MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tilbakemelding på sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tilbakemelding på sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tilbakemelding på sporplan
    Posted: 20 august 2011 at 18:36
Hallo alle sammen!

Etter å ha vært på en lengre trainspottingtur i sør-norge i sommer, har jeg fått en del nye impulser og har derfor endret mine anleggsplaner. Jeg driver nå og leker med en sporplan for en endestasjon med diverse småindustrier. Jeg har laget tre varianter med noen små forskjeller, se bilde. Kom gjerne med tilbakemelding på hvilken du liker best, eller generelle tanker rundt sporplanen. Personlig tror jeg at jeg liker versjon 3 best. En annen ting jeg er fornøyd med er at det er mange muligheter med relativt få sporveksler, slik at kostnadene holdes nede og det blir et forholdsvis enkelt anlegg for en nybegynner.

Litt forklaring til sporplanen:
- Størrelse er 400 x 60 cm. Spor er Peco code 75 med slake sporveksler.
- Stasjonen har plattform på begge sider. På oppsiden er det plass for motorvognsett ettersom de ikke har noe lokomotiv som må gå rundt. Lengre inne på samme spor er det en lokal industri som tar imot en vogn eller tre.
- Hovedsporet har god plass til lok+3 passasjervogner mellom sporvekslene (plass til tog på 120 cm) slik at det er god plass for lokomotivet til å gå rundt vognene. Øvrige spor brukes til godstrafikk. Nederste spor kan brukes for oppstilling av innkommende/utgående godstog. Det kan også brukes til lasting av vogner, f.eks tømmer.
- Nede til høyre er også industrispor. Dette sporet kan også brukes som uttrekk under skifting. Nøyaktige hvilke industrier det blir er foreløpig usikkert.
- I tunnelen går linjen videre. Den vil gå til en eventuell oppstilling utenfor anlegget.



Større bilde her http://i54.tinypic.com/2eupgft.jpg

Anlegget skal bygges i seksjoner slik at det lett kan tas opp og ned og vil bygges i en slik høyde at det kan lages overgangsmodul til FREMO standard, men i utgangspunktet er det et privatanlegg.

Alle tilbakemeldinger blir satt pris på!Smile


Edited by Yngve - 20 august 2011 at 18:36
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 06:54
Hei!
 
Av de tre relativt like variantene, synes jeg kanskje den midterste var mest interessant siden den også inneholder ett sporarrangement som gjør at du kan operere deler av anlegget som en 'Inglenook Sidings'.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 09:17
På den annen side har det nederste arrangementet den fordelen at stasjonen på en måte er delt i to. Tog kan gå inn og ut av øverste spor til verden utenfor gjennom tunnelen, samtidig som det kan skje skiftebevegelser på nedre halvdel. 
Svein S
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2011 at 11:49
Takk for tilbakemelding. Jeg foretrekker den nederste versjonen når det gjelder plassering av double-slip vekselen, men det er ingenting i veien for at jeg ikke kan lage en inglenook nede til høyre.
 
Nå kommer jeg i første omgang til å lage et mindre skifteanlegg som trening, men jeg er så fornøyd med denne sporplanen at det er definivt noe jeg kan se for meg at jeg kan komme til å lage i fremtiden.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.