937_Produktuebersicht_2014_ESU-KG_DE_Auflage_I_eBook.pdf" rel="nofollow - ESU http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2014/52936_ESU-Lokomotiven_Fruehjahr-Katalog_2014_ESU-KG_DE_eBook.pdf" rel="nofollow - #2
  • http://www.heki-kittler.de/files/neuheiten-2014.pdf" rel="nofollow - Heki
  • http://www.wiking.de/de/news/product/part-1-3-spielwarenmesse-2014-live.html" rel="nofollow - Wiking http://www.wiking.de/de/news/product/part-2-3-spielwarenmesse-2014-live.html" rel="nofollow - #2 http://www.wiking.de/de/news/product/part-3-3-spielwarenmesse-2014-live.html" rel="nofollow - #3

 

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2014 at 00:15
Hei!
 
Her er 2014-nyhetene til http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Real-Modell .
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 01 februar 2014 at 00:43
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Her er 2014-nyhetene til http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2014.pdf" rel="nofollow - Real-Modell .
 
Deutz'en nederst til venstre var jo ikke akkurat helt ulik en Deutz A4L-514 hos Vinstra Kraftselskap.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 01 februar 2014 at 09:56
Er ikke det understellet til den MaK 400/450 C veldig lik en Di2???  

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: pkonc
Date Posted: 01 februar 2014 at 11:10
Di2 har litt større driv hjul... 1250 kontra 1100 på MaK 400/450 C.


Posted By: Stian
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:02
Men er dette så synlig at man ikke kan bruke understellet i H0?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Stian
Date Posted: 01 februar 2014 at 18:04
forøvrig, noen i norge som fører produkter fra de her? fikk veldig lysst på noe de hadde: http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2014.pdf

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Håvard H
Date Posted: 01 februar 2014 at 19:02
Originally posted by Stian Stian wrote:

Men er dette så synlig at man ikke kan bruke understellet i H0?


Hva som kan aksepteres er selvsagt en smakssak. Selv mener jeg at disse MaK-maskinene ser for lette ut, jeg tror det vil se rart ut med en skalariktig kåpe på dette understellet.

Samtidig har jeg tenkt å bruke et V60 understell der den innbyrdes akselavstanden er feil.

En helt annen ting som jeg ikke skjønner at folk akspeterer er NEM-flenser.

Jeg har som nevnt i annen tråd fått dreid ned flensene til RP-25 på et V60 understell, og synes at dette er langt viktigere enn korrekt akselavstand.

Sammenlign selv:






Stor forskjell etter min mening. Sverting skader heller ikke!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: einjen
Date Posted: 02 februar 2014 at 19:27
http://www.youtube.com/watch?v=exwFxAzfDws#t=589" rel="nofollow - http://www.youtube.com/watch?v=exwFxAzfDws#t=589
Noen som er vel bevandret i tysk og kan forklare hva de presenterer ved ca 08.50?


-------------
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog


Posted By: Kait
Date Posted: 02 februar 2014 at 19:48
En vogn som viser hastighet, gjennomsnittshastighet, max hastighet, avstand kjørt og skinnespenning så vidt jeg skjønte.

Kai


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 04 februar 2014 at 00:54
Om det er den vogna som står på 'karusellen' du mener, er det en målevogn.
På displayet som åpenbarer seg bak veggdelen som fjernes midt på vogna, vises alle mulige data som hastighet, gjennomsnittshastighet, tilbakelagt strekning  etc.

Edit: slått igjen .... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Roger
Date Posted: 01 april 2014 at 05:59
Hei!

I siste nummer av 'Continenal Modeller' stod det at Hornby gjennom "Hornby International" (Lima, Jouef,Rivarossi og Arnold) har planer om å "gjenopplive" flere gamle, men oppgradere, Limamodeller i slutten av året og begynnelsen av 2015. - Deriblandt Lima El.14 !!
Dette blir spennende

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Tog
Date Posted: 01 april 2014 at 08:41
Da vet vi samtidig selvfølgelig at Finn Moe kommer med sin El 14. Takk til Hornby for NMJ Topline El 14 i 2015.

PS. Ikke si det til Finn dersom det er en 1.april-spøk Roger


Posted By: Roger
Date Posted: 01 april 2014 at 14:40
Hei!

Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: pkonc
Date Posted: 01 april 2014 at 18:23
Ja hvis Hornby kommer med en EL-14, er det nok hevet over enhver tvil at NMJ har sin ferdig før dem og med langt bedre utseende og kjøre egenskaper, for ikke og snakke om bedre pris.
 
Hornby skulle avertert at de kom med en F og en Df også, så hadde nok NMJ produsert den også selvom den nå etter mange år i katalogen alikevel ikke skal produseres.Thumbs Down


Posted By: Pluggen
Date Posted: 02 april 2014 at 14:05
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Ja hvis Hornby kommer med en EL-14, er det nok hevet over enhver tvil at NMJ har sin ferdig før dem og med langt bedre utseende og kjøre egenskaper, for ikke og snakke om bedre pris.
 
Hornby skulle avertert at de kom med en F og en Df også, så hadde nok NMJ produsert den også selvom den nå etter mange år i katalogen alikevel ikke skal produseres.Thumbs Down
 
 
Irriterer meg fortsatt at DF37 ble"nedlagt". Legger nok hele B3 samlinga ut for salg snart - den blir jo aldri komplett...  


Posted By: Laurenz
Date Posted: 02 april 2014 at 16:42
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.


Jeg ville nok vært skeptisk selv om jeg abonnerte.


Posted By: Roger
Date Posted: 02 april 2014 at 16:53
Hei!

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.


Jeg ville nok vært skeptisk selv om jeg abonnerte.


Jeg også
Men noe som ikke er tull er at det er ett bra blad som holder høy kvalitet. -Anbefales!

-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Laurenz
Date Posted: 02 april 2014 at 23:38
Absolutt et bra blad, synd det ikke er få kjøpt noen sted (som jeg vet om).

Kjøpte det noen ganger da jeg bodde i Nederland.


Posted By: Wickerman
Date Posted: 02 april 2014 at 23:46
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Absolutt et bra blad, synd det ikke er få kjøpt noen sted (som jeg vet om).

Kjøpte det noen ganger da jeg bodde i Nederland.


Du trenger bare å krysse grensen til Sverige for å kjøpe det. Ellers så selger de det blant annet i England.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Roger
Date Posted: 19 juni 2014 at 23:15
Hei!
 
By popular demand by KjellAn, postes http://www.brekina.de/fileadmin/DATEIEN/Prospekte/2014/Juni/Brekina_Collection_Mai-Juni_o_Preis_LowRes.pdf" rel="nofollow - mai/juni -nyhetene til Brekina 2014 også her. Like morsomt er det at en såpass interessant modell som Volvo N88 kommer.
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 juli 2014 at 11:13
Det er kanskje på tide med en situasjonsbeskrivelse av situasjonen i Kina når det gjelder fremstillingskapasitet? Dette sett i lys av siste måneders "tørke" på nyhetsfronten fra produsenter som fremstiller i Kina.

Jeg kom over en artikkel i BRM sin juliutgave om nettopp dette som kan være av interesse for noen.
Årsaken er en relativt sterk prisstigning på MJ i England. Der har Hornby øket prisene mellom 10 og 35%. Bachmann innkalte bransjen til infomøte og forklarte forholdet.
Kader har ca. 4200 medarbeidere som jobber med fremstilling av MJ i Sør-Kina. Av dem returnerte ca. 1700 etter den kinesiske nyttårsfeiringen. De kommer fra nord der industrien har økt lønningene.
En kinesisk industriarbeider tjener ca. NOK 30 pr. time. Denne er ventet å stige ca. 20% pr. år de neste 5 årene til ca. NOK 60 pr. time.

Det er altså et formidabelt kompetansetap som skal dekkes dersom nye arbeidere skal ansettes. Man kan regne med en feilrate som ikke er ønskelig og tidsforbruk pr. enhet øker også. Tiden for "billig kinesisk MJ" synes å være på hell.
Hva dette betyr for messingmodeller tør jeg nesten ikke tenke på! - Her kreves mer kompetanse og øvelse av operatørene.


Posted By: eika
Date Posted: 08 juli 2014 at 16:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En kinesisk industriarbeider tjener ca. NOK 30 pr. time. Denne er ventet å stige ca. 20% pr. år de neste 5 årene til ca. NOK 60 pr. time.
 
 
Om lønnen skal stige 20% pr. år de neste 5 årene vil lønnen de neste årene bli 36-43,20-51,84-62,20 og til slutt 74,65,- pr. time, ikke 60,- som du skriver.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 13 juli 2014 at 11:02
Om det er en stigning ut fra dagens lønn eller akkumulativt hvert år , vet jeg ikke? Regnestykket og tallene er ikke mitt, men er gjort av BRM (der jeg har satt 1£ = 10 NOK).
Som jeg også har skrevet er dette ca.-verdier. - Ingen vet hva resultatene virkelig vil bli - og derfor er det bare tull å regne ut en slik prognose på øret!

- Uansett er det en formidabel økning av kostnader ut fra dagens nivå. Når man i tillegg også har såpass "gjennomtrekk" på personale, så spørs det hvor lenge produsenter vil fortsette der før de henter produksjonen til Europa/USA igjen? Når man har ca. 60% årlig "gjennomtrekk" på operatører, så kan man regne med kvalitetskostnader deretter.


Posted By: eika
Date Posted: 13 juli 2014 at 11:22
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Om det er en stigning ut fra dagens lønn eller akkumulativt hvert år , vet jeg ikke? Regnestykket og tallene er ikke mitt, men er gjort av BRM (der jeg har satt 1£ = 10 NOK).
Som jeg også har skrevet er dette ca.-verdier. - Ingen vet hva resultatene virkelig vil bli - og derfor er det bare tull å regne ut en slik prognose på øret!
 
Jeg tok utgangspunkt i tallene du presenterte og korrigerte en feil i din påstand. Om du mener det er noe feil ved det så må feilen skyldes måten du formulerte deg på. Eller mulig du har vært ukorrekt i hvordan du har lest eller oversatt de tallene du har funnet før du videreformidlet dem her på forumet?
 
 
Jeg tror forøvrig at alle arbeidstagere her i landet som blir forespeilet av sjefen at "jeg øker lønnen din med 20% hvert år de neste 5 årene" vil forvente at de 20% skal regnes av den lønnen vedkommende har fra år til år, ikke av den lønnen vedkommende hadde for 2,3 eller 4 år siden.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 14 juli 2014 at 17:33
Teksten jeg har oversatt lyder således, så får andre vurdere hvor feil jeg har formulert dette:
"£ 3 per hour current average wages for Chinese factory workers, rising over the next five years by 20% per year to £ 6 per hour."

Når man ikke vet utvikling av valutakurser og eksakt hvor mye lønnsøkningen vil bli i fremtiden, så mener jeg fortsatt det er bare tull å operere med "lønnsprognoser på øret i NOK", Eika.

Jeg tror nok om jeg hadde vært sjefen i dag og snakket om 20% lønnsøkning i året de neste 5 årene, så hadde jeg gått ut fra dagens lønnsnivå og samme sum årlig!

For øvrig er det ikke bare BRM som har dette som tema. Siste nummer av EM (7/14) har dette som tema redaksjonelt.
Her snakker tilsynelatende en samlet europeisk MJ-bransje om å tilbakeføre produksjonen.
EM snakker dessuten om at man kan forvente en utvikling og prioritering av enklere modeller som også er egnet for barn - ikke bare velbeslåtte 50+.
Etter at utallige merker er beholdt som merkenavn under større konsern som har kjøpt de opp siste 15-20 år, "leter" mange gamle merker etter "egnen identitet" som de tidligere hadde. Dette har gjort kunder mer søkende enn før da man gjerne holdt seg til ett merke. Et slikt nytt konsept leter fremdeles Trix og Fleischmann etter.


Posted By: eika
Date Posted: 14 juli 2014 at 23:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Når man ikke vet utvikling av valutakurser og eksakt hvor mye lønnsøkningen vil bli i fremtiden, så mener jeg fortsatt det er bare tull å operere med "lønnsprognoser på øret i NOK"
Da kunne du jo spart deg for å viderebringe spekulasjonene fra den artikkelen da så lenge de som du jo selv og sier er bare tull fordi det i følge deg er så mye en ikke vet.
 

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok om jeg hadde vært sjefen i dag og snakket om 20% lønnsøkning i året de neste 5 årene, så hadde jeg gått ut fra dagens lønnsnivå og samme sum årlig!
Da får vel folk bare være glad for at ikke du er sjef da.
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net