MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dings til sammenkobling av strømtilførsel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dings til sammenkobling av strømtilførsel

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dings til sammenkobling av strømtilførsel
    Posted: 10 mars 2013 at 14:03



Jeg har loddet på en del ledninger for strømtilførsel til banen. Nå leter jeg etter en dings med form som forgrener for å koble ledningene sammen. Hvilken dings fra Clas Ohlson fungerer?

Denne kunne fungert om alle punktene hadde hatt strømforbindelse:



Marius
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 14:25
Wago tilkoblingsklemme
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 14:55
Takk!
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 16:06
Det er ingenting i veien for å bruke sukkerbitene fra Clas Ohlson til mer permanente koblinger, stort billigere får du hvertfall ikke gjort det. Du kan f.eks koble alle de ulike ledningene fra banen inn på den ene siden, og koble de sammen og føre de videre på den andre siden. Se undersiden av den ene seksjonen min som eksempel:



Skal du derimot koble fra ledningene med jevne mellomrom er det nok greit å bruke noe annet som er bedre egnet.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 16:54

Skjønte ikke hvordan jeg skulle koble ledningene sammen via sukkerbiten. Der går det jo 12 ledninger inn som ikke har kontakt med hverandre og så må 12 ledninger gå ut. 

Det enkleste hadde vært om 12 ledninger gikk inn og deretter 1 ut til strømkilden.

Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 17:18
Hvis du ser på den sukkerbiten omtrent midt på bildet ser du at jeg har koblet sammen flere poler via de korte ledningsbuene. På den samme måten kan du koble sammen flere poler ved hjelp av slike "buer" mellom hver av de, og deretter føre en enkelt ledning videre fra sukkerbiten.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 19:25
Du kan også bruke D-sub kontakt, datakabel
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 20:06
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Hvis du ser på den sukkerbiten omtrent midt på bildet ser du at jeg har koblet sammen flere poler via de korte ledningsbuene. På den samme måten kan du koble sammen flere poler ved hjelp av slike "buer" mellom hver av de, og deretter føre en enkelt ledning videre fra sukkerbiten.
Svein


Her kan du se hvordan jeg gjør dette. Jeg bruker hel kobbertråd - rester etter elektrikeren:



Jeg lager ofte en stripe som er delt i to halvdeler hvor hver er kobling for hver sin pol:




 Akkurat her er det 1,5 mm2 ledning
- inn fra PSX-kortslutningsvern som igjen er koblet til Boosteren
- ut til neste sukkerbitstripe
- ut til en Dual Frog Juicer
Det skal kobles tynnere ledninger fra sporet til denne sukkerbiten. Det får jeg kanskje gjort i morgen Smile En ny sporsløyfe (crossover) er lagt inn de siste dagene.

Håper dette kan være til hjelp.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 20:51
Er så frekk å slenger meg på denna tråden.. Driver å bygger anlegg med peco C75 skinner å har Roco startsett hvor jeg vil bruke digikontrollen. Holder det med strøm ut fra boksen (10764) til en sukkerbitgren siden det blir ca 25 meter totalt med sidespor og en del matingsledninger må legges opp? Eller må det tillegsforsyning til? Har også en trafo fra ett eldre startsett fra Roco (10718) + boks (10761). Kan trafon brukes til f.eks veksler? Eller tilleggsmating av spor? Tips til strøm på veksler tas i mot. :)
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2013 at 23:18
Lurt triks Knut. Jeg klippet til ledningsbiter, men jeg ser din variant er mye enklere. 
Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 01:04
HVis man skal koble mange ledninger sammen, så går det også an å skru inn en tynn men skrue bare et stykke inn i treverket, tvinne ledningene rundt skruen, og lodde det hele sammen. Det er i hvert fall definitivt billigst. Messingstift er også utmerket til slike billigløsninger. 
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 03:15
Noen kommentarer om min metode:
1.
Når jeg lager en sammenhengende "bøyle-kam", kan det noen ganger være litt vanskelig å få den dyttet inn i sukkerbiten når denne er 1,5 mm2.
Men pleier å gå når jeg klemmer godt med tanga osv.
2.
Alternativ er å lage mange enkeltbøyler som da skrus sammen to og to.
3.
En fordel med disse klemmene - og med opplegget til Svein - er at du enkelt kan koble til en ledning med krokodilleklemme for et midlertidig strømuttak, eller for testing.

OBS faren med slike midlertidige ting, er at de har en tendens til å bli permanente.
I flere år hadde anlegget mitt strømforsyning fra hver sin ende bare festet med en del krokodilleklemmer Embarrassed
Det er ordnet litt mer permanent nå.

Svein sin løsning er billigere, men du må fram med loddebolten, og personlig er jeg ikke glad i å skulle lodde under anlegget. Det kan være kronglete nok å få dyttet inn en ledning og skru uten å sitte fast i kabelsalaten (som ikke skulle være dere i første omgang heller.....).
2 stk koblingslister (sukkerbiter) med 12 tilkoblinger koster ikke mer enn 19 kr hos Claes Ohlson.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 09:31
Hvis man heller ønsker å lodde forbindelsene:


Dette er mating av kjørestrøm. Mine 194 m skinner er delt opp i 9 strømkretser, hvor hver krets 
deles i 3-5 delkretser. Jeg har brukt 1,5 mm2 og rundklemmer med ditto hylser for å kunne fjerne en og en delkrets i 
tilfelle kortslutning. Bruker et pressverktøy til klemmer og hylser. Hver delkrets har fått 4 loddeører for mating til 
skinnene. Loddeørene har jeg skrudd fast på kobberskinner. Jeg har da en sentral plassering under hvert av de fire bordene som mine 15 m2 er delt i.
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 10:37
En Sukkerbit kobling som ikke er 100% vil generere en høy indre motstand og dermed uønsket tap av ytelse som igjen kan føre til varmegang  Bruker du sporfeltdetektering, vil du også kunne få feil indikering av dette. 

Det samme problemet kan du få ved lodding, om du ikke har vært helt heldig med loddepunktet. Husk at om du kjører  flere lokomotiv samtidig, kan strømmen som går gjennom enkelte punkter være flere ampere.

 I dag er det omtrent bare Wago tilkoblingsklemme som anbefales av elektrikere. Men ja, det koster litt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 11:22
Hvis man tror man må ha så profesjonelt og dyrt utstyr for å få et MJ-anlegg til å fungere, er man på ville veier og jeg er redd det dreper motivasjonen for mange til å tørre begi seg ut på dette feltet. Overgangsmotstander er selvsagt et problem hvis de oppstår, men så får man sørge for å skru til skikkelig eller lodde skikkelig. Det har fungert for de aller fleste.  Jeg har bygget flere anlegg med elektronisk spordetektering, det ene med over 100 detektorer, og det har gått greit med helt vanlig lodding av ledningene. 
Svein S
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 12:38
Nå synes jeg du overdriver Svein. Det er vel snakk om småpenger uansett, relatert til hvilke utgifter man har totalt på et anlegg. Hentet fra Clas Ohlson sine sider:

WAGO koblingsklemmer
36-3895 5 stk. 5 pack. 49,00
36-3051 3 stk. 5 pack. 39,00

Koblingslist (sukkerbit)
12 stk. brytbar. 2-pack. 19,00

Og en annen ting, du sparer deg selv for utrolig mye ekstra arbeid med disse klemmene. Prøv selv, da vel :-)

mvh Leif Kåre

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 12:54
Ok, prisen var mindre enn jeg leste det som. Men prinsippet om at man virkelig trenger spesialutstyr for å koble ledninger er jeg uenig i, ikke minst av pedagogiske grunner. Hvis vi profesjonaliserer hobbyen er den ikke hobby lenger.  Det betyr ikke at man kan ha god nytte av slike varer, men det var graden av nødvendighet av å unngå tradisjonelle koblingsmetoder for MJ-anlegg som jeg leste ut av ditt innlegg ("En Sukkerbit kobling som ikke er 100% vil generere en høy indre motstand ...") som jeg ville gi et motsvar til. 

Edited by ses - 11 mars 2013 at 12:54
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 13:28
Nå tok jeg "mynt-testen" flere steder på anlegget mitt etter at jeg hadde koblet opp PSX-kortslutningsvernene for å se om de gjorde jobben sin.
Dvs: Jeg kortsluttet skinnene og PSX slo av den delen av anlegget slik de skulle.
Da tror jeg at jeg har gjort jobben med kabling osv tilstrekkelig.
Og - jeg drar ut kontakten for strøm til anlegget når jeg forlater rommet.

Hvordan fester du disse WAGO-klemmene til anlegget?



Edited by KnuT - 11 mars 2013 at 13:33
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 17:28
Originally posted by ses ses wrote:

Ok, prisen var mindre enn jeg leste det som. Men prinsippet om at man virkelig trenger spesialutstyr for å koble ledninger er jeg uenig i...


Man trenger ingen spesialutstyr for å bruke en WAGO. Hvis du ser på dette bildet, så må du avisolere litt av kabelen, som du også må gjøre hvis du skal ha den inn i en sukkerbit. Så åpner du den oransje klemma, stikker inn kabelen, og lukker igjen. Disse får du fra 2 til 5 hulls. du kan bruke opp til 2,5mm^2 i disse, og jeg har ikke enda sett noen som bruker så stort tversnitt på et MJ anlegg enda.
Dette er en WAGO som du kan bruke flere ganger. Det finnes slike som disse også, som du bruker en gang, men de passer skjeldent godt til de kablene man bruker på et anlegg.
Jeg bruker disse til daglig i jobben, men til små kabler som vi bruker til et MJ anlegg, anbefaler jeg de første som jeg linket til.

Originally posted by KnuT KnuT wrote:



Hvordan fester du disse WAGO-klemmene til anlegget?



Du kan feste disse med dobbeltsidig tape, men det kan jo hende de faller ned når man åpner og lukker de. Jeg har også festet de med litt smeltelim, og det har holdt det også. Hvis man må åpne de etter man har hengt dem opp, bruk to hender for å åpne de så du ikke river dem ned igjen. De åpner ikke med en gang man tar på dem, for at det skal være riktig trykk på kabelen for å få best kontakt.
Håper det var godt nok svar.


Edited by eibro - 11 mars 2013 at 17:33
Eirik
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 17:31
Et poeng som gjelder lysterklemmer ("offisiell" betegnelse på "sukkerbiter") er at disse kan gi overgangsmotstand dersom ledningen er fortinnet i enden (multicore) - eller at den demonteres/monteres slik at enkelttråder går tapt slik at tverrsnittet reduseres.
 
En slik lysterklemme i en lampett var årsaket til Caledonienbrannen i Kristiansand i 1986 der nesten 20 mennesker døde.
 
Det anbefales derfor at man bruker endehylser på flertrådede ledninger om man bruker slike klemmer. Lysterklemmer er spesielt utsatt da man har direkte kontakt mellom skruen og ledningen. Derved kan trådene lett skades.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 20:03
At dette var dyrt, var det faktisk Leif Kåre som sa ("Men ja, det koster litt."), så derfor var jeg for rask da jeg sjekket prisen. Trodde det var 39,- for en WAGO-klemme. Når det er for 5, blir det 8,- stykket. Så jeg skal ta meg en tur på Clas Ohlson og prøve de. Kanskje jeg blir overbevist at dette ikke tilhører gruppen dyrt spesialutstyr, men heller kjekt å ha i elektro-verktøykassa.
Likevel mener jeg vel at lodding, når utført riktig, er å foretrekke for permanente opplegg, og garantert billigere enn 8,- skjøten.
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 00:19
Wago-klemme for 39,- på Clas Ohlson har bare 3 tilkoblingspunkter. På ebay kan du kjøpe kartongvis med 5-punkts til en billig penge. Her f.eks: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=wago+connectors+222&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=wago+connectors+222-415&_sacat=0
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 09:42
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Wago-klemme for 39,- på Clas Ohlson har bare 3 tilkoblingspunkter. På ebay kan du kjøpe kartongvis med 5-punkts til en billig penge. Her f.eks: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=wago+connectors+222&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313&_nkw=wago+connectors+222-415&_sacat=0

Wago ser jo spennende ut, men jeg savner en variant med mulighet til å skru fast klemmen med en skrue eller to. Dobbeltsidig tape holder dårlig om man skal inn og endre på ting. Syns også det blir finere når ting er skrudd ordentlig ssammen og ikke bare henger og slenger. Finnes det en slik variant?

Ellers så er jo alle utleggingende om overgangsmotstand og dårlige loddinger ikke akkurat noe som hjelper for en nybegynner. Hvor relevant er det for de fleste?
Det aller enkleste vil vel være å bruke sukkerbitrekker hvor man på ene siden kobler sammen en rekke og på andre siden kobler til utstyret, som vist tidligere i tråden av flere. Det blir gode og fleksible koblinger som er enkle å endre på, også for en nybegynner.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 09:55
Dette med overgangsmotstand er nok aller viktigst å være klar over som nybegynner?
 
Det er varmeutviklingen og ikke spenningen som lager brann - og konsekvensene kan være store.
Heller ikke alle nybegynnere er kjent med at fortinning av ledninger som skal termineres i lysterklemmer nå er forbudt. - Dette da tinn/bly er et "dødt" materiale og lysterklemmen er uten fjærkraft til etterspenning. En godt tiltrukket lysterklemme har derfor en tendens til å løsne over tid dersom ledningen er fortinnet.
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 12:12
Selv fester jeg ikke WAGO klemmene, jeg fester kabelen med kabelstiftemaskin, klemmene er så lette at de fint henger i kabelen. Men for de som plent vil feste, så finnes det holdere. Se forhandler på eBay.

mvh Leif Kåre
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2013 at 15:14
Jeg vil foreslå for de som ikke vil ha koblinger som henger og slenger å bruke koblingsbokser uten klemmer inni beregnet for løse klemmer som f.eks. wago. I mitt tidligere liv som elektriker brukte jeg denne som kan anbefales:

http://www.elektroimportoren.no/koblingsboks-ap-9/1241010/Product.html

Wago er også anbefalt!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.