Hvordan går det for Marklin?
Printed From: MJF Forum
Category: Produkter og produktomtaler
Forum Name: Nye produkter
Forum Description: Funnet noen nyheter verdt å melde om? Post dem her!
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=765
Printed Date: 27 februar 2025 at 21:04 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Hvordan går det for Marklin?
Posted By: TerjeB
Subject: Hvordan går det for Marklin?
Date Posted: 18 juli 2005 at 17:58
Når det tyske markedet krymper i rask takt, får dette store konsekvenser. Som største aktør må Marklin kutte de faste kostnader med flere mil. euro. for å beholde lønnsomheten.
Jeg fikk idag vite av Rutger Friberg, at de nettopp har solgt eiendommen på Holzheimerstr. hvor hovedkontoret og museet er, og all aktivitet skal tilbake til Sturtgarter str. der produksjonen holder til.
Hvis markedet forsetter å krympe slik at Marklin går overende i fremtiden, så er ikke det værste at noen ikke får lok med midtleder, men at markedet blir for lite til å holde liv i produsentene vi er vant med i dag.
Status for Marklin med de opplysningene som er tilgjengelig nå: Fortsatt nedskjæringer av "faste kostnader".
------------- TerjeB
|
Replies:
Posted By: mav
Date Posted: 18 juli 2005 at 18:11
Märklin har begynnt i tide med omstillinger, mange arbeidsplasser er flyttet til Østre deler av Tyskland, og Ungarn hvor bla spor og dampmaskiner lages.
De har derfor ett forsprang på feks Roco som nok ikke så det som kom, og Märklin greier faktisk å øke salget i ett trangt marked, men de har hatt problemer med kostnadene, noe som nå ser ut til å komme under kontroll
At de selger Holzheimer str er bare en konsekvens av at arbeidsplasser har blitt flyttet på, og er ikke dramatisk!
Ellers så ser det ut til at Piko og Sachsenmodelle (Tillig) går bra, de har jo lavere kostnader i øst.
MAV
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 18 juli 2005 at 18:15
Sakset fra http://www.mremag.demon.co.uk/hpsite/index.htm
Märklin has announced at a company meeting that it has sold Werk 3 on
the Holzheimerstrasse. Also that the museum, training areas and warehouse will be moving
to Werk 1 on the Stuttgarterstrasse by the end of September.
Werk 1 is the original (and very large) main factory, which was like a
morgue when our correspondent visited early in May. Most European production had been
relocated to the Trix factory in Nuremburg, Sonneberg in East Germany and Gyor in Hungary.
Werk 3 was a modern facility which was effectively the company HQ as
well as housing the museum and warehousing, but was seriously under utilised. For the last
couple of years the staff car park has been very lightly used and has been opened to
museum visitors.
This does suggest that Marklin may be in some difficulty, as the
considerable amount of money that has been spent on the museum in Werk 3 over the last few
years (a complete refurbishment, two or three years ago, and a substantial improvement in
security after the break-in early this year) was wasted. Sadly this move is also likely to
reduce the number of visitors to the museum, as visitor car parking at Werk 1 is virtually
non-existent.
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 18 juli 2005 at 18:18
På tysk:
Märklin Museum wieder "zu Hause"
Umzug in die Erlebniswelt
Den
jährlich bis zu 200.000 Besuchern des Märklin Museums wird künftig mehr
geboten. Märklin richtet am Stammsitz in Göppingen eine Märklin
Erlebniswelt ein und erfüllt damit eine der Forderungen von vielen
Besuchern, noch näher an die Entstehung der Märklin-Produkte
heranzukommen. Dieser Forderung stellt sich Märklin. "Wir
wollen den Mythos Märklin erlebbar machen und mehr als einen
geschichtlichen Aufriss darbieten" sagte Paul Adams, der Vorsitzende
der Märklin Geschäftsführung. Die Besucher sollen nicht nur passive
Zuschauer sein, sondern, sofern erwünscht, aktiv Beteiligte. Das geht
von der Mitwirkung an der Besucheranlage bis zur Montage des eigenen
Modelleisenbahnwagens. Der Blick in die Produktion wird künftig ebenso
zum Museumsbesuch gehören. Am jetzigen Standort ist das nur schwer und
mit großem logistischem und finanziellem Aufwand zu verwirklichen. Das
relativ moderne und nüchtern wirkende "Werk 3" schwächt den Mythos
eher, statt ihn zu verstärken. Bis 1978 war das Märklin Museum im
Märklin Stammwerk in der Stuttgarter Straße untergebracht. 1900 als
Musterzimmer für die Händlerkundschaft eingerichtet, wurde es im Lauf
der Jahrzehnte immer weiter dem Publikum geöffnet. Schließlich wurde
die Einrichtung im Jahr 1957 offizielles Firmenmuseum. Mit dem Umzug
der Verwaltung in die Holzheimer Straße fand es dort seinen Platz und
wurde ständig weiterentwickelt und vergrößert. Zunehmend
zeichnen sich allerdings Grenzen ab, die einer zukunftsfähigen
Weiterentwicklung im Wege stehen. Zudem ist der Platzbedarf der
Märklin-Logistik größer, als am bisherigen Standort Holzheimer Straße
zur Verfügung steht. 1979 mußten Lager und Versand 740 Katalogartikel
bewältigen, heute sind es bereits 2.120, also eine knappe
Verdreifachung. Das zeigt, daß die Räumlichkeiten für eine moderne
Logistik nicht ausreichen. Paul Adams: "Wir müssen Möglichkeiten
schaffen der nötigen Expansion in Quantität und Qualität in beiden
Bereichen auch künftig Rechnung zu tragen". Das Märklin Museum kehrt an
seinen Ursprungsort in das Stammwerk an der Stuttgarter Straße zurück. Der
markante Bau, der am Eingang der Stadt, quasi als Tor Göppingens steht,
bietet das ideale Ambiente für die Präsentation von Vergangenheit und
Gegenwart und unterstreicht und verstärkt den Mythos, der von der Marke
und ihren Produkten ausgeht.
Mer diskusjon her: http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=2966 - http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?T OPIC_ID=2966
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: Knut Moe
Date Posted: 18 juli 2005 at 18:54
Märklin har på få år nedbemannet fra ca. 2500 ansatte til ca. 1100. Deres mål er å komme helt ned 800 ansatte, så det er ikke særlig tvil om at markedet er tøffere enn før. Produksjon i Asia er ett kjent trekk fra flere aktører. Vet ikke om noen så innslaget fra svensk tv for en stund tilbake? Der hadde de en repotasje om Märklin.
Märklin har samtidig gjort noe av det sammme som Braathens en gang i tiden gjorde, solgt nesten alle byggningene/eiendommene for å så lease de tilbake. Hvorfor skal ikke jeg spekulere i...
Märklin har nok vært tidligere ute enn Roco, og ikke minst fått omoragnisert puslespillet. Om det holder vil tiden vis...
Mye av problemet er at så mange produsenter har hatt sin fokus på det mellomeuropeiske markedet. Roco hadde omsider begynt å flytte litt fokus, men i seneste laget. Både Märklin, Roco, Piko, Fleischmann og andre satser mye på samme område og lager ofte de samme modellene. At de ikke har prøvd å nyansere sitt utvalg er for meg en smule rart. Da hadde de også hatt flere ben å stå på når krisen i tysk økonomi er ett faktum. Verken Skandinavia, Storbritania og USA er rammet at dette, og mj er der i full sving uten svikt i kjøpekraft.
------------- Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
|
Posted By: mav
Date Posted: 19 juli 2005 at 05:17
Märklin har satset på USA i det siste ( BIG BOY, MIKADO, PA1, osv )
M har og to ben og stå på, de er størst på AC og store på DC via Trix.
Det store spørsmålet er hvor lenge vi vil se Z-skala, mener jeg leste at de har problemer med å få overskudd der? Men M som sådann greier seg nok, de har vist handlekraft, og har sett smellen som kom!
Det Skandinaviske markedet er lite, i forhold til det Tyske, så de vil nok ikke satse for sterkt her, ett annet marked som dukker opp er jo det i det gamle Øst-Europa, hvor interessen er meget stor for jernbane og mj, problemet er kjøpekraften, men denne vil ta seg opp, den som ligger i forkant der kan få gevinst.
MAV
|
Posted By: crasyhh
Date Posted: 19 juli 2005 at 10:42
Knut Moe wrote:
Vet ikke om noen så innslaget fra svensk tv for en stund tilbake? Der hadde de en repotasje om Märklin.
|
de hadde en på nrk1 i fjor og tror jeg,fordig de skule flytte produksjonen. så mange ble opppsagt
-------------
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 19 juli 2005 at 12:29
Posted By: arne
Date Posted: 19 juli 2005 at 14:06
Nå er det jo enhver, både produsent og forbrukers, frie rett til å velge hva man vil produsere/kjøpe. Men det hadde kanskje vært en fordel for hobbyen om det ikke var fullt så mange skalaer da!
Tenk om noen for mange år siden hadde sagt; vi har 3 skalaer 1:50 (for haven og "de store" skalaer) og 1:100 og 1:200 for inne. Altså litt mindre enn 1(litt mer enn litt) og HO og litt større enn Z og ingen N (og TT, S og flere ?) Så klart hadde dette gitt mindre mangfold, men kanskje mer materiell og utstyr til hver skala og større omsetning for produsentene. Også hadde det vært lettere å lage skalategninger. At noen skala vil dø tviler jeg på, og det er vel de ”marginale” skalene som, kanskje naturlig nok, opplever størst vekst i %.
Arne
------------- Arne Olsen
|
|