MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Josef Brandl har bygd Flåmsbana!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Josef Brandl har bygd Flåmsbana!

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2012 at 23:55
Bla igjenom bladet på Narvesen. Synes 175kr for et blad er dyrt. De har bygget Myrdal st med litt av Bergens og Flåmsbanen.
A matter of life and death
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2012 at 17:16
Ja, dyrt i Norge... Jeg kjøpte det siste de hadde igjen på Sarpsborg stasjon i dag.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 21:03
Hei Svein
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Kjøpte selv bladet her i Bergen. Gøy å få egne lok og vogner i et tyskt blad..


Betyr dette lok som du har laget ?

Så etter bladet på Flesland i dag men du må ha tatt siste eksemplar..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 21:12
Er bilder av El11 to plasser i bladet.  Samt er det flere bilder av B23-2 og BF20 vognene jeg har bygget.
Var 2-3 blader igjen på Flesland når jeg kjøpte, men Morten Jacobsen har kjøpt et av de..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 22:30

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:34
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 20:19
Hei Svein

Originally posted by SveinR SveinR wrote:



Er bilder av El11 to plasser i bladet.  Samt er det flere bilder av B23-2 og BF20 vognene jeg har bygget.
Var 2-3 blader igjen på Flesland når jeg kjøpte, men Morten Jacobsen har kjøpt et av de..


I butikken oppe eller nede ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 21:03
Jeg ringte til Narvesen på Flesland (nede) på lørdag og da var de allerede utsolgt. I følge damen hadde bladet kun vært i "hennes" kiosk. Jeg måtte derfor ta turen til Bystasjonen.
Mvh

Rune H
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 23:13
Butikken nede..  De har alltids best utvalg
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 15:03
Bladet ankom her for et par dager siden, og nå har fruen vært så vennlig å overlate bladet i mine hender :)
Det kostet meg 202 norske kroner å få det tilsendt, og da inkluderte det også siste MIBA som jeg enda ikke hadde kjøpt. En helt grei deal :)

Det ser ut som et lekkert anlegg, og fine detaljer. Ikke engang hvilebrakka til huldrene er glemt!
Men jeg ser at dette anlegget for egen del nok mangler minst en stasjon :)

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 10:56
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. For meg betyr det at selve skinnetypen ikke behøver å bety noe hvis man bare gjør landskap og detaljer rundt sporet så bra som det er gjort på dette mj-anlegget.

Vel, det går nok an å tenke stikk motsatt om dette: Med et så naturtro landskap og flotte detaljer, framstår skinnemateriell som ligger langt unna forbildet i naturtrohet enda mer som et fremmedelement. 

Er det noen spesiell saklig grunn til at man skal frita skinnemateriellet for visuelle kvalitetskrav når man ellers setter pris på det med landskap, bygninger, detaljer og rullende materiell?

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 19:11
Originally posted by ses ses wrote:

 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. For meg betyr det at selve skinnetypen ikke behøver å bety noe hvis man bare gjør landskap og detaljer rundt sporet så bra som det er gjort på dette mj-anlegget.

Vel, det går nok an å tenke stikk motsatt om dette: Med et så naturtro landskap og flotte detaljer, framstår skinnemateriell som ligger langt unna forbildet i naturtrohet enda mer som et fremmedelement. 

Er det noen spesiell saklig grunn til at man skal frita skinnemateriellet for visuelle kvalitetskrav når man ellers setter pris på det med landskap, bygninger, detaljer og rullende materiell?

  
 
Det er det selvsagt ikke,ses. Men samfunnet vårt er ikke lenger så saklig. I et femininisert Norge er følelser adskillig viktigere. For ikke å snakke om pekuniære agendaer...
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 20:04
Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 20:18
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap

I tilfelle var det 3R-trollet som stakk hodet fram først.
Svein S
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 21:01
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Og der kom likestrømstrollene tilbake på banen, ja... Clap

I tilfelle var det 3R-trollet som stakk hodet fram først.
QED!

Denne krangelen har ødelagt mye på MJFs forum tidligere, og dere gir dere jaggu meg ikke! Legg gjerne skylden på "den andre siden", men det ødelegger like mye, og blir like mye lekeplasskrangel i barnehagen likevel.
 
Etter mitt syn er det forskjell på å fremheve det som er positivt med sitt eget (som KjellAn gjorde), kontra å kritisere det negative med motstanderens, som du var den første som gjorde.


Edited by Øyvind Erik - 17 oktober 2012 at 21:02
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 21:24
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

 
QED! (..)
Etter mitt syn er det forskjell på å fremheve det som er positivt med sitt eget (som KjellAn gjorde), kontra å kritisere det negative med motstanderens, som du var den første som gjorde.

Helt enig, godt observert og uttrykt. Det virker svært underlig at noen kan betegne denslags positiv observasjon som "trolling" - det er helt uten rot i virkeligheten. Jeg er også forundret over den tilsynelatende evige tendensen til å ville plukke på andres mj-preferanser med en egendefinert premiss om at forbildetrohet er Den Eneste Gyldighe Sannhet.

At noen også klarer å trekke inn observasjoner om Rikets (feminine) Tilstand og tillegge pekuniære agendaer fra en skarve positiv bemerkning om K-skinner er til å riste på hodet av..  Ironisk nok var det svar på et spørsmål der saklighet var essensen(!)






Edited by Lars Gjertsen - 17 oktober 2012 at 21:27
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 21:25

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:34
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 22:12
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

 Det virker svært underlig at noen kan betegne denslags positiv observasjon som "trolling" - det er helt uten rot i virkeligheten.

Akkurat det var usaklig fra min side, og beklager det gjerne for jeg ser at det kunne forstås som at det var Kjell som var trollet; det var ikke meningen. Det var et provosert svar på tiltale fra en annen som karakteriserte meg som likestrømstroll. Trolling brukt i slike sammenhenger brukes om anonyme forumplagere. Anonym er jeg definitivt ikke.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 00:23
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

[...]

Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. [...]

K-skinner? Jeg trodde dere så at forsiden er et gammelt bilde fra Myrdal, der noen har "photoshoppet" punktkontakter inn mellom skinnene. Dette er antagelig noe vi kommer til å se mye mer av i fremtiden, som del av en Märklin-ledet konspirasjon for å narre folk til å tro at det er punktkontakter mellom skinnene også i 1:1.  Clown

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 09:21
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Man må få lov til å spørre:

Er det ikke rom for positive meninger om å kjøre modelljernbane på Märklinskinner på dette forumet?

Selvfølgelig er det rom for å mene hva man vil på dette forum - men det må også være rom for å gi svar til hva man da skriver på forumet. Du hadde vel en tanke om hvorfor du skrev det du skrev, og du måtte vel skjønne at et slikt utsagn om at skinnene ikke betyr noe, ikke ville bli bilfalt av alle? Ytrer du deg om noe offentlig, må du tåle å få et saklig svar eller spørsmål. Krangel blir det når man tyr til usakeligheter, eller ser ethvert spørsmål mot Märklin som et overtramp.

Nå er det vel noen som mener at 2R vs. 3R aldri skal debatteres. I tilfelle får da også 3R-folket la være å legge ut slike åter som Kjell gjorde her. Det er masse bra med Märklin, men hvis man ikke ønsker debatt om Märklin får dere da la være ta opp akkurat det som er hovedinnvendingen mot systemet, nemlig sporets visuelle utforming.

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

"Josef Brandls Traumanlagen - Flåmsbana" viser et anlegg som er bestilt på oppdrag av en som gjerne vil kjøre på Märklinskinner. Ta heller diskusjonen med oppdragsgiver i stedet for meg. Jeg liker anlegget slik det vises i bladet. Og det gjør tydeligvis veldig mange andre her på forumet også.


Det var ikke Josef Brandls anlegg jeg verken kritiserte eller stilte spørsmålstegn til, men din kommentar om at skinner ikke betyr noe når alt annet er såre vel. Flåmsbaneanlegget er flott det, og jeg finner masse inspiriasjon i Brandls anlegg, og kjøper de nye heftene hver gang de kommer, enten han bruker 2R eller 3R. 


Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 10:19

Jeg skjønner meg ikke på denne debatten. 

Svein kom med et helt ok spørsmål om hvorfor ikke materiellet er smusset som anlegget forøvrig. Noe jeg er helt enig i. Hvorfor dette blir en 2R/3R debatt er jo tatt helt ut at proposjoner!

Modellhilsen

Claes
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 10:25

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 10:43

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 11:20
Gutter,

Gi dere !
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 11:30
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

 

Originally posted by ses ses wrote:

Flåmsbaneanlegget er flott det, og jeg finner masse inspiriasjon i Brandls anlegg, og kjøper de nye heftene hver gang de kommer, enten han bruker 2R eller 3R.
Men, siden du alltid stiller spørsmål om forbilderiktige skinner, da er det jo etter min mening litt rart at du kjøper disse bladene med Märklinskinner. Slik du skriver kritisk til alle som liker Märklinskinner, så blir det jo litt merkelig at du samtidig kjøper bladene med akkurat disse skinnetypene. Du burde kanskje ta dette opp med bladutgiver at slike Märklinskinner ødelegger disse ellers så flotte anleggene.

Så du mener at jeg er ulogisk eller lyver når jeg sier at jeg finner masse inspirasjon i Brandls anlegg også når det er 3R? MJ-anlegg består vel av mer enn skinnene. Det må da være lov til å la seg inspirere av noe ved et anlegg og overse noe annet. Det er da ikke et enten eller.

Forøvrig er jeg ikke en slik Märklin-hater som du og andre synes å ville gjøre meg til. Jeg har bygget 8 Märklin-anlegg i mitt liv, to av de i nyere tid parallelt med 2R-anlegg. Jeg vurderte seriøst Märklin på Gardermobaneanlegget pga en oppfatning av Märklin som svært driftsikkert. Jeg har planer om å bygge opp igjen et Märklin-anlegg hjemme hvis jeg får plass, og det med M-skinner. Men hensikten med et slikt anlegg er for meg noe annet enn når jeg bygger Fremo-moduler i 2R.



Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 12:02

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:35
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 12:26
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror vi er enige likevel: Smile

...

Og hensikten for de som kjører på Märklinskinner er også noe annet enn for dem som bygger Fremo-moduler.

Det bør vel alltid være plass for flere typer mj'ere og mj-anlegg innen denne hobbyen og på de forskjellige mj-forumene. Tongue

Helt riktig! Der har du det. Så har du valgt Märklinskinner bevisst, så har du en annen hensikt med din MJ enn å kjøre på et forbilderiktig spor, og det er selvsagt et greit individuelt valg.

Jeg tror det er det MJ-evangeliet jeg har prediket i 20 år, ikke et forsøk på å omvende alle 3R-ere til 2R-er slik jeg ofte blir anklaget for. Se nedenfor:

Finn deg selv som MJ-er

Min anbefaling om 2R vs 3R

Svein S
Back to Top
forengjeng View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 februar 2011
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote forengjeng Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 18:02
Kanskje på tide en moderator deler ut noen gule kort her, ikke pga meninger men for måten man komuniserer på.
Det er ikke akkurat moro eller konstruktivt for hobbyen å lese igjennom denne tråden!

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 19:00

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

[...] Når man ser bildene kan man nesten ikke se at det er brukt Märklin K-skinner. [...]

En litt annen vinkling: Ved å velge hensiktsmessige fotografiske virkemidler, kan man dempe eller unngå å vise uheldige detaljer. For K-skinner kan man f.eks. sørge for at lyset faller slik at det blir minst mulig synlige skygger fra punktkontaktene, man kan fotografere fra en vinkel hvor de ikke synes så godt, og man kan holde seg mest mulig vekk fra sporveksler, eller sørge for at de er i en del av bildet som ikke er i fokus.

Slike "triks" er selvsagt ikke begrenset til Märklin-skinner. Man kan f.eks. unngå å fotografere modelltog rett fra siden for å unngå at de stygge klumpene av noen koblinger (på europeisk materiell) synes, og samtidig kamuflere glipene mellom vognene. På et halvferdig anlegg kan man nøye seg med å ta bilde av det som er ferdig. Har man lagt spesielt mye arbeid i enkelte detaljer, så sørger man for at akkurat disse blir med.

Nå har jeg ennå ikke sett andre bilder fra dette bladet enn forsiden, men må vel kunne regne med at de i denne serien med publikasjoner bruker fotografer som vet hva de driver med, og som ønsker å fremstille anleggene best mulig.

Jeg ser ikke noen grunn til å tvile på at dette dreier seg om et særdeles flott anlegg, men vil bare minne om at bildene ikke forteller hele sannheten.



Edited by TorsteinS - 18 oktober 2012 at 19:04
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 20:59
Denne tråden medførte at jeg kjøpte bladet.
Som det er sagt av flere, et interessant anlegg og fremstilling av landskap, bygninger og tog er veldig
bra. Også nevnt av flere er at når bildene er tatt mer fra siden ser man ikke Märklinskinnenes stygge side som derimot vises ganske så tydelig skrått forfra, men også det kan dempes. I oppslaget på side 18-19 illustreres dette ganske tydelig. Fotoet til venstre viser Märklinskinnenes brede flater og kraftige punktkontakter i sporskifter mens fotoet til høyre er dempet og punktkontaktene fremkommer ikke tydleigere enn at man kan tolke det som oljeflekker midt i skinnegangen.

I etthvert anlegg er det noe man liker og noe man ikke liker. Det er ofte summen av alle pluss og minus som avgjør om anlegget fremstår som godt eller dårlig. På en visitt til modellmessen i Leipzig tidligere i måneden var det mange anlegg å se. I alle katergorier av godt. Og selv anlegg som var meget bra bygget, ja utrolig bra laget konkluderte man likevel med at det var uinteressant da byggeren ikke fikk togene til å kjøre. Smalsporanlegg med små lette drivenheter er ofte en dårlig kombinasjon. Andre smale spor som normalsporanlegg i N kjørte så det luktet "svidd". Alle lok var boggilok. Det gjelder å velge rett når man skal vise det frem.

Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.