MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppkobling av Viessmann signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppkobling av Viessmann signaler

 Post Reply Post Reply
Author
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppkobling av Viessmann signaler
    Posted: 08 august 2005 at 22:35
Hei, jeg lurer på hvordan du kobler opp viessmann signalene til viessmann rele 5552.. vet hvordan en kobler opp blokksignal, men hvordan er det med inn & utkjøringssignalene med forsignal på masten?
Og hvordan kobler en opp kontakt skinnene til releet? ( i rekkefølge, altså utkjøringssignal,blokk,blokk og innkjøringssignal. alle disse signalene har forsignal på montert på masten!+ kontakt skinnene)


Alle svar blir motatt med en takk !!
Mvh Espen N.N.

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2005 at 23:41

Spør igjen jeg: leser du bruksanvisningene som følger med signalene??: Du har jo mer eller mindre spurt om det samme i denne tråden her tidligere selv om det dreide seg om blokk og ikke inn/utkjør... De er ikke så forskjellige. Når det gjelder forsignal så skal jo de i utgangspunktet bare kobles paralellt med neste fremadliggende hovedsignal. Utkjør og innkjør vil jeg i utgangspunktet ikke koble til noen automatikk. kanskje med unntak av en kontakt for å sette signalet tilbake til rødt automatisk når et tog har passert der.

Og med mindre du er tilhenger av mer avansert relekobling hvilket jeg ikke vil tro du er, så hadde jeg kanskje vurdert å droppe forsignal på innkjørmasten...

Samme med utkjørmasten, der kan du og sette opp en separat forsignalmast etter det punktet vekslene har gått sammen. dette sparer både penger til utkjørmaster med forsignal som jo er dyrere, og det sparer deg for masse koblingsarbeide

Har du kjøpt noen av de bladene du ble anbefalt der? I så fall står det ganske godt forklart, hvertfall i Modell&Elektronikk husker jeg, hvordan du skal ha ledninger fra både reedkontakter og signaler. Det i kombinasjonen med brukerveiledningen som følger med signalene og som du også kan laste ned fra nettsiden til viessmann Bør jo hjelpe deg et stykke på vei da...

Eirik

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 00:00

Ok, men hvordan setter man viessmann signalene automatisk på rødt?

kobling, hvor skal hvor??

Mvh Espen N.N.

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 00:11
Originally posted by espyink espyink wrote:

Ok, men hvordan setter man viessmann signalene automatisk på rødt?

kobling, hvor skal hvor??

Akkurat det vil jo avhenge av hvilket system og komponenter du bruker etc. Om du kjøper blader og bøker som omhandler kobling av signaler så får du se koblingseksempler der. Det blir alt for langtrekkende og skulle sitte her på nettet og fortelle deg nøyaktig hvor du skal koble den grønne ledningen fra signalet, den brune fra releet til kontaktskinnen etc. Det må du rett og slett lese deg til enten i produsentenes brukerveiledninger, eller i blader og bøker med illustrasjoner. Enten det eller så får du ansette en til å gjøre arbeidet for deg

Det er mulig via forumet å forklare virkemåter på komponenter og mulige koblinger, men det forutsetter at vedkommende som leser forklaringen har en viss grunnkunnskap om emnet, og så vidt jeg kan tolke deg så har du ikke den minste peilig på elektrisk kobling. Da er det bare en måte og lære seg det grunnleggende: sett deg og les

Eirik

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2005 at 20:04

Er det noen som kan anbefale viessmann nr 5232, digital bremsemodul?

Og hvordan er oppkoblingen for den?

Fungerer den det samme måte som Märklin sin signalmodul nr 72441?

 

Mvh Espen N.N.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.