MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anbefalt koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anbefalt koblinger

 Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anbefalt koblinger
    Posted: 17 desember 2012 at 20:33
Hei.
Lurer på hvilke koblinger som er best.
Noen tog ønsker jeg strømførende koblinger (for lys), men vil fortsatt ha mulighet for å koble sammen med ikke-strømførende.

Har hatt problemer med bøyleboblinger at de (i noen tilfeller) er vanskelige å koble sammen, og løsner lett.

Edit:
Er disse gode?

Mvh.
Marius


Edited by Småen - 17 desember 2012 at 21:09
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 21:27
Jeg tror at Fleischmann Profi er den koblingstype som er best for det du anfører?
De finnes i en modifisert utgave som er topolet, elektrisk ledende fra Tams som går an å koble mot standardkoblinger. Link: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/sk/produkte_sk.html
 
Fordelen med Fleishmann Profi, er at disse sannsynligvis er beste kompromis når det gjelder modelltogkoblinger. De er stive i horisontalplan slik at vogner med kulisseføring ikke har problemer. Vognene kan løftes rett ut av en vognstamme. Koblingsstivhet er "passe hard" før koblingen kobler sammen. Derved er det også mulig å skyve enkeltvogner på plass uten at koblingen "smetter i". Dette kan man faktisk justere selv ved å bøye ut en plastfjær. Koblingene er lite dominerende på materiellet og funksjonssikerhet er meget god for utilsiktet frakobling.
Nå kommer også en elektrisk rangerkobling på markedet, så alle muligheter som andre koblinger har, finnes også for Fleischmann Profi.
 
De viste koblinger i lenken er fra Roco. Slike har NMJ brukt på BM88 i Superline. De er forsåvidt OK men noe plundrete å koble sammen og å skille.


Edited by Kjell H. - 18 desember 2012 at 23:32
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 16:28
Takk for svar.
Da får jeg vel investere i disse. Vet du om en Norsk nettside som selger disse?
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 20:47
Ble visst litt kluss her.
NMJ har disse.
Se http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=543&osCsid=9449768c94ed8533a2fc927d389d0ddc
magnus
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 17:19

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Fordelen med Fleishmann Profi, er at disse sannsynligvis er beste kompromis når det gjelder modelltogkoblinger. [...] Koblingsstivhet er "passe hard" før koblingen kobler sammen. Derved er det også mulig å skyve enkeltvogner på plass uten at koblingen "smetter i". [...]

Her fremstiller du PROFI-koblingens største svakhet som en styrke. Koblingsstivheten er slettes ikke passe hard. Koblingen krever så stor kraft at man ofte må ta skikkelig fart for å få vognene til å koble, særlig hvis det er en enslig 2-akslet vogn (dvs. med lav vekt) som skal hektes på. Hadde man gjort tilsvarende i 1:1, ville avsporing, materielle skader og med stor sannsynlighet også personskader vært resultatet.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 21:06

Dersom du leste det jeg skrev ovenfor, Torstein, er det med koblingstivhet justerbart på Fleischmann Profi. Har du ikke oppdaget det?

Dette står riktignok ikke å lese i bruksanvisningen fra produsenten men har vært mye omtalt opp gjennom årene i f.eks. "Eisenbahn Magazin".  De mener også at dette er beste modellkobling på markedet.
 
Ved å bøye ut plastfjæren som presser koblingshaken inn, kan dette enkelt justeres slik at det passer for hver vogn. Det er vel eneste kobling dette går an å gjøre slikt med?
Derfor mener jeg dette er en fordel med denne koblingstype - man kan velge om man vil ha mulighet til å skyve vogner uten at de kobler - eller ha myk kobling.


Edited by Kjell H. - 19 desember 2012 at 21:06
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 21:33
Endeløse diskusjoner har gjort at Skaarerbanen har prøvd mange forskjellige koblingstyper.
Av standard ferdigkoblingene som er enklest å opprerer og brukervennlige, har Profikoblingen vist seg å være meget stabile.
 
Bruker Profikoblinger i faste personvognstammer. De er litt store for min personlige smak (jeg liker TB-koblinger på godsvogner og lokomotiver, og de finnes ikke ferdigproduserte), men det er et kjempepluss at det finnes en versjon som er elektrisk førende og kobler like bra i sammen.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2012 at 00:13

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dersom du leste det jeg skrev ovenfor, Torstein, er det med koblingstivhet justerbart på Fleischmann Profi. Har du ikke oppdaget det? [...]

Niks. Ikke har jeg sett det nevnt tidligere på forumet, heller, f.eks. forrige gang vi diskuterte dette problemet:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6177&PN=3

Må innrømme at å justere en tynn plastfjær ikke er det første som faller meg inn - med fare for at den skal knekke eller bli så slakk at vognene løsner. Har en stygg mistanke om at Fleismann leverer dem såpass stramme nettopp for å unngå det siste. (Utilsiktet avkobling ved lange vognstammer og slitte koblinger er vel et kjent problem med Rocos kortkobling.) Ellers burde de vært levert slakkere.

Til trådstarter:

Koblinger har vært diskutert flere ganger før. Jeg prøvde en gang å lage en oversikt over de relevante trådene:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.