MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forbedring Trix/Mä. Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forbedring Trix/Mä. Stortysker

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 16:59
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 18:45

Originally posted by Tog Tog wrote:

Dessverre er mine litra 4837 (Gützold) og 2843 (Trix). Med Pünthers høyfjellsplog stikker markeringslysene så vidt over toppkanten av plogen på Trix'en. Mens Gützold'ens markeringslys skjules bak en lavere, ordinær stor snøplog. Irriterende. Hmmm...

Og her er 2843 (Trix-modellen) med markeringslyktene på stolper:

http://www.digitaltmuseum.no/things/godstog-trukket-av-damplokomotiv-type-63a-i/NJB/JMF017738/gallery?query=type+63&js=1&search_context=1&page=2&count=103658&pos=33

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 20:51
Endelig slapp Digitalt Museum PC'en min inn til fotoet. Veldig bra! Nytt prosjekt med andre ord. Liker nemlig korrekte forbilder, ellers går man der og ergrer seg. Takker for servicen.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 11:35
Meget interessant tråd. Her var det mange detaljer jeg aldri har tenkt på.

Har du tenkt å gjøre noe med drivverket i Trix modellen? Vi har en slik i klubben og den er rene treskeverket i forhold til Roco og Lilliput sine.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 11:48

Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg vil prøve å gjøre noe med drivverket. Loket fikk "luftet seg" på en kjørekveld hos DMJK nå i romjulen, og drivverksstøyen synes jeg ikke var så fremtredende da:

Men, jeg kommer ganske så sikkert til å bytte ut den innebygde lyddekoderen (Zimo?) med en ESU Loksound. Jeg synes lyden er litt primitiv, og ønsker mulighet til å finjustere lydnivåer og fjerne noen lyder.
 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 12:25
Pent bilde!

Trix har nok originalt en Märklin mSD-dekoder som standard på den siste utgaven. Den ligger nok dessverre omtrent 10 år etter i utvikling til ESU og Zimo - etter min mening. I det siste, har jeg vært storlig imponert over lyden til de siste dekoderne til spesielt Zimo (som nå er standard i Fleischmann og Roco). Her klarer man nærmest å få til vinkelsynkrone dampstøt - uten bruk av giver!

- Ellers leverer Märklin/Trix dette loket med "brukket ramme" for å kunne klare krappe kurver. - Er det dette du vil gjøre noe med?


Edited by Kjell H. - 29 desember 2013 at 12:27
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 12:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Ellers leverer Märklin/Trix dette loket med "brukket ramme" for å kunne klare krappe kurver. - Er det dette du vil gjøre noe med?

Jeg har ikke sett nok på rammen til å slå fast om det er mulig å gjøre noe der uten at det blir for komplisert. Kanskje noen andre har gjort noen vurderinger her?


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 13:57
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Loket fikk "luftet seg" på en kjørekveld hos DMJK nå i romjulen, og drivverksstøyen synes jeg ikke var så fremtredende da:


 



Takker for interessant tråd!

På bildet, etter loket, ser det ut som om vognen er en BFo2a type 7 (BF 30), samme type som f eks vogn 18080. Er denne vognen selvbygget eller er det et messing byggesett? Kan du i så fall informere om hvem som har produsert den?

Edited by hev - 29 desember 2013 at 13:59
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 14:16
Originally posted by hev hev wrote:

 

På bildet, etter loket, ser det ut som om vognen er en BFo2a type 7 (BF 30), samme type som f eks vogn 18080. Er denne vognen selvbygget eller er det et messing byggesett? Kan du i så fall informere om hvem som har produsert den?

Det er et gammelt Scandinavian Miniature-byggesett. Jeg fikk det i 2004 som takk for en tjeneste og bygget det sammen et par år senere.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 16:10
Takker for info.
Ser ut til å være meget bra bygget og lakkert!

Vi får håpe SM eller SS kan komme med nye opplag.
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 17:02
Hr.Korsmo i SM har etter det jeg har sett i den senere tid vært interessert i detaljer rundt teakvogner. Blant annet på NJK forum. Dette kan kanskje tyde på at SM prosjekterer nye teakvogn-varianter.

Jeg tror allikevel at SM bør fokusere på mindre antall ulike modeller og heller konsentrere seg om noen færre av gangen - med tanke på gjennomføringen. Det har de for det jeg vet kanskje allerede begynt med, slik at alle delene er tilgjengelige i forbindelse med lanseringen. Som for eksempel komplette dekalsett.

Imidlertid er det ikke lenge siden Steinar og Steinar lanserte sine teak-utgaver solgt gjennom Togbutikken. Disse er jo regnet som de aller beste.

Uansett bør du sikre deg et visst utvalg av Rocos teakvogner med tanke på eventuelle ombygginger.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 00:03
De to nedre lampene på norske damplok er signallamper. Så lenge damplokene var i alminnelig bruk i Norge skulle det ikke vises lys foran i kjøreretningen om dagen, det var først senere regelen kom med å ha lys foran tent hele døgnet (en stor og/eller to mindre lamper med hvitt lys), og noe etter det igjen kom regelen med som påbyr lys i tre lamper hele tiden ("trekantlys").

Signallampene har ikke noen reflektor. De er hvitmalt i "reflektorskålen" og gir derfor ikke noe lys å snakke om utover lysvidden til selve lyspæren, som normalt er en helt alminnelig matt pære på beskjedne 25 watt. Den hvite bakflaten er i hovedsak for at det skal bli en større lys flate og dermed bedre synbarhet.

Når lokomotiv går alene eller bakerst i tog settes det skjermer med rødt glass inn i holdere foran signallampene slik at det vises rødt lys bakover.

Den store hovedlampen som ble satt på type 63 var en norsk type lik den som var på de fleste andre norske damplok. Dette er en ordentlig lyskaster med stor reflektor. Lampestyrke vanligvis 150 watt.

Bildematerialet for type 63 dekker dessverre ikke alle lok. En del lok beholdt sine opprinnelige tyske signallamper, blant dem var 2770. Disse lampene var fastmontert på braketter av noe varierende høyder, det ser ut til at disse brakettene etter hvert ble skiftet ut i Norge. De opprinnelige tyske brakettene sees på bildet av lok 5849 på Neslandsvatn.

Mange lok fikk erstattet de tyske signallampene med standardiserte norske signallamper lik de som finnes på nesten alle bevarte norske damplok i dag. Siden en del lok beholdt de tyske lampene antar jeg utskiftingen skyldtes at slike lamper er utsatt for skader, og at man (naturlig nok) ikke hadde flere slike enn de som kom med lokene.
De norske signallampene ser ut til alltid å ha blitt plassert på en ca 30-40 cm høy stang. De norske signallampene er en del mindre enn de tyske, de er løse og satt ned i en firkantet, konisk holder på toppen av stangen. Strømtilslutningen er i alminnelighet med stikkontakt, slik at lampen lett kan skiftes.
Hvorfor disse ble plassert så mye høyere enn de originale signallampene vet jeg ikke, muligens kan det ha vært for å unngå at man skulle sparke borti dem ved arbeid i røykskapet?
Jeg har liten tro på at de ble flyttet opp for å lyse over store frontploger. Det var ikke noe regelkrav om "trekantlys" da disse lokene var i bruk, det var tilstrekkelig at hovedlampen /(lyskasteren) var synlig under kjøring. Når forholdene er slik at det er nødvendig å kjøre med stor frontplog vil dessuten området rundt signallampene lett fylles med snø, slik at lampene blir dekket. Med disse lampenes svake lys skal det ikke mye til før de blir usynlige. Forøvrig er det bare en relativt liten del av året det er behov for stor frontplog.

Edited by H. Lindholm - 04 januar 2014 at 00:20
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 07:46
Takk for svært interessante opplysninger. Slike som denne tråden løfter forumet til et høyt kvalitetsnivå. På samme måte som de elektrotekniske innleggene, og forslagene til ulike sporplaner. NJK's og MJF's forum er sammen virkelig nyttig for en tog-nostalgiker.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 10:46
Originally posted by Tog Tog wrote:

Hr.Korsmo i SM har etter det jeg har sett i den senere tid vært interessert i detaljer rundt teakvogner. Blant annet på NJK forum. Dette kan kanskje tyde på at SM prosjekterer nye teakvogn-varianter.

Jeg tror allikevel at SM bør fokusere på mindre antall ulike modeller og heller konsentrere seg om noen færre av gangen - med tanke på gjennomføringen. Det har de for det jeg vet kanskje allerede begynt med, slik at alle delene er tilgjengelige i forbindelse med lanseringen. Som for eksempel komplette dekalsett.

Imidlertid er det ikke lenge siden Steinar og Steinar lanserte sine teak-utgaver solgt gjennom Togbutikken. Disse er jo regnet som de aller beste.

Uansett bør du sikre deg et visst utvalg av Rocos teakvogner med tanke på eventuelle ombygginger.

Etter hva jeg har hørt fra flere butikker så er Roco tomme for teakvogner, men det kan hende at de produserer flere opplag hvis etterspørselen blir stor nok. Snakket med Morten på Hobbytrain i forrige uke, og han nevnte at en kunde allerede har lagt inn en ordre på 2 hele kartonger. Så hvis flere da også bestiller vogner så kanskje det kan speede opp prosessen Smile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 22:02

Neste forbedring var å bytte ut den originale lyddekoderen med en ESU LokSound 4. Dette gjøres så enkelt som bare å plukke ut den gamle og plugge inn den nye dekoderen (etter å ha loddet av ledningene til høyttaleren på den nye). Med andre ord er den originale høyttaleren beholdt.

Ny dekoder plugget inn:

Og originalhøyttaleren limt på toppen av den nye dekoderen:

I tillegg har jeg byttet ut den gule lysdioden for de bakre lykter med en varmhvit lysdiode.

Så har jeg brukt noen timer med en ESU LokProgrammer til å endre og justere på lyder, lydnivåer og funksjoner slik at jeg begynner å nærme meg fornøyd.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,070 seconds.