MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rimelig 3D-printer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rimelig 3D-printer

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rimelig 3D-printer
    Posted: 15 april 2013 at 11:48

Denne 3D-printeren Cube-X fra 3dSystems skal visstnok koste kun 16.990,- fra den norske forhandleren!


Edited by Pelle - 15 april 2013 at 11:49
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 12:09
Interessant, men 0,1mm oppløsning på Z-aksen er dessverre altfor dårlig for MJ-bruk.

Da er jeg mer spent på printeren til FormLabs.
http://formlabs.com
Denne har en oppløsning på Z-aksen (dvs. lagtykkelse på 0,025mm). Altså 4 ganger bedre enn CubeX.

Med en pris på $3299 er Form 1 klart dyrere enn CubeX, men den har langt større potensiale for modellbyggere.

Kjenner et par karer i Norge som har bestilt hver sin Form 1, så jeg håper å kunne formidle førstehåndserfaringer med printeren om ikke så alt for lenge.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2013 at 18:53
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Interessant, men 0,1mm oppløsning på Z-aksen er dessverre altfor dårlig for MJ-bruk.

Da er jeg mer spent på printeren til FormLabs.
http://formlabs.com
Denne har en oppløsning på Z-aksen (dvs. lagtykkelse på 0,025mm). Altså 4 ganger bedre enn CubeX.

Med en pris på $3299 er Form 1 klart dyrere enn CubeX, men den har langt større potensiale for modellbyggere.

Kjenner et par karer i Norge som har bestilt hver sin Form 1, så jeg håper å kunne formidle førstehåndserfaringer med printeren om ikke så alt for lenge.


Ja dette vil jeg gjerne høre mer om!!!
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 12:10
Snart kan vi hente modellen på hjørnet:  http://www.teknofil.no/artikler/denne-automaten-skriver-ut-3d-objekter-til-deg/117580?utm_source=related_articles
 
Utviklingen innen 3D printere er spennende og fortsatt i stadig utvikling teknologisk og prismessig. Dessverre er det lite som er rimelig i forhold til de kravene som stilles til nøyaktigheten i vår hobby, men jeg tror det bare er et tidsspørsmål før det er kostnadsmessig overkommelig å ha sin egen.
 
Glem dog ikke at produktet fra enhver printer ikke kan bli bedre enn 3D tegningene som blir lastet opp, og vil vi virkelig bli modellbyggere ved tastaturet på PC'en istedenfor på byggebordet med verktøy?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 12:32
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Snart kan vi hente modellen på hjørnet ......
...., og vil vi virkelig bli modellbyggere ved tastaturet på PC'en istedenfor på byggebordet med verktøy?


Betimelig spørsmål Smile

Kanskje utviklingen kan gå mot at kopianstaltene (Allkopi etc) sitter med topp avansert maskin hvor en kan få printet sitt produkt. Og at 3D-tegningen er utført av en profesjonell DAK'er dersom en selv ikke kan frambringe et max-resultat Wink

I et slikt scenario kan en også se for seg at det blir et marked for tegninger ...

Det er jo tydeligvis et marked for 'kåper' selv om dette ikke er så stort.
Men jeg tror nok at det i 'all tid' vil finnes selvbyggere, slik som det er mange fine eksempel på i dette forumet Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 13:43
Jeg synes skepsisen til ny teknologi er ganske komisk.

Utfordring: Nevn meg en relevant teknologisk nyvinning som ikke har vært til *fordel* for hobbyen vår.



Edited by Håvard H - 16 april 2013 at 13:44
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 13:51
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Snart kan vi hente modellen på hjørnet:  http://www.teknofil.no/artikler/denne-automaten-skriver-ut-3d-objekter-til-deg/117580?utm_source=related_articles


Dette er jo bare en klønete implementert utgave av Shapeways.
En dårlig gjennomtenkt gimmick.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 16:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg synes skepsisen til ny teknologi er ganske komisk.

Utfordring: Nevn meg en relevant teknologisk nyvinning som ikke har vært til *fordel* for hobbyen vår.


Enig der. Ny teknologi er ikke (alltid) noe erstatning for gammal teknologi, det er heller et tilskudd. Og det å sitte og bygge i messing er ikke for alle det heller. Alle har sine preferanser og talenter. Kanskje man er utrolig dyktig til å lage 3d-tegninger men klarer ikke å holde en loddebolt? 

Det er nok en lang rekke produkter som egner seg godt til printing. Jeg har f.eks. sett nederlandske signaler som ser veldig bra ut, billig også. Selv har jeg sett etter hus-detaljer som vinduer som passer norske hus, disse må være godt egnet til printing. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2013 at 18:28
Jeg hadde nå litt sans for Bjørn Egils lett kritiske holdning. Men det handler vel ikke om teknologi, Håvard og Laurenz, men heller om håndverk. Det er mye godt, gammelt håndverk som har forsvunnet fordi ny teknologi har tilbudt masseproduserte produkter til lavere pris. Jeg vet ikke om det alltid er et framskritt. Sånn generelt. 
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 11:31
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg synes skepsisen til ny teknologi er ganske komisk.

Utfordring: Nevn meg en relevant teknologisk nyvinning som ikke har vært til *fordel* for hobbyen vår.

 
Jeg ser at mitt innlegg kan tolkes som skepsis til ny teknologi, men jeg ser også frem til at denne teknologien blir mer tilgjengelig, nøyaktig nok og prismessig enda hyggeligere etc. Faktisk har jeg vært så heldig å fått prøvd teknologien på en meget kompleks arkitektmodell med godt resultat, men finishen var fortsatt for dårlig til vellykket bruk i MJ-sammenheng.
 

 

 
Imidlertid blir fortsatt ikke resultatet fra disse maskinene bedre enn tegningene som blir lastet opp, og arbeidet med dette kan være svært omfattende og tidkrevende. 3D printere i enhver form er ikke en maskin som produserer drømmer, men derimot dedikert tegnearbeid ved PC-tastaturet. Motor og drivverk til modeller må fortsatt lages med klassiske metoder.
 
Fordelen er selvfølgelig muligheten til å kunne få produsert kompliserte eller utilgjengelige deler til et byggeprosjekt. Eventuelle skepsis til denne teknologien kommer vi helt sikkert til å le høyt av i fremtidenLOL
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 12:05
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Imidlertid blir fortsatt ikke resultatet fra disse maskinene bedre enn tegningene som blir lastet opp, og arbeidet med dette kan være svært omfattende og tidkrevende. 3D printere i enhver form er ikke en maskin som produserer drømmer, men derimot dedikert tegnearbeid ved PC-tastaturet. Motor og drivverk til modeller må fortsatt lages med klassiske metoder.


Nettopp!
Mange ser ut til å tro at det med 3Dprintere bare er å trykke på en knapp så spretter det ut ferdige modeller.

I tillegg vil det selv med de mest avanserte 3D-printere, CNC-freser, Laserskjærere osv. vil det fortsatt kreve masse arbeid med bygging og maling for å få fine modeller.

Og apropos laserskjærere. Hvor mange modellbyggere er i stand til å produsere de filene som er nødvendig for å få skåret deler på en laserskjærer? Og tro meg, det er mye enklere å designe ting for laserskjæring enn 3D-printing.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 16:04
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Og apropos laserskjærere. Hvor mange modellbyggere er i stand til å produsere de filene som er nødvendig for å få skåret deler på en laserskjærer?

Jeg var jo inne på akkurat dette i mitt forrige innlegg .. Wink

Svoger bygde en datastyrt (3D) fres ut fra byggebeskrivelse på nettet.
Han er ingen DAK'er men en 'datanerd', og resultatene som kommer ut av fresen er upåklagelige.
Det er riktig nok større og grovere enheter enn det vi snakker om her, men med en profesjonelt produsert finskalamaskin er det vel i første rekke forståelsen og brukervennligheten til dataprogrammet som styrer maskinen (DAP) som bestemmer resultatet.
Dersom DAP'n leser vektorbaserte DAK-tegninger, er det jo ingen sak å få den nøyaktigheten en ønsker.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.