MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco NSB El.12
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco NSB El.12

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 13:24

Jeg tror ikke det var det Åge tenkte på, selv om du har helt rett, Asgeir. "Dismabiguous, står det på Wikiepedia, med alternativet: "Akbar (اکبر) 'greater' or 'greatest' is the Arabic elative of kabir "great", as used in the takbir, Allahu Akbar (الله أكبر)." 

Men jeg er enig i at din tolkning er mer til saken. Thumbs Up

Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 14:57
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg tror ikke det var det Åge tenkte på...


Det var vel ikke Åge (Tåge) - men Tog - også kjent under en rekke andre brukernavn som f.eks. "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken" osv.
Truls Slevigen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 15:22
Uffda! Embarrassed
Svein S
Back to Top
Slerke View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 april 2013
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Slerke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 18:19
Originally posted by trulss trulss wrote:

Det var vel ikke Åge (Tåge) - men Tog - også kjent under en rekke andre brukernavn som f.eks. "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken" osv.


Takk til TrulSS for at han hjelper oss å kontrollere hvem som er inne på forumet vårt. Tog er nok en skummel fyr som vi må passe oss for. Og her tror jeg Finn Moe er heelt enig. Men det er ikke noe problem å få stanset Tog. Ring NSB. Der vet de alt om hvordan man får  tog ut av aktiv trafikk.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 18:26
Originally posted by Slerke Slerke wrote:



Takk til TrulSS for at han hjelper oss å kontrollere hvem som er inne på forumet vårt. Tog er nok en skummel fyr som vi må passe oss for. Og her tror jeg Finn Moe er heelt enig. Men det er ikke noe problem å få stanset Tog. Ring NSB. Der vet de alt om hvordan man får  tog ut av aktiv trafikk.



Jøss! Enda et brukernavn, Henning Smile
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 18:53
Sukk...
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 18:54
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Jeg tror ikke det var det Åge tenkte på...


Det var vel ikke Åge (Tåge) - men Tog - også kjent under en rekke andre brukernavn som f.eks. "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken" osv.
 

Jepp, ikke greit når man har identitetsproblemer. For mye omgang med leketog..?

 
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 21:56
Originally posted by ses ses wrote:

Uffda! Embarrassed
 
 
He, he - e itj enkelt d her, e d Tog - Tåg eller Tåge Wink LOL
 
Men det bra å ha noen som vett hvem som er hvem Smile Thumbs Up
 
Men hva har en ny butikk for SmallSize eventuell NMJ med El 12 å gjøre Question Wink


Edited by Tåge - 22 april 2013 at 21:57
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2013 at 20:04
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

 

NMJ's nye butikk på Ensjø ??????.................... fortell.
Hvis man leser NMJ katalogen for 2013, og det har de fleste som har intresse for norske modeller gjort? Står det at de åpner butikk 3 mai 2013 på Ensjø (overtar lokalene etter en verktrøybutikk) på 743m2 sammen med Smallsize. NMJ har også en facebook side hvor man også kan finne noe info, i tilegg til Katalogen.
 
 
Har også hørt at Smallsize legger ned i Kristiandsand og Trondheim. Om det stemmer får andre uttale seg om.
 
 
 
Og Togbutikken vill med tid og stunder, også få nye lokaler. Også de er på Facebook.


Edited by Wickerman - 23 april 2013 at 20:05
A matter of life and death
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2013 at 20:41
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

 
Har også hørt at Smallsize legger ned i Kristiandsand og Trondheim. Om det stemmer får andre uttale seg om.

De er lagt ned står det på nettsidene dems.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2013 at 20:47
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvis man leser NMJ katalogen for 2013, og det har de fleste som har intresse for norske modeller gjort? Står det at de åpner butikk 3 mai 2013 på Ensjø (overtar lokalene etter en verktrøybutikk) på 743m2 sammen med Smallsize.
Det spørs vel hvor mange som leser hele katalogen? I år har NMJ heller ikke lagt ut noen PDF-utgave for nedlasting på hjemmesidene. Det ble riktignok postet en link her på forumet til en PDF på et utenlandsk nettsted, og i den kan jeg ikke se at Ensjø er nevnt. I den engelske teksten står det at butikken er i Oslo, men det står ikke i den norske. Det står at butikken blir på 743 m^2 og at planlagt åpning er 3. mai.
 
Quote Har også hørt at Smallsize legger ned i Kristiandsand og Trondheim. Om det stemmer får andre uttale seg om.
"Filialen i Kristiansand og Trondheim er lagt ned."

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2013 at 23:00
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:



Jøss! Enda et brukernavn, Henning Smile



Hjelp.....Dead det var da ikke måte på....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2013 at 00:41
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by pkonc pkonc wrote:

 

NMJ's nye butikk på Ensjø ??????.................... fortell.
Hvis man leser NMJ katalogen for 2013, og det har de fleste som har intresse for norske modeller gjort?
 
Jeg har interese for Norske modeller - (den bilige utaven LOL Smile) - men jeg har ikke NMJ katalogen - grunnen er det at jeg ikke har bruk for kataloger lengere, no som man har internett - der finner man stort sett det meste - men tydelig vis ikke Ermm Wink Smile ..
 
For jeg tenkte at no var det ikke nødvendig og få tak i alle de katalogene lengere, ja, ja, så feil kan man ta LOL ..
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
parnulf View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote parnulf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2013 at 19:38
Denne pussige lederen i en herværende liten, men stolt publikasjon (selv kaller de det a v i s), dukket opp i dag.

Høl 26. April -13

ViaVia! Nest først med det nest siste!

Avisen med egen stol til besøkende…

 

Nu er endelig VÅR kommet hit til os på berget – og den er Grøn!

Svensken har hatt sin i længre tid, dog i en farve som minner om det man tilfører jorden før der spirer og gror og grønes!

Nylig hjemvendt fra vår udenbys (onde tunger kalder det s t e d , men vi har ambitioner ud over egen næsetip og kalder det stolt

en b y!) trip til en derværende forretning av upperste klasse har vi kunnet ved selvsyn betrakte et eksemplar av det udmærkede lokomotiv E l 1 2 . For en ren fornøielse! Og dertil pakket i pæne esker, måtte det være en synd å kalle slikt k a r t o n g e r.

Hvilken sann overflod: stablerne høye som hus i samme størrelse.

Herr Moe, man kunne tro den herre har en forretningspartner ved navn Asbjørnsen så eventyrlig er det hele, har sjenket os ennu en model av top qualitet, en i en lang rekke.(Ja vi skriver  Herr Moe da en forretningsmann av det caliber nok har hatt en finger med i dette spill.) Der skal kun byttes i noen relativt få penge, så blir den din til evig eje. Selvfølgelig skal nevnes at udgifterne kan nå opp i summe om man vil henge forbilledlig sleb etter denne drabelige maskinen, da vogner kunne forekomme i et ikke mindre antall en halv-treds-sins-tyve*, som dansken sier.

Så stilner kan skje tungen til Den Lidende, Herr Noksagt og hans Oldemor (en mann med mange navn, kan disse passe?): Det sømmer seg ikke innvånere av vårt land om end i udkanten av vår verdensdel å sutre og bære seg over at man i mer sentrale deler av vår tross alt lille verden har kunnet glede seg over oven nevnte model i noen få dager mer enn os. Man venter ikke forgjæves om man venter på noe så udsøkt og godt!

Å spekulere i om datoer for åbenbarelser skulle henge sammen med hvor vidt lønninger, feriepenge eller tiloversbleven skat nylig har fylt vårt fra før av velfyldte agterspejl, ja det blir bare, ja spekulasjoner!

Nu gjelder det at publikum benytter anledningen (får håbe den Lidende allerede har ageret) og ikke klemmer kloen altfor stramt igjen om portemoniksen; nei friskt mot og la skillingen rulle litt for e n gangs skyld, ellers blir der jo ikke liv i noen ting. Man får huske på at man har forpliktelse på seg til å handle litt nu ved et slikt fri-slipp, det har alltid vist seg at man har det igjen ved en annen leilighed, leben und leben lassen sier et gammelt ord og det bør man ikke forglemme nu da mange sitter og venter på 17nde Mai og alle togene som da skal avvikles!

Il og kjøb som det heter i annoncen.

(*et meget høyt tall når det gjelder vogner i et tog)  ViaVia ved Redaktøren


ja, ja...Wink

Da er jeg på forumet, og for å bevise det, har jeg skrevet dette.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 07:37
Til Redacteuren i Via Via
 
Deres Redaction skal efter Brævets Ordlyd holde hus i et Høl. Vi øvrige har alleræde kommet os videre fra dette vel kændte sted, og jeg kan bare anbefale veien videre.
 
Ærbødigst Tog
 
Med følgende livsmotto:
 
Det er mægen forskeld på et åbent sind og Høl i hue.


Edited by Tog - 27 april 2013 at 08:26
Back to Top
Harald View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harald Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 08:23
Til signaturen "Tog" - eller hvem han måtte være ...

Nu er det vel ikke så galt fatt ved den lille avis-notic - ei heller redactörens helse.
Noticen omhandler jo kun en model et flott locomotive av type El12, der kan kjøbes for entusiasternes oppsparede penge. La ikke pengene ligge i madrassen ...

Hilsen en entusiast ...
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 18:04
En god modell, men som det ble påpekt forandret ikke Roco masteren fra DM 3 for å gi El 12 lavere sidevinduer foran. Det ble heller ikke røde hjulringer. Derimot fikset de takstige med sikringsdeksel - dog uten varselgnist, men dette kan man jo sette på selv som dekal og ettergå med mattlakk.
 
Det ble heldigvis også sorte vindusomramminger til å illudere gummilistene rundt vinduene. Alt i alt et resultat til å leve greit med og til en vettug pris. Eikehjulene er av eldste type uten utskiftbare balanselodd. Skal bli uhyre spennende å se totaliteten på Trix-modellen når den kommer. For fortsatt drysser MJ-godbitene ned over hodene på oss så raskt at vi snart må legge bankkortet til kjøling i fryser'n mellom besøkene hos NMJ.
 
 
Fint å se at detaljer som bøyde vinduspussere er på plass.
 
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 22:53
Til "Tog"

Hvordan ser vitrineskapet ditt ut og eventuelt hvor har du kjøpt det?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 23:15
Han må gjerne svare selv, men det ligner unektelig på det jeg har kjøpt av hr Tronrud http://www.mamut.net/vitriner/
Bjørn Egil
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 01:12
Tronruds skap er mesterverk i klassen. Men dessverre var ventetiden nokså lang på det tidspunktet jeg skulle ha mine skap. Derfor fikk jeg produsert dem selv. Kjøpte laminerte eikeplater hos Clas Ohlson som jeg tok med til et landsens snekkerverksted der de freste ut sporene til glassene samt litt pynt rundt ytterkantene. Bak på vangene fikk jeg frest ut forsenkning til bakplatene som jeg kjøpte hos en kjøkkenprodusent. En lokal glassmester med billig husleie og ditto priser skar ut glasshyllene samt vitrinedørene i resteglass, der jeg limte på et par glassbiter til å ta tak i når glassdørene skal skyves til side. Eikevangene beiset jeg selv og mattsprayet med klarlakk til slutt. Ikke akkurat Tronrudklasse, men helt OK. Prisen ble også rundt det halve, og det er jo ikke dumt når man trenger noen skap.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 21:45


45 sekunder med Roco NSB El 12 live på klubbanlegget i Narvik sist mandag. Enjoy!
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2013 at 21:40
Märklin- og Trix-utgaven av El 12 er vel eksteriørmessig identiske? Nå som Märklinversjonen er i handelen kunne det være interessant å få en evaluering av Rocos El 12 mot de førstnevnte. Er for eksempel sidevinduene foran bedre forbildemessig på Märklinversjonen?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.