Print Page | Close Window

Selvbygging med alle midler

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7009
Printed Date: 18 februar 2025 at 02:45
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Selvbygging med alle midler
Posted By: Håvard H
Subject: Selvbygging med alle midler
Date Posted: 03 juli 2012 at 23:14
En av de bygningene som har stått høyt på lista over de jeg har ønsket å bygge til TMJK sitt anlegg er Østlandske Stenexports kombinerte taubanestasjon og lagerbyning på Sel. Hit kom klebersteinsprodukter fra anleggene på Lalm.



Det er sikkert mange av dere som har reist med Dovrebanen som har fått et glimt av denne bygningen i sørenden av Sel stasjon.

Etter en del trivelig research som blant annet inkluderte en legendarisk ekskursjon til Lalm sammen med Henning Larsen fikk jeg samlet det materialet som var nødvendig for å starte byggingen.

Først lagde jeg en "mockup" i papp for å vurdere størrelse på modellen og se hvordan den passet på anlegget.



Siden dette skal være en bygning uten interiør og heller ikke er en forgrunnsmodell droppet jeg å bygge reisverk på noe vis.

Istedenfor designet jeg en indre kasse av laserskåret kyssfiner.



Disse delene ble senere spraylakkert matt svart for å ikke avsløre seg i eventuelle sprekker i bordkledningen av H0 1"X6" lister.

Listene limes med hvitlim til kryssfinerveggene. Tankene er å gjøre veggene helt ferdig før bygningen monteres.



Vinduer er noe av det mest tidkrevende på selvbygde bygninger, så her prøver jeg virkelig å kutte svinger. Sprosser med karmer ble etset i 0,2mm messing. Planen var at omrammingen skulle laserskjæres av 0,3 kryssfiner som limes til de etsede delene. For å lette arbeidet lagde jeg små tapper på etsedelene. Disse brettes ned etter liming av rammene, og fungerer da som styrepinner når vinduene monteres i veggene.

Bruken av disse tappene kan beskrives slik:

1. Yttertste del av tappene brettes *opp* for å styre karmene når de skal limes fast
2. Tappene brettes *ned* for å styre vinduet når det monteres i hullet i veggen.

På dette bildet kan vi se vinduet i forskjellige faser:



Her et nærbilde av et ferdig vindu:



Jeg var ikke helt fornøyd med de laserskårne karmene, legg merke til fibrene som går på tvers av karmene:



Så derfor vraket jeg de laserskårete karmenene og erstattet dem med 1X6 Kappler skala-virke. Da hadde jeg enda mer glede av styretappene. Og resultatet ble langt bedre.



Men det er jo ikke store saker vinduer i H0:



Her et nærbilde av et vindu prøvemontert i vegg:




De etsede sprossene er fortsatt bare grunnet, derfor gråfargen. Hele vinduspakka vil bli lakkert en omgang rett før montering.

Til tross for laserskårede deler og etsede vinduer er dette et tidkrevende prosjekt. I skrivende stund er jeg ferdig med alle vinduene og panelet på hovedfasaden:



Oppdateringer følger, og om noen har lyst til å se prosjektet "live" er de hjertelig velkommen til første "Show & tell" på TMJK som blir torsdag 6. september


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid



Replies:
Posted By: Pytagoras
Date Posted: 03 juli 2012 at 23:45

Dæven steike.

Imponerende flott før den første veggen er ferdig.

Hvordan beholder du teksturen i treplankene når/hvis du skal male over med rødfarge? Uttynnet akryl?



Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 juli 2012 at 08:14
Originally posted by Pytagoras Pytagoras wrote:

Dæven steike.

Imponerende flott før den første veggen er ferdig.

Hvordan beholder du teksturen i treplankene når/hvis du skal male over med rødfarge? Uttynnet akryl?



Takk for respons!

På denne modellen er jeg dumdristig nok til å teste ut et konsept jeg aldri har benyttet på en hel bygning.

Planen er er å bruke pulver lagd av Conté pastellkritt. Sliper disse fargekrittene på det grovt sandpapir (40-60) og børster det på med en stiv pensel.

Har gjort noen tester som jeg synes ser lovende ut:





Det fungerer å lime oppå treverket når pulveret er børstet godt inn i treverket. Den hvite stripen på den ene prøven er en test om man også kan "male" bokstavene med fargepulver. Ser ut til å kunne funke.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 juli 2012 at 08:32

Dette ser jo veldig lovende ut! Knallbra Håvard!

Kan du fortelle mer om Conté pastellkritt? Er det tørrpastell, hvor går det å kjøpe osv.?



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 juli 2012 at 14:50
Fabelaktig! Dette er virkelig bra modellbygging. Veldig inspirerende.

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Håvard H
Date Posted: 04 juli 2012 at 20:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Dette ser jo veldig lovende ut! Knallbra Håvard!

Kan du fortelle mer om Conté pastellkritt? Er det tørrpastell, hvor går det å kjøpe osv.?




Conté er er varemerke for en type tørrpastell. I en velassortert kunstsjappe får du kjøpt dem stykkevis. Det er en stor fordel, siden du da kan kjøpe kun de fargene du trenger.

Jeg kjøper mine hos Østeli i Søndre gate i Trondheim.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 juli 2012 at 22:39
I kveld gjorde jeg ferdig de siste av de i alt 27 vinduene



Ganske mye arbeid, men det ville vært et mareritt uten de små styretappene på de etsede delene.

Maskeringstape ble brukt til å holde rammedelene mot tappene mens det ble påført superlim med en knappenål fra baksiden:





Håper på mere spektakulær fremgang til neste oppdatering!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Bo11
Date Posted: 15 juli 2012 at 18:08
Mycket snyggt  Håvard.
 
Målningen gillar jag skarpt.
Likaså din fönster framtagning.
 
Lite mera bilder skulle kännas stimulerande.
 
Vänl
Bo


Posted By: Håvard H
Date Posted: 15 juli 2012 at 23:57
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Mycket snyggt  Håvard.
 

Målningen gillar jag skarpt.

Likaså din fönster framtagning.

 

Lite mera bilder skulle kännas stimulerande.

 

Vänl

Bo


For tiden er jeg på ferie, så det drøyer nok noen uker før det kommer oppdateringer. Men om det fine sommderværet holder seg så burde det love godt for modellbygging!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 16 juli 2012 at 17:12
Hei Håvard
 
Så inspirerende, kjempe moro og se noen som går så detaljert til verks...
 
Kan du for telle litt om Kappler stripsen du bruker, kan den brukes sammen med syren... evnt hva bør den limes med da?
Å er det noen i norge som selger dette..?
 
Mvh Roger


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Håvard H
Date Posted: 09 august 2012 at 08:30
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Hei Håvard
 

Så inspirerende, kjempe moro og se noen som går så detaljert til verks...

 

Kan du for telle litt om Kappler stripsen du bruker, kan den brukes sammen med syren... evnt hva bør den limes med da?

Å er det noen i norge som selger dette..?

 

Mvh Roger


Takk!
Du kan sikkert bruke Kappler lister sammen med styren, men da vil jeg hevde at styrendelene bør representrere et annet materiale enn tre, feks. metall. Tre mot styren limes kanskje best med superlim.

Kappler kjøper jeg direkte i bulk fra produsenten selv. Han har en
http://www.kapplerusa.com/cgi-bin/store/commerce.cgi - helt grei nettbutikk . Jeg har kun gode erfaringer med å handle der.

De er ingenting som slår å bruke ekte tre i slitne trebygninger. Det går forbløffende fort å male/smusse delene. Jeg herper plankene med grovt sandpapir ( i fiberretningn) og beiser dem så med en sølvgrå farge. Etter at plankene er limt på underveggen drysser jeg pulverisert (slipt på grad 40 sandpapir) Conte pastellkritt over hele veggen. Dette skal dekke litt ujevnt. Jobber så fargen inn i treet med en avklipt billigpensel. Husk å jobbe kun i treets lengderetning! Så bruker jeg en glassfiberbørste på de områdene som har fått litt for mye farge. Til slutt fikseres fargen med fiksativ (kjøpes på kunstnersjappene).

Skiltet er sprayet på med Tamiya matt hvit maling brukket med en aning svart. Sjablongen ble skåret ut i selvheftende plast på jobben til en av mine mangegode hjelpere.



Det er et litt underlig stikk på dette bildet som jeg ikke får bort, så rødfargen er litt gulere og hissigere enn i virkeligheten. Men uansett så må nok den ferdige modellen smusses ytterligere før jeg blir fornøyd.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 august 2012 at 14:12
Dette blir bra! Meget inspirerende Håvard!Thumbs Up

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 09 august 2012 at 17:02
Helt enig med Jon Einar. Dette blir knallbra Håvard! Jeg hadde kanskje ventet at det ville være mer slitt, men ved nærmere ettertanke så skal jo huset være i bruk på anlegget, og da blir det jo helt rett!Thumbs Up

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 september 2012 at 12:10
Arbeidet går videre.

Planking av vegger er ikke akkurat så rasende festlig, men tar man en halvtime nå og da blir man ikke fullstendig utmattet.

På sørveggen er det lagt på 1X4 overliggere på låvepanelet, så her bruker jeg Kappler 1/32" tykk "scribed siding" med 3/32" brede planker. OCerliggerne er Kappler 1X4 som limes med hvitlim. Både scribed siding og listverk ble beiset sølvgrått før liming. Men siden veggene skal farges til slutt er det temmlig kritisk at det ikke blir noe limsøl. Pigmentpulveret er som beis, det biter dårlig på lim. Sånn sett hadde det vært bedre å beiset alt treverket helt ferdig før bygging.

Fremdeles en del kjedelig liming igjen på denne veggen, men med litt tålmodighet går det vel:





-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 10 september 2012 at 15:48
Imponerende arbeid, Håvard. Clap

I mitt arbeid tror jeg kundene mine hadde reagert hvis jeg hadde brukt 1x4 overliggere LOL


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 september 2012 at 22:16
Modellbygging kan ofte rett og slett være kjedelig, og det er bare fokuset på resultatet som gjør at man holder ut.

Å bygge store bygninger som dette planke for planke tar tid. I dag nådde jeg en milepæl, alle vegger på hovedhuset er planket. Er det ikke "Bored by boards" det heter i junaiten?



Spesielt overliggerne på denne veggen tok tid:



Disse måtte påføres limet en for en. Jeg fant at den beste måten var å gjøre det med fingertuppen. Litt fortynnet hvitlim. Sprer det utover på en bit plexiglass for at det ikke skal bli et for tykt lag lim på fingertuppen når limet smøres på. Siden veggene skal fargesettes med pigmentpulver etter liming er det ekstremt viktig at det ikke kommer for mye lim på treverket. Jeg krysser fingrene for at dette har gått bra, man ser det nemlig ikke før fargen er påført!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 januar 2013 at 20:34
Nå er hele bygningen kledd med panel, hele kåken er malt og alle vinduer på nær to er glasset og montert. Da ser det hele slik ut. Litt Photoshopping på det første bildet, terrenget er bare en haug pixler. Men alt av selve modellen er ekte vare.





Snart blir det kranselag. Det blir stas.


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net