MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verdiutvikling på gammelt Märklin (og andre).
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Verdiutvikling på gammelt Märklin (og andre).

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Verdiutvikling på gammelt Märklin (og andre).
    Posted: 11 mai 2012 at 10:11
For ikke å spore av tråden om en Dovregubbe i Superline, dukket det opp et tema som er interessant å diskutere - nemlig en generell prisutvikling på brukt MJ.
 
Spesielt Märklin synes de siste år å ha fallt prismessig på bruktmarkedet.
Er dette bare en antakelse - eller deler flere denne oppfatning?
I så fall hva er årsakene til dette??
 
Jeg er selv ikke en ivrig Märklin-samler, så mitt inntrykk er det jeg sitter igjen med etter å ha fulgt prisene for enkelte spesielle skandinaviske modeller de siste år på Ebay.
Jeg tror at hvedårsaken til denne utvikling er:
  • De elektroniske markedene som har tatt over bruktomsetningen, er meget oversiktlige for potensielle kjøpere. Samme objekt er derfor synlig for flere kjøpere sammen med konkurrerende tilbud. Dette forårsaker en konkurranse mellom tilbydere og derved prisfall.
  • Samtidig kan nok antall interessenter/kjøpere ha fallt de siste årene - og vi er kanskje inne i et generasjonsskifte med mange som avvikler hobbyen og få nye kjøpere?
  • En medvirkende årsak kan også være modellpolitikken til de store fabrikkene som f.eks. Märklin. Man kommer nå med utallige nye versjoner i små opplag. Kjøpere som en gang "skulle ha alt", har nok forlengst gitt opp. Ellers er bakoverkompatibilitet et økende problem som nok virker inn. Gamle analoge modeller lar seg ikke bruke på nye digitale systemer (som forøvrig stadig skiftes ut) - og nyere modeller er heller ikke bakoverkompatible uten videre.
Det finnes sikkert andre årsaker også - eller tar jeg helt feil?

Edited by Kjell H. - 11 mai 2012 at 10:23
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2012 at 09:24

Bruktmarkedet for mj er interessant å følge med på - det ligger mye underholdning alene i å følge med der. Smile Selv synes jeg å merke at plutselig var flere og flere danske aktører på banen på QXL, med mange "superflotte" modeller (Selv gamle 1. generasjons NSB-Limavogner er "supeflotte") - dette økte samtidig med at norsk krone styrket seg mot den danske.

Bruktmarkedet har heldigvis gjort det mye lettere både for kjøpere og selgere å finne hverandre, og jeg tror at dette er den viktigste korrigerende prismekanismen i bruktmarkedet. Tidligere var det å komme over modeller man ønsket seg mer eller mindre basert på lykketreff, og med vissheten om akkurat det, kunne nok prisen man var villig til å betale være høyere enn idag. Den første NSB-nohab ble en stund oppfattet som en sjeldenhet - sist jeg observerte en på qxl ble den solgt for 800,- - etter 3. runde.
 
Norsk materiell på tyske eBay går for priser som ofte er stivere enn prisene her hjemme - man skulle kanskje tro at finanskriser som vi er forskånet for her påvirket også mj-bruktmarkedet, men det later ikke til å ha noen nevneverdig effekt.
 
Jeg tror nok Kjells teori om de 3 punktene er riktige, uten at jeg vet noe mer om vektleggingen av dem individuelt.
 
Men som sagt, det er mye underholdning i å lese annonser, spesielt de hvis selgere mener det er rent gull de vil selge - det holder å se gjennom annonsene på Finn, der mange synes å mene at gamle M-skinner holder seg MEGET godt i pris...
 
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2014 at 20:08
Man slutter ikke over å bli overrasket!
Se disse priser på en gammel Di3 på Ebay!

http://www.ebay.de/itm/231211748130?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

- Er det "garantiplomben" som frister til € 357 (eller NOK 3000)?

Edited by Kjell H. - 05 mai 2014 at 17:26
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2014 at 23:05
Overpriset. De er ikke vært mere så mye. Har sett Di3 nede i 3-400kr på messer.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 11:17
Skal det være en annen NSB-NoHAB fra EBAY?

http://www.ebay.de/itm/Marklin-37686-Diesellok-NOHAB-Di3-602-der-NSB-in-grun-mfx-Sound-NEU-in-OVP/291093420692?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222003%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20140107083420%26meid%3D6820875120762741603%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083420%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D231211748130

Denne går for € 470 eller NOK 3850!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.