MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvlagde motstandsakslinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvlagde motstandsakslinger

 Post Reply Post Reply
Author
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvlagde motstandsakslinger
    Posted: 15 oktober 2011 at 10:44
Originally posted by ses ses wrote:

For meg er kast og ubalanse synonymer, men det er mulig det er en uvanlig bruk av ordet. Jørgen skjønte nå hva jeg mente.
Svein
Kast oppstår som resultat av avvik i mm/cm/m (velg måleenhet selv).
Ubalanse oppstår som resultat av avvik i masse.
At et kast også ofte resulterer i en ubalanse gjør ikke disse til synonymer, du ksn udmerket godt ha en ubalanse uten at det er noe kast tilstede.
Bor et hull i et platehjul og du har frembrakt en ubalanse, men hjulet løper like kastfritt som før du boret hullet.
 
Til Jarle for ordens skyld: Jeg tviler ikke på den beskrevne metoden! At den ledende lakken fungerer vet jeg av egen erfaring. Og den ubalansen som oppstår tror jeg, som du skriver, vil være uten praktisk betydning for vår bruk på en MJ-modell.
 
Den dagen jeg trenger en motstandsaksel kommer jeg til å prøve dette selv, foreløpig skal jeg heller se å få loddet noen byggesett.
 
mvh
Bjørn
(fremdeles i teknologmodus)
mvh
Bjørn
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 22:58
God kveld gutter

Min oppfatning er at det ikke spiller noen rolle om det er litt ubalanse eller kast. Det er mange andre faktorer som sikkert spiller større rolle somf.eks hvor nøyaktig skinnene er lagt.
Nok om det.
Jeg har brukt dette i mange år. Hvorvidt andre vil prøve dette eller ei blir opp til den enkelte å vurdere

Prøv det selv så kan vi diskutere om dette er brukbart eller ei ....


Edited by jhh61no - 14 oktober 2011 at 23:01
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 20:58
For meg er kast og ubalanse synonymer, men det er mulig det er en uvanlig bruk av ordet. Jørgen skjønte nå hva jeg mente.
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 20:47
Svein
 
Det dere snakker om her er vel ikke kast, hverken aksielt eller radielt, men ubalanse pga vekten av motstanden.(?)  Og ubalansen vil uansett være reell, ikke teoretisk. Spørsmålet er jo om den ubalansen som oppstår er så stor at den har noen praktisk betydning.
 
mvh
Bjørn
(i teknologmodus)


Edited by Bhal - 14 oktober 2011 at 20:51
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 14:25

Det høres bra ut. Og hvis det er et problem med f.eks. avsporing av en slik vogn, kan man jo gjøre som på damplok, og legge inn en motvekt.

Jeg har selv utstyrt hjul med motstand, men brukte vanlig motstander med ledningsender. De tvinnet jeg rundt hjulaskelen på langs for å bringe den så nær sentrum av mulig pga kastbekymringen. Ledningsendene måtte loddes på hver sin hjulskive, og det var ikke helt enkelt med fare for å hete opp hjulisolasjonen. Din metode virker derfor som en kraftig forbedring, særlig når kastproblematikken bare er teoretisk.

Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 13:38
Hei
 
Teoretisk gjør det nok det, men vi snakker om lave vekter og lav rotasjonshastighet så har aldri opplevd dette som et praktisk problem.
 
Ganske utbredt metode DCC miljøer, alle fall i utlandet.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 12:53
Vil ikke dette gi kast på hjulet?
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2011 at 12:22
Hei
 
Å kjøpe motstandsakslinger er ganske kostbart så i stedet lager jeg dem selv
 
Du trenger :
- Superlim av Gel-typen.
- SMD motstander typisk 10 kOhm
- Kniv
- Ohm-meter
- Såkalt flytende ledning eller ledende lakk. Kjøp hos bilrekvisita. Brukes til å fikse varmetråder..
 
 
Skråskjær først isalasjonen slik at du få motstanden mest mulig inntil akslingen/baksiden av hjulet
Pass på at du ikke limer endene av motstanden, det er der du skal ha den flytende ledningen, men baksiden av dem. La tørke.
 
Mål nå motstand over motstand for å kontrollere at det ikke er kommet lim i endene.
 
Lakker med flytende ledning mellom aksling og motstand og mellom motstand og baksiden av hjulet.
 
La tørke ! Flytende ledning leder først strøm når den er tør.
 
Kontroller nå at du har 10 kOhm mellom akslingene.
 
Med øvelse går dette faktisk ganske kjaptWink
 
 
 
 
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.