MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signaler

 Post Reply Post Reply
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signaler
    Posted: 01 november 2011 at 13:48
Hvor og hvilken signaler kan jeg bruke? Jeg fant en gammel tråd som gav meg noen svar, men ikke alle. http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3571&title=fremo-signaler Derfor denne tråden. Wink
På Vestlandsbana vil jeg ha noen signaler, og på sporplan vises disse hvor de skal (kan?) stå. Kan det brukes signal med grønt/gult lys feks.? Dette blir jo bare for syns skyld, men greit å vite! Embarrassed


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:01
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:29
Handshake Svein! Informativ og bra innhold i link! Tenkte ikke på Skala jeg... Embarrassed
Det kommer vel nye signaler i salg snart? 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 20:12
Trodde jeg hadde en link til gamle signalreglene for NSB, men kan ikke finne den igjen.
Etter et raskt søk dukket dette opp.
Sjekk disse linkene.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 20:26
Det er kanskje Gamle NSB trykk 401 du tenker på?
Der burde hvertfall det meste finnes.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 00:16
Du kan også studere denne: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20080229-0240-038.html
Dette er dagens forskrifter
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 00:17
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 19:39
Når dere er inne på signaler og veksler etc, kan en av dere forklare klart hva som ligger i begrepet "kjøre i avvik" og lignende uttrykk med "avvik". Ordet avvik kan si noe om retning og det kan si noe om at det ikke er i henhold til en normal eller standard, men der stopper det for meg
Terje
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 19:51
Enkelt sagt; når en vanlig veksel ikke ligger rett frem, men inn til siden, ligger den i avvik. Det betyr som regel at toget må fremføres med begrenset hastighet.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 20:57
I hovedsak er det vel slik Tore sier. "Avvik" sier at det avviker fra noe, og det er normalt der sporet krummer minst i en veksel (tar dermed høyde for kurveveksler).

Men jeg mener å ha sett på stillverkstablåer at normalstillingen angis med en + for å fortelle nettopp hva som regnes som "rett" på vekselen, men at det i noen tilfeller altså er når det ligger til sporet som krummer mest ut. Det er i de tilfellene der det å kjøre rett fram gjør at man ender utenfor togsporene, slik det kan skje på noen stasjoner. Jeg mener at dette var tilfelle på Sira stasjon tidligere.
Svein S
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 10:11
De gamle betegnelsene med "rett" og "avvik" er på vei ut. I jernbanen sier man nå at en veksel ligger for kjøring til høyre eller til venstre. Dermed trenger man ikke å vite noe om sporenes kurve for å angi hvilken stilling en veksel ligger i.
 
Åsmund (TXP Ski)
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 20:46
Takk for svarene. Det er det fine med forumet; det er alltid noen som bidrar med kunnskap
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.