Ser
at Torstein S allerede har gitt deg et svar mens jeg satt her og kladdet på
mitt, men jeg velger å poste det i sin helhet uansett, da jeg tror det gir litt
nyttig tilleggsinformasjon.
Uten
å være 110% sikker mener jeg at svaret er ja.
Dette
er bl.a basert på en av artiklene om NSB’s tyske godsvogner i PS nr 63. Det er
noen mindre avvik i enkelte ting i denne artikkelen i forhold til mine tyske
underlag som gjør meg litt usikker, men ikke noe av vesentlig betydning for
svaret på ditt spørsmål.
I
artikkelen står det nemlig om Oppelnvogner ”med bremserhus eller plattform”, og
mine tyske underlag sier intet om Oppelnvogner med bremserplattform. Men
artikkelen sier uansett klart at det hos NSB ble innregistrert Oppelnvogner med
6000 mm akselavstand både med og uten bremserhus, og Oppelnvogner med 7000 mm
akselavstand. Så langt jeg forstår artikkelen hadde også disse ”bremserhus
eller plattform”.
Hvor
lenge vognene beholdt bremserhusene vet jeg ikke, men du kan vel regne med at
også på disse vognene ble de fjernet etter hvert, og da fikk de i hvert fall
bremserplattform.
Mine
tyske underlag er kopier av en del sider fra ”Die Güterwagen der regelbauart”,
Skizzen, utgitt av Eisenbahn Zentralamt Minden og datert 1948.
Her
finnes 3 vogntyper med Gattungsbezirk Oppeln.
1)
Ghsu: 1663 vogner med akselavstand 7000 mm, lengde over endebjelker 9500 mm og
over buffere 10800mm. Vognene var bygget 1934–37 og utstyrt med bremserhus. Bremserhuset
var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vogn–kassen er 8800 mm
x 2780 mm. Akslingene er plassert symmetrisk i lengderetningen, så vognkassen
er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av bremserhuset.
Bremserhuset
er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn
mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO.
(Det
er ingen vogner m/7000 mm akselavstand uten bremserhus)
2)
Gehs: 6150 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 8500 mm og
over buffere 9800mm. Vognene var bygget 1938–45 og utstyrt med bremserhus.
Bremserhuset
var plassert på plattformen nede på endebjelken/rammen og vognkassen er 7800
mm x 2740 mm, det samme som Ghs/Gp4. Akslingene er plassert symmetrisk i
lengderetningen, så vognkassen er forskjøvet på rammen tilsvarende lengden av
bremserhuset.
Bremserhuset
er av standardtype m/flatt tak, og forskjøvet noe mot venstre når man ser inn
mot vognenden, ca (6+10+9) mm i breddemål HO.
(Det
er ingen vogner m/6000 mm akselavstand med bremserplattform)
3)
Ghs: 21927 vogner med akselavstand 6000 mm, lengde over endebjelker 7800 mm og
over buffere 9100mm. Vognene var bygget 1938–45 og hadde ikke håndbremse av noe
slag. Vognkassen er 7800 mm x 2740 mm Dette er vognene som her hjemme vel er
best kjent som Gp4 fra persontogene.
mvh
Bjørn Hall