MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tysk Oppeln vogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tysk Oppeln vogn

 Post Reply Post Reply
Author
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tysk Oppeln vogn
    Posted: 09 juni 2012 at 09:25

Gikk det vogner av disse med bremse hus i Norge ?

Eventult mål på vogn, aksel av stand og vogn kasse ?
 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2012 at 20:09

På Sporet nr. 63-65 har en artikkelserie om de tyske godsvognene som NSB overtok etter den 2. verdenskrig, skrevet av Thor Bjerke og Tore Strangstad. De tyske G-vognene, inkl. Oppeln, beskrives i nr. 63. Om disse står det bl.a.:

Lengde: 9100 mm uten bremserhus, 9800 mm med.

Akselavstand: 7000 mm (eldre utgave, Ghs Oppeln) / 6000 mm (nyere utgave, Gs Oppeln).

De uten bremserhus fikk litra Gp4 hos NSB, og nr. 33100-33160 pluss 34901-34902.

De med bremserhus/-plattform fikk "kun" litra G. Nummerseriene var 33161-33184 for de med 6 m og  33193-33199 for de med 7 m akselavstand. 

Om jeg oppfatter artikkelen rett, så ble alle de eldste vognene (med 7 m akselavstand) bygget med bremserhus.

Generelt om de tyske vognene står det at "Bremserhus ble fjernet ved revisjoner i samme utstrekning som for NSBs egne vogner".

Det er et bilde der av NSB G 33177 fra 1971, da med bremserplattform (ikke bremserhus).


Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2012 at 21:42

Ser at Torstein S allerede har gitt deg et svar mens jeg satt her og kladdet på mitt, men jeg velger å poste det i sin helhet uansett, da jeg tror det gir litt nyttig tilleggsinformasjon.

 

 

Uten å være 110% sikker mener jeg at svaret er ja.

Dette er bl.a basert på en av artiklene om NSB’s tyske godsvogner i PS nr 63. Det er noen mindre avvik i enkelte ting i denne artikkelen i forhold til mine tyske underlag som gjør meg litt usikker, men ikke noe av vesentlig betydning for svaret på ditt spørsmål.

I artikkelen står det nemlig om Oppelnvogner ”med bremserhus eller plattform”, og mine tyske underlag sier intet om Oppelnvogner med bremserplattform. Men artikkelen sier uansett klart at det hos NSB ble innregistrert Oppelnvogner med 6000 mm akselavstand både med og uten bremserhus, og Oppelnvogner med 7000 mm akselavstand. Så langt jeg forstår artikkelen hadde også disse ”bremserhus eller plattform”.

 

Hvor lenge vognene beholdt bremserhusene vet jeg ikke, men du kan vel regne med at også på disse vognene ble de fjernet etter hvert, og da fikk de i hvert fall bremserplattform.

 

 

Mine tyske underlag er kopier av en del sider fra ”Die Güterwagen der regelbauart”, Skizzen, utgitt av Eisenbahn Zentralamt Minden og datert 1948.

Her finnes 3 vogntyper med Gattungsbezirk Oppeln.

 

1) Ghsu: 1663 vogner med akselavstand 7000 mm, lengde over endebjelker 9500 mm og over buffere 10800mm. Vognene var bygget 1934–37 og utstyrt med bremserhus. Bremserhuset var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vogn–kassen er 8800 mm x 2780 mm. Akslingene er plassert symmetrisk i lengderetningen, så vognkassen er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av bremserhuset.

Bremserhuset er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO.

(Det er ingen vogner m/7000 mm akselavstand uten bremserhus)

 

2) Gehs: 6150 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 8500 mm og over buffere 9800mm. Vognene var bygget 1938–45 og utstyrt med bremserhus.

Bremserhuset var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vognkassen er 7800 mm x 2740 mm, det samme som Ghs/Gp4. Akslingene er plassert symmetrisk i lengderetningen, så vognkassen er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av bremserhuset.

Bremserhuset er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO.

(Det er ingen vogner m/6000 mm akselavstand med bremserplattform)

 

3) Ghs: 21927 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 7800 mm og over buffere 9100mm. Vognene var bygget 1938–45 og hadde ikke håndbremse av noe slag. Vognkassen er 7800 mm x 2740 mm Dette er vognene som her hjemme vel er best kjent som Gp4 fra persontogene.

mvh

Bjørn Hall

mvh
Bjørn
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2012 at 11:26
En Märklin Oppeln-vogn med bremserhus på Grimstadbanen :


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2012 at 19:23
Flott vogn du har fått ,Tore.Clap
Og en stor takk til Torstein og Bjørn for utfyllende og flotte svar.
 
Dere vet ikke tilfeldig vis om det ble brukt vogner med 6 eller 7 meter aksel avstand på fvde 19003 vogna?


Edited by Roger Andre - 12 juni 2012 at 19:31
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 19:16
Det var en vogn med 6,0m akselavstand som ble ombygget til "dieselfinke" (les aggregatvogn) i 1964.
Nummeret var 33150 og jeg vil anta at den da hadde litra Gp4, men er ikke sikker. Den fikk ihvertfall litra Fde, og senere litra/nummer FVde 19003.
mvh
Bjørn Hall
mvh
Bjørn
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2012 at 23:23
Må man i såfall scratchbygge den delen av vognen med inngangsdørene? hadde vert kult å lage en finkevogn!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 14:52
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Det var en vogn med 6,0m akselavstand som ble ombygget til "dieselfinke" (les aggregatvogn) i 1964.
Nummeret var 33150 og jeg vil anta at den da hadde litra Gp4, men er ikke sikker. Den fikk ihvertfall litra Fde, og senere litra/nummer FVde 19003.
mvh
Bjørn Hall
 
Originally posted by Stian Stian wrote:

Må man i såfall scratchbygge den delen av vognen med inngangsdørene? hadde vert kult å lage en finkevogn!
 
 
Takk igjen for svar bjørn... kjempe fint.
 
Stian: Jeg har tenkt og scratchbygge ny kasse. Skal jobbe litt med og få tak i tegning tenkte jeg... det blir nok et vinter prosjekt... Kansje du også er intresert...?
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 15:21
Jeg er nok så intresert.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2012 at 17:19
Hva med å lage vognkassen i etset messing. Hvis du får tak i tegninger, så burde det gå an. Kan være flere som er interessert i denne vogna.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.