Print Page | Close Window

Anbefalt koblinger

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7371
Printed Date: 23 november 2024 at 10:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Anbefalt koblinger
Posted By: Småen
Subject: Anbefalt koblinger
Date Posted: 17 desember 2012 at 20:33
Hei.
Lurer på hvilke koblinger som er best.
Noen tog ønsker jeg strømførende koblinger (for lys), men vil fortsatt ha mulighet for å koble sammen med ikke-strømførende.

Har hatt problemer med bøyleboblinger at de (i noen tilfeller) er vanskelige å koble sammen, og løsner lett.

Edit:
Er http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=2873" rel="nofollow - disse gode?

Mvh.
Marius



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 17 desember 2012 at 21:27
Jeg tror at Fleischmann Profi er den koblingstype som er best for det du anfører?
De finnes i en modifisert utgave som er topolet, elektrisk ledende fra Tams som går an å koble mot standardkoblinger. Link: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/sk/produkte_sk.html" rel="nofollow - http://www.tams-online.de/htmls/produkte/sk/produkte_sk.html
 
Fordelen med Fleishmann Profi, er at disse sannsynligvis er beste kompromis når det gjelder modelltogkoblinger. De er stive i horisontalplan slik at vogner med kulisseføring ikke har problemer. Vognene kan løftes rett ut av en vognstamme. Koblingsstivhet er "passe hard" før koblingen kobler sammen. Derved er det også mulig å skyve enkeltvogner på plass uten at koblingen "smetter i". Dette kan man faktisk justere selv ved å bøye ut en plastfjær. Koblingene er lite dominerende på materiellet og funksjonssikerhet er meget god for utilsiktet frakobling.
Nå kommer også en elektrisk rangerkobling på markedet, så alle muligheter som andre koblinger har, finnes også for Fleischmann Profi.
 
De viste koblinger i lenken er fra Roco. Slike har NMJ brukt på BM88 i Superline. De er forsåvidt OK men noe plundrete å koble sammen og å skille.


Posted By: Småen
Date Posted: 18 desember 2012 at 16:28
Takk for svar.
Da får jeg vel investere i disse. Vet du om en Norsk nettside som selger disse?


Posted By: magnus
Date Posted: 18 desember 2012 at 20:47
Ble visst litt kluss her.
NMJ har disse.
Se http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=326_303_299&products_id=543&osCsid=9449768c94ed8533a2fc927d389d0ddc


-------------
magnus


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 19 desember 2012 at 17:19

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Fordelen med Fleishmann Profi, er at disse sannsynligvis er beste kompromis når det gjelder modelltogkoblinger. [...] Koblingsstivhet er "passe hard" før koblingen kobler sammen. Derved er det også mulig å skyve enkeltvogner på plass uten at koblingen "smetter i". [...]

Her fremstiller du PROFI-koblingens største svakhet som en styrke. Koblingsstivheten er slettes ikke passe hard. Koblingen krever så stor kraft at man ofte må ta skikkelig fart for å få vognene til å koble, særlig hvis det er en enslig 2-akslet vogn (dvs. med lav vekt) som skal hektes på. Hadde man gjort tilsvarende i 1:1, ville avsporing, materielle skader og med stor sannsynlighet også personskader vært resultatet.



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 desember 2012 at 21:06

Dersom du leste det jeg skrev ovenfor, Torstein, er det med koblingstivhet justerbart på Fleischmann Profi. Har du ikke oppdaget det?

Dette står riktignok ikke å lese i bruksanvisningen fra produsenten men har vært mye omtalt opp gjennom årene i f.eks. "Eisenbahn Magazin".  De mener også at dette er beste modellkobling på markedet.
 
Ved å bøye ut plastfjæren som presser koblingshaken inn, kan dette enkelt justeres slik at det passer for hver vogn. Det er vel eneste kobling dette går an å gjøre slikt med?
Derfor mener jeg dette er en fordel med denne koblingstype - man kan velge om man vil ha mulighet til å skyve vogner uten at de kobler - eller ha myk kobling.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 19 desember 2012 at 21:33
Endeløse diskusjoner har gjort at Skaarerbanen har prøvd mange forskjellige koblingstyper.
Av standard ferdigkoblingene som er enklest å opprerer og brukervennlige, har Profikoblingen vist seg å være meget stabile.
 
Bruker Profikoblinger i faste personvognstammer. De er litt store for min personlige smak (jeg liker TB-koblinger på godsvogner og lokomotiver, og de finnes ikke ferdigproduserte), men det er et kjempepluss at det finnes en versjon som er elektrisk førende og kobler like bra i sammen.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 desember 2012 at 00:13

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dersom du leste det jeg skrev ovenfor, Torstein, er det med koblingstivhet justerbart på Fleischmann Profi. Har du ikke oppdaget det? [...]

Niks. Ikke har jeg sett det nevnt tidligere på forumet, heller, f.eks. forrige gang vi diskuterte dette problemet:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6177&PN=3" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6177&PN=3

Må innrømme at å justere en tynn plastfjær ikke er det første som faller meg inn - med fare for at den skal knekke eller bli så slakk at vognene løsner. Har en stygg mistanke om at Fleismann leverer dem såpass stramme nettopp for å unngå det siste. (Utilsiktet avkobling ved lange vognstammer og slitte koblinger er vel et kjent problem med Rocos kortkobling.) Ellers burde de vært levert slakkere.

Til trådstarter:

Koblinger har vært diskutert flere ganger før. Jeg prøvde en gang å lage en oversikt over de relevante trådene:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6493





Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net