MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygging med alle midler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygging med alle midler

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygging med alle midler
    Posted: 03 juli 2012 at 23:14
En av de bygningene som har stått høyt på lista over de jeg har ønsket å bygge til TMJK sitt anlegg er Østlandske Stenexports kombinerte taubanestasjon og lagerbyning på Sel. Hit kom klebersteinsprodukter fra anleggene på Lalm.



Det er sikkert mange av dere som har reist med Dovrebanen som har fått et glimt av denne bygningen i sørenden av Sel stasjon.

Etter en del trivelig research som blant annet inkluderte en legendarisk ekskursjon til Lalm sammen med Henning Larsen fikk jeg samlet det materialet som var nødvendig for å starte byggingen.

Først lagde jeg en "mockup" i papp for å vurdere størrelse på modellen og se hvordan den passet på anlegget.



Siden dette skal være en bygning uten interiør og heller ikke er en forgrunnsmodell droppet jeg å bygge reisverk på noe vis.

Istedenfor designet jeg en indre kasse av laserskåret kyssfiner.



Disse delene ble senere spraylakkert matt svart for å ikke avsløre seg i eventuelle sprekker i bordkledningen av H0 1"X6" lister.

Listene limes med hvitlim til kryssfinerveggene. Tankene er å gjøre veggene helt ferdig før bygningen monteres.



Vinduer er noe av det mest tidkrevende på selvbygde bygninger, så her prøver jeg virkelig å kutte svinger. Sprosser med karmer ble etset i 0,2mm messing. Planen var at omrammingen skulle laserskjæres av 0,3 kryssfiner som limes til de etsede delene. For å lette arbeidet lagde jeg små tapper på etsedelene. Disse brettes ned etter liming av rammene, og fungerer da som styrepinner når vinduene monteres i veggene.

Bruken av disse tappene kan beskrives slik:

1. Yttertste del av tappene brettes *opp* for å styre karmene når de skal limes fast
2. Tappene brettes *ned* for å styre vinduet når det monteres i hullet i veggen.

På dette bildet kan vi se vinduet i forskjellige faser:



Her et nærbilde av et ferdig vindu:



Jeg var ikke helt fornøyd med de laserskårne karmene, legg merke til fibrene som går på tvers av karmene:



Så derfor vraket jeg de laserskårete karmenene og erstattet dem med 1X6 Kappler skala-virke. Da hadde jeg enda mer glede av styretappene. Og resultatet ble langt bedre.



Men det er jo ikke store saker vinduer i H0:



Her et nærbilde av et vindu prøvemontert i vegg:




De etsede sprossene er fortsatt bare grunnet, derfor gråfargen. Hele vinduspakka vil bli lakkert en omgang rett før montering.

Til tross for laserskårede deler og etsede vinduer er dette et tidkrevende prosjekt. I skrivende stund er jeg ferdig med alle vinduene og panelet på hovedfasaden:



Oppdateringer følger, og om noen har lyst til å se prosjektet "live" er de hjertelig velkommen til første "Show & tell" på TMJK som blir torsdag 6. september


Edited by Håvard H - 04 juli 2012 at 20:02
Back to Top
Pytagoras View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pytagoras Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 23:45

Dæven steike.

Imponerende flott før den første veggen er ferdig.

Hvordan beholder du teksturen i treplankene når/hvis du skal male over med rødfarge? Uttynnet akryl?

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 08:14
Originally posted by Pytagoras Pytagoras wrote:

Dæven steike.

Imponerende flott før den første veggen er ferdig.

Hvordan beholder du teksturen i treplankene når/hvis du skal male over med rødfarge? Uttynnet akryl?



Takk for respons!

På denne modellen er jeg dumdristig nok til å teste ut et konsept jeg aldri har benyttet på en hel bygning.

Planen er er å bruke pulver lagd av Conté pastellkritt. Sliper disse fargekrittene på det grovt sandpapir (40-60) og børster det på med en stiv pensel.

Har gjort noen tester som jeg synes ser lovende ut:





Det fungerer å lime oppå treverket når pulveret er børstet godt inn i treverket. Den hvite stripen på den ene prøven er en test om man også kan "male" bokstavene med fargepulver. Ser ut til å kunne funke.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 08:32

Dette ser jo veldig lovende ut! Knallbra Håvard!

Kan du fortelle mer om Conté pastellkritt? Er det tørrpastell, hvor går det å kjøpe osv.?



Edited by Claes Lislerud - 04 juli 2012 at 08:33
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 14:50
Fabelaktig! Dette er virkelig bra modellbygging. Veldig inspirerende.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 20:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Dette ser jo veldig lovende ut! Knallbra Håvard!

Kan du fortelle mer om Conté pastellkritt? Er det tørrpastell, hvor går det å kjøpe osv.?




Conté er er varemerke for en type tørrpastell. I en velassortert kunstsjappe får du kjøpt dem stykkevis. Det er en stor fordel, siden du da kan kjøpe kun de fargene du trenger.

Jeg kjøper mine hos Østeli i Søndre gate i Trondheim.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2012 at 22:39
I kveld gjorde jeg ferdig de siste av de i alt 27 vinduene



Ganske mye arbeid, men det ville vært et mareritt uten de små styretappene på de etsede delene.

Maskeringstape ble brukt til å holde rammedelene mot tappene mens det ble påført superlim med en knappenål fra baksiden:





Håper på mere spektakulær fremgang til neste oppdatering!
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 18:08
Mycket snyggt  Håvard.
 
Målningen gillar jag skarpt.
Likaså din fönster framtagning.
 
Lite mera bilder skulle kännas stimulerande.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 23:57
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Mycket snyggt  Håvard.
 

Målningen gillar jag skarpt.

Likaså din fönster framtagning.

 

Lite mera bilder skulle kännas stimulerande.

 

Vänl

Bo


For tiden er jeg på ferie, så det drøyer nok noen uker før det kommer oppdateringer. Men om det fine sommderværet holder seg så burde det love godt for modellbygging!
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2012 at 17:12
Hei Håvard
 
Så inspirerende, kjempe moro og se noen som går så detaljert til verks...
 
Kan du for telle litt om Kappler stripsen du bruker, kan den brukes sammen med syren... evnt hva bør den limes med da?
Å er det noen i norge som selger dette..?
 
Mvh Roger
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 08:30
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Hei Håvard
 

Så inspirerende, kjempe moro og se noen som går så detaljert til verks...

 

Kan du for telle litt om Kappler stripsen du bruker, kan den brukes sammen med syren... evnt hva bør den limes med da?

Å er det noen i norge som selger dette..?

 

Mvh Roger


Takk!
Du kan sikkert bruke Kappler lister sammen med styren, men da vil jeg hevde at styrendelene bør representrere et annet materiale enn tre, feks. metall. Tre mot styren limes kanskje best med superlim.

Kappler kjøper jeg direkte i bulk fra produsenten selv. Han har en
helt grei nettbutikk. Jeg har kun gode erfaringer med å handle der.

De er ingenting som slår å bruke ekte tre i slitne trebygninger. Det går forbløffende fort å male/smusse delene. Jeg herper plankene med grovt sandpapir ( i fiberretningn) og beiser dem så med en sølvgrå farge. Etter at plankene er limt på underveggen drysser jeg pulverisert (slipt på grad 40 sandpapir) Conte pastellkritt over hele veggen. Dette skal dekke litt ujevnt. Jobber så fargen inn i treet med en avklipt billigpensel. Husk å jobbe kun i treets lengderetning! Så bruker jeg en glassfiberbørste på de områdene som har fått litt for mye farge. Til slutt fikseres fargen med fiksativ (kjøpes på kunstnersjappene).

Skiltet er sprayet på med Tamiya matt hvit maling brukket med en aning svart. Sjablongen ble skåret ut i selvheftende plast på jobben til en av mine mangegode hjelpere.



Det er et litt underlig stikk på dette bildet som jeg ikke får bort, så rødfargen er litt gulere og hissigere enn i virkeligheten. Men uansett så må nok den ferdige modellen smusses ytterligere før jeg blir fornøyd.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 14:12
Dette blir bra! Meget inspirerende Håvard!Thumbs Up
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2012 at 17:02
Helt enig med Jon Einar. Dette blir knallbra Håvard! Jeg hadde kanskje ventet at det ville være mer slitt, men ved nærmere ettertanke så skal jo huset være i bruk på anlegget, og da blir det jo helt rett!Thumbs Up
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 12:10
Arbeidet går videre.

Planking av vegger er ikke akkurat så rasende festlig, men tar man en halvtime nå og da blir man ikke fullstendig utmattet.

På sørveggen er det lagt på 1X4 overliggere på låvepanelet, så her bruker jeg Kappler 1/32" tykk "scribed siding" med 3/32" brede planker. OCerliggerne er Kappler 1X4 som limes med hvitlim. Både scribed siding og listverk ble beiset sølvgrått før liming. Men siden veggene skal farges til slutt er det temmlig kritisk at det ikke blir noe limsøl. Pigmentpulveret er som beis, det biter dårlig på lim. Sånn sett hadde det vært bedre å beiset alt treverket helt ferdig før bygging.

Fremdeles en del kjedelig liming igjen på denne veggen, men med litt tålmodighet går det vel:



Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2012 at 15:48
Imponerende arbeid, Håvard. Clap

I mitt arbeid tror jeg kundene mine hadde reagert hvis jeg hadde brukt 1x4 overliggere LOL
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 22:16
Modellbygging kan ofte rett og slett være kjedelig, og det er bare fokuset på resultatet som gjør at man holder ut.

Å bygge store bygninger som dette planke for planke tar tid. I dag nådde jeg en milepæl, alle vegger på hovedhuset er planket. Er det ikke "Bored by boards" det heter i junaiten?



Spesielt overliggerne på denne veggen tok tid:



Disse måtte påføres limet en for en. Jeg fant at den beste måten var å gjøre det med fingertuppen. Litt fortynnet hvitlim. Sprer det utover på en bit plexiglass for at det ikke skal bli et for tykt lag lim på fingertuppen når limet smøres på. Siden veggene skal fargesettes med pigmentpulver etter liming er det ekstremt viktig at det ikke kommer for mye lim på treverket. Jeg krysser fingrene for at dette har gått bra, man ser det nemlig ikke før fargen er påført!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 20:34
Nå er hele bygningen kledd med panel, hele kåken er malt og alle vinduer på nær to er glasset og montert. Da ser det hele slik ut. Litt Photoshopping på det første bildet, terrenget er bare en haug pixler. Men alt av selve modellen er ekte vare.





Snart blir det kranselag. Det blir stas.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.