MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan går det for Marklin?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan går det for Marklin?

 Post Reply Post Reply
Author
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan går det for Marklin?
    Posted: 18 juli 2005 at 17:58

Når det tyske markedet krymper i rask takt, får dette store konsekvenser. Som største aktør må Marklin kutte de faste kostnader med flere mil. euro. for å beholde lønnsomheten.

Jeg fikk idag vite av Rutger Friberg, at de nettopp har solgt eiendommen på Holzheimerstr. hvor hovedkontoret og museet er, og all aktivitet skal tilbake til Sturtgarter str. der produksjonen holder til.

Hvis markedet forsetter å krympe slik at Marklin går overende i fremtiden, så er ikke det værste at noen ikke får lok med midtleder, men at markedet blir for lite til å holde liv i produsentene vi er vant med i dag.

Status for Marklin med de opplysningene som er tilgjengelig nå: Fortsatt nedskjæringer av "faste kostnader".

 

 

 

 

 

TerjeB
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 18:11

Märklin har begynnt i tide med omstillinger, mange arbeidsplasser er flyttet til Østre deler av Tyskland, og Ungarn hvor bla spor og dampmaskiner lages.

De har derfor ett forsprang på feks Roco som nok ikke så det som kom, og Märklin greier faktisk å øke salget i ett trangt marked, men de har hatt problemer med kostnadene, noe som nå ser ut til å komme under kontroll

At de selger Holzheimer str er bare en konsekvens av at arbeidsplasser har blitt flyttet på, og er ikke dramatisk!

Ellers så ser det ut til at Piko og Sachsenmodelle (Tillig) går bra, de har jo lavere kostnader i øst.

 

MAV

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 18:15
Sakset fra http://www.mremag.demon.co.uk/hpsite/index.htm

Märklin has announced at a company meeting that it has sold Werk 3 on the Holzheimerstrasse. Also that the museum, training areas and warehouse will be moving to Werk 1 on the Stuttgarterstrasse by the end of September.

Werk 1 is the original (and very large) main factory, which was like a morgue when our correspondent visited early in May. Most European production had been relocated to the Trix factory in Nuremburg, Sonneberg in East Germany and Gyor in Hungary.

Werk 3 was a modern facility which was effectively the company HQ as well as housing the museum and warehousing, but was seriously under utilised. For the last couple of years the staff car park has been very lightly used and has been opened to museum visitors.

This does suggest that Marklin may be in some difficulty, as the considerable amount of money that has been spent on the museum in Werk 3 over the last few years (a complete refurbishment, two or three years ago, and a substantial improvement in security after the break-in early this year) was wasted. Sadly this move is also likely to reduce the number of visitors to the museum, as visitor car parking at Werk 1 is virtually non-existent.


Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 18:18
På tysk:

Märklin Museum wieder "zu Hause"

Umzug in die Erlebniswelt


Den jährlich bis zu 200.000 Besuchern des Märklin Museums wird künftig mehr geboten. Märklin richtet am Stammsitz in Göppingen eine Märklin Erlebniswelt ein und erfüllt damit eine der Forderungen von vielen Besuchern, noch näher an die Entstehung der Märklin-Produkte heranzukommen.

Dieser Forderung stellt sich Märklin. "Wir wollen den Mythos Märklin erlebbar machen und mehr als einen geschichtlichen Aufriss darbieten" sagte Paul Adams, der Vorsitzende der Märklin Geschäftsführung. Die Besucher sollen nicht nur passive Zuschauer sein, sondern, sofern erwünscht, aktiv Beteiligte. Das geht von der Mitwirkung an der Besucheranlage bis zur Montage des eigenen Modelleisenbahnwagens. Der Blick in die Produktion wird künftig ebenso zum Museumsbesuch gehören. Am jetzigen Standort ist das nur schwer und mit großem logistischem und finanziellem Aufwand zu verwirklichen.

Das relativ moderne und nüchtern wirkende "Werk 3" schwächt den Mythos eher, statt ihn zu verstärken. Bis 1978 war das Märklin Museum im Märklin Stammwerk in der Stuttgarter Straße untergebracht. 1900 als Musterzimmer für die Händlerkundschaft eingerichtet, wurde es im Lauf der Jahrzehnte immer weiter dem Publikum geöffnet. Schließlich wurde die Einrichtung im Jahr 1957 offizielles Firmenmuseum. Mit dem Umzug der Verwaltung in die Holzheimer Straße fand es dort seinen Platz und wurde ständig weiterentwickelt und vergrößert.

Zunehmend zeichnen sich allerdings Grenzen ab, die einer zukunftsfähigen Weiterentwicklung im Wege stehen. Zudem ist der Platzbedarf der Märklin-Logistik größer, als am bisherigen Standort Holzheimer Straße zur Verfügung steht. 1979 mußten Lager und Versand 740 Katalogartikel bewältigen, heute sind es bereits 2.120, also eine knappe Verdreifachung. Das zeigt, daß die Räumlichkeiten für eine moderne Logistik nicht ausreichen. Paul Adams: "Wir müssen Möglichkeiten schaffen der nötigen Expansion in Quantität und Qualität in beiden Bereichen auch künftig Rechnung zu tragen". Das Märklin Museum kehrt an seinen Ursprungsort in das Stammwerk an der Stuttgarter Straße zurück.

Der markante Bau, der am Eingang der Stadt, quasi als Tor Göppingens steht, bietet das ideale Ambiente für die Präsentation von Vergangenheit und Gegenwart und unterstreicht und verstärkt den Mythos, der von der Marke und ihren Produkten ausgeht.

Mer diskusjon her: http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?T OPIC_ID=2966


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2005 at 18:54

Märklin har på få år nedbemannet fra ca. 2500 ansatte til ca. 1100. Deres mål er å komme helt ned 800 ansatte, så det er ikke særlig tvil om at markedet er tøffere enn før. Produksjon i Asia er ett kjent trekk fra flere aktører. Vet ikke om noen så innslaget fra svensk tv for en stund tilbake? Der hadde de en repotasje om Märklin.

Märklin har samtidig gjort noe av det sammme som Braathens en gang i tiden gjorde, solgt nesten alle byggningene/eiendommene for å så lease de tilbake. Hvorfor skal ikke jeg spekulere i...

Märklin har nok vært tidligere ute enn Roco, og ikke minst fått omoragnisert puslespillet. Om det holder vil tiden vis...

Mye av problemet er at så mange produsenter har hatt sin fokus på det mellomeuropeiske markedet. Roco hadde omsider begynt å flytte litt fokus, men i seneste laget. Både Märklin, Roco, Piko, Fleischmann og andre satser mye på samme område og lager ofte de samme modellene. At de ikke har prøvd å nyansere sitt utvalg er for meg en smule rart. Da hadde de også hatt flere ben å stå på når krisen i tysk økonomi er ett faktum. Verken Skandinavia, Storbritania og USA er rammet at dette, og mj er der i full sving uten svikt i kjøpekraft.

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 05:17

Märklin har satset på USA i det siste ( BIG BOY, MIKADO, PA1, osv )

M har og to ben og stå på, de er størst på AC og store på DC via Trix.

Det store spørsmålet er hvor lenge vi vil se Z-skala, mener jeg leste at de har problemer med å få overskudd der? Men M som sådann greier seg nok, de har vist handlekraft, og har sett smellen som kom!

Det Skandinaviske markedet er lite, i forhold til det Tyske, så de vil nok ikke satse for sterkt her, ett annet marked som dukker opp er jo det i det gamle Øst-Europa, hvor interessen er meget stor for jernbane og mj, problemet er kjøpekraften, men denne vil ta seg opp, den som ligger i forkant der kan få gevinst.

MAV

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 10:42
Originally posted by Knut Moe Knut Moe wrote:

 Vet ikke om noen så innslaget fra svensk tv for en stund tilbake? Der hadde de en repotasje om Märklin.

 

de hadde en på nrk1 i fjor og tror jeg,fordig de skule flytte produksjonen. så mange ble opppsagt

 


Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 12:29
Originally posted by mav mav wrote:

Det store spørsmålet er hvor lenge vi vil se Z-skala, mener jeg leste at de har problemer med å få overskudd der?


Z er vel den eneste skalaen som faktisk er i fremgang... Märklin har i hvertfall flere Z-nyheter i år enn noen gang, så så det tyder i hvertfall på at de fortsetter å satse. Dessuten er Z i veldig fremgang i USA (endelig), og hvis Märklin spiller kortene sine rett der, kan de gjøre det veldig bra. Og her har jo Märklin fortrinnet med å være opphavet til Z-skalaen.

Med internett har det også kommet veldig mange nye småprodusenter av både rullende materiell og tilbehør. Dette gjelder både her i Europa og over i Amerika. Og mer tilgjengelig utstyr betyr også større interresse for skalaen. Til og med NMJ har jo hele Z-sortimentet til Artitec i hyllene sine.

Det jeg synes Märklin burde være flinkere til er å satse mer på å presentere Z som en "seriøs" skala. Ikke bare noe man har i en koffert med solcellepanel på... Dessuten har satsingen på engangserier av reklamelok o.l. gjort at man er avhengig av bruktmarkedet for å få tak i de mest vanlige lokene (BR 101, BR 152) i normal DB-design. Og det er skivebom spør du meg...

Mvh Heine


Back to Top
arne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2005 at 14:06
Nå er det jo enhver, både produsent og forbrukers, frie rett til å velge hva man vil produsere/kjøpe. Men det hadde kanskje vært en fordel for hobbyen om det ikke var fullt så mange skalaer da!
Tenk om noen for mange år siden hadde sagt; vi har 3 skalaer 1:50 (for haven og "de store" skalaer) og 1:100 og 1:200 for inne. Altså litt mindre enn 1(litt mer enn litt) og HO og litt større enn Z og ingen N (og TT, S og flere ?) Så klart hadde dette gitt mindre mangfold, men kanskje mer materiell og utstyr til hver skala og større omsetning for produsentene. Også hadde det vært lettere å lage skalategninger. At noen skala vil dø tviler jeg på, og det er vel de ”marginale” skalene som, kanskje naturlig nok, opplever størst vekst i %.
Arne


Edited by arne
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.